Samspill mellom Medarbeidere og Ledere

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Two people, both with problems in living, who agree to work together to study those problems, with the hope that the therapist has fewer problems than.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Litt mer om PRIMTALL.
Talent for ledelse Øyvind L. Martinsen, Dr.philos, Handelshøyskolen BI
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Møteplass: Ledelse Tema: Ledelse i endringstider
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Hva er motivasjon? Motivasjon = bevege Motivasjon er iboende
Motivasjon.
Egenskaper til stoff og tidsbegrep: En modell for aspekt i russisk Laura A. Janda UNC-Chapel Hill/University of Tromsø
Positive effekter av lønnsforskjeller innen organisasjoner? ISF, 6. mai 2009 Professor Bård Kuvaas Institutt for ledelse og organisasjon Handelshøyskolen.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Omstilling uten nedbemanning
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Hjernens administrerende direktør Eksekutive vansker ved ADHD
Ledelsesinformasjonsystem
Universell utforming Kirsten Ribu HiO Evaluering av datasystemer Analyse av systemegenskaper Kirsten Ribu
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
SOSIAL KAPITAL.
LÆRING Grunnleggende prosesser
Aktivitet på Mestringssenteret
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
11. Legitimitet og makt Påstandene:
5. Organisasjoner, individer og grupper
Kapittel 14 Simulering.
Visuell kommunikasjon og bruken av estetiske virkemidler
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Ulikheter og variasjoner
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Lederstil og Motivasjon.
Refleksjoner over funn i ARK
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Lederlegitimitet Vårkonferansen - NHH Tirsdag 23. mai 2006 Kristijane Cook Bulukin.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Aust-Agder fylkeskommune Tannhelsetjenesten Bergen april 2008 ”Den gode tannklinikken” Tanker om organisering av tannhelse- tjenesten, i dag og.
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Personlighetspsykologi - PSY 2600
SAB-oppfølging utdanningskvalitet: Status fra arbeidsgruppen Berit Karseth 17/
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Økonomiske forutsetninger
CAMPAIGNING From vision to action.
Cake q4 SIKKERHETS-LEDELSE
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
The Gains from International Trade
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
7. Motivasjon i organisasjoner
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Utskrift av presentasjonen:

Samspill mellom Medarbeidere og Ledere Anders Skogstad Førsteamanuensis, og spesialist i arbeids- og organisasjonspsykologi, NPF Institutt for samfunnspsykologi Universitetet i Bergen Rådgiver i Sensus AS

En travel arbeidshverdag? Skjer det en jobb intensifisering i arbeidslivet? Må vi være supermedarbeideren? ’Escalating citizenship behavior’ Får vi ytelser som står i forhold til innsatsen? ’Organizational justice’

Kilder til stress: Cooper & Davidson, 1987 Individuelle-symptomer: Høynet blodtrykk Depressivt stemningsleie Alkoholbruk Brystsmerter Kilder til stress: Oppgavebelastninger ’overloads’ & ’underloads’ Sykdom Rolle i organisasjonen Relasjoner på jobben Karriereutvikling Organisasjons-struktur og kultur Individet: Egenskaper Erfaringer Organisasjons-symptomer: Fravær Turnover Kvalitet Samspill hjem- arbeid Cooper & Davidson, 1987

Ledelse (den Hartog & medarbeidere, 1997) ” Et individs evne til å påvirke, motivere og gjøre andre i stand til å bidra til effektivitet og suksess i de organisasjoner de er medlemmer i.”

Lederskap & Medarbeiderskap To sider av samme stykke? Gjensidig avhengige/komplementære roller (jfr. sosial identitetsteori, og rolle-teori) Gjensidige ytelser (jfr. bytte-teori) Regulering av gjensidige forventninger (jfr. psykologiske kontrakter) En vedvarende prosess (jfr. psykologiske kontrakter) Likt kompetansenivå (?)

Ledelse (Sørhaug,1994) Å styre det som ikke er regulert eller forutsatt Å kontrollere forholdet mellom innsiden og utsiden av organisasjonen Dyp ambivalens mellom det å utøve makt og det å inneha tillit Tillit innebærer at ledere har makt til å sanksjonere vold Makt må ikke utøves slik at tillitsforhold blir umulige

Ledelse på norsk Har vi vært for ivaretakende?

