Kollaborativ Ruteplanlegging For egendefinerte brukergrupper Håkon Arneng Holmstedt, Vit.Ass. Høgskolen i Østfold
Oversikt ● Bakgrunn og motivasjon ● Selve ruteplanleggingen ● Demonstrasjon på emulator
Bakgrunn Økende bruk av mobile enheter Telefoner, PDA'er, og dingser som ligger et sted i mellom de to ● Økende kraft i mobile enheter og tilgjengelige nettverk ● Det finnes tilgjengelig vei-data Proprietær, slik som VBASE Åpen, slik som Open Street Maps ● Tilgjengelige kartbilder Åpne WMSer (men ticket-system vanskeliggjør bruk av enkelte ressurser)
Mer bakgrunn ● Kollaborative tjenester i vinden Wikipedia Flickr Open Street Maps ● Lover gull og grønne skoger: Billig eller gratis datainnsamling Billig eller gratis vedlikehold av data Data relevant for brukerne ● Har også ulemper: Vandalisme, inkorrekt data, upopulære temaer belyses ikke
Brukertilpassede ruter ● Vanskelig å forhåndsbestemme hva en hvilken som helst bruker ønsker eller trenger ● Forskjellige brukere kan ha dramatisk forskjellige behov, ● Forskjellige brukere kan også ha tilsvarende behov
Brukertilpassning: Case ● Rullestolbrukere brukt som case i utviklingen Noen viktige fellestrekk i behov Også mange individuelle forskjeller ● Løsningen kan generaliseres til enhver brukergruppe
Relatert arbeide ● Ruteplanlegging for myke trafikanter populært emne i øst-asia, særlig Tokyo og andre store byer DoCoMo startet trenden i 2000 Kommersiell applikasjon Mange senere prosjekter har også benyttet seg av mobile løsninger for ruteplanlegging for myke trafikanter
Tidligere løsninger ● Individuell tilbakemelding på ruter Veier vektes på bakgrunn av brukerens tilbakemeldinger, og systemet forsøker å generalisere bruker-preferanser fra dette Hver enkelt bruker får gode ruter for egne behov Men: Hver enkelt bruker må trene opp systemet selv Veiene må beskrives med meta-data slik at preferanser kan induseres.
Tidligere løsninger ● Bruker-agenter som snakker sammen Hver agent husker egne valg og tilbakemeldinger Ved ruteplanlegging spør en agent alle andre agenter om hjelp og tillegger svarene vekt basert på hvor lik den andre agenten er Kan få problemer med for store mengder tilbakemeldinger
Okapi: Ranger ● Ruteplannlegging som tar høyde for brukerens tidligere meninger ● Tar også høyde for meningene til de brukeren identifiserer seg med ● Unngår Utility problemet enkelt og elegant ● Gir mulighet for enkel og brukerstyrt datainnsamling
Eksempel på ruteplanlegging hgj
Datagrunnlag ● Trenger et vei-nettverk for å drive ruteplanlegging Bruker VBASE i Oslo Bruker Open Street Maps i Halden ● Planlegger en modul for å eksportere bruker- data til Open Street Maps
Tilbakemeldinger ● Brukeren gir tilbakemeldinger på En hel rute Et bestemt punkt ● Tilbakemeldingen justerer vekten til den enkelte veien Positive tilbakemelding = billigere vei, og omvendt
Enkel tilbakemelding ● Smilefjesene gir en god eller dårlig karakter til den veien som ligger nærmest pekeren ● Tilbakemeldinger kan også gis hele ruter
Tilbakemelding gir resultater
Brukergrupper ● Tilbakemeldinger assosieres med en brukergruppe ● Ved vei-søk vektes hver enkelt vei etter brukerens valgte brukergruppe ● Brukeren kan endre gruppe når som helst, eller opprette en ny gruppe om det er ønskelig
Datainnsamling ● Brukere kan lage nye veier Tegne veier på kartet Ta opp sine bevegelser med GPS
Tegne nye veier ● Brukere som vet om veier som ikke ligger i systemet kan tegne de inn på kartet ● Brukere kan også bruke GPS for å ta opp sine bevegelser
Fremtidig arbeide ● Knytte sammen interessepunkter (POI) og ruteplanlegging: POIer påvirker ruteplanlegging, f.eks. Kan et POI representere en hindring for rullestolbrukere POIer som være delmål for ruteplanlegging POIer som hjelpemiddel for å finne vei langs en rute
Demonstrasjon ● Om alt går etter planen.... :)