Arbeiderpartiets syn på ledelsen av kommunen Regimeskifter, rollefordeling, muligheter og forventninger Lise Christoffersen fraksjonsleder i Stortingets.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Hvem styrer i kommunen?.
Levanger kommune rådmannen Dialogseminar Åre 15. – Rådmannen Ola Stene - Status og hovedutfordringer 1 Status og hovedutfordringer pr 16. februar.
Et helhetlig barnevern i Oslo
Barn og unges rett til deltakelse
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
8 Det politiske systemet i Norge
Den ideelle kommunesammenslåing
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Pressekonferanse 24. august Lokalpolitikerne er tilliten verdig.
Bymiljøavtalene – styring og organisering av oppfølging
Første kveld folkevalgtopplæring 2012 Bydelspolitikere.
Innherred samkommune 1 Dialogseminar Åre 15. og 16. februar 2006 Innherred samkommune Status Administrasjonssjef Rudolf Holmvik.
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Valgkampen RØDGRØNT 2009 Blå byer blir røde Oslo 31. mars 2009.
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
Høring om Vestlandet Hordaland fylkeskommune 23 mars 2007 Olav Bergo, BA-redaktør.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
BMS; We did it vår vei!! For hva koster det a’? v / Tore M. Andresen Ass. rådmann/kommunalsjef i Hole (siviløkonom)
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
100 lure ord å lære.
Søndre Innherred Revisjonsdistrikt FROSTATING Sammenligninger mellom kommunene: Eldreomsorg, barnehager og grunnskoler Basert på tall fra KOSTRA
Omdømmebygging Hans Antonsen.
Hva er lokalpolitikernes største utfordring for å styrke læringskulturen ? Utsiktspunktet er som lokal skolepolitiker i Ullensaker kommune. Atle Forbord.
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
Handlingsplan Utdanningsforbundet Karmøy.
Tilbakeblikk på Arendalskonferansen - og hvor er vi egentlig nå? Innovasjonsalliansen 8. september 2010.
Idrettsrådets ansvar og rolle
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Lokalkommunedatabasen Konferanse, KS, Oslo 16. februar 2011 Lokaldemokratiet i 82 kommuner - Presentasjon med sideblikk til kommunevalget 2011 Harald Baldersheim.
Modellkommunene Hva er unikt?
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Nordea 3. mars 2005 Strukturendringer.
En innføring i politisk og administrativt system Bystyrets organer
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Fra ”helvete” til himmelen - eksempel på oppstart og prosess Arbeidsgiverstrategi Grue kommune v/ Anne Berit Gullikstad Kommunalsjef oppvekst (tidligere.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Politisk ledelse og rollen som folkevalgt FNs internasjonale migrasjonsdag Dag-Henrik Sandbakken, fagsjef KS.
Linn Herning Rådgiver i For velferdsstaten En offentlig sektor for framtida: mål – eller mening? - Hvordan utvikle offentlig sektor samtidig som man utkjemper.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Politisk organisering Status. Hva er Oppgaven? Hvilke Rolle skal vi ha? Har vi hensiktsmessige Strukturer som støtter dette?
Den politiske styringskjeden
Er LMU i praksis studentenes viktigste organ?
Kommunen og Fylkeskommunen
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Gode alene – enda bedre sammen?
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
Seminar med partiene 14. november 2018
Politisk organisering Nye Drammen
KS Folkevalgtprogram Innbyggermedvirkning og samhandling med lokalsamfunnet Kurt Orre.
VALG.
Utskrift av presentasjonen:

Arbeiderpartiets syn på ledelsen av kommunen Regimeskifter, rollefordeling, muligheter og forventninger Lise Christoffersen fraksjonsleder i Stortingets arbeids- og sosialkomité tidligere ordfører i Drammen

Har du hørt om kommunen? ”Rådhuset er et stort hus med ti etasjer. Fem oppe og fem nede.” Trude Marie, 5 år Kilde: Unni Lindell: ”Regjeringen bestemmer hvordan været skal bli.”

