Omfordeling Jon Fiva 31. Oktober, 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Vesentlige kapasitetsendringer i basisperioden 15. august 2011 George Nicholas Nelson.
Jan Tøssebro NTNU Samfunnsforskning
Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning
2009 Finanspolitiske rådets rapport noen kommentarer Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 12. mai 2009.
Husleie nivå  Husleien opp med ca 100% på 10 år.  Inntektene har hatt en lavere utvikling.  Det begynner å bli ”normalt” med over 40% bo.
Mer om arbeidstilbud Humankapital
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Tjenestepensjoner og mobilitet Presentasjon.
Markeder med asymmetrisk informasjon
Rovprisingsforbudet anvendt på transport (ferge) av Sjeføkonom Lars Sørgard Konkurransetilsynet i Norge Konkurranserett i shipping Det 22. nordiske sjørettsseminar.
Monopolistisk konkurranse og oligopol
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Skatter og fordeling Ådne Cappelen Forskningsavdelingen Statistisk sentralbyrå.
Barnefattigdom – Hva er det og hva kan vi gjøre med det? Barne- og ungdomskonferansen 2006 Gardermoen 1/11 Tone Fløtten, Fafo.
Fremtidens matproduksjon
Forelesning SOS1005: Terje Andreas Eikemo
Kommunal- og samfunnsøkonomiske effekter av boligsosial politikk Husbanken 22. Juni 2011 Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning.
Bedrifters samfunnsansvar Norge - sinke eller foregangsland NIF – Faggruppe for etikk og lederskap 10. november, 2003 Eli Bleie Munkelien & Ingebjørg Gravlien.
Bosetting Nina Gran.
Helseøkonomi Forelesning nr. 8.
Konsekvenser av familiepolitikk 2 Nico Keilman Befolkning og velferd ECON 1730 Høst 2009.
SSB laget tidligere hvert år levekårsindeks – siste år 2008 (data 1-2 år forut). Kristiansand var hvert år blant kommunene med høyest indeks.
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
Nordkapp 12.oktober 2009 Endringer i grunnlaget for fiskerier og kultur Knut Bjørn Lindkvist Høgskolen i Finnmark.
Oppgave gjennomgang Kap. 3 og 4.
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Nettverkssamling om barnefattigdom
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Landbrukskriteriet, og finansiering av landbruksforvaltning
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
1 Utviklingen av toppinntektene I Norge, 1875 – i dag Rolf Aaberge Forskningsavdelingen Statistisk sentralbyrå Velferdskonferansen 2012, Oslo kongressenter.
Norges Bank 1 Hovedstyremøte 15. mars Norges Bank Vekstanslag Consensus Forecasts Kilde: Consensus Forecasts.
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Kommunal- og samfunnsøkonomiske effekter av boligsosial politikk Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning.
Fremtidens matproduksjon
Det norske velferdssamfunnet
Litt om offentlig sektor Jon Fiva, Aug
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Senter for helseadministrasjon
Innføring i økonomi Hans O. Melberg.
Barne- og familiedepartementet Presselunsj Statlige skjønnsmidler til kommunene og likebehandling av kommunale og private barnehager Roland Fürst.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Pensjonsordninger, yrkesaktivitet.
Kringsjå studentby – fra bomaskin til frilufts studentby
Økonomi og pengestrømmer i idretten
Sentral støtte = lokal frivillighet? Stimulerer eller fortrenger statsstøtten den lokale frivilligheten? Eller betyr ikke idrettspolitikken så mye? Ståle.
Helse og utdanning Jon Fiva 17. Oktober, Hvorfor overlates ikke produksjon av helsetjenester til private markeder? Imperfekt informasjon – Man gjør.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Økonomiplaner. Brukergrupper –ulike behov Administrasjonen –For høyt prioritert i mange ØP’er i dag? Politikere –Opptatt av budsjett og nære ting –Et.
Levanger kommune rådmannen Formannskapsmøte – Ola Stene 1 Kommunalt Regnskap Litt om regnskapsoppstillingene KOSTRA Våre rutiner.
Hvordan sette inn bakgrunnsbilde: 1.Høyreklikk på lysbildet og velg «Formater bakgrunn» 2.Velg «Fyll» > «Bilde eller tekstur» 3.Trykk «Sett inn fra Fil…»
1 Thor Hægh 2011Slide 1 The Rotary Foundation’s Future Vision Plan ET FUNDAMENT FOR FREMTIDEN UTTESTING VED 100 DISTRIKTER.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Fattigdom og tiltak SVs bystyregruppe, 2/ Tone Fløtten, Fafo.
Det norske velferdssamfunnet. Velferdssamfunnet En velferdsstat eller et velferdssamfunn, er en betegnelse på en stat som yter sine borgere en rekke grunnleggende.
Store forskjeller i arbeidsledighet Arbeidsledigheten varierer mye mellom ulike land:
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Inntektsforskjeller I 2004 tjente de 5000 rikeste personene i Norge gjennomsnittlig nesten 40 ganger så mye som gjennomsnittet for hele befolkningen.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Rekommunalisering eller en entreprise?
Råd for personer med nedsatt funksjonsevne
The Rise and Fall of Industries
Utskrift av presentasjonen:

Omfordeling Jon Fiva 31. Oktober, 2008

Omfordeling Offentlige inngrep i økonomien virker omfordelende. Skatter og avgifter Overføringer Eks. alderspensjon, trygd, sosialhjelp. Offentlig produksjon av kollektive goder. Eks. forsvar. Offentlig produksjon av private goder. Eks. helsetjenester, undervisning.

Hvorfor omfordele inntekt? Hovedsaklig: Inntektsfordeling som ren markedsøkonomi gir betraktes som uheldig. Obs. Verdivurdering! jfr. Tidligere diskusjon av velferdsfunksjoner. Dessuten: Omfordeling kan være pareto-forbedring (altruisme). Sikkerhetsnett fungerer som forsikring, som gir økt velferd. Kan gi økt sosial stabilitet Økt velferd på lengre sikt (hjelpe fattige barn)

Hva er sosialforsikring? Privat forsikring: Tett sammenheng mellom innbetaling, risiko og evt. utbetaling. Sosialforsikring: Omfordeler Alderspensjon Uføretrygd Arbeidsledighetstrygd

Rasjonal for sosialforsikring Advers seleksjon Privat løsning: Dersom risiko kan identifiseres: Ulik risiko krever ulik premie (rettferdig?) Kostnader forbundet med å identifisere risiko Dersom risiko ikke kan identifiseres vil de med minst risiko ikke ønske å kjøpe forsikring (A.S.) markedet fungerer dårlig. Myndigheter kan tvinge alle individ til å kjøpe forsikring. System som omfatter alle kan være billigere å administrere. Paternalisme

Dagens forelesning Hvordan måle ulikhet? Noen stiliserte fakta Hvordan påvirker fordelingspolitikk individuelle valg? Hvilket styringsnivå bør ha ansvaret for støtte til de fattigste? Velferdskonkurranse

Måle ulikhet Gini-koeffisienten(G): Ofte benyttet for å si noe om økonomisk ulikhet. Definisjon (tre individ): G = [(X3-X2)+(X3-X1)+(X2-X1)]/[X1+X2+X3] X3  X2  X1 , 1  G  0 Maksimal likhet (X3 =X2 = X1 )  G=0 Maksimal ulikhet (X3 >0, X2 = X1 =0)  G=1