Å lede seg selv (Manz & Sims, 1991) “Å lede seg selv innebærer å oppnå den egen-motivasjon og retning som er nødvendig for å yte”

Å lede seg selv (Manz & Sims, 1991) Adferdsorienterte strategier: Selv-observasjon Selv-definerte mål Styring av omgivelsene Innøving Å belønne seg selv Å være kritisk til egen innsats Å straffe seg selv

Å lede seg selv (Manz & Sims, 1991) Kognitive strategier: Å bygge naturlige belønninger inn i selve oppgaveutførelsen Å fokusere tankene på det som er belønnende i arbeidet Å etablere effektive måter å tenke på

Ledelse og emosjoner I mange år ble emosjoner i organisasjonsteori og ledelsesforskning ignorert. “Writers on organizations have successfully “written out” emotions, to the extent that it is often impossible to detect their existence” Stephen Fineman, 1993

Leder-medarbeider relasjonen sterkt farget av emosjoner (Glasø, 2006) Emosjonelle fremvisningsregler: emosjonsarbeid emosjonelt arbeid (du er betalt) Emosjonell dissonans: Forskjellen mellom følte og uttrykte emosjoner Overflate fremvisning (’surface acting’) Dyp fremstilling (’deep acting’)

Leder-medarbeider relasjonen sterkt farget av emosjoner (Glasø, 2006) Fire gjennomgående emosjonelle faktorer: Ivaretakelse, f.eks. glad, fornøyd, verdsatt, oppglødd Frustrasjon, f.eks. frustrert, resignert, uvel, irritert Krenkelse, f.eks. såret, degradert, avskydd, trakassert Utilpass, f.eks. usikker, støtt, nervøs, usikker, sky Bad is stronger than good! (Bratslavsky, Finkenauer & Vohs, 2001)

Leader member exchange Pearson´s product moment correlation between the emotional factors and The LMX, Job Satisfaction and Life Satisfaction for subordinates (N=542) and leaders (N=270) with positive and negative relationships with their subordinates.  SUBORDINATES Leader member exchange   Job satisfaction  Life satisfaction Emotional dimensions: Recognition Frustration Violation Uncertainty LEADERS Positive/negative .71** -.50** -.48** -.38**  pos./neg. .36**/.23** -.10/-.15* -.17**/-.18** -.12/-.19** .45** -.43** -.37** -.31** .12/.16** -.13*/-.16** -.04/-.08 -.09/-.16**   .32** -.14** -.16** pos./neg.  .10/.13* -.09/-.12 -.04/-.10 -.13*/-.14*

Leder-medarbeider relasjonen sterkt farget av emosjoner (Glasø, 2006) Følelser er helt sentrale når medarbeider vurderer: kvaliteten på jobben sin forholdet til sin nærmeste overordnede Dette er i mindre grad tilfelle for ledere Følelser synes således å ha større betydning for medarbeidere enn for lederne deres

Leder-medarbeider relasjonen sterkt farget av emosjoner (Glasø, 2006) Både ledere og medarbeidere (underordnede) rapporterer at de uttrykker, undertrykker og bløffer (‘fake’) følelser i sin samhandling. Empiri underbygger at ledere uttrykker, undertrykker og bløffer følelser i større grad en medarbeidere.

Mean values of expressed, suppressed and faked emotions during interaction among leaders (N=135) and subordinates (N= 207) rated on a scale from Not at all (0) to Very much (6).

Leder-medarbeider relasjonen sterkt farget av emosjoner (Glasø, 2006) Hvordan emosjoner reguleres har å gjøre med: Kvaliteten på relasjonen mellom leder og medarbeider Jobbtilfredshet Subjektive helseplager

Suppress Fake LMX Job satisfact. Subordinates Leaders Pearson's product moment correlations between suppressing and faking, and LMX, job satisfaction and subjective health complaints, for subordinates (N=207) and leaders (N=135). Suppress Fake LMX Job satisfact. Subordinates .65* – –.47** –.42** Job satisfaction –.28** –.32** .58** SHC .33** .36** –.34** Leaders .65** –.20* –.14 –.37** –.26** .40** .32** .23** -.17 –.33**

Emotional display rules: 2/7 ”I feel that as a manager, I should not be angry and should not show that I am angry!” (Leader 3)

Strategic objectives: 3/7 ”(We) employ emotions strategically in order to get the subordinates to take on new tasks and more work” (Leaders 1-6) ”I try to be strategic with regard to what I express or do not express. The consequences of displaying negative feelings will be that I am sidelined, out in the cold” (Subordinate 3)

Avoidance of unpleasantness: 5/7 ”The fact that I suppress my feelings is partly due to the fact that I am uncertain of being accepted if I display the feelings that I actually have” (Leader 5)

Work environment considerations: 4/7 ”It would have been an incredibly unpleasant environment if I was always saying what I felt. It would have been an uninhabitable work-place, unpleasant, miserable” (Leader 2)

Hva kan vi som ledere og medarbeidere bidra med? Vi kan ofte ikke: Fjerne belastende arbeidsoppgaver og/eller uønskede klienter Bidra med alle de spennende og utviklende arbeidsoppgavene vi ønsker oss Bidra med den lønnsslippen vi mener vi fortjener. Vi kan derimot ofte: Gi hverandre opplevelsen av å være verdifulle Gi hverandre opplevelsen av at arbeidet vi utfører er viktig Hjelpe til med å avklare arbeidsmål, og gi oss anerkjennelse når vi når målene Slå ned på destruktivitet i avdelingen og organisasjonen Være tilgjengelige, lytte og en diskusjonspartner når vanskelige situasjoner skal bearbeides og problemer håndteres. Dvs. fremme positive følelser, og dempe de negative.