Hva tenker rådmannen på med ”regimeskifte”? Skifte i politisk farge? Fra Ap-ordfører til Frp-ordfører eller omvendt? Handler det om ulike partipolitiske syn på forholdet mellom politikk og administrasjon? Nye roller internt? Handler det om politikkens innhold? Nye signaler ut? Skifte i politisk og administrativ organisering? Nye forventninger? Hvilken vei? Trussel mot tilvante arbeidsformer? Hvem sitter i hvilken etasje? Eller nye muligheter? Se ting på nye måter? Ny sjef? Eller ny politiker på ”opplæring”? Utgangspunkt: Kommunen som en politisk styrt organisasjon. Hvorfor er vi her?

Arbeiderpartiets program sentralt Demokrati betyr folkets styre Vårt politiske system består av folkevalgte organer. Beslutninger nær dem det angår. Enkeltmennesket skal ha innflytelse på egen tilværelse og samfunnets utvikling Aktiv demokratisk deltakelse forutsetter kunnskap, innsikt og ferdigheter. Fellesskapet må bidra til at alle får mulighet til å tilegne seg slik kunnskap. Befolkningen må alltid ha mulighet til å stille folkevalgte til ansvar for beslutninger og forvaltning av offentlige midler. Uavhengig av struktur og organisering må alltid et politisk organ står til demokratisk ansvar for befolkningen.

Nært samspill med frivillige og ideelle organisasjoner. Soria Moria Sterkere politisk styring med prosesser og beslutninger som er viktige for landet, lokalsamfunnene og enkeltindividene. Nært samspill med frivillige og ideelle organisasjoner. Styrke enkeltmenneskenes innflytelse på egen tilværelse og samfunnets utvikling i alle deler av samfunnslivet.

Soria Moria om folkestyre Vil ha: Folkestyre, bred deltakelse, spredning av makt, kapital og eiendom. Fordi: Det er gjennom folkelig engasjement og folkevalgt styring vi best kan løse miljøproblemene, få flere i arbeid, sikre utjevning mellom grupper, regioner og land, sikre nasjonal og lokal råderett over naturressursene og norsk eierskap i næringslivet. Frykter: Et folkestyre under press fra aktørene i markedene, kapitalsterke privatpersoner, organisasjoner, byråkrater og andre som ikke står til ansvar overfor folket i valg. Resultat: Sviktende tillit, avmakt, mindre engasjement og deltakelse i samfunnsspørsmål hos folk flest. Krever: Styring fra folkevalgte organer. Kombinert med: Økt deltakelse i politisk virksomhet, bred representasjon i offentlige utvalg, styrer og råd, økt medvirkning, inkl. barn og unge, folkeavstemninger.

Soria Moria om lokaldemokrati Er: Grunnsteinen i folkestyret Gir: Tillit og legitimitet til det nasjonale folkestyret. Krever: God kommuneøkonomi med samsvar mellom oppgaver og inntekter

Arbeiderpartiets programmal for kommunepartiene Moderne, fleksible, effektive, servicevennlige kommuner Tilgjengelighet via nett og romslige åpningstider Pådriver for fornyelse Ansatte som aktive medspillere – faglig/politisk samarbeid Brukermedvirkning i utforming av tjenester Samarbeid med frivillige organisasjoner Nei til konkurranseutsetting og privatisering av skole og omsorg

Eksempel fra eget kommuneprogram Fra blått til rødt? Fra H til Frp? Makta tilbake til innbyggerne Godt lokaldemokrati – ansvarlige folkevalgte med en dyktig administrasjon Politikerne skal styre, innbyggerne inkluderes, administrasjonen ta styringssignalene Bekjempe sosial dumping og økonomisk kriminalitet knyttet til offentlige tjenester Benytter i dag firmaer med kynisk syn på ansattes rettigheter

Arbeidsgiverpolitikk Dialog med de ansatte om utforming Økt rekruttering av innvandrere (anonyme søknader, kvotering, utdanning og lærlingeplasser i pleie og omsorg) Fjerne uønsket deltid Etter- og videreutdanning 1 lærlingeplass pr 1000 innbygger Tidsriktig seniorpolitikk

Servicekommunen Ett felles, publikumsvennlig service- kontor for alle henvendelser Enkle saker løses der og da Faste frister Elektronisk saksbehandling Serviceerklæringer for alle publikums- rettede tjenester Systematiske brukerundersøkelser på alle tjenester Ta brukerne med på råd Mest mulig ressurser til tjeneste- produksjon, minst mulig til intern administrasjon ?

