ARBEIDSLIVSFAG KARUSS SKOLE 2010-2013
Organisering To lærere Tre prosjekter i året Mål, arbeidsbeskrivelse og vurderingskriterier Egenvurdering Fra nomadeliv til eget rom
Prosjektene 8.trinn: First Lego League Gjestebud Mitt drømmerom
9.trinn Aktivitetsløype Arrangere sykkelløp Reiselivsmesse Urteplantasje Utplassering
10.trinn Utedag med SFO Elektronikk Film Lage krakk/ pusse opp møbler
Mål og vurderingskriterier Lærerplanmål Prosjektmål Vurderingskriterier/kjennetegn på måloppnåelse
Lego league Lærerplan-mål: Planlegge og gjennomføre aktuelle arbeidsoppdrag etter kvalitetskrav Prosjektmål: Bygge legofigurer etter arbeidstegning Programmere en lego-robot Planlegge og bygge lego-roboten og programmere slik at oppdraget i FLL blir løst best mulig
Kjennetegn på måloppnåelse Høy: Middels: Bygger riktig og effektivt etter arbeidstegninger. Bruker riktige symboler i programmering. Utnytter robotens muligheter. Ser hva som bør forandres hvis ikke roboten klarer oppdraget. Bygger riktig etter arbeidstegninger. Bruker riktige symboler i programmering. Utnytter noen av robotens muligheter. Ser til en viss grad hva som bør forandres hvis ikke roboten klarer oppdraget.
Lav: Deltar i prosessene under instruksjon. Bygger etter enkle tegninger. Kan enkel programmering.
Grunnleggende ferdigheter-film Å kunne uttrykke seg muntlig : Presentere filmen og planen for denne Å kunne uttrykke seg skriftlig: Skrive manus og logg
Å kunne lese i arbeidslivsfag : Lese instruksjonsdokumenter og oppgavetekst Å kunne bruke digitale verktøy: Skrive logg digitalt. Laste inn og redigere bilder og film på Pc. Manipulerer bilder. Redigere film. Lete, finne og plukke ut relevant stoff på internett.
Positive erfaringer Gøy å få jobbe to lærere sammen om å utvikle faget Prosjekter som fungerer Elevene trives Vurderingskriterier og egenvurdering/logg som grunnlag for karaktersetting
Utfordringer: Lage vurderingskriterier som elevene skjønner Skriftlige logger Rom Timeplanen Lærere Utplassering Alfprosjekter—valgfagprosjekter Muntlig eksamen