Kollaborativ Ruteplanlegging For egendefinerte brukergrupper Håkon Arneng Holmstedt, Vit.Ass. Høgskolen i Østfold.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HVA ER ?.
Advertisements

Ebus Management Center En liten bruksanvisning for de enkleste funksjonene.
Innsynsløsninger og tilleggsfunksjonalitet Jan Kocbach
Uni Eiendom FDV Status for produktet og «veien videre» Rune Synnevåg Utviklingssjef.
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Oslo, januar 2007Misund, Holmstedt og Nätt MoBruk: Mobilt Brukersamarbeid Mobile Anvendelser Høgskolen i Østfold MoBruk – Etablering og vedlikehold av.
HVA ER ?.
Skifteplan mobil en ny brikke i det teknologiske landbruket
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
NESOs Formannskole klasse / 2014
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Mobilitet Fordeler / ulemper Maximo Høstmøte - Oslo 5-7 oktober 2010
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
FEIDE Felles Elektronisk IDEntifikasjon som tilgangskontroll
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Nyhetsstrømmer #02 RSS ( RDF Site Summary ) gjør at man kan abonnere på nyhetsstrømmer. Atom er en standardisering av RSS formatet. Kan abonnere v.h.a.
LocMoc : Avatar 3D – Visualisering av menneskelige bevegelser ved bruk av Java og Coin3D. En presentasjon av: Øivind Hoff Johansen og Jon Kåre Sørensen.
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
Løsning hos RSH Norge En gjennomgang av løsning hos Reitan Servicehandel Norge Edvard Gundersen – ProfitBase AS Løsningsarkitekt.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Software Requirements Elicitation
I henhold til ny lovgivning må vi informere om bruk av informasjonskapsler (cookies)
Andre funksjoner. Her kommer en beskrivelse av søkefunksjoner, knapper og annen funksjonalitet. 2.
Kvalitative og kvantitative metoder
Presentasjon av funksjoner
Presentasjon av ny visning for fører og ombordpersonale i FIDO.
Sikkerhet, helse og arbeidsmiljø BIR Nett
Lederstil og Motivasjon.
Motivasjon I Yrkesveiledningsprosessen
BlindernLive Anders Evenstuen Henrik Wingerei Jon Torstein Dalen Øyvind Hoff Midtbø.
Vedlegg 1 kompetanseveileder
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
7. Typography, Readability & Legibility Lesbarhet.
Sanntids værdata på mobiltelefon
1 Kap. 61 – Case: An Adaptive System How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
TelePOS GSM/GPS-posisjoneringssystem for Telenor Mobil. Implementert i Java som en webservice med klient. Hovedprosjekt - Gruppe 17E AITeL – HiST 3DSU.
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Innrapportering via mobil enhet Hovedprosjekt 2004.
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
MoBruk Oppstartsmøte 24/1 Tom Heine Nätt Høgskolelektor Høgskolen I Østfold.
Trafikantens mobile sanntidssystem Presentasjon INF5261.
Bruk av Iphone til innsamling av data til forskning
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2015 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Utviklingsprosesser INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 12 september 2011.
Et rollespill i et uendelig antall akter
Kvalitative og kvantitative metoder
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Vi må informere om bruk av informasjonskapsler (cookies)
Agenda Vurdere tekniske hjelpemidler som kan hjelpe oss i jobbsøkerprosessen...! Takk for muligheten til å presentere en alternativ hjelpemiddel. La oss.
Sett inn video fra Vimeo:
Nytt planleggingsverktøy for ekstremnedbør
Velkommen til Newton-rommet
Vi må informere om bruk av informasjonskapsler (cookies)
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
STR 2400 Strategi Prosjekt og presentasjon
Gå til – Klikk på «lag konto».
Søker logger på med pinkode fra mobil eller kodekort.
Søker logger på med pinkode fra mobil eller kodekort.
Søker logger på med pinkode fra mobil eller kodekort.
JourneySwipe.
Nett og kommunikasjon Flere studenter på utveksling
Harald K. Jansson Systemutvikler Norkart AS
Velkommen til Newtonrommet
Utskrift av presentasjonen:

Kollaborativ Ruteplanlegging For egendefinerte brukergrupper Håkon Arneng Holmstedt, Vit.Ass. Høgskolen i Østfold

Oversikt ● Bakgrunn og motivasjon ● Selve ruteplanleggingen ● Demonstrasjon på emulator

