Markets for Factor Inputs

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

Litt mer om PRIMTALL.
Optimal produkttilgjengelighet I
Mer om arbeidstilbud Humankapital
Markeder med asymmetrisk informasjon
Imperfekt konkurranse (Monpol, Oligipol)
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
ECON 3730: Lønnsfastsettelse og arbeidsmarked
Oppsummering Econ 3730 Høsten 2012.
Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Markedsstruktur - teori og empiri
Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Chapter 15 Investment, Time, and Capital Markets.
Eksterne virkninger og offentlige goder
Module 2: Fundamentals of Corporate Investment Decisions
LOG530 Distribusjonsplanlegging
P-MP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Målprogrammering. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 10.2, men vil nå se på oppfyllelse av flere mål samtidig. Målprogrammering.
Maks resultat og maks oppfylte kundekrav. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 9, men benytter nå nettopriser for varene. (Antar.
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Forelesning 5 Forhandling og koordinering
Tilbud og etterspørsel
Utdannes det riktig kompetanse for fremtiden?
Maks oppfylte kundekrav og maks resultat. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 10.1, men gjør trinnene i motsatt rekkefølge: max.
Forelesning i mikroøkonomi.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Eksamen i samfunnsøkonomi Oppgave 1
Kapittel 12 Lønn, levestandard og livskvalitet
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Forelesning i mikroøkonomi. Forelesning i mikroøkonomi Kapittel 6.
Forelesning 4 12.september 2012
Forelesning 6-7 forts Litt mer om lønnsdannelse og mest om diskriminering.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultatmodeller
Teorier om lønnsdannelse 1. Teorien om lønnsdannelse ved fullkommen konkurranse (FK) En viktig referansemodell for å karakterisere løsningene i modeller.
Store forskjeller i arbeidsledighet Arbeidsledigheten varierer mye mellom ulike land:
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Demonstrasjon av skifte i tilbuds- og etterspørselskurven (med tilhørende oppgaver) Denne PowerPoint-presentasjonen viser ulike skift i tilbuds- og etterspørselen.
Konjunkturer og likevektsledighet Likevektsledigheten består av summen av friksjonsledighet og strukturledighet. Likevektsledigheten blir høy i land der.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Monopol og markedsmakt
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Markedstilpasning © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Kapittel 13 Lønn og lønnsforskjeller.
Kapittel 5 Monopol, monopolistisk konkurranse og prisdiskriminering
Kapittel 6 Litt om arbeidsmarkedet
Bedriftens kostnader Rett eller galt?
Markedsmakt: Monopol og Monopsoni
Individuell og markedsetterspørsel
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Unemployment and Employment
The Nature and Causes of Economic Fluctuations
Kapittel 10 Monopol 1.
Unemployment and Employment
Aggregert tilbud og aggregert etterspørsel
Kapittel 6 Tilbudskurven 1.
Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.
Etterspørsel og konsument-atferd
Kapittel 6 Produksjon 1.
The Rise and Fall of Industries
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Tilbud og etterspørsel
Etterspørsel Etterspørselen etter en vare er avhengig både av prisen på varen og av prisen på andre varer Som regel synker etterspørselen når prisen øker.
Utskrift av presentasjonen:

Markets for Factor Inputs Chapter 14 Markets for Factor Inputs 1

Emner i kapittel 14 Konkurranseutsatte faktormarkeder Likevekt i faktormarked med perfekt konkurranse Faktormarkeder med monopsonimakt Faktormarkeder med monopolmakt 2

Konkurranseutsatte markeder Faktoretterspørsel er avledet etterspørsel (derived demand) Anta at vi har to faktorer, kapital (C) fast og arbeidskraft (L) variabel, til kostnad r og w Hvor mye arbeidskraft vil en bedrift ansette ? En ny arbeider ansettes bare hvis det er lønnsomt, det vil si at verdien av det vedkommende produserer er minst like høy som lønnen 2

Konkurranseutsatte markeder Viktig begreper: Marginal Revenue Product of Labor (MRPL) MRPL = (MPL)(MR) Ved perfekt konkurranse er MR = P, ellers er MR < P Det ansettes nye arbeidere inntil MRPL = w

Marginal Revenue Product Lønn ($ per time) MRPL = MPLx P Konkurranseutsatt marked (P = MR) MRPL = MPL x MR Monopol marked (MR <P) Timer 2

Ansettelser i arbeidsmarkedet (med gitt kapital) w* SL Hver enkelt bedrift står overfor et perfekt elastisk arbeidsmarked med gitt lønn Lønn MRPL = DL L* Vinningsoptimum når MRPL = w Arbeidskrafr

Endring i tilbud av arbeid Lønn MRPL = DL L1 w1 S1 w2 L2 S2 Arbeidskraft

Konkurranseutsatte markeder Vi sammenligner input og output: 2

Konkurranseutsatte markeder Anta nå at begge produksjonsfaktorene er variable Hageredskap produseres av arbeid og maskiner Anta at lønnen faller - hva skjer ? Det ansettes mer arbeidskraft Dette øker kapitalens grenseprodukt - det kjøpes mer maskiner - som igjen øker arbeidets grenseprodukt 2

Etterspørsel etter arbeidskraft (med variabel kapital) MRPL1 MRPL2 Når to eller flere inputs er variable påvirkes bedriftens etterspørsel av grenseproduktet til begge inputs. Lønn ($ per time) Med lønn = $20, har vi likevekt i A. Når lønna faller til 15 skifter MRP kurven slik at ny likevekt blir i C. Derfor er A og C på ettersprøsels- kurven etter arbeid, men B er ikke DL A B C 20 15 10 5 40 80 120 160 Timer