Skuffelse? Aps program sentralt : Aps program lokalt: Frps program: Sier mest om demokrati og politisk styring Aps program lokalt: Frps program: Sier mest, eller mer om markedet?

Blir det noen forskjell? ”Høyre er et parti for folk som er mest fornøyde med seg selv.” (Susanne, 10 år) ”De svakeste i gamle dager, de som var syke og som trengte gode venner, stemte på Arbeiderpartiet.” (Glenn, 9 år) De som stemmer Senterpartiet, er ofte gift med meieribestyreren. (Anne Grethe, 9 år) SV er et parti som er enig med alle, og som liker at folk er fattige. (Mona, 11 år) Fremskrittspartiet er de aller, aller sinteste av alle. (Birthe Marie, 8 år)

”Det er mange politiske partier i Norge ”Det er mange politiske partier i Norge. Noen liker å gå til høyre, mens de andre går til venstre.” (Thale, 8 år) Polarisering

Hva er regimeskiftets innhold? Blir det noen forskjell med Ap/Frp? Polariseringer i norsk politikk Soria Moria – samling rød-grønt Fører til en tilsvarende samling på andre siden? Klarere flertallskonstellasjoner? Polarisering fordeling/individets frihet egenproduksjon/konkurranseutsetting Nye brukergrupper Kunnskapsrike - kompetente og kravstore Eldreomsorg Skole – generasjonsskifte i foreldregruppa

Ulikt fokus pol/adm, ulike patier? Politikere Administra-sjon Befolkning Demokrati, aktør Hittil altfor lite fokus Synes de må være interessert ”Ikke mas” Forvaltning Uinteres-sant? Hovedopp-gave ”Couldn´t care less” Tjeneste- yting Avgjørende Faglig tilnærming - effektivitet 100 % interessert

Roller og banehalvdeler?

Eksamenskandidaten ”Ordfører har ansvar for at de vedtak som blir gjort i kommunestyre og formannskap, blir satt til livs i den administrative delen.”

Eksamenskandidaten ”I sentraladmini-strasjonen ligger rådmannskontoret, og her skjer den overadministrative delen.”

Baktaler eller buktaler? ”I skyggen av ordføreren står rådmannen og vinker og gir lure råd, uten at folk ser at han beveger leppene.” Marius 8 år.

Islegger bare halve banen Kilde: DT Cirka 25 000 kroner som mangler

Barna blir late på SFO Skolefritidsordningen (SFO) gir latere barn. Dette skyldes manglende kompetanse hos de ansatte, mener Norges Idrettsforbund. Kilde: MMI for Toppidrettssenteret, gjengitt i Dagbladet

Kommunen og innbyggerne? Hvem er egentlig hvem her?

En utfordring for sektorsamfunnet? Blir det for fragmentert?

Kommunens tre oppgaver Tonivåmodellen resultat av nye krav og forventninger, mer sammensatte oppgaver, behov for løsninger på tvers En tydeligere utviklingsdimensjon Skille politikk ledelse og fag – respekt for rollene, men blikk for sammenhengene Alle krever samspill pol adm på hver sin måte – team i tospann og skjebnefellesskap

Politikerroller - ulike i forhold til ulike oppgaver Kilde: NIBR

Kommunens tre oppgaver Forholdet mellom politikk og administrasjon forskjellig i de tre rollene Politikernes forhold til rådmannen har minst to dimensjoner Arbeidsgiver Utøvende myndighet på vegne av politisk ledelse Problemer ved tolkning – når faget og ledelsen går over i politikken Problemer når rådmannen/virksomhetslederen blir hoggestabbe – når politikken går over i ledelsen og faget - noen har det som sin forretningside?

Kompetente brukere! Er tjenestene forberedt? “A preliminary census report indicates that for the first time in our nation’s history, female anthropologists outnumber male professional golfers.”

