Studiekvalitet Master i flerkulturelt forebyggende arbeid med barn og unge Dosent Hilde Larsen Damsgaard, november 2013.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Advertisements

Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning ablu
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Styreseminar Førsteamanuensis Elin Ødegård, EFL
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Kvalitetssikring av utdanning - ITK NTNU ønsker å tilby best mulig studier til sine studenter –> hvordan få det til?
Ludvigsenutvalget Fremtidens skole
OMJ-98 Avdeling for samfunnsfag Kompetansemøter mellom praksis og utdanning P 10/2005.
MetARR Metodeutvikling – arbeidsrettet rehabilitering Jostein Stensrud Køhn Utvikling av faglig og metodisk tilnærming i arbeidsrettede rehabiliteringsløp.
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
BA oppgave Rammer og erfaringer fra BA oppgaver på IFH
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
«Samarbeid for fremtiden» Presentasjon på nettverkskonferanse for psykisk helse og rusfeltet i Vest-Agder, Jan Ivar Ekberg og Ingunn Kvamme,
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Bibliotek som støtte for forskning og utdanning. Fra en høgskolerektors ståsted Lise Iversen Kulbrandstad,
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Samhandlingsreformen Blå byer blir røde Helse- og omsorgsminister Bjarne Håkon Hanssen 31. mars 2009.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
Tromsfylke.no Go Campus Tverretatlig oppstartssamling 10. april 2014 Randi Ovesen Ass.rektor SMI-skolen, og prosjektleder Ny GIV – Overgangsprosjektet.
Oppfølging av studenter ved HF: Hvor står vi og hvor går vi? Gro Bjørnerud Mo, studiedekan Studiekomiteen

Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Til Læringsmiljøutvalget Rapportering fra Si fra-systemet klager og varsler på læringsmiljøet.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
1 Barneverntjenesten En lovpålagt tjeneste. 2 Først en gladnyhet Fylkesmannen har innvilget kr ,- til 50% stilling med virkning fra
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Velkommen til et nytt skoleår!
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Studiebarometeret Ny nasjonal undersøkelse om opplevd studiekvalitet Studiekomiteen
SAB-oppfølging utdanningskvalitet: Status fra arbeidsgruppen Berit Karseth 17/
Skikkethetvurderinger og nemndsarbeid
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Økt læringstrykk gjennom praksisnærhet, fleksibilitet og kvalitet Team BA idrett.
1 Pedagogisk institutt Bachelorprogram og Årstudium i pedagogikk.
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Studieprogramråd ved HiST Utdanningsutvalget Gunnar Bendheim.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Halvard Berg fylkesprosjektleder 3. mars 2017
Mandat og rammeverk for evalueringen
Samhandling og prosessledelse
Senter for læring og utdanning
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Gro Enerstvedt Smenes, seksjonssjef studier
Forskerutdanningen ved IME
Utdanning som sprenger grenser
Gjennomføring av tilsynet
C-krav for opptak til master
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Studieutvalget 19. oktober 2016 Lars Helliksen og Inger Langeggen
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Tone Milde Seniorrådgiver
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Ny episode av gjennomføring og frafall
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Utskrift av presentasjonen:

Studiekvalitet Master i flerkulturelt forebyggende arbeid med barn og unge Dosent Hilde Larsen Damsgaard, november 2013

Studiekvalitet Både undervisning, veiledning og FoU Tverrfaglighet, tverrprofesjonalitet i takt med samfunnets behov Forpliktende, tydelige og strukturerte planer – mindre «privatpraktisering» Bedre utnyttelse av studieåret Stille krav, gjøre det mulig å mestre – legge til rette for læring Tett oppfølging av studentene

Studiekvalitet Systematisk utvikling av skrivekompetanse – studieprosesslogg og obligatoriske oppgaver, tilbakemelding Fungere i henhold til vitenskapelige krav Oppdatert kunnskap og forskning i undervisning Variasjon i undervisnings- former, e-læring også tatt i bruk Studentmedvirkning – hyppig evaluering

Studiekvalitet - FoU-arbeid E-læring (e-læringsmidler) Utviklingsarbeid – Jing og Wiki, samskrivingsverktøy Prosjektleder: Kjersti Røsvik Å være mastergradsstudent – studiekvalitet, læringsmiljø og gjennomstrømming. Studentene skriver månedstekster gjennom hele løpet. Utviklingsarbeid med fokus på å forbedre kvaliteten på studiet. Forskningsarbeid med fokus på hva som fremmer og hemmer læring i høyere utdanning. 450 tekster er samlet inn. Analysearbeidet gjøres i 2014. Prosjektleder: Hilde Larsen Damsgaard

Forskningsprosjekter som inkluderer masterstudenter Velferdsstatens yrker i et flerkulturelt samfunn. Profesjonalitet, muligheter og utfordringer Prosjektleder: Hilde Larsen Damsgaard (5 ansatte, 6 studenter 2012/2013) 5 studenter har fullført til normert tid (4 avhandlinger) 2 vitenskapelige artikler antatt (Hilde L. Damsgaard) 3 vitenskapelige artikler under arbeid (Kjersti Røsvik, Inger Therese Øvrum, Hilde L. Damsgaard) Samarbeid med Senter for profesjonalisering, EFL

Forskningsprosjekter som inkluderer masterstudenter Kosthold og måltidsmønstre, fysisk aktivitet, psykisk helse og vektutvikling hos barn i grunnskolen i Telemark – en longitudinell studie Prosjektleder: Inger Oellingrath (3 studenter 2012-2013, 1 ny student 2013-2014). Samarbeid med Kjersti Røsvik om veiledning og med Sykehuset i Telemark om prosjektet. 3 studenter har fullført til normert tid (2 avhandlinger) 2 vitenskapelige artikler antatt 2012/2013, 1 poster på internasjonalt seminar (Inger Oellingrath).

Forskningsprosjekter som inkluderer masterstudenter Bosetting av enslige mindreårige flyktninger Prosjektleder: Ketil Eide (3 ansatte, 1 student) Ung i Telemark/Frafall fra videregående skole Prosjektleder: Geir Moshuus (5 studenter). Samarbeid med NAV og EFL, Mette Bunting.

Målet med slike prosjekter Utvikle ny kunnskap – bedre studiekvaliteten Forske på tematikk som er sentral på master, og som også er relevant i bachelorstudiene og praksisfeltet Ha mulighet til å gjennomføre større forskningsarbeider Prøve ut en organisering som kan bidra til økt gjennomstrømming blant masterstudentene og gjøre nye samarbeidsformer mellom veiledere og studenter mulig Fremme samarbeid på tvers av institutter og fakultet Kombinere studentkvalifisering med kvalifiseringsløp for ansatte