Barneperspektiv Av: Gruppe 6, F1a. Karianne Solberg, Anette Isaksen,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kjønn og likestilling- menn i barnehagen
Advertisements

- Sosialpolitikk, oppvekstpolitikk, kulturpolitikk og økonomisk politikk.
Veilederen fra eldst til yngst. Stortingsmelding 31 ….Legge fram en veileder om samarbeid mellom barnehage og skole. Kartlegging av enkeltelevers ferdighetsnivå.
Barns rettigheter - personvern
Barns perspektiv. Av Gruppe 5. F1a Jon E. Brendsrud Trine Schanning
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Tverrfaglig prosjekt Gruppe 1 Fredrik, Christine & Tine T.
Gruppe 6: Aina, Antonios, Christer, Elisabeth og Kenneth F1B
Nordisk tilsynskonferanse
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Språk og sosialisering
B ARN I SAMFUNNET Gruppe 3 Lina Wik Amundrød, Elisabet Larsen, Tine Håvak og Elin Øydna.
Kristine Angell, Kristine Gjelstad, Martine Haug og Renate Heyn.
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Levanger kommune enhet Bunntekst 1 Orientering til Driftskomiteen Antall barnehager/eierforhold etc. 8 kommunale (203 barn/ 20,3%) Status for.
Levanger kommune - Levanger bibliotek – Driftskomiteen Folkebiblioteket anno 2008 Hva er det?
Barnehagene – det første og viktigste skritt i oppvekstspolitikken Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Mat i barnehagen Forskrifter og andre dokumenter
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Barnespor i spesialisthelsetjenesten
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Kombinasjonsbibliotek i Berg To like bibliotek i to ulike bygder Tunnelen fra Senjahopen til Ersfjorden gjorde forbindelsen mellom bygdene.
Digitale lærermidlers plass i hverdagen seniorrådgiver Turid Helen Christensen.
”Omsorg med varme hender for alle” Konferanse SBL Helse og Omsorg og NHO Oslo og Akershus 14. Juni 2007 Oslo Kongressenter.
Folkehelse og universell utforming
Tverrfaglig prosjekt - Samfunnsfag og Pedagogikk.
Språk ”En rekke barn har et annet morsmål enn norsk og lærere norsk som andrespråk i barnehagen. Det er viktig at barna blir forstått og får mulighet.
Mangfold og likeverd Barns identitet
M ANGFOLD OG LIKEVERD B ARNS IDENTITET Elin Øydna, Tine Håvak, Elisabet Larsen & Lina Wik Amundrød.
Det viktige foreldresamarbeidet -utfordringer og muligheter
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Etikk i pedagogisk arbeid
Kristine Angell, Kristine Gjelstad, Martine Haug og Renate Heyn.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Levanger kommune Rådmannen Dialogseminar, Åre – Utfordringer på oppvekstfeltet - Trude Nøst, kommunalsjef 1 Barnehager Lokal rammeplan for.
Kompetanse for framtidas barnehage egg/Barnehager/Rapporter%20og%20plan er/Kompetanse_for_fremtidens_barnehag.
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
© Bergen kommune Budsjettmål for 2008 For barnehagesektoren Etablere full barnehagedekning Styrke barnehagenes kvalitet.
Informasjonsmøte i Ytrebygda barnehage
Likestilling på norsk – og internasjonalt Kjell Erik Øie Statssekretær i Barne og likestillingsdepartementet
”Juniors dagbok” Sak 3: Årsmeldinger 2005 og 2006.
Barnehagekontoret Møte for nye barnehagestyrere 4. september 2008.
Etikk og nettvett Eva Marie, Heidi og Mona.
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”
Unge utforskere La ungdom ta grep i eget liv
Barns perspektiv Tine T, Fredrik og Christine F1A.
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Dokumentasjon som verktøy for læringsprosesser i barnehagen
Nov.2008 HDH Eksamensforberedelser F2A og F2B. nov.2008 HDH Mål 2. semester Utvikle en etisk reflektert holdning til og faglig forståelse av mangfold.
De yngste barna i barnehagen – En marginalisert befolkningsgruppe?
OBSERVASJON OG PEDAGOGISK DOKUMENTASJON (For spesifisering av begrepene, se bl.a. Temahefte om barns medvirkning s. 58ff) F1E høsten 2008 Guri L. Østbye.
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Line Johnsrud, rådgiver, Kommunens omsorgsansvar Representantens/vergens rolle Fylkesmannen i Oslo og Akershus v/ Line Johnsrud.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
BARNS MEDVIRKNING- VOKSNES ANSVAR Om barns lovfestet rett til medvirkning og hvilke konsekvenser det får for personalets arbeid og væremåter Kristin R.
Lekens egenverdi.
Være Sammen Kompetanseheving i barnehagen
Gruppeoppgave 1 semester 2
Хяналт шалгалт, дүн шинжилгээний хэлтэс 2017 он
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
Informasjon om BULL 1 (Barns utvikling, lek og læring)
Oppstart i barnehagen.
Utskrift av presentasjonen:

Barneperspektiv Av: Gruppe 6, F1a. Karianne Solberg, Anette Isaksen, Renate Olafsen og Theres Wiik

… Barneperspektivet består således i å være på barnas parti og å tale deres sak samtidig som det må inneholde barnas perspektiv slik det tolkes av de voksne (Öhman, 2007)

Hva er å ta barneperspektiv? Se verden i barnas øyne Barns medvirkning Omsorg og oppdragelse

Vårt syn på barn og barndom Samfunnet er endret Bomullsbarna Voksenperspektiv? Vi må sette oss selv til side og la barna komme fram Fra objekt til subjekt Barnas rett til medvirkning Foreldre / barnehage

Kontakt med Arbeiderpartiet Hvordan ivaretar dere barnas medvirkning i kommunen? Hvilket barnesyn har arbeiderpartiet og hvordan arbeider dere ut i fra dette? Hvordan iverksetter dere sosialpolitikken, oppvekstpolitikken og kulturpolitikken i kommunen?

Like muligheter fra starten Alle barn og unge skal ha en trygg oppvekst Arbeiderpartiet vil: Fortsatt ha fokus på at alle barn som har behov for det skal få tilbud om barnehageplass – fortrinnsvis i kommunal regi. Et tilstrekkelig antall barnehage- plasser må være tilpasset foreldre som har skiftarbeid

Litteraturliste: BØKER: Öhman (2007) I: Moser og Pettersvold (red.) (2008) En verden av muligheter. Oslo, universitetsforlaget Kunnskapsdepartementet (2006) Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Oslo, Akademika As Åberg og Taguchi (2006) Lyttende pedagogikk, Oslo, Underversitetsforlaget

Litteraturliste: INTERNETT: Kunnskapsdepartementet (2005) ”Barnehageloven” [Internett] Tilgjengelig fra: http://www.regjeringen.no/upload/KD/Vedlegg /Barnehager/F-08-2006.pdf [lest 14.01.2009]. www.arbeiderpartiet.no [lest: 13.01.10] http://tonsberg.arbeiderparti.no [lest: 15.01.10]