Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertBrage Simonsen Endret for 9 år siden
1
OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 1 Bruktbil – oppsummering
2
OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 2 Merkeforhandler Oslo & Omegn 47 bruktbiler av ymse slag til salgs hos hver forhandler …både her og der - åpent både nå og da Stikk innom og kikk...!?? …eller Merkeforhandler Oslo & Omegn 10.000 nyere biler tilgjengelig for deg… hos nærmeste forhandler … ett tastetrykk og 0,6342518 sek. 7 dager i uken – 24 timer i døgnet
3
OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 3 TV2 hjelper deg, Forbrukerinspektørene, NAF etc.etc.: ”still krav – prut på prisen – klag – ikke finn deg i det – kjøp et annet sted – finn deg en ny leverandør” ……… og forbrukerne får ytterligere kraftfull hjelp på veien: Konkurransekommisjonen : ”Putting the European consumer firmly in the drivers seat” Kunden har fått svært klare signaler om at han ikke lenger trenger å stå med lua i hånda ! Husk at kundene – i tillegg til at de er bedre informert og orientert enn noen gang - heller ikke står med lua i hånda lenger !...og hvorfor ? …og kunden har faktisk skjønt det ! Det merker vi...
4
OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 4 Lojalitet er i ferd med å bli en gammelmodig form for adferd – noe forrige generasjon var... ”shoppere” Vi er i ferd med å bli et samfunn av ”shoppere” ; biler og service Vi shopper materielle goder, opplevelser, karrierer, nettverk, venner, ideologier,og ikke minst biler og service over en lav sko. I tillegg til all ”input” fra media og forbrukerorganisasjoner har vi etter hvert utviklet oss til å bli en gjeng av usolidariske egoister, og vi opplever en dramatisk sviktende lojalitet på ”alle” områder for tiden : mest av alt fra kunder, men tilsvarende også overfor politiske partier, leverandører, arbeidsgivere, familie og venner....og, dette påvirker i sterk grad folks kjøpsvaner ! Sviktende kundelojalitet
5
OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 5 Sviktende kundelojalitet - en trussel for noen – og en kjempemulighet for andre ! 100 90 80 1998 2000 2002 100 91 92 81 82 Merkelojalitet Forhandlerlojalitet Kilde: Mercer Management Consulting Nærmere 60 % av norske bileiere sier at det er sannsynlig at de kjøper et annet bilmerke – og derved skifter leverandør - neste gang ! 2004 70 72 Eksempelvis i Tyskland sier kun 17 % av bileierne at de er ”fast” bundet til ett merke ! RETHINK ? Kundelojalitet må IKKE forveksles med kundetilfredshet !!...og absolutt ikke på bruktbil ! Selv de kundene som forblir lojale til merke, er de stadig mindre lojale til leverandør og salgskanal !
6
OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 6 Lojalitet Kjøp Vurdering Oppmerksomhet Anskaffelse Eie Ny vurdering Kundelivssyklusen vs.livstidskunden 70-80 % av fremtidig inntjening hos merkeforhandler vil komme fra bruktbil og ettermarked (60 % fra ettermarked alene). Utfordringen blir derfor å gjøre det som er nødvendig for å ”lime” de mest verdifulle kundene til seg gjennom et kundevennlig og individtilpasset budskap, samt riktig behandling og produkttilbud på tvers av alle kontaktpunkter/kanaler og interne funksjoner (brukt som nytt !) Effektiv prospekthåndtering og optimal kundeoppfølging blir avgjørende ! LIVSTIDSKUNDENDet ultimate mål ; LIVSTIDSKUNDEN BRUKTBIL…og da gjelder det å forstå både den strategiske og økonomiske viktigheten av; BRUKTBIL Ikke bare i festtalene !!! …og husk at den kunden som bryr seg med å kikke inn døren din har gjennomført 90 % av salgsprosessen – på nettet!