Bakgrunn Økende bruk av mobile enheter  Telefoner, PDA'er, og dingser som ligger et sted i mellom de to ● Økende kraft i mobile enheter og tilgjengelige nettverk ● Det finnes tilgjengelig vei-data  Proprietær, slik som VBASE  Åpen, slik som Open Street Maps ● Tilgjengelige kartbilder  Åpne WMSer (men ticket-system vanskeliggjør bruk av enkelte ressurser)

Mer bakgrunn ● Kollaborative tjenester i vinden  Wikipedia  Flickr  Open Street Maps ● Lover gull og grønne skoger:  Billig eller gratis datainnsamling  Billig eller gratis vedlikehold av data  Data relevant for brukerne ● Har også ulemper:  Vandalisme, inkorrekt data, upopulære temaer belyses ikke

Brukertilpassede ruter ● Vanskelig å forhåndsbestemme hva en hvilken som helst bruker ønsker eller trenger ● Forskjellige brukere kan ha dramatisk forskjellige behov, ● Forskjellige brukere kan også ha tilsvarende behov

Brukertilpassning: Case ● Rullestolbrukere brukt som case i utviklingen  Noen viktige fellestrekk i behov  Også mange individuelle forskjeller ● Løsningen kan generaliseres til enhver brukergruppe

Relatert arbeide ● Ruteplanlegging for myke trafikanter populært emne i øst-asia, særlig Tokyo og andre store byer  DoCoMo startet trenden i 2000  Kommersiell applikasjon  Mange senere prosjekter har også benyttet seg av mobile løsninger for ruteplanlegging for myke trafikanter

Tidligere løsninger ● Individuell tilbakemelding på ruter  Veier vektes på bakgrunn av brukerens tilbakemeldinger, og systemet forsøker å generalisere bruker-preferanser fra dette  Hver enkelt bruker får gode ruter for egne behov Men:  Hver enkelt bruker må trene opp systemet selv  Veiene må beskrives med meta-data slik at preferanser kan induseres.

Tidligere løsninger ● Bruker-agenter som snakker sammen  Hver agent husker egne valg og tilbakemeldinger  Ved ruteplanlegging spør en agent alle andre agenter om hjelp og tillegger svarene vekt basert på hvor lik den andre agenten er  Kan få problemer med for store mengder tilbakemeldinger

Okapi: Ranger ● Ruteplannlegging som tar høyde for brukerens tidligere meninger ● Tar også høyde for meningene til de brukeren identifiserer seg med ● Unngår Utility problemet enkelt og elegant ● Gir mulighet for enkel og brukerstyrt datainnsamling

Eksempel på ruteplanlegging hgj

Datagrunnlag ● Trenger et vei-nettverk for å drive ruteplanlegging  Bruker VBASE i Oslo  Bruker Open Street Maps i Halden ● Planlegger en modul for å eksportere bruker- data til Open Street Maps

Tilbakemeldinger ● Brukeren gir tilbakemeldinger på  En hel rute  Et bestemt punkt ● Tilbakemeldingen justerer vekten til den enkelte veien  Positive tilbakemelding = billigere vei, og omvendt

Enkel tilbakemelding ● Smilefjesene gir en god eller dårlig karakter til den veien som ligger nærmest pekeren ● Tilbakemeldinger kan også gis hele ruter

Tilbakemelding gir resultater

Brukergrupper ● Tilbakemeldinger assosieres med en brukergruppe ● Ved vei-søk vektes hver enkelt vei etter brukerens valgte brukergruppe ● Brukeren kan endre gruppe når som helst, eller opprette en ny gruppe om det er ønskelig

Datainnsamling ● Brukere kan lage nye veier  Tegne veier på kartet  Ta opp sine bevegelser med GPS

Tegne nye veier ● Brukere som vet om veier som ikke ligger i systemet kan tegne de inn på kartet ● Brukere kan også bruke GPS for å ta opp sine bevegelser

Fremtidig arbeide ● Knytte sammen interessepunkter (POI) og ruteplanlegging:  POIer påvirker ruteplanlegging, f.eks. Kan et POI representere en hindring for rullestolbrukere  POIer som være delmål for ruteplanlegging  POIer som hjelpemiddel for å finne vei langs en rute

Demonstrasjon ● Om alt går etter planen.... :)