Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2015 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2015 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse."— Utskrift av presentasjonen:

1 Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2015 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse

2 Kort om undersøkelsen Bakgrunn Hensikten med undersøkelsen er å avdekke hva det norske folk ønsker seg i julegave. Hvor mange som ønsker seg forbrukerelektronikk, hvilke produktgrupper de helst ønsker samt hvor mye de skal bruke på julegaver i år. I tillegg avdekker undersøkelsen hvem man kjøper dyrest julegave til samt hva som kjennetegner en god julegave Datainnsamling CAWI OB uke 43 2015 (Samme uke som i 2012, 2013 og 2014) Utvalg Undersøkelsens univers er Norges befolkning, 16 år og eldre. Utvalget er tilfeldig trukket fra Responspanelet, etter kriterier som kjønn, alder og bosted. Datagrunnlaget er vektet etter tilsvarende struktur. Datagrunnlaget består av 1019 respondenter.

3 Analysebeskrivelse For alle kategoriske spørsmål i undersøkelsen blir resultatene presentert som andeler, oppgitt i prosent. For spørsmål hvor det benyttes mulighet for å avgi flere svar per spørsmål (flersvar), vil summen av andelene overstige 100%. Alle svar vises grafisk for totalutvalget for 2012, 2013, 2014 og 2015. Spørsmålene er brutt ned på kjønn når signifikante (relevante) funn er avdekket i analysene. – Når en bakgrunnsvariabel ikke er funnet relevant for presentasjonen er det hovedtallet som beskriver aktuelle forhold best. Signifikante forskjeller mellom 2014 og 2015 vises med grønne (positiv endring ) og røde (negativ endring ) piler. Forskjeller mellom menn og kvinner vises med grønne piler. Alle signifikante funn er basert på en rigid statistisk test, hvor feilmarginen er på 5%. Dette er bransjestandard.

4 Demografi (vektet)

5 21% ønsker seg forbrukerelektronikk i julegave i 2015 Også i år ønsker flest seg reise/opplevelser med penger/gavekort på andre plass. Andelen som ikke ønsker seg julegaver er signifikant høyere i 2015 enn i 2014,en økning som bidrar til at prosentandelene for de andre synker. Forbrukerelektronikk er nå på fjerde plass med 21%.

6 Blant de som ønsker seg gaver til jul ønsker 28 % seg forbrukerelektronikk i julegave i 2015 (Uten ‘Ikke noe spesielt/har ingen julegaveønsker’)

7 Store forskjeller mellom kvinner og menn sine julegaveønsker også i år

8 13 % av de som ønsker seg forbrukerelektronikk i julegave ønsker seg nettbrett eller mobiltelefon I år ønsker like mange seg ny mobiltelefon som nettbrett (13 %). Det er signifikant færre som ønsker seg spillkonsoll i julegave.

9 Forskjeller mellom menn og kvinners ønsker innen forbrukerelektronikk er ikke så store i år

10 I snitt sier hver nordmann at de vil bruke 5.100 kr,- på julegaver i år Nordmenn kommer til å bruke ca. 5.100,- på julegaver i 2015, en nedgang på ca. 300,- sammenlignet med 2014. Nedgangen medfører at man er tilbake på samme nivå som i 2013. Det blir interessant å se om dette er starten på en nedadgående trend eller blir et enkeltstående utslag basert på en svakere økonomisk situasjon i 2015 enn i 2014.

11 Barna får de dyreste gavene også i 2015 Blant de som har barn oppgir 63 % at barna får de dyreste gavene. Blant de som ikke har barn oppgir 42 % at de gir den dyreste gaven til ektefelle/samboer/kjæreste/partner.

12 Gitt med omtanke det viktigste kjennetegnet på en god julegave

13 Kvinner og menn legger litt forskjellig vekt på kjennetegn ved en god julegave

14 Oppsummering Totalt ønsker 21% seg forbrukerelektronikk i julegave i år mot 22% i 2014. Nedgangen på 1%-poeng er ikke signifikant og skyldes i stor grad at andelen som ikke ønsker seg julegaver har steget signifikant fra 19 % til 26 %. Blant de som ønsker seg julegaver i år svarer 28%, mot 27% i 2014, at de ønsker seg forbrukerelektronikk. Menn (38%) ønsker seg forbrukerelektronikk i større grad enn kvinner (20%). 13% av de som ønsker seg forbrukerelektronikk i julegave ønsker seg nettbrett, det er en liten nedgang på 2 prosentpoeng fra 2014. Færre oppgir at de ønsker seg spillkonsoll. I snitt sier hver nordmann at de vil bruke ca. 5.100 kr,- på julegaver i år. Sammenlignet med 2014 er dette en nedgang på ca. 100 kroner Det blir interessant å se om dette er starten på en nedadgående trend eller blir et enkeltstående utslag basert på en svakere økonomisk situasjon i 2015 enn i 2014. Det er i år ingen signifikant forskjell mellom menn (5.161,-) og kvinner (5.057,-). Barna får de dyreste gavene også i 2015. De som ikke har barn kjøper dyrest gave til ektefelle/samboer/kjæreste/partner. Gitt med omtanke er det viktigste kjennetegnet på en god julegave i år som i fjor.

15 Elektronikkbransjen Julegaver 2015 Morten island Prosjektleder Mobil: +47 410 40 145 E-post: morten.island@responsanalyse.no


Laste ned ppt "Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2015 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google