Kvalitetsarbeid i studieforbundene •Lunsjseminar i Vofo 16.06.2008 •Sonja Jacobsen •Bygdefolkets studieforbund.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Advertisements

Litt om alt Leiarsamling NSKR Ålesund 2. april 2006 Kristine Sevik.
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Vurdering for læring.
Forventninger og videre arbeid…...
Prosesstyring som styringsverktøy
«Korleis skape felleskunnskap ut av individuell kunnskap»
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Hvordan sikre erfaringsutveksling mellom kursdeltakerne?
En lærende organisasjon?
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
BSFs rolle i avløseropplæringen av Monica Flatabø Bygdefolkets Studieforbund Bygdefolkets Studieforbunds rolle i avløseropplæringen.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
Presentasjon av Studieforbundet Funkis. Studieforbund Studieforbundene i Norge bygger på en 150 år gammel tradisjon for opplysningsarbeid gjennom frivillige.
Kursvirksomhet i frivillige organisasjoner ABC for kursarrangører Studieforbundet natur og miljø.
MÅL FOR 2011/2012 Nattland skole skal være en lærende organisasjon
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Tilpasset opplæring i en lærende skole
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
1.1 MÅL : Elevenes grunnleggende ferdigheter er betydelig forbedret Strategisk initiativ: 1.Rammeplanens krav til innhold og aktiviteter blir iverksett.
Implementering av kvalifikasjonsrammeverket ved HSL - samhandling mellom vitenskapelig ansatte og administrasjon Julia Holte Sempler, rådgiver, seksjon.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Kokebok for nettbasert undervisning NVU-konferansenGrimstad mars 2006.
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Helse Sør Kvalitetsstrategi Ingrid Risland Helse Sør RHF
Malverk intern produktopplæring
Studieforbundet natur og miljø Studieforbundet natur og miljø N&M.
Organisering og arbeidet i kommunene
Ny Lov og forskrift om voksenopplæring 2010 VOFO Læring og Kompetanse Presentasjon
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Kvalitetsarbeid i Brubakken
Evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013 Status og utfordringer i kvalitetsarbeidet Studiekomiteen
Prosjektavslutning og sluttrapport
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Kvalitetssikring ved Høgskolen i Østfold. 2 Innledning Kvalitetssikringssystemet ved HiØ ble godkjent høsten Hovedtrekk i NOKUTs evalueringsrapport:
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Foto: Helén Eliassen oppfølging og opplæring på praksisplass Gode erfaringer fra Havstein og Rica INN og CHOICE.
Utviklingsprosjekter for ledere og medarbeidere i helse-, sosial- og omsorgstjenestene Ann Sissel Misund Nedberg, prosjektveileder KS Midt-Norge.
Helhet og sammenheng Skoleeierkonferanse 23. januar 2015
Kommune/bydel vår. Effektivitet? Altfor mye tid brukes til intern administrasjon og problemh å ndtering. Hverdagen preges i stor grad av "den sjuende.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Fokus på utdanning UiO’s verdi og synlighet er i stor grad knyttet til kvaliteten på de kandidater vi utdanner. UiO må styrke evnen til å drive strategisk.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
Kursvirksomheten vår. Norges Husflidslag Noregs Ungdomslag Frilynt Norge Norsk Kulturarv Hologaland Amatørteaterselskap (HATS)
Den gode skoleeier I Nes.
Betre læringsresultat vår 2014
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Kvalitetsarbeid i Haldens kommunale barnehager betyr ALLE MED!
Kurs for brukere av KFF-KSS
Studieforbundet natur og miljø
Rolle og ansvar som SPA Prosess
NOKUTs strategi Fra mest kontroll til både kontroll og utvikling
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Aust-Lofoten videregående skole
Utskrift av presentasjonen:

Kvalitetsarbeid i studieforbundene •Lunsjseminar i Vofo •Sonja Jacobsen •Bygdefolkets studieforbund

Kvalitetsarbeid i studieforbundene •Tanker i BSF om kvalitet •BSFs arbeid for å nå målene •Samarbeid •Utprøving av RECALL

BSF vil at deltakere på kurs hos oss skal oppleve: •At informasjon de får før og under kurs er riktig •God service og oppfølging før og under kurs •Stimulerende læringsmiljø •Delaktighet i læringsprosessen •Skaperglede •Engasjement

Arbeid for å nå målene •Utvikle verktøy •Drive aktiv informasjon og opplæring •Evaluere •Samarbeide med andre •Prøve ut RECALL

Utprøving av RECALL •Skjemaer for selvevaluering •4 deler: •Organisasjon og administrasjon •Deltakernes behov og utvikling av kurs •Måling av læringsprestasjoner •Kursarrangør som lærende organisasjon

Organisasjon og administrasjon •Kriterier for administrasjon og arkivering •Kriterier for læringsmiljø og ressurser •I tillegg for BSF hva gjør vi før, under og etter kurset?

Deltakernes behov og utvikling av kurs •Beskrive prosessene for arbeid med: •Deltakernes behov, mål, læringsaktivitetens innhold og læringsutbytte •Kurstilbydernes ansvar og oppgaver som sikrer deltakerne egnet støtte for å nå sine mål

Måling av læringsprestasjoner •Beskrivelse av kursrutiner for deltakervurdering: •Måle læringsutbytte, gi tilbakemelding og bruke kursevaluering for å utvikle praksis

Kurstilbyder som lærende organisasjon •Arbeid med kvalitet •Administrasjon og gjennomføring av selvevalueringsprosessen •Tiltak for forbedring •Interne strategier og rutiner •Kvalitetsstandarder •oppfølging

RECALL •Nytten av utprøvingen •Tanker om RECALL videre •Institusjon for kvalitetsmerking •Verktøy •Ekstern evaluering