Stiliserte fakta – ulikhet Kilde: Wikipedia

Stiliserte fakta – ulikhet i Norge Percentage share of total income by deciles Gini-coefficient 1 3,8 4,0 3,9 4,1 3,7 2 5,9 6,0 6,1 6,2 5,8 3 7,1 7,0 6,9 7,3 6,8 4 8,0 8,1 7,8 7,7 7,6 5 9,0 8,8 8,6 8,5 8,4 6 9,8 9,7 9,6 9,4 9,3 9,2 7 10,7 10,6 10,5 10,4 10,2 10,3 10,0 8 11,9 11,7 11,6 11,5 11,2 11,3 11,1 9 13,4 13,3 13,1 13,2 12,8 12,9 12,7 10 20,4 20,3 21,2 21,6 20,1 21,4 23,3 19,9 23,2 24,1 24,8 10 20,4 20,3 21,2 21,6 20,1 21,4 23,3 19,9 23,2 24,1 24,8 Gini 0,241 0,236 0,245 0,249 0,238 0,242 0,262 0,229 0,264 0,274 0,278 Gini 0,241 0,236 0,245 0,249 0,238 0,242 0,262 0,229 0,264 0,274 0,278 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 Note: Equivalent disposable income, EU equivalent scale Kilde: Statistics Norway, Survey of income and wealth. Mogstad (2008).

Stiliserte fakta – fattigdom i Norge Fattige: personer med under 50% av median inntekt. Poverty rate Year Note: Poverty line defined as 50 percent of the median equivalent income, OECD equivalence scale Source: Statistics Norway, Survey of income and wealth. Mogstad (2008).

Fattige i Norge? Typisk: Enslige voksne uten familie Enslige mødre Ikke-vestlige innvandrere Langtidsledige Langtids sosialklienter

Fordelingspolitikk Hvordan påvirker fordelingspolitikk individuelle valg? Disinsentiv-effekter, eksempel: Arbeidsledighetstrygd  øker ledigheten, mindre innsats (moralsk hasard) Sosialhjelp  kan skape ‘avhengighet’, mindre innsats (moralsk hasard).

Disinsentiveffekter: arbeidsmarkedet Arbeidsbeslutning. Max U(X, F) X inntekt F fritid Budsjettbetingelse W*T = P*X + W*F P*X = W(F-T) X = W(F-T) (P=1) Prisen på fritid er alternativkostnaden (w) |Helning|: w Inntekt T Fritid Tidsrestriksjon

Disinsentiveffekter: arbeidsmarkedet Arbeidsbeslutning. Max U(X, F) X inntekt F fritid Budsjettbetingelse W*T = P*X + W*F P*X = W(F-T) X = W(F-T) (P=1) Prisen på fritid er alternativkostnaden (w) Inntekt Fritid Arbeid T Fritid Tidsrestriksjon

Disinsentiveffekter: arbeidsmarkedet Introduserer sosialhjelp, 4000kr per mnd. Sosialhjelp reduseres krone-for-krone når inntekt er under 4000kr. Som om skatt er 100% for inntekt under 4000kr. Inntekt 4000kr T Fritid Tidsrestriksjon

Disinsentiveffekter: arbeidsmarkedet Eksempel 1 Inntekt 4000kr T Fritid Tidsrestriksjon

Disinsentiveffekter: arbeidsmarkedet Eksempel 2 Inntekt 4000kr T Fritid Tidsrestriksjon

Disinsentiveffekter: arbeidsmarkedet Eksempel 3 Inntekt 4000kr T Fritid Tidsrestriksjon

Disinsentiveffekter: arbeidsmarkedet Konklusjon: sosialhjelp kan skyve grupper ut av arbeidsmarkedet. Et annet problem er at sosialhjelp kan føre til ’welfare dependency’. Hva skjer med individets indifferenskurver etter lang tid på sosialhjelp?

Hvilket styringsnivå bør ha ansvaret for omsorg for de aller fattigste? Tradisjonelt – lokalt ansvar. Hvorfor? Kjenner kostnadsstruktur, bedre mulighet til å rette overføringer til dem som virkelig trenger dem. Norske kommuner har ansvar for sosialhjelp. Sikrer minstenivå: mat, klær, bolig. Skal være midlertidig støtte. Men:

Hvilket styringsnivå bør ha ansvaret for omsorg for de aller fattigste? Kommunene benytter sin handlefrihet. Sosialhjelpssatsene varierer fra ca 3000kr til 6000kr for en enslig klient per måned. Kan ikke forklares som følge av ulik kostnadsstruktur etc. Ingen økning i gjennomsnitt fra 1995 til 2004 (når man korrigerer for prisstigning)

Gitt lokalt ansvar: Finansiering? To alternativ med statlig finansiering: Øremerket tilskudd Rammeoverføring US: gikk fra 1 til 2 på 1990-tallet (AFDCTANF) Norge: 2

