Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

BlindernLive Anders Evenstuen Henrik Wingerei Jon Torstein Dalen Øyvind Hoff Midtbø.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "BlindernLive Anders Evenstuen Henrik Wingerei Jon Torstein Dalen Øyvind Hoff Midtbø."— Utskrift av presentasjonen:

1 blindernLive Anders Evenstuen Henrik Wingerei Jon Torstein Dalen Øyvind Hoff Midtbø

2 Introduksjon Augmented Reality-applikasjon Bruker Android-plattformen Navigere og se informasjon på Blindern campus Vi syntes selv det var vanskelig å vite hvor alle universitetsbygningene lå

3 Problemstillinger Hvordan kan vi dra nytte av den nye teknologien som mange smarttelefoner innehar? På hvilken måte vil en slik applikasjon bli tatt i bruk av brukergruppen? Hvilke lignende løsninger og prosjekter eksisterer i dag? Hvilke teknologiske muligheter og/eller begrensninger har Augmented Reality?

4 Metode Undersøke eksisterende løsninger Brukertesting Smidig utvikling

5 Brukergruppe Nye studenter BesøkendeAndroid-smarttelefon

6 Augmented Reality (AR) En miks av den virkelige verden og den virtuelle Et virtuelt lag over det virkelige GPS, kompass, akselerometer og kamera Ultimat mål: Brukeren ser ikke forskjell mellom ekte og virtuelt

7 Augmented Reality (AR) Milgram’s Reality-Virtuality Continuum (1994)

8 Augmented Reality (AR) Azumas (1997) tre AR-karakteristikker Kombinerer det virkelige og det virtuelle Interaktivt i sanntid Registrert i 3D

9 Eksisterende løsninger Applikasjon som viser en virtuell 3D-modell av Osebergskipet Situated Simulation – gren innenfor AR INVENTIO

10 Eksisterende løsninger Brukere av applikasjonen kan lage egne digitale lag Viser digitale interessepunkter på skjermen der det virkelige objektet befinner seg Layar Reality Browser

11 Eksisterende løsninger Mulighet for sluttbruker å lage egne digitale verdener Vises gjennom Wikitude-applikasjonen Mulighet til å benytte seg av et API Wikitude World Browser

12 Teknologi Android Åpen kildekode-plattform for mobile enheter OS, applikasjonsrammeverk og nøkkelapplikasjoner Wikitude API API for å utvikle egne AR-applikasjoner Konfigurerer interessepunkter (POI)

13 Versjon 1

14 Versjon 2

15

16

17

18

19 Funn Holdt mobilen på ”vanlig” måte, slik at kameraet pekte ned i bakken Bruk av listevisning i stedet for AR-visning

20 Funn Punktene kunne til dels bevege seg mye på skjermen Ingen indikasjon på om brukeren hadde nådd punktet/målet

21 Funn Benyttet seg av veinettet rundt campus Står ”Kjør mot nordøst”

22 Funn Bra med markert navigasjonsrute

23 Diskusjon Vanskelig å navigere etter AR OpenStreetMap? Interessepunktene beveger seg mye Egen AR-implementasjon? Savnet oversikt over ruten Vise en oversikt over ruten før start? Funn

24 Hvordan kan vi dra nytte av den nye teknologien som mange smarttelefoner innehar? AR-applikasjoner krever mange funksjoner ved en smarttelefon: GPSKameraAkselerometerKompass Stor skjerm

25 På hvilken måte vil en slik applikasjon bli tatt i bruk av brukergruppen? Navigasjon var best med kart Oversikt over bygninger var bra med AR

26 Hvilke lignende løsninger og prosjekter eksisterer i dag? Ingen helt identiske WikitudeLayarINVENTIO

27 Hvilke teknologiske muligheter og/eller begrensninger har Augmented Reality? Mange muligheter Krav til hardware Brukeren må være aktiv

28 Veien videre Dynamisk informasjon Søkefunksjonalitet

29 Konklusjon Lært mye Spennende og aktuell teknologi Koden er tilgjengelig på Google Code

30 Takk for oss!


Laste ned ppt "BlindernLive Anders Evenstuen Henrik Wingerei Jon Torstein Dalen Øyvind Hoff Midtbø."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google