Kvalitetsarbeid i studieforbundene •Lunsjseminar i Vofo •Sonja Jacobsen •Bygdefolkets studieforbund
Kvalitetsarbeid i studieforbundene •Tanker i BSF om kvalitet •BSFs arbeid for å nå målene •Samarbeid •Utprøving av RECALL
BSF vil at deltakere på kurs hos oss skal oppleve: •At informasjon de får før og under kurs er riktig •God service og oppfølging før og under kurs •Stimulerende læringsmiljø •Delaktighet i læringsprosessen •Skaperglede •Engasjement
Arbeid for å nå målene •Utvikle verktøy •Drive aktiv informasjon og opplæring •Evaluere •Samarbeide med andre •Prøve ut RECALL
Utprøving av RECALL •Skjemaer for selvevaluering •4 deler: •Organisasjon og administrasjon •Deltakernes behov og utvikling av kurs •Måling av læringsprestasjoner •Kursarrangør som lærende organisasjon
Organisasjon og administrasjon •Kriterier for administrasjon og arkivering •Kriterier for læringsmiljø og ressurser •I tillegg for BSF hva gjør vi før, under og etter kurset?
Deltakernes behov og utvikling av kurs •Beskrive prosessene for arbeid med: •Deltakernes behov, mål, læringsaktivitetens innhold og læringsutbytte •Kurstilbydernes ansvar og oppgaver som sikrer deltakerne egnet støtte for å nå sine mål
Måling av læringsprestasjoner •Beskrivelse av kursrutiner for deltakervurdering: •Måle læringsutbytte, gi tilbakemelding og bruke kursevaluering for å utvikle praksis
Kurstilbyder som lærende organisasjon •Arbeid med kvalitet •Administrasjon og gjennomføring av selvevalueringsprosessen •Tiltak for forbedring •Interne strategier og rutiner •Kvalitetsstandarder •oppfølging
RECALL •Nytten av utprøvingen •Tanker om RECALL videre •Institusjon for kvalitetsmerking •Verktøy •Ekstern evaluering