Gitt lokalt ansvar: Finansiering? Andre utgifter Utgifter til sos.hjelp

Gitt lokalt ansvar: Finansiering? Rammeoverføring (IE) Andre utgifter Utgifter til sos.hjelp

Gitt lokalt ansvar: Finansiering? Øremerked tilskudd (‘matching grant’) Prisen på sosialhjelp går ned. (IE + SE) Andre utgifter Utgifter til sos.hjelp

Gitt lokalt ansvar: Finansiering? Går fra øremerket tilskudd til rammeoverføring. SE gjør at mindre av inntekt brukes på sos.hjelp. Velferd øker. Rammeoverføring er mer effisient, gir ikke vridninger. Andre utgifter Utgifter til sos.hjelp

Velferdskonkurranse Konkurranse mellom bedrifter betraktes generelt som gunstig. Det er ikke nødvendigvis slik for konkurranse mellom myndigheter. Kan virke disiplinerende på lokale myndigheter. Exit: Husholdninger og bedrifter flytter fra kommuner som er ineffektive. Voice: ’Benchmarking’ gir insentiver til effektivitet. Velgerne kan evaluere politikernes prestasjoner relativt til andre kommuner. Men kan også gi et negativt press på omfanget av offentlig sektor generelt og spesielt vanskeliggjøre omfordeling av inntekt. H. W. Sinn (1997): ”Since governments have stepped in where markets have failed, it can hardly be expected that a reintroduction of a market through the backdoor of systems competition will work. It is likely to bring about the same kind of market failure that justified government intervention in the first place.”

Velferdskonkurranse Kommunene har insentiver til å opptre strategisk når de bestemmer nivået på sin sosialhjelp. Ønsker å unngå å bli ’velferdsmagneter’. Likevekt karakterisert med for lite omfordeling. I sin mest ekstreme form ’race-to-the-bottom’.

Velferdskonkurranse: Empiri Responderer sosialhjelpsklienter på endringer i sosialhjelpssatsene med å flytte? (Fiva, 2008) Utfordrende å etablere klare årsakssammenhenger: 1) Flyttemønster primært drevet av andre faktorer. 2) Kausaliteten går begge veier: satsene påvirker flyttemønster og flyttemønster påvirker satsene. Løsning: 1) Sammenligne flyttemønster mellom to ellers like grupper 2) Utnytte reform som fant sted i 2001. Sentrale myndigheter innførte sentrale retningslinjer. Dette gir eksogen variasjon i endringer i sosialhjelp. “Formålet med retningslinjene er å bidra til en mer ensartet praksis ved utmåling av økonomisk stønad i kommunene og større likhet i utmålt stønad for like stønadstilfeller”. Fungerer som et ’naturlig eksperiment’.

Velferdskonkurranse: Empiri Analysen bekrefter velferdsmigrasjonshypotesen. På linje med anekdotisk bevis: “Vi har en del tilflytting av folk fra Trondheim som mener de kan få høyere stønad til livsopphold her. Dette merker vi særlig nå, etter at det ble gratis ferge mellom Rissa og Trondheim” (sosialleder i Rissa til kom.rapport, 30mars). “Folk uten tilknytning til kommunen flyttet hit (Finnøy) fra Stavanger og dro med seg rus og andre problemer. Tilflytningen var bare på fem-seks personer. Men det var nok til å fordoble våre sosialhjelpsutgifter fra 2004 til 2005” (rådmann i Finnøy til kom.rapport, 30.mars.) Kan bidra til å forklare hvorfor sosialhjelpssatsene i gjennomsnitt ikke har økt fra 1995 til 2004. Normative implikasjoner for hvilket styringsnivå som bør ha ansvaret for sosialhjelp.

Pensum JS kap 14,15: en del om amerikanske system som ikke er relevant. F.eks. Kap14: ‘Should social security be reformed?’ Kap14: ‘Reforming social security’ Kap15: ‘A brief description of major US welf. Programs’ Kap15: ‘Welfare reform: integration of programs’