Til læreren/ veilederen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagoppgave Justert formulering
Advertisements

Muntlig eksamen i historie
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
En innføring i spillet: Lag En Setning
Bokanmeldelser..
TIPS OG RÅD TIL MUNTLIGE FRAMFØRINGER
Veiledning av elever / lærlinger
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Med forskning på timeplanen
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Historiefaget i skolen
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Flipped Classroom – Omvendt klasserom
44 Hector om skikk og bruk I Norge
E-forvaltningskonferansen Randi Flesland
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
FIRST LEGO LEAGUE 2014.
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
TILSAMMANS I EN GRUPP Med Stein og Helene Hva gjør en gruppe bra?
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
STASJONSUNDERVISNING
Om å skrive om litterære tekster
Eksamenstips.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
Muntlige presentasjoner
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Utforskeren.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
Seniorpolitikk i Troms Kraft ”Jeg vet om en gammel eik, den skal være ni hundre år. Men verken størrelsen eller alderen hindrer den i å drive fram nye.
Global Dignity Day Klikk for film:.
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Matt 28:18 Og Jesus trådte fram, talte til dem og sa: Meg er gitt all makt i himmel og på jord! 19 Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet.
Hvordan bruker ulike aldersgrupper sosiale medier?
Skole. Hvorfor har vi så mye lekser?
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Velkommen til foreldremøte.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
VELKOMMEN TIL MADLAMARK SF
Eksamen med begrenset Internett-tilgang Råd og tips til sentralgitt eksamen våren 2015.
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
Klikk på bildet for film.
Mennesker er nysgjerrige
Mennesker er nysgjerrige
Frivillige til de som er alvorlig syke og deres pårørende
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Til læreren/ veilederen Denne presentasjonen er ment som et verktøy for å komme i gang med forskningsprosjektet i ”Senior Solutions”. Side 1 og 2 er informasjon til deg som veileder og de øvrige kan brukes direkte i klasserommet. På noen av sidene vil det være kommentarer til hjelp for deg. Husk å lese gjennom hele forskningsoppgaven før dere starter. Flere tips finner du i ”FLL i skolen”.

Faglig differensiering HTO - Helhetlig Tilpasset Opplæring Læringskaka Elevene skal selv tilpasse seg fagstoffet og gjøre valg innenfor klare rammer gitt av lærer. Tankegangen illustreres med modellen Læringskaka. ORGANISERING INNHOLD METODE PRESENTASJON Lærer avgjør hvilke deler hun/han skal ha kontroll over og hva elevene skal få ansvaret for. For å få til dette setter læreren faste rammer for undervisningen der eleven får et aspekt å velge innenfor. Tankegangen kan illustreres med det Tuva Bjørkvold kaller Læringskaka Innhold Hvilket tema eller fagstoff skal elevene tilegne seg? Dette kan være formulert med aktuelle kompetansemål som er konkretisert i læringsmål. Innhold kan være både praktisk og teoretisk. Presentasjon Det er ikke alltid presentasjonen er like framtredende i en økt, men på en eller annen måte skal undervisningen oppsummeres eller komme til et mål. Hvilket resultat skal undervisningen ha? Hvordan skal elevene vise at de er kommet i mål med arbeidet de skulle gjøre? Hvordan skal innholdet konkretiseres? I starten bør innholdet bør være noe som er kjent for elevene. Etter hvert kan de presentere hvor de selv har tilegnet seg noe av innholdet. Viktige fokusområder for eleven: Hva er sentralt for det som skal presenteres? Hvem er mottakerne? Er de barn, voksne etc. Metodevalget gjør elevene bevisste på at det er mulig å tilegne seg stoff og ferdigheter på forskjellige måter. NÅR ELEVER SKAL VELGE METODE SELV: Må de kjenne til ulike metoder. Organisering Det kan være en ide å finne noe konkret å jobbe med i starten. Hvordan skal organiseringen av elever, rom og materiale være for at arbeidet skal bli best mulig? Tidsbruk, utstyr og arbeidssted hører også med her. Det er viktig å skille mellom metode og organisering fordi samme metode kan brukes ved ulik organisering og omvendt. Organiseringen er det som er vanskeligst for elevene å ha ansvaret for. Kilde: HTO Helhetlig Tilpasset Opplæring av Tuva Bjørkvold

Hvilke utfordringer har dagens eldre?

I årets oppdrag skal dere finne en eldre samarbeidspartner (helst over 60 år). Dette kan gjøres før eller etter dere har valgt problemstilling. Her er et forslag til hvordan dere kan komme frem til denne.

