Buskerud BF Side 1...og hva blir viktigst i tiden fremover ??...og hva blir viktigst i tiden fremover ??

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Litt mer om PRIMTALL.
22 tips for den faglitterære forfatteren
SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
BRUKTBILKURS Gjennomføres av CarWEB. Etableres nå i samarbeid med BilNorge.no og Norges bilbransjeforbund. Kursene støttes av Finn.no og Zett.no.
! Bruktbil – merkeforhandlerens viktigste satsningsområde v/Eljar Ness, carWEB / Sentinel Software AS ?
Markeder med asymmetrisk informasjon
PAGE 1 - Presentasjon 1. halvår august 2002.
Styrearbeid i Norwegian
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Månedsbrev fra Blåklokka
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Monopolistisk konkurranse og oligopol
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
v/adm.direktør Stig Morten Nilsen
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  I hvilken grad opplever de frittstående verkstedene at det er enkelt/lett å få tilgang til.
Resultater Kundesenter
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Kapittel 14 Simulering.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Per Ragnar Johansen og John Fiskvik
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Regionkonferanse NBF Oslo og Akershus 2014 Bransjegruppe Internett.
NESO FORMANNSKOLE Oddbjørn Toften
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Velkommen til Medisinsk bibliotek
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Hva gjør du med fremtiden ?
OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 1 Bruktbil – merkeforhandlerens viktigste satsningsområde?
OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 1 Bruktbil – oppsummering.
OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 1 Bruktbil – merkeforhandlerens viktigste satsningsområde?
! Bruktbil – merkeforhandlerens viktigste satsningsområde v/Eljar Ness, carWEB / Sentinel Software AS ?
OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 1 BILFORLAGET AS Best på Bil!
Hvor mange dager i løpet av de siste 7 dager, gikk du minst 10 minutter i strekk for å komme deg fra et sted til et annet? Dette inkluderer gange på jobb.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
BasWare PM bestillingssystem - selvstudiemateriell:
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Presentasjon Sentrumshandelen Per Øyvind Mørk, Daglig leder.
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
Dagligbankundersøkelsen 2014
Kampanje februar 2014 Kampanjeprodukter mobil Kampanjeprodukter MBB
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Utskrift av presentasjonen:

Buskerud BF Side 1...og hva blir viktigst i tiden fremover ??...og hva blir viktigst i tiden fremover ??

Buskerud BF Side 2 Det som var ”in” i går – er ”ut” i dag ! Nye produkter og tjenester lanseres i markedet med stadig kortere og kortere intervaller ! Bruk og kast – raskere og raskere ! Produktutviklingen går også raskere og raskere – eksempelvis å ta en bil fra tegnebrettet til produksjon som tok 5-6 år på 80-tallet – tar idag bare måneder! Lærekurvene blir stadig brattere – og øker ! Eksponentiell vekst er ikke bare en utfordring på miljøområdet, men på en rekke andre områder – og utviklingen går raskere – og raskere ! Forbrukeradferd endres DRAMATISK !

Buskerud BF Side 3 Sviktende kundelojalitet – en dramatisk trussel for den ”etablerte” bilbransjen, men kan gjøres til en kjempemulighet for ”annerledestenkede” !?? Merke/ produktlojalitet Forhandler/ leverandørlojalitet Kilde: Mercer Management Consulting Nærmere 60 % av norske bileiere sier at det er sannsynlig at de kjøper et annet bilmerke – og derved skifter leverandør - neste gang ! Eksempelvis i Tyskland sier kun 17 % av bileierne at de er ”fast” bundet til merke eller leverandør ! RETHINK ? Kundelojalitet forveksles ofte og uriktig alene med kundetilfredshet !?! Selv de kundene som forblir lojale til merke, er stadig mindre lojale til leverandør og salgskanal ! Dette betyr at vi ikke må bruke opp alt ”kruttet” på kunde- tilfredshet, men sørge for å bli best på å knipe kunder som er på ”rømmen” fra sitt bilmerke eller fra sin bilforhandler !

Buskerud BF Side 4 Hvordan forbedre kundetilfredshet og kundelojalitet? Branding - produkt og forhandler Atferd Produkter og tjenester Kommuni- kasjon Kunder PosisjonereUtvikle og gjennomføreAksept og tillit

Buskerud BF Side 5...og, det viktigste for å overleve – er at man er bedre enn konkurrentene – bedre enn de man sammenlignes med; i kundens øyne... Bedre – ikke minst når det gjelder å beholde de lønnsomme kundene......men, etterhvert – kanskje enda viktigere – tiltrekke seg nye kunder som er på ”rømmen” fra sitt bilmerke eller fra sin bilforhandler ! svært mange...og kunder på ”rømmen” er det etterhvert svært mange av...!

