Oppstart planprosess Høring av planprogram Vindmølle – Lars Hoem, Rye Informasjonsmøte Rye Bedehus 21.10.2009 Eirik Lind.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskrift om konsekvensutredning - KUF
Advertisements

Konsekvensutredninger i ny plan- og bygningslov
UU og Fylkesmannens rolle
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
SNØSCOOTERLØYPER FORSØKSORDNING. Bakgrunn • Strategisk næringsplan vedtatt 2012 – ønsker snøscooterløyper. • MD inviterte til deltakelse i forsøksordning.
Nyere tids kulturminner i kommuneplanens arealdel
Byneset Båtklubb Informasjonsmøte 31. Mars Kriterier for valg av havn •Positivt innstilt grunneier. •At området ikke har noe verneproblematikk •Havna.
KONSEKVENSUTREDNINGER AV NYE BYGGEOMRÅDER I SJØ
Trondheim 2020.
Samarbeidsavtale mellom Plan- og bygningsetaten og bydelene
Forsøksordning med snøscooterløyper Gjennom arealplanlegging etter plan- og bygningsloven.
Embetsoppdrag 2004 Resultatområde Regional planlegging Resultatkrav: Fylkesmannen skal påse at nasjonal politikk formidles og ivaretas i behandlingen av.
FYLKESMANNEN I HEDMARK
Planprogram for revisjon av kommuneplanens arealdel i Trysil kommune Plan- og bygningslovkonferansen 2006 Scandic Hotel, Hamar
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Reguleringsplaner.
Elise Nordskag Rådgiver areal og plan Bykle kommune
Ny plan- og bygningslov – ny struktur Planlegging i kommunen med fokus på kulturlivet Arild Axelsen, plan- og bygningssjef Frosta kommune Leder Frosta.
Utviklingsavdelinga KU i praksis - slik gjorde vi det Vurdering og sortering av innspill i arbeidet med arealdelen for Ål kommune Berit Heitmann.
Langsiktig arealstrategi
Aktørenes roller i planprosessene
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Maridalen – gang-sykkelveg
Informasjon og nyheter: Ny plandel til plan- og bygningsloven Framtidens byer - Fornebu Seniorrådgiver Øyvind Aarvig.
Nytt dobbeltspor Oslo – Ski Follobanen
Forslag kommuneplanens arealdel Januar 2015.
FAKTA om kommunedelplanen som Nore og Uvdal, Sigdal og Rollag har utarbeida i en parallell prosess til verneprosessen for Trillemarka - Rollagsfjell Kommunedelplanen.
Tema: Plan- og bygningsloven Veiledninger.
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Reguleringsplan - planprosess
Når skal planer konsekvensutredes? Geir Davidsen, fagleder plan 9. april 2015 Foto: Aase Kristine Lundberg.
Kommuneplanens arealdel og konsekvensutredning rådgiver Geir Davidsen
Kommunedelplan for kulturminner i Randaberg Samarbeid om Kommunedelplan for kulturminner i Randaberg kommune.
FORUM FOR NATUR OG FRILUFTSLIV Innspill til planprogram Fylkesdelplan små vannkraftverk.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
Foto: Bjørn Erik Olsen Gode oppstartsmeldinger Geir Davidsen, fagleder plan
Grunnlag for gode detaljreguleringsplaner Hva forventes av kunnskapsgrunnlaget.
Arealplanlegging Kommunestyret Fagområde - Plan Medarbeidere: Wenche Hagestuen Dale, kommuneplanlegger Gunhild Haugum, arealplanlegger - 2.
Landbruks- og matdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 4 Landbruks- og matdepartementet ©Torbjørn Tandberg Henriette Evensen og Guro Bolstad Fagsamling,
Kommunedelplan for kulturminner og kulturmiljøer Høringsfrist: 31. mars.
Eksempler på en god reguleringsplan Kristoffer L. Seivåg Byplan.
Retningslinjer for planlegging og lokalisering av vindkraftanlegg Vindkraftseminar i Nordland 14. mai 2007 Jørgen Brun MD, Avd. for regional planlegging.
Organisering av arbeidet Planutvalg og styringsgruppe Fylkesrådet Prosjektgruppe Fylkesmannen i Nordland, KS, NHO Reiseliv, Norges vassdrags- og energidirektorat.
Helsehensyn i planlegging - Orientering om ny veileder Anne Sofie Lauritsen Rådgiver.
Konsekvensutredning og kunnskapsgrunnlaget Rådgiver Marianne Siiri, plan og miljø plannettverDato Foto: Peter Hamlin.
Plansamling - Hadeland Samhandling - effektive planprosesser Runa Bø – 3. november 2016 Bilde.
Hva har skjedd i Forollhogna siden området ble vernet for 11 år siden – verneverdier, næring, bosetting. Utfordringer videre Forollhognakonferansen 29.
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Kommunal planstrategi
InterCity Drammen - Kobbervikdalen
Samhandling for effektive planprosesser
Effektiv og god planprosess for IC-utbyggingen
Statusoppdatering for planleggingsarbeid
E 134 Åmot-Vinjesvingen i Vinje kommune. Planprogram 23
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
Områderegulering for Øvre Sem
Områderegulering for Øvre Sem
Dovrebanen gjennom Hamar – videre prosess kommunedelplan
Ny by – ny flyplass 12. Oktober 2017 Kristoffer L. Seivåg
Kommuneplanens arealdel
Jevnaker kommune, May-Britt Nordli
Norges vassdrags- og energidirektorat
Hålogalandsvegen – én region Planleggingen
UU og Fylkesmannens rolle
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Reguleringsplan for nytt næringsområde med tilhørende adkomstveg på Ausenfjellet Informasjonsmøte
Planarbeid Tim Christian Tomkins-Moseng
Av direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
Velkommen til NVEs Informasjonsmøte
Utskrift av presentasjonen:

Oppstart planprosess Høring av planprogram Vindmølle – Lars Hoem, Rye Informasjonsmøte Rye Bedehus Eirik Lind

Bakgrunn • Behov for økonomisk drift i landbruket • Egen kontroll over kostnadsutviklingen • Miljøennlig utnyttelse av energiressursen

Overordnete føringer • Plan- og bygningsloven • Forskrift om konsekvensutredninger • Energiloven • Nasjonal, regional og kommunal politikk • Gjeldende kommuneplan - reguleringsplaner

Prosessen til nå • Søknad med avslag • Ny kontakt med kommunen – oppstart av plan- og utredninger – støy, landskap, visualiseringer, biologisk mangfold, friluftsliv, virkninger på samfunnet (samarbeid med skolesektoren) • Ny planlov – nytt krav om prosess og utredning • Planoppstart og planprogram på høring til

Beskrivelse av tiltaket.

3 alternativer utredes

Utredninger som er gjennomført • Støy • Landskap og kulturmiljø • Biologisk mangfold • Kulturminner • Samfunnsmessige virkninger – synergieffekter • Ett prosjekt – mange prosjekt?

Støy

Landskap og kulturmiljø (1) • Alternativ 1 blir mest synlig av de to vurderte lokalitetene. For dette alternativet vil vindmøllen synes relativt godt i nærmiljøet og enkelte naboer vil få direkte utsikt til vindkraft anlegget. Plasseringen inntil eksisterende jordbruksbebyggelse gjør likevel at vindmøllen her kan fremstå som en integrert del av driftsområdet.

Landskap og kulturmiljø (2) • Alternativ 2 ligger noe mer isolert og er mindre synlig både i nærområdet og fra avstand grunnet sin plassering i landskapet. Det faktum at vindmøllen her vil ligge mer atskilt fra øvrig bebyggelse kan gi tiltaket et inntrykk av å være et større inngrep visuelt sett, og i større grad fremstå som et nytt element i landskapsbildet.

Landskap og kulturmiljø (3) • På bakgrunn av en helhetsvurdering av alternativenes synlighet, vil vi konkludere med at de to alternativene begge har fordeler og ulemper ved seg. Alternativ 1 gir en positiv effekt ved å være lokalisert i tilknytning til eksisterende jordbruksbebyggelse. Alternativ 2 kommer på sin side best ut med hensyn til boligbebyggelsen, og framstår som det minste eksponerte alternativet. Ingen av alternativene har opplagte uholdbare virkninger med hensyn til synlighet.

Biologisk mangfold Den nasjonale Naturbasen, underlagt Direktoratet for naturforvaltning viser at det ikke vil være konflikter mellom tiltaket og viktige naturhensyn. Området viser ingen registreringer i naturbasen. Området er heller ikke registrert som trekkrute for vilt. Det kan imidlertid være registreringer av rødlistearter. Slike registreringer er i så fall tilgjengelige i temabase som ikke er allment tilgjengelig.

Kulturminner • Riksantikvarens base over registrerte fornminner viser ingen registreringer i område for de alternative lokaliseringene.

Samfunnsmessige virkninger • Øke interessen for realfag – spennende og morsomt – Inngå i utdanningen ved videregående skoler – Inngå i utdanningen ved NTNU • Knytte bynære Byneset nærmere teknologibyen Trondheim • Bidra til energiproduksjon basert på fornybare ressurser (bidra til red. av forurensing)

Ett prosjekt eller Byneset fullt? En liten analyse: Alle husdyrbruk Alle husdyrbruk med tilfredsstillende avstandskrav og stort energibehov Områder med stor sannsynlighet for mye turbulens

Ett prosjekt eller Byneset fullt (2)? • Av alle gårdsbrukene på Byneset er det trolig maksimalt 10 som kan være i situasjon der det er behov for betydelig kraftproduksjon til eget bruk. • Øvrige gårdsbruk vil måtte være rettet mot energimarkedet og det vil derfor bli avkrevd konsesjonssøknad. • Av de 10 aktuelle gårdsbrukene vil 4 ligge i områder med stor sannsynlighet for mye turbulens. • Av de resterende 6 aktuelle brukene vil det være et samarbeid mellom 2 (Hoem og naboen). • I alt står en tilbake med 4-5 mulige anlegg som kan være relevante og realistiske på Byneset.

Ny vurdering av utredningstema – foreslått i planprogrammet • Støy • Landskap og kulturmiljø • Biologisk mangfold • Kulturminner • Samfunnsmessige virkninger – synergi- og smitteeffekter • Risiko og sårbarhet

Planprosess - medvirkning Tema/uke Kunngjøring oppstart Informasjons-møte Høring av forslag til planprogram Fastsettelse av planprogram Utredning og utarbeidelse av forslag til reguleringsplan 1.gangsbehandling i kommunen Høring av planforslag Planvedtak

Medvirkning - innspill • Nye tema • Utylling av tema som er foreslått • Annen måte å gjøre det på • Flere møter • Frist