Årshjulet med forankring i overordnede planer via brukerdialog og politiske verdivalg Vurdering av måloppnåelse, måle-kart med røde, gule, grønne lys: Årsmelding/etisk regnskap Regnskap/KOSTRA Brukerundersøkelser Medarbeiderundersøkelser Temperaturmålere Virksomhetsplaner Temperaturmålere 1. kvartal Detaljert budsjett og virksomhetsplaner Temperaturmålere 4. kvartal 2. kvartal Budsjettforslag: Forslag til økonomi- og handlingsplan Inkl. justert målekart Temperaturmålere Dialog i virksomhetene: Ansatte/politikere/brukere Temperaturmålere Dialogseminar: Administrative ledere og politikere i kommunestyret 3. kvartal Etisk budsjett: Kommunestyrets hovedprioriteringer, (justerte mål) etter dialogmøter og evt. sammenlikninger i effektiviseringsnettverk

FN-delegater på spesialmøte i UNICEF Verdensproblemer løses i Drammen rådhus 5. mai 2004

.. også blant grupper som har pleid å gå stille i dørene? Aftenposten, 1984

”Bruker mest på pleie og omsorg” 580 millioner kroner brukte Drammen kommune på hjemmetjenester og institusjoner i fjor. Hver institusjonsbruker kostet i fjor kommunen 833 235 kroner. DT 18.07.02

Imponert Alvheim ”Akkurat slik eldreom-sorgen bør løses”, uttalte en imponert leder av Stortingets sosialkomité, John I. Alvheim, etter et besøk på Losjeplassen i Drammen.                                                                                 DT 07.08.2001

”Holder ikke å være snart 100”                                                                                 Drammen kommune står på sitt, og vil ikke gi hjelpeløse Asta Marie Larsen (93) sykehjemsplass DT 17.04.04

To års sammenhengende krise ENDELIG. I dag får 102 år gamle Ragna Caroline Lia sykehjemsplass i Drammen. VARSKU. Tillitsvalgte Gro-Lisbeth Prøis ropte varsku for snart to år siden. Hun fikk rett. DT 26.10.04

”118 sykehjemsplasser skal vekk. Det er alle enige om.” DT 27.04.04

Noen tankekors.... ”Omsorg i en ny tid” (1997) – faglig råd: Flere omsorgsboliger. Handlingsplanen – faglig råd: Økt vekt på omsorgsboliger. Omsorgsboligene ferdig utbygd (2002) – faglig kritikk: De fleste skulle hatt institusjonsplass. Status 2004: Faglig råd: Legg ned sykehjemsplasser, bygg serviceboliger Livskvalitet?

- Det er svært mange ensomme eldre rundt omkring i Drammen. Eldre mister kontakt KALDT SAMFUNN. Eldrerådet er opptatt av hvor det menneskelig kommer inn når det dreier seg om levering av frossenmat for lange perioder av gangen. - Det er svært mange ensomme eldre rundt omkring i Drammen. DT 17.06.04 Leder av eldrerådet i Drammen: Astri Helliksen

: Mosjoner og få en bedre alderdom...

Ulike mennesketyper av politikere Sektororienterte, allianser mot rådmannen, de i rådhuset mot oss i hovedutvalget Helhetspolitikere – delegerer maks Tillater feil – romslig, deler på ansvaret Tillater ikke feil – gransker og anklager Stikker unna når feil skjer. Tar all ære når ting går bra Tar konsekvensen av at kommunen er politisk styrt – tar selv ansvaret for konsekvenser av egne vedtak Person mer enn politikk? Kjemi ordfører/rådmann viktigst? Dagsordensetting?

Ordfører må være obs og ryddig! Som ordfører: Uakseptabelt at politikere etablerer egne personalsaker i media. Det som skal sies, skal sies forpliktende i vedtaksføre, kollegiale organer. Det ansvaret påhviler også oss som folkevalgte. Når rådmannen er satt til å gjøre en ryddejobb: Må ha et tydelig mandat fra politisk ledelse representert ved kommunestyret, overvåket av ordfører. Dersom vi gjennom vår opptreden bidrar til å svekke rådmannens autoritet, svekker vi også mulighetene til å holde orden i eget hus.

Drammen kommune som politisk styrt organisasjon Fattet bystyret viktige vedtak i går? Berører det min virksomhet? Kan jeg bidra til å realisere den politiske bestillingen? Kanskje jeg bidrar allerede? Hvem trenger å vite det jeg vet?