Buskerud BF Side 6 Bilmarkedet er i stadig bevegelse – og Buskeruds bilbransje må være på rett sted til rett tid – med rett produkt ! Nærmere personbiler vil få ny eier i 2005 i Norge : (?) kunder kjøper ny personbil hos merkeforhandler (?) kunder kjøper parallellimportert ny personbil (?) kunder kjøper brukt personbil hos merkeforhandler (?) kunder kjøper brukt personbil utenom merkeforhandler ( ~ ca.60 % c2c) (?) kunder kjøper bruktimportert personbil (i noen grad substitutt for ny)...og bruktbilmarkedet blir ikke mindre med tiden, men mye mer krevende...

Buskerud BF Side 7 Proaktivt etablere egne kvalitetsstandarder på alle ledd ! Hvor (og hvordan) i bruktbilkretsløpet bør Buskeruds bilbransje engasjere seg / tenke nytt ? Takst Innkjøp Forkalkyle/ kalkyle Valg av salgskanal Tekn./ kostmetisk klargjøring Utstilling / presentasjon Garantier / kjøpsloven Ståtid / oppfølging / tiltak Salg / finansiering Annonsering / promotering Avanse / etterkalkyle Oppfølging Ettersalg Tenk nytt!

Buskerud BF Side 8 UTFORDRINGENE (OG MULIGHETENE) STÅR I KØ...  Kunden kjøpsvaner og handlemønster samt utfordringene med lojalitetssvikt gjør at vi må tenke nytt og annerledes  Internett og portalenes utvikling og nye muligheter  Internettpenetrasjonen i det norske markedet (”alle” bilkjøpere har tilgang)  Antallet salgsobjekter som tilbys på portalene – og privatmarkedets forbedrede muligheter til å etablere gode og attraktive prospekts  Økonomisk og strategisk behov for utvidet satsning på bruktbil (sviktende nybilmarginer og sviktende kundelojalitet)  Stadig bedre evne hos konkurrentene m.h.t.tilpasninger til endringer i markedet (speed to market)  Fremvekst av nye omsetningskanaler og nye aktører (f.eks.LeasePlan??)  Behov for å ta tilbake deler av den forretning som oppkjøpere og meglere utenom merkekjedene i økende grad har tatt hånd om (10 mrd.NOK)  Generelt behov for å markedsorientere også bruktbilvirksomheten... Bruktbilstrategi ?...og når dere er blitt individuelt gode – må dere samarbeide mye tettere regionalt !

Buskerud BF Side 9 Profesjonell megling regionalt og nasjonalt  Bilforhandlere kan (og bør) kraftig forbedre muligheten til å få tak i de virkelig gode kjøpsobjektene av eget merke som finnes i markedet...  På den ene side finnes det behov for å megle biler i egen merkekjede  På den annen side er det åpenbart også behov for (og ikke minst potensiale i) å megle biler på tvers av merkekjedene – mellom forhandlere regionalt  Når en lokal Nissan-forhandler har byttet inn en Peugeot – er det kanskje smartere at en lokal Peugeot-forhandler omsetter den ?...og at den Nissan som Peugeot-forhandleren har tatt i innbytte går tilbake til Nissan-forhandleren? =...kanskje er det over tid smartere å gjøre en kollega god enn en aktuell eller fremtidig konkurrent...??

Buskerud BF Side 10 Matche drømmebil og drømmekunde...! Innbytte = ukurant modell? Innbytte = ukurant vare? Innbytte = ønsket vare Biforhandler A... Bilforhandler B... Proaktivt innkjøp! Ukurant..? VELDIG KURANT! Etterspørsel Finne tilbud BILMATCH!

Buskerud BF Side 11 Det kommer ikke ”rekende” masse kunder til butikken lenger, de er på nettet...!! NETTET ! Det kommer ikke ”rekende” masse kunder til butikken lenger, de er på nettet...!! NETTET ! ”Det har vært litt stille i butikken i det siste”

Buskerud BF Side 12 Husk å skille dere positivt ut fra mengden!! Det dreier seg ikke bare om pris, men om standarder, rutiner, kvalitetssikring, kompetanse – og riktig verktøy !...og riktige folk med riktige holdninger !

Buskerud BF Side 13 I norsk vinteridrett har det vært sagt NEI til endringer noen ganger: Norge har gjennom tiden sagt NEI til : •V-stil i hopp •Skøyting (på ski) •Klappskøyter •Jaktstart •Fellesstart •Skisprint •Alpint •Jentelangrenn (og senere hopp) •Preppemaskiner •Gunder-metoden •Glassfiberski...og slik kan man fortsette... Er det noe nytt i skisportverdenen kan det nærmest garanteres at spesielt Ola Nordmann har vært imot det. Ikke bare bilbransjen som er mot endring – se på norsk vinteridrett......og vi må passe oss så vi ikke blir bilbransjens svar på Thorbjørn Yggeseth !