Markedets etterspørsel For å finne markedets etterspørsel etter arbeidskraft, må vi Finne etterspørselen i hver næring Aggregere horisontalt for å finne markedets etterspørsel Det kan være litt problematisk å finne etterspørselen fordi tilbudt kvantum og pris endres når lønn endres

Konkurranseutsatte markeder Etterspørsel etter arbeid i en næring Anta at lønna i en næring faller Alle bedriftene vil ansette flere arbeidere Tilbudet av ferdigvarer fra næringen øker Markedsprisen på ferdigvaren faller, og MRPL kurven skifter innover Det ansettes færre enn man ellers ville gjort Etter at etterspørsel i næring er funnet, kan man aggregere for å finne samlet etterspørsel

Etterspørsel i næringen Bedrift Næring Lønn ($ per time) Lønn ($ pr time) 120 MRPL2 L1 Etterspørsel i næringen DL2 MRPL1 L2 DL1 Horisontal sum hvis ikke prisen endres 15 15 10 10 5 5 50 100 150 L0 Arbeid Arbeid

Tilbud av input (arbeidskraft) 50 Etterspørsel etter input MRP Legg merke til 1)Bedriften er pristaker ved $10. 2) S = AE = ME = $10 3) ME = MRP @ 50 enheter Pris) Pris ($ per meter) S Markedets tilbud D Markedets etterspørsel 100 ME = AE 10 Tilbudskurve bedriften står overfor Meter Meter

Konkurranseutsatte markeder Tilbud av arbeidskraft Den enkeltes tilbud av arbeid kan analyseres ut fra teori om nyttemaksimering Fritid konkurrerer mot arbeid Lønnen er prisen på fritid Høyere lønn øker prisen på fritid

Konkurranseutsatte markeder Tilbud av arbeid Høyere lønn gjør at fritid blir dyrere - og man erstatter fritid med arbeid (substitusjonseffekten) Høyere lønn øker inntekt, slik at man kan kjøpe mer av alle goder, inklusiv fritid , hvis fritid er normalgode (inntektseffekten) Disse virker i motsatt retning, og det er dermed usihhert hvordan ebdret lønn påvirker tilbud av arbeid

“Backward bending” tilbud av arbeid Lønn ($ per time) Tilbud av arbeid Inntektseffekt > substitusjonseffekt Inntektseffekt < substitusjonseffekt Arbeidstimer pr. dag

Substitusjons- og inntektseffekt av lønnsendring Arbeider velger A: 16 timer fritid, 8 timer arbeid Inntekt = $80 16 Q P A w = $10 480 20 B w = $20 Anta at lønn øker til $20 12 C Substitusjonseffekt Inntektseffekt 20 hour fritid, 4 timer arbeid Inntekt = $80 240 8 24 Fritid

Likevekt i arbeidsmarkedet Lønn Lønn Frikonkurranse Monopol DL = MRPL P * MPL SL = AE wC LC wM LM vM A B Arbeidere Arbeidere

Likevekt i faktormarkedet Economic Rent I et faktormarked er economic rent forskjellen mellom betalingen eieren av en faktor mottar og det minimale som må betales for å få tilgang til faktoren. For arbeidskraft forskjellen mellom hva man er villig til å arbeide for, og lønnen man faktisk mottar

Total expenditure (lønn) er Economic Rent Lønn SL = AE DL = MRPL w* L* A Total expenditure (lønn) er rektanglet 0w* AL* Economic Rent Economic rent er ABW* B Arbeidere

Land Rent Pris ($ per dekar) Tilbud av land (areal) Economic Rent D2

Faktormarkeder med Monopsonimakt Monopsoni - enekjøper Anta at vi har at Markedet for ferdigvarer kan beskrives som et frikonkurransemarked Inputmarkedet (arbeidsmarkedet) er et monopsonimarked

Marginal og gjennomsnittskostnad SL = Gjennomsnitts- kostnad (AE) Grensekostnad (ME) Hvorfor er grensekostnad høyere enn SL? Pris 20 D = MRPL wc Lc C w* = 13 L* 15 10 5 1 2 3 4 5 6 Enheter

Faktormarkeder med monopolmakt På samme måte som kjøpere av inputs (arbeid) kan ha monopsonimakt, kan selgere av inputs ha monopolmakt. Det mest kjente eksempel på monopolmakt i faktormarkeder involverer fagforeninger

Monopolmakt for selgere av arbeid DL MR Når en fagforening er en monopolist, må man tilpasse seg på kjøperens etterspørsels- kurve etter arbeidskraft. Lønn pr. arbeider A L* w* Selgeren kan maksimere antall ansatte, ved L*, ved å inngå avtale om lønn lik w*. SL Arbeidere

Monopolmakt for selgere av arbeid Economic Rent w1 L1 Kvantum arbeidskraft L1 som maksimerer rent som areidere tjener bestemmes av krysningen mellom marginal revenue og tilbudskurven for arbeid; fagforenings- medlemmer får lønn lik w1. Lønn pr. arbeider L2 w2 Hvis fagforeningen ønsker å maksimere total lønn, bør L2 medlemmer sysselsettes til lønn lik w2 fordi da er grenseinntekten for fagforeningen 0. SL A w* DL MR L* Number of Workers

Faktormarkeder med monopolmakt Innenfor arbeidsmarkedet har vi ofte bilaterlalt monopol - et marked hvor en monopolist selger til en monopsonist Kan illustrere LO/NHO ? Markedsløsningen er ikke entydig gitt, den vil avhenge av de ulike partenes forhandlingsstyrke

Bilateralt monopol DL = MRPL MR 25 10 20 40 ME 25 SL = AE 20 19 wC 15 Lønn pr. arbeider SL = AE ME 25 DL = MRPL MR 20 25 19 Mulige lønnsalt. wC 15 10 5 Arbeidere 10 20 40