Det Digitale Trøndelag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Astrid Øksenvåg Rådgiver EKOR AS
Advertisements

Labore Fravær -en oversikt over produktet
Litt om alt Leiarsamling NSKR Ålesund 2. april 2006 Kristine Sevik.
Bildet:
Nett-basert-individuell plan SamPro
Visjoner, mål og satsninger i e-helse
Levanger formannskap – Ola Stene, rådmann – Levanger kommune Det Digitale Trøndelag (DDT) er et prosjektsamarbeid på digitale tjenester. Deltakere:
FEIDE Felles Elektronisk IDEntifikasjon som tilgangskontroll
Steinkjer, Frosta, Levanger, Verdal, Stjørdal, Malvik og Trondheim, STFK, NTFK Det Digitale Trøndelag –II (DDT-II)
Korleis skal vi få IKT inn i klasserommet? Norsk Nettskole.
Christine Bergland divisjonsdirektør e-helse og IT Helsedirektoratet
Nordisk GIS – konferanse 2003 Lillestrøm GisLink – kart og fagdata på nett Et samarbeidsprosjekt mellom Fylkesmannen i Møre og Romsdal og Fylkesmannen.
Undertekst Med en ekstra linje.
Hva er Fronter.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
samkommune.no ISK, Levanger kommune og Verdal kommune - Dialogseminar , Røros – Egenevaluering – Ola Stene 1 Innherred samkommune.
Elektronisk samhandling
Inntaket 2010 – 2011 – nytt og nyttig ?. Hvilke emner skal vi gjennomgå ? 1.Hva betyr endringen i vurderingsforskriften fra for inntaket til.
Meldingsutveksling og kommunal utbredelse
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Drammensskolen ønsker foresatte velkommen inn i FRONTER
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
Side 1 Personvern og individets sikkerhet i den virtuelle verden.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Velferdsteknologi i Værnesregion Boligkonferansen 2014 innlegg 8. Mai
Kristiansund videregående skole Vurdering uten karakter Bruk av LMS (Classfronter) Nettverkssamling i Stjørdal, 3. – 4. mai 2007.
SKOLEARENA Foreldremøte, den 24. september 2014 Kristin Holten.
1. Eksamen/vurderingsordninger i nye læreplaner Styringsdokumenter i vurderingsarbeidet: Kompetansemål i den fagspesifikke læreplanen Det arbeides med.
Østfold fylkeskommune Cerebrum-seminar 2014 Jan Roar Skaar og Anders Aagaard Sørby.
Brukerinformasjon på Internett Hovedoppgave for Erlend Grut Hilstad, 2HKI.
TrønderFeide – status og planer v. Asle Brustad, prosjektleder eForum Prinsen hotell
Kildesystem – dataflyt - oppvekst
Digital postkasse til innbyggere
Digital postkasse: Få med innbyggerne! Felles innbyggerrettet kommunikasjon fra offentlige avsendere Februar 2015.
Styringsgruppemøte – Verdal rådhus Evaluering Innherred samkommune Hvorfor samkommune? økonomiske forhold nasjonale føringer kommunesammenslåing.
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Stavanger kommunes satsing på Velferdsteknologi
Digital eksamen på UiA Status.
Felles nettløsning for spesialisthelsetjenesten – én helseportal Jostein Listou, kommunikasjonsrådgiver Helse Midt-Norge RHF.
Foto: Carl-Erik Eriksson «Min side…» KPR Scandic Nidelven,
Status SAS 2014  Viktigste verktøyet skolene har  Kvalitet på data (elev, foresatte og ansatte)  Flere manuelle oppgaver er borte  Innsending av.
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Velg digital postkasse på Norge.no
Program for Basis IT-tjenester ved NTNU
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
DRI Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Grenseregionalt Forum 2017
Statpeds digitaliseringsprosjekt
Digital postkasse Offentlige tjenester på nett
Plan for bruk av skoleplattformen
Sharepoint – brukerens arbeidsflate Molde kommune
Minstekrav til elektronisk meldingsutveksling
25. desember 2018.
Nye IKT-løsninger fra skolestart 2015
Lær å oppdatere kontaktinformasjonen din i kontaktregisteret
Fleksible Forskningstjenester – Allmøte usit 9 mars
Digital postkasse til innbyggere
Ny gjennomføringsløsning for eksamen og prøver
Digitaliseringsarbeidet i Lillehammer-regionen
Nasjonal geodatastrategi fram mot alt skjer et sted
Utskrift av presentasjonen:

Det Digitale Trøndelag Samarbeid om digitale tjenester for trønderske kommuner og fylkeskommuner. Anne Hofstad, Rådgiver Trondheim kommune, og Arbeidsutvalget i DDT

Det Digitale Trøndelag Selbu Tydal Meråker Klæbu Meldal

Prosjekt Feide og MinID

Problemstilling: LMS-system er verktøy som brukes i de fleste skolene. Dagens løsning gir ikke foresatte mulighet til å gå inn på elevenes arbeidsmapper, uten at eleven må gi fra seg sitt private passord. Dette er ikke i henhold til skolenes it-sikkerhetsreglement. I prosjektet ønsker vi å se på hvordan et samspill mellom Feide og den nasjonale MinID kan styrke og forenkle samarbeidet mellom skolen og hjemmet. Prosjektet vil se på hvordan foresatte ved hjelp av MinID kan gis tilgang til skolens læringsplattform, mens eleven på sin side logger på den samme tjenesten med Feide.

Problemstilling Vi ønsker dessuten å se på grensegangen mellom Feide (for utdanningstjenester) og MinID (for innbyggertjenester), og på hvordan det er naturlig for det offentlige og for innbyggerne å forholde seg til flere innloggingstjenester. Vi vil se på områder hvor det er et naturlig overlapp mellom Feide og MinID, for eksempel på enkelte tjenestetyper som har brukere både i innbyggerrollen og i utdanningsrollen.

Mål Hovedmålet med prosjektet er å legge til rette for at foresatte på en enkel og sikker måte skal ha tilgang til sine barns elevarbeid på skolens LMS-system. Dette vil muliggjøre at foresatte i langt større grad vil bruke internett for kommunikasjon hjem/skole, og at påloggingen skjer i henhold til de retningslinjer for sikkerhet som skolene har lagt opp til. På denne måten vil også den nasjonale MinID få mange brukere og bli hyppig brukt. Målet med prosjektet er videre å bidra til bedre elektronisk samhandling mellom innbyggere og offentlige etater. Prosjektet vil se på hvordan utdanningssektorens innloggingsløsning Feide kan samspille med den offentlige innloggingsløsningen MinID.

Oppgaver Prosjektet skal utarbeide prinsippskisse og pilotere en teknisk løsning for integrasjon mellom FEIDE og MinID. Prosjektet skal utarbeide et sett av gjenbrukbare retningslinjer og anbefalinger for hvordan skoleeiere kan forholde seg til (og kommunisere informasjon om) Feide ogMinID. I tillegg til den tekniske løsningen, vil prosjektet også utrede ulike problemstillinger knyttet til bla.: Sikkerhetsproblematikk, Tjenester - Integrasjonsmuligheter Brukeropplevelser og tilgjengelighet.

Deltakere i prosjektet Feide-organisasjonen Uninett DIFI Innherred samkommune Sør-Trøndelag fylkeskommune Trondheim kommune Stjørdal kommune

www.detdigitaletrondelag.no