Buskerud BF Side 14 Vi må løpende utvikle oss, tilegne oss nye kunnskaper og ligge i forkant av utviklingen ! Det nytter ikke å leve videre på tidligere oppnådde resultater – på gammel kompetanse og storhet !...det gjelder bilbransjen like mye som Maradona !?

Buskerud BF Side 15 …hva med utviklingen i forholdet mellom produsent/importør vs.forhandler ?

Buskerud BF Side 16 I GÅR

Buskerud BF Side 17 “HØR ETTER, FØLG MINE INSTRUKSJONER OG KRAV OG GJØR EKSAKT SOM JEG SIER" GJØR SOM JEG SIER !

Buskerud BF Side 18 I DAG

Buskerud BF Side 19 “DEN BESTE MÅTEN FOR SAMARBEID ER NØYE Å LEVE OPP TIL MINE TIDLIGERE INSTRUKSJONER OG KRAV TIL STANDARDER” SAMARBEID !

Buskerud BF Side 20 I MORGEN

Buskerud BF Side 21 “JEG ER GLAD VI ER ENIGE OM RETTFERDIG FORDELING AV ANSVAR OG RESSURSER !” REELLT PARTNER- SKAP

Buskerud BF Side 22...og det dreier seg om å bli god – og vinne kampene – sammen ??!

Buskerud BF Side 23 ”Jeg må bare få sagt det, jeg tror at konkurranse bidrar til moral og etikk. Jeg tror at nettopp der konkurransen er beinhard, der blir det et konkurransefortrinn å stå frem som en bånn hederlig bedrift”. Kåre Valebrokk TV2-sjef...og, skal man vinne – må man først trene både individuelt og i lag – og deretter konkurrere... … og skal man konkurrere må man ha konkurransefortrinn ! Uten konkurransefortrinn er det best å la det være !

Buskerud BF Side 24 …og det kanskje aller viktigste konkurransefortrinnet er holdningene og innstillingen : GJØRE HVERANDRE GODE !...og det er jo ikke minst et hovedpoeng innad i hver enkelt virksomhet, men i tiden fremover i kanskje enda større grad men i tiden fremover i kanskje enda større grad mellom aktørene i Buskeruds bilbransje... !! Konkurransebildet endres – og nye konkurrenter entrer arenaen ! Kanskje er det smart å bli gode sammen !

Buskerud BF Side 25 Hvis du ikke har ballen – gjør deg spillbar ! Hvis du ikke har ballen – gjør deg spillbar ! Det dreier seg om å være på rett sted til rett tid - med rett innstilling og kompetanse – og med rett tjeneste eller produkt! …ingen blir god alene i et lagspill! …og helt avslutningsvis – i disse VM-kvalifiseringstider – en enkel link til fotball i sakens anledning... GJØR HVERANDRE GODE !

Buskerud BF Side 26 Hvis du ikke har ballen – gjør deg spillbar ! Hvis du ikke har ballen – gjør deg spillbar ! Det dreier seg om å være på rett sted til rett tid - med rett innstilling og kompetanse – og med rett tjeneste eller produkt! …ingen blir god alene i et lagspill! GJØR HVERANDRE GODE ! …og avslutningsvis – i disse VM-kvalifiseringstider – en enkel link til fotball

Buskerud BF Side 27 Hvis du ikke har ballen – gjør deg spillbar ! Hvis du ikke har ballen – gjør deg spillbar ! Det dreier seg om å være på rett sted til rett tid - med rett innstilling og kompetanse – og med rett tjeneste eller produkt! …ingen blir god alene i et lagspill! GJØR HVERANDRE GODE ! …og avslutningsvis – i disse VM-kvalifiseringstider – en enkel link til fotball

Buskerud BF Side 28 Hvis du ikke har ballen – gjør deg spillbar ! Hvis du ikke har ballen – gjør deg spillbar ! Det dreier seg om å være på rett sted til rett tid - med rett innstilling og kompetanse – og med rett tjeneste eller produkt! …ingen blir god alene i et lagspill! GJØR HVERANDRE GODE ! …og avslutningsvis – i disse VM-kvalifiseringstider – en enkel link til fotball

Buskerud BF Side 29 Hvis du ikke har ballen – gjør deg spillbar ! Hvis du ikke har ballen – gjør deg spillbar ! Det dreier seg om å være på rett sted til rett tid - med rett innstilling og kompetanse – og med rett tjeneste eller produkt! …ingen blir god alene i et lagspill! GJØR HVERANDRE GODE ! …og avslutningsvis – i disse VM-kvalifiseringstider – en enkel link til fotball

Buskerud BF Side 30 Og for å si det med en kompetent fotball-fan ;...og de aller fleste av dere har faktisk samme drakt !!...og spiller mot samme mål...og de aller fleste av dere har faktisk samme drakt !!...og spiller mot samme mål

Buskerud BF Side 31 Husk : Gjør hverandre gode! GOD TUR

Buskerud BF Side 32 Trygve Tuverud The final countdown