ARBEIDSLIVSFAG KARUSS SKOLE 2010-2013.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Forskning og utvikling
Jr. FIRST LEGO League – 2014.
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
FOLKEHELSE OG YRKET MITT Bok: Om helse Kap: 2 side 48-71
INFORMASJONSTEKNOLOGI
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Pilotprosjektet så langt
KURS I PRESENTASJONSTEKNIKK
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Janita Flem Spesialrådgiver, Forvaltningsenheten Bærum kommune janita
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Flipped Classroom – Omvendt klasserom
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Dokumentasjon av en prosess
FIRST LEGO LEAGUE 2014.
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Den Norske Skolen i London
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Vurderingskriterier og oppgaver
VEIEN VIDERE FOR DIGITAL KOMPETANSE? 1.Kultur for læring 2. Forutsetninger for endring 3. Hva er oppnådd?
Sammensatte tekster.
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Februar 2009 til oktober 2013 Såå lenge. Ca innbyggere Ca elever 7 kommunale grunnskoler 1 privat grunnskole ( 1 videregående skole)
Sensorenes rolle.
Trinn 4: Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Konkretisering av læreplaner Hvordan har vi organisert skoleåret ?
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Work shop mars 08 ide utvikling
Vurdering – hva og hvorfor?
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
”Morderne” Fra novelle til film.
INFORMASJONSMØTE 19. APRIL
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Jr. FIRST LEGO League praktisk rettet forsknings- og bygge prosjekt for barn fra 6 – 9 år - har som mål å ta vare på barns iboende nysgjerrighet.
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
DidIKTikk, digital kompetanse i praktisk undervisning
Gautesete SKOLE Kunst og Håndverk skoleåret Trinn.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Gautesete SKOLE Kunst og Håndverk skoleåret Trinn
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
Gautesete SKOLE Kunst og Håndverk skoleåret Trinn.
Skriving i begynneropplæringa
Utviklet av pedagoger i
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Kunst og håndverk 10. trinn
Lær Kidsa Koding! og Kodetimen Karl Arne Dalsaune Heimdal vgs/Kodeklubben
-Ein tydeleg medspelar Fronter APP Erfaringer fra Atlanten videregående skole.
GEGENVURDERINGEGENVURDERINGEGEN
Booking av Newtondag Deltakelse på jrFLL
Scratch på SFO Erfaringer fra Skranevatnet skole
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Digital kunst, kultur og kommunikasjon Arbeidskrav 2b, Hioa høst 2016 WORKSHOP: FOTOGRAFI I SOSIALE MEDIER Elisabeth og Anne Gro.
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Vurdering for læring -erfaringsdeling
6. November 2015 VURDERING FOR LÆRING. Høyskolen i Østfold.
Vurderingskriterier enkel versjon
Tokerud skole Tokerud skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Oppdrag i historie - Muntlig
Utskrift av presentasjonen:

ARBEIDSLIVSFAG KARUSS SKOLE 2010-2013

Organisering To lærere Tre prosjekter i året Mål, arbeidsbeskrivelse og vurderingskriterier Egenvurdering Fra nomadeliv til eget rom

Prosjektene 8.trinn: First Lego League Gjestebud Mitt drømmerom

9.trinn Aktivitetsløype Arrangere sykkelløp Reiselivsmesse Urteplantasje Utplassering

10.trinn Utedag med SFO Elektronikk Film Lage krakk/ pusse opp møbler

Mål og vurderingskriterier Lærerplanmål Prosjektmål Vurderingskriterier/kjennetegn på måloppnåelse

Lego league Lærerplan-mål: Planlegge og gjennomføre aktuelle arbeidsoppdrag etter kvalitetskrav Prosjektmål: Bygge legofigurer etter arbeidstegning Programmere en lego-robot Planlegge og bygge lego-roboten og programmere slik at oppdraget i FLL blir løst best mulig

Kjennetegn på måloppnåelse Høy: Middels: Bygger riktig og effektivt etter arbeidstegninger. Bruker riktige symboler i programmering. Utnytter robotens muligheter. Ser hva som bør forandres hvis ikke roboten klarer oppdraget. Bygger riktig etter arbeidstegninger. Bruker riktige symboler i programmering. Utnytter noen av robotens muligheter. Ser til en viss grad hva som bør forandres hvis ikke roboten klarer oppdraget.

Lav: Deltar i prosessene under instruksjon. Bygger etter enkle tegninger. Kan enkel programmering.

Grunnleggende ferdigheter-film Å kunne uttrykke seg muntlig : Presentere filmen og planen for denne Å kunne uttrykke seg skriftlig: Skrive manus og logg

Å kunne lese i arbeidslivsfag : Lese instruksjonsdokumenter og oppgavetekst Å kunne bruke digitale verktøy: Skrive logg digitalt. Laste inn og redigere bilder og film på Pc. Manipulerer bilder. Redigere film. Lete, finne og plukke ut relevant stoff på internett.

Positive erfaringer Gøy å få jobbe to lærere sammen om å utvikle faget Prosjekter som fungerer Elevene trives Vurderingskriterier og egenvurdering/logg som grunnlag for karaktersetting

Utfordringer: Lage vurderingskriterier som elevene skjønner Skriftlige logger Rom Timeplanen Lærere Utplassering Alfprosjekter—valgfagprosjekter Muntlig eksamen