Verkstedet som ”bank og pengeinnkrever”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Oslo og Omegn Bilbransjeforening Medlemsmøte 26.mai 2010 Velkommen til medlemsmøte i Oslo og Omegn Bilbransjeforening 26.mai 2010 Motor Forum.
Advertisements

Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19.november 2009 Prosess for endringer i leasingkontrakter – risiko restverdi/gjenkjøp - rett vs. plikt 
Argumentliste for at vi internt i LTL bedrifter skal kreve at NSAB blir benyttet NSAB er en nordisk avtale inngått mellom 8 parter. Partene er de fire.
Oslo og Omegn Bilbransjeforening
Kontraktsoppfølging mv.
Stadig økende bilpark og økende antall kondemnasjoner…??
0,68 Økonomisk effektivitet Bilanalyse AS
Handel, priser og forbrukerrettigheter
Styring av bilskader (reparasjoner)
Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014.
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
Norges Bilbransjeforbund ”Samhandling mellom forsikrings- og bilbransjen for samfunnsansvar” Skade- og lakk konferanse Gardermoen 22. mars 2011.
Oslo og Omegn Bilbransjeforening Medlemsmøte 16.november 2010 Velkommen til medlemsmøte i Oslo og Omegn Bilbransjeforening 16.november 2010 Næringslivets.
BOA-reglementet1 Tilbakemeldinger fra Riksrevisjonen Erfaringer UIT Dokument nr 1 fra Riksrevisjonen 2011 Revisjon UIT 2009 og 2011.
1 Oslo og Omegn Bilbransjeforening 20 oktober 2009 • Ny lakkveiledning og generell utnyttelse av DBS • Ny lakkveiledning og generell utnyttelse av DBS.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Hvor viktig er det for deg at et selskap innen bank og forsikring tar samfunnsansvar? 1 Total base: 2013 n=3153; 2012 n=3033.
Verkstedet som bank og pengeinnkrever Fakturering av MVA og egenandel
”Sikre bilskadereparasjoner”
ER VI I TIDE? 1. Dialogkonferanse om Bussanbud Møte med Ruter 25. november 2013.
KURS I ENTREPRISERETT NS 8405 – STANSING (MISLIGHOLD AV BYGGHERREN) FOR BSY – HOLMEN FJORDHOTELL Dato: 19. mars 2009.
Endring leasingkontrakt status pr. nov. 10
IT-Ledelse, 18.februar Dagens tema : Outsourcing 1. Hva er Outsourcing ? 2. Tradisjonen for outsourcing innen IT 3. Hva kan outsources innen IT 4. Potensielle.
Velkommen til Skade/lakk-konferanse Norges Bilbransjeforbund / Oslo og Omegn Bilbransjeforening.
NY PKK Tor Simonsen.
v/adm.direktør Stig Morten Nilsen
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
Landsdekkende utbygging av Nødnett «S amfunnets evne til å bekjempe organisert kriminalitet, håndtere store ulykker, naturkatastrofer og mulige terrortrusler.
Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  I hvilken grad opplever de frittstående verkstedene at det er enkelt/lett å få tilgang til.
Skade- og lakk-konferanse Gardermoen 22 mars 2011 If skadeforsikring ved Teknisk fagsjef Vidar Brustad.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Regionkonferanse NBF Oslo og Akershus
Innlegg nasjonal skade- og lakkonferanse 22. mars 2011 Sigbjørn Bakke Hanssen, Skatt øst.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Om Norsk Finansbarometer 2010 Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført av TNS Gallup i samarbeid med FNO (Finansnæringens Fellesorganisasjon)
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer Om Norsk Finansbarometeret 2012 Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer Om Norsk Finansbarometeret 2012 Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført.
Regionkonferanse NBF Oslo og Akershus 2014 Bransjegruppe Internett.
Tilsyn dokumentasjon av variabellønn
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 1 BILFORLAGET AS Best på Bil!
Kvartalsrapport per 3. kvartal 2004
Bjørnar Allgot generalsekretær
Professional Warranty - konsept for økt kundelojalitet!
Farlig avfall 2010 Nye krav til farlig avfallsbransjen og andre viktige budskap til de frammøtte 14. September 2010 Rica Nidelven Hotel i Trondheim Harald.
Prosjektavslutning og sluttrapport
Medlemsmøte skade/lakk 14.oktober Agenda medlemsmøte skade/lakk Innledning – aktuelle saker på foreningens agenda Orientering om alle pågående prosesser.
SKADE/LAKK KONFERANSEN 12 MARS 2015
Espen Starheim Momentum Selvkost AS
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Oslo og Omegn Bilbransjeforening
 Utbyggingsavtale er helt nødvendig for å avklare kostnadsfordeling mellom privat offentlig.  Kommunen må være flikere til å bidra med kostandstilførsel.
Norsk Finansbarometer 2015 © TNS Norsk Finansbarometer 2015.
ETTERMARKEDSFORUM BIL 30 januar 2013
Norsk Finansbarometer 2016 © TNS Norsk Finansbarometer 2016.
SpareBanken Vestfold Orientering om 1. kvartalsregnskap 2004 i Forstanderskapet Tirsdag 27. April 2004 kl K V A R T A L 2004.
Kapittel 10 Prosjektvett Tilleggsfil. Bruk verktøyet riktig.
Hva koster egentlig en bulk? Trafikksikkerhetskonferansen 2016.
Norsk Finansbarometer 2016
Roterud IL Bruk av lagsbankkonto.
Flyktningesituasjonen Økonomisk styring
HMS Utfordringer for en V&M Entreprenør
Faktum Virksomhet AS er et selskap som selger nettbasert tjenester og har virksomhet i en rekke EØS land. Styret i Virksomhet AS har fått melding om at.
Regnskap er mer enn du tror
Utskrift av presentasjonen:

Verkstedet som ”bank og pengeinnkrever”

Utvikling administrative kostnader Trenden de siste 10 år har vært at skadefrekvens reduseres (ref. utvikling aktiv sikkerhet nye biler), kompleksiteten øker, snittskade (arbeid karosseri) reduseres; vi må stadig ha flere jobber gjennom for å selge samme antall timer (20 % på 10 år); 20 % flere biler i arbeid Parallelt med dette har timeprisutviklingen i samme periode relativt sett blitt redusert i forhold til faktisk kostnadsøkning i samme periode (utvikling i konsumprisindeks er fullstendig irrelevant!) Noe av bakgrunnen for kostnadsøkningen beror på at administrativt arbeid blir stadig mer omfattende, at stadig flere administrative oppgaver, rutiner og rapportering er pålagt verkstedene fra forsikringsselskapene, samtidig som rutinene er blitt mer byråkratiske, forskjelligartet og arbeidskrevende - i tillegg til en samlet kostnad på 20-25 mill. kroner for bruk av DBS…!! Administrativt arbeid er tilnærmet doblet i løpet av 10-års perioden – og er nå i snitt nærmere 3-tre timer pr. vogngjennomgang !!!

Utvikling administrative kostnader Gjennom samme 10-års periode er dessuten dekningsbidraget fra salg arbeid karosseri redusert med 1/3 – altså mer enn 30 %, og mekanisk arbeid og karosseri har definitivt byttet rolle når det gjelder inntjeningspotensial ! Dette til tross for en rask (og absolutt nødvendig) konsolidering i samme periode… Dessverre har man i konsolideringsiveren bygget opp en stadig økende kapasitet på skade/lakk – i et marked som går motsatt vei (spesielt, men ikke bare i Stor-Oslo), hvilket er til stor glede for forsikringsselskapene – som naturligvis bruker dette til å presse priser – og tilsvarende til ”sorg” for skadeverkstedene. Gjennom det siste 10-året hvor profesjonelle innkjøpere har overtatt ”kontrollen” i forsikringsselskapene har en stadig større del av både arbeidsoppgaver, ansvar og risiko blitt overført til verkstedene, uten at dette formelt er fremforhandlet mellom partene, og uten at merarbeidet i realiteten godtgjøres (dok. timeselvkostanalyse?)… Selvfølgelig er det hyggelig for forsikringsselskapene at deres kostnadsprosent omtrent er tilsvarende redusert i samme periode…!

Utvikling administrative kostnader Av de arbeidsoppgaver som verkstedene utfører for forsikringsselskapene – og som belaster verkstedene administrativt samt til dels likviditetsmessig og risikomessig – er eksempelvis: Håndtering / innkreving av avkortning Håndtering / innkreving av egenandel Håndtering / innkreving av mva. Taksering av biler som senere kondemneres Lagring/mellomlagring av kondemnerte biler Utleveringsprosedyrer / rutiner / rapportering (til dels manuelle og ulike/ulike begreper) Muligens (?) kan det være mest kostnadseffektivt – og i samhandlingens ånd – at verkstedet håndterer ovennevnte (?), men ikke uten at det på en eller annen måte godtgjøres for kostnader, arbeid, merarbeid, likviditetsbelastning og risiko FNO (FNH) har selv i forbindelse med omleggingen av rutiner uttalt at tidligere praksis medførte: ”betydelig merarbeid og en økonomisk belastning og risiko for selskapene”

Utvikling administrative kostnader Og dette merarbeid, risikoen og den økonomiske belastningen har altså verkstedene overtatt UTEN VEDERLAG Vi har på denne bakgrunn bedt advokat Nils F. Bull i Haavind om å se nærmere på enkelte sider ved dette, spesielt håndteringen av mva.