Målbilde for min halvtime • Se instruktørrolle med litt nye øyne • Øke interessen for egne medarbeidere/ lærlinger • Noen tips og råd for hvordan du kan.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
I.
Har vi bruk for (helseutdannete) psykologer i organisasjoner?
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
ALKOHOL|IDRETT.
Fra ord til liv Mars 2011.
Høyere livskvalitet -færre bekymringer. Ny teknologi – nye muligheter Eiere: Konseptutviklingen startet våren Tryggere Hjem AS ble stiftet:
ALKOHOL|IDRETT. IDRETTEN – EN ALKOHOLFRI SONE ALKOHOL | IDRETT.
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
VERDIGHETSPRINSIPPER
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Hønefoss politistasjon
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Generelt ved medarbeidersamtaler
Veiledning av elever / lærlinger
Nettvett.
Alkohol | fotball.
AMBULANT MILJØTERAPEUTISK TEAM
Klubbintern utdanning av dommere til barne- og ungdomsavdeling Hinna Fotball har i dag: Sportslig Utvalg uten interesse for dommere. Spillerutvikler og.
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
- Hovedrolle eller birolle
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
- roller og forventinger
Oss & Dem ???.
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
7. Motivasjon i organisasjoner
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Ord er ikke alt ! - Råd og tips om det å presentere et budskap Norsk Sykepleierforbund, medieseminar for tillitsvalgt 3 nov 2009 Erik Dale – sykepleier.
Heltid – hvorfor det? Det store heltidsvalget Stokmarknes 2.april.
Aktører, roller og relasjoner Noen punkter fra rollespill Bortreiseseminaret mars 2002.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Impulsuka 2013 Kristiansand
- Den gode utviklingssamtale
Barns læring, voksnes ansvar!
Oppfølging av sykemeldte
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Likestilling som strategi ”en mangfoldig bydel i endring”
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Lukas 18,35-43 Den blinde mannen ved Jeriko
”Rettferdiggjørelse” Romerne 3,20-28
R ETNINGSLINJER FOR KONTAKTFAMILIER : På sykehuset står det en perm fra oss med kontaktinfo om alle kontaktfamiliene, taushetsløfte, retningslinjer. Info.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Fra ord til liv April 2010.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Kvalitetsklubb – NFF regi
Lederstil og Motivasjon.
FAIR PLAY CHARLOTTENLUND SPORTSKLUBB. FAIR PLAY – HVA ER DET? Fair play dreier seg om mer enn å unngå gule og røde kort! FAIR PLAY HANLDER OM HVORDAN.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Og.
Introduksjon til: ”Det fleksible situasjonsorienterte lederskapet”
Motivasjon Din motivasjon
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Politisk streik den 28.januar Forsvar arbeidsmiljøloven!!
HOLDNINGER OG HANDLINGER
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
LEDERKONFERANSEN 15. MARS 2006 LØNNSPOLITISK PLATTFORM UTFORDRING FOR LEDERSKAPET.
”Rettferdiggjørelse” Romerne 3, Romerne 3,20-28 For ikke noe menneske blir rettferdig for Gud på grunn av gjerninger som loven krever. Ved loven.
Om et øyeblikk kommer du inn i en magisk verden...
Den norske arbeidslivskulturen
Utskrift av presentasjonen:

Målbilde for min halvtime • Se instruktørrolle med litt nye øyne • Øke interessen for egne medarbeidere/ lærlinger • Noen tips og råd for hvordan du kan lykkes som instruktør

Sjef Leder Er vårt eget & samfunnets syn på ledelse i en brytningstid? Hvem er du for dine medarbeidere/ lærlinger?

Er vår oppfatning av ledelse foreldet? Påstand: Vi kan klare oss uten sjefer, men ikke uten ledelse Sjefsrollen er en anakronisme og en rest fra en tid da noen få satt med kunnskapen o Ledelse var å få arbeid utført gjennom andre o Ledelse var å oppnå resultater gjennom andre o Ledelse var kunsten å motivere sine medarbeidere o Nå – etter at vi har snakket om likeverd og likestillingen en tid – sier man: Ledelse er å gå foran og vise vei Hvilket menneskesyn ligger under disse definisjonene? Min definisjon av ledelse: • Ledelse er å samordne forventninger. Forventningene kommer fra 3 kanter: 1. Markedet (forbrukerne) 2. Medarbeiderne (produsentene) 3. Foresatte (eierne eller myndighetene). * Det fjerde forventningspress er lederens eget ønske om å lykkes i sin oppgave. Det kommer innenfra. Over og underordningsprinsippet unødvendig • Menneskesynet er individenes likeverd • Samme prinsippet som er utgangspunktet for menneskerettighets – erklæringene David Kvebæk

Lærlingen Hvilke trekk ved dagens samfunn er dagens 18 åring påvirket av når han starter på yrkeslivet?: • Likestilling • Krav & rettighets fokus • Data/PC • Skole • Fritid • Større velstand • Forbilder? • Egoet >

Det jeg taper i frihet, Det vinner jeg i trygghet FRIHETTRYGGHET KAMP I MELLOM Eksempler der kampen står naturlig: * 1 åringen * Tenåringen * 30 & 40 årene Full frihet er det ingen som takler Enhver frihet må ha en grense -> hit men ikke lengre

FRIHET – TRYGGHET – KRAV - TILBUD TRYGGHET FRIHET KAMP I MELLOM Krav: Høyere effektivitet, Bestille varer selv, Opprette ordrer, Krav om mersalg, Tydligere mål og krav Full frihet er det ingen som takler Enhver frihet må ha en grense -> hit men ikke lengre KRAV TILBUD Tilbud: Sosial Arena Sosiale happenings - Bursdager - Med ansvar følger tillit(pris) - Fokus på inne team -Lytte, se dem og ta tak. (Mismatch) LIKEVEKT

FRIHET – TRYGGHET – KRAV - TILBUD TRYGGHET FRIHET KAMP I MELLOM Full frihet er det ingen som takler Enhver frihet må ha en grense -> hit men ikke lengre KRAV TILBUD Lærlingen Målet: • Selvstendighet • Ansvarlighet • Kommunikasjon • Faglig dyktig • Fagprøve • Lojalitet • Stolthet (Fag/Firma) ANSVAR?

Rollen som instruktør Tips & råd basert på egen erfaring: • Behandle lærlingen som ansatt ikke ”bare en lærling” • Bli kjent med den enkelte o Tett på o Individualiser ikke generaliser • Skap trygghet & forutsigbarhet • Sett mål og krav sammen med lærlingen o Eierskapet til disse må være hos lærlingen o Kun sette krav og retningslinjer du er villig til å følge opp • Ikke fremstå belærende, men opplærende • Lyttende og ikke formanende • Se dem fysisk i jobben • De som skal være med lærlingen må ha konkrete oppgaver ift oppfølging ”Hvis du ikke forstår at du jobber for dine såkalte underordnede, vet du ingenting om lederskap. Da kjenner du kun Tyrraniet” Dee Hock OMSORGOMSORG