Litt fakta I I dagens samfunn er det mulig å bli eldre enn man kunne før i tiden. Det er et privilegium! 2012 er EU’s år for aktiv aldring og solidaritet mellom generasjonene FN’s prinsipper for eldre i verden kan beskrives med disse stikkordene: Uavhengighet – Deltagelse – Omsorg – Selvutfoldelse – Verdighet. Dere kan lese mer om disse punktene her: http://www.seniorporten.no/Dokumenter/Fra+Statens+seniorr%C3%A5d Man er for alvor gammel når man bare kan snakke om sine barnebarn og sine kunstige tenner. Dronning Alexandrine av Danmark

Litt fakta II Vi blir stadig flere eldre En tredjedel av Norges befolkning er seniorer 13 prosent er over 67 år (625 000 personer) I 2040 kan 2,5 millioner personer (ca. 40 prosent) være over 50 år. 1,25 millioner (ca. 20 prosent) kan være over 67 år Forventet levealder er 79 år for menn og 83 år for kvinner Økt levealder - færre yrkesaktive per pensjonist

Faglig differensiering Problemstilling Formuleres som et spørsmål. Bør være noe dere faktisk lurer på. Skal gi dere noe å gruble på og jobbe med. Det beste er hvis dere kan gjøre undersøkelser i form av forsøk, observasjoner, spørreundersøkelser e.l. Kjennetegn ved en god problemstilling: 1. Nærhet. - nærhet i tid, sted, mentalt. 2. Reelle problemer. - Hvorfor spiser vi? Unngå: Faktaspørsmål som kan sjekkes på internett eller i leksikon som f.eks. Hva er hovedstaden i Danmark? Spørsmål om fjerne tema som f.eks. Hvordan ser sola ut inni? Spørsmål med en påstand som f.eks. Hvorfor er jenter tøffere enn gutter? Kilde: HTO – Helhetlig Tilpasset Opplæring av Tuva Bjørkvold Dette er hentet fra boka HTO – Helhetlig Tilpasset Opplæring av Tuva Bjørkvold. Dersom lærer ønsker et prosjekt hvor elevene selv er driver arbeidet fremover er det viktig å gjøre et godt grunnarbeid. Elevene må ha eierforhold til problemstillingen. Det må være noe de ønsker å finne ut av. Formulering og utvelgelse av to – tre hypoteser er også viktig. Da er det lettere for elevene (og lærer) å holde fokus i prosjektet. Elevene vet hva de skal prøve ut. Lærer kan stille spørsmål til elevene: Er det dere ønsker å gjøre nå relevant for hypotesene deres? Hvis ikke skal de ikke gjøre det.

Trinn 1 – Samle ideer i en idébank Samle så mange ideer som mulig Skriv dem på post it lapper og heng dem på veggen Alle ideer er gode ideer i denne fasen Det er ikke tillatt å kritisere noen ideer Kvantitet kan lede til kvalitet Plasser alle gode ideer på veggen, en tavle e.l. Brainstorming i klasserommet - Hvordan skal du som lærer få alle ideene fram hos elevene? Hvordan skal du og klassen finne en ide som skal jobbes videre med og forskes på – og som elevene har eierforhold til? Denne metoden passer i alle fall for de eldre elevene. Men det kan nok også passe for de yngre, i alle fall deler av metoden. Vi skal vise dere en måte å organisere en brainstorming med elevene.

Senior Solutions - inspirasjon Hva er en senior? Foto: trollheimsporten.no Foto: pasientombudsortrondelag.no Jeg har stor glede av å snakke med de gamle. De har tilbakelagt den veien vi alle skal gå og vet hvor den er ujevn og vanskelig og hvor den er jevn og lett. Platon, gresk filosof

Senior Solutions - inspirasjon Ønsker seniorer å jobbe?

Senior Solutions - inspirasjon Hva gjør gamle mennesker? Foto: enebakk.kommune.no Fotograf: Rolf Øhman Jeg vet om en gammel eik, den skal være ni hundre år, men verken størrelsen eller alderen hindrer den i å drive fram nye blader hvert år. Karel Capek, tjekkisk forfatter

Senior Solutions - inspirasjon Hva betyr det å bli gammel? Foto: STOCKXPERT Hva er vanskelig å gjøre: På jobb? Hjemme? I fritiden? På reise? Foto: God morgen Norge © TV2

Trinn 2 – plasser ideene i et koordinatsystem Plasser alle ideene fra idébanken i koordinatsystemet Bare de ideene som er relevante for tema og de som er mulig å forske på beholdes Gjenta prosessen, kanskje nå med andre kriterier på aksene (f.eks nærhet og hvor mange som er opptatt av dette) Dette kan gjøres til det står 3-5 ideer igjen. post-it lapper Koordinatsystem Plasser på nytt t- reduser – gjenta til du har igjen 3-4 ideer. Skriv ut disse ideene – send ideene rundt bordet og la alle få 3-5 minutter på å skrive ut ideen komme med kommentarer Research/diskusjon Valg av ide det skal jobbes med i klasserommet.

Trinn 3 – Bygg videre på de gode ideene Bygg videre på de 3-5 gode ideene fra forrige trinn. Skriv ned hver ide på et eget ark. Hver elev får 5 minutter til å jobbe videre på en ide før den sendes videre til neste elev. Fortsett til alle har jobbet med alle ideene Laget må så bli enig om hvilken ide de skal jobbe videre med i prosjektet.

Faglig differensiering Hypoteser Når problemstillingen er klar kan dere formulere 1-3 hypoteser. Jeg-tror-setninger. F.eks. Jeg tror eldre mennesker hører dårlig fordi…. Dere kan tro det de vil. Også ting som motsier hverandre. Når hypotesene er godkjent av lærer må dere teste disse. Dette kan for eksempel gjøres gjennom intervju, undersøkelser/ spørreskjema, eksperimenter. Foto: www.isenhard.com I denne prosessen dukker det ofte opp nye ideer til løsninger eller forbedringer som kan øke eldres livskvalitet. Kilde: HTO – Helhetlig Tilpasset Opplæring av Tuva Bjørkvold