7
OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 7 En gang for alle virkelig gjøre bruktbil til et vellykket og selvstendig forretningsområde Nøkkelen til både vellykket nybilsalg og sunn forretningsdrift Analysere bruktbilområdet i egen virksomhet / kjede Avdekke nøkkeltall / benchmark / beste praksis Sørge for at man kopierer det beste hos de beste (eller bryter barrierer...) Gjennomgå aktuell situasjon og problemområder Sterke og svake sider analyseres (swot) Nåsituasjon - ønsket situasjon (inkl.status – ikke bare som festtale...) Gapanalyse (avdekke områder for trening og forbedring) Kompetansebygging på bruktbilområdet (produkt, pris, marked, etterspørsel) Etablere en offensiv og fleksibel bruktbilstrategi for nærmeste år (veivalg) Finne strategiske samarbeidspartnere for eget merke / ”fremmedmerker” Kvalitetssikre oppkjøpere / meglere (etikk, økonomi, strategi) Etablere standarder for alle relevante områder (IT-verktøy / web-løsninger) Støtteverktøy / bruktbilkretsløpet -> takst/pris/garantier etc. Kritisk gjennomgang. Beregne forbedrings-og optimaliseringspotensiale (mål og styringsdata) Etablere tiltaksplan med tidsatte og målsatte forbedringer (styringsverktøy og kjøps/salgskanaler) Implementering, styring, oppfølging og løpende korreksjon...
8
OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 8 Forbedringspotensiale bruktbil hos merkeforhandler Ferdigheter, holdninger, kompetanse, systemer, rutiner, standarder Hvor gode er vi i dag / hvor svikter vi ? Hva må vi være gode på for å lykkes ? Fagkunnskap: (eksempler) Innkjøp / prising / megling IKT-verktøy Produktkunnskap Markedskunnskap Pris / kvalitet Etterkalkyle / ettersalg / oppfølging Hvor gode må vi være ?? GAP = behov for forbedring Hva må vi forbedre / trene på ?? Taksering/kalkyle/påkost Ståtidsoppfølging (0–1–2–3) Valg av salgskanal / marketing Salg / salgsprosessen / kunde Eksempler: Områder for utvikling av forretningsområde bruktbil hos merkeforhandler
9
OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 9 ”Survival of the fittest!”
10
OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 10 vært Det hjelper ikke å ha vært god !
11
OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 11 Hvis du ikke har ballen – gjør deg spillbar ! Hvis du ikke har ballen – gjør deg spillbar ! Det dreier seg om å være på rett sted til rett tid - med rett innstilling og kompetanse – og med rett tjeneste eller produkt! …ingen blir god alene i et lagspill! …og helt avslutningsvis – i disse VM-kvalifiseringstider – en enkel link til fotball i sakens anledning... GJØR HVERANDRE GODE !
12
OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 12...og det er jo ikke minst et hovedpoeng innad i hver enkelt av deres virksomheter, men i tiden fremover i minst like stor grad virksomhetene !...og det er jo ikke minst et hovedpoeng innad i hver enkelt av deres virksomheter, men i tiden fremover i minst like stor grad mellom virksomhetene ! Konkurransebildet endres – og nye konkurrenter entrer arenaen ! Kanskje er det smart for merke- forhandlerne i Oslo & Omegn å bli gode sammen – regionalt !...og deretter nasjonalt ?!
13
OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 13 IKKE GJØR DET !...og husk; Det er faktisk mulig å tape på hjemmebane også... GJØR HVERANDRE GODE SOM KOLLEGAER I STEDET !...OG KNUS DE VIRKELIGE KONKURRENTENE ! GJØR HVERANDRE GODE SOM KOLLEGAER I STEDET !...OG KNUS DE VIRKELIGE KONKURRENTENE !
14
OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 14 www.bilnorge.no/bruktbilseminar Senest mandag ligger samtlige underlag på:
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.