SLT i Sandnes Orientering om bakgrunn, formål, organisering og tiltak

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foto: Helén Eliassen Sentrumsutvikling – samarbeid med næringslivet Kathrine Strømmen Koordinator møte Framtidens byer 25.august
Advertisements

Fagforeningens arbeid for mangfold
Hvordan lykkes i det lokale/kommunale trafikksikkerhetsarbeidet?
Forberedende arbeid felles ruspolitisk handlingsplan Innherred samkommune FORPLIKTENDE SAMARBEID MELLOM KOMMUNENE LEVANGER OG VERDAL.
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Fredrikstad og Sarpsborg Kriminalitetsforebyggende samarbeid for trygge nærmiljø SLT koordinator Tone Faale i Sarpsborg.
Fotograf Eiliv Leren © Destiansjon Tromsø
 Samarbeidsavtalen med Moss kommune  Arbeidet med Scene 2 (Parkteateret)  Tilsetting av administrativ/daglig leder  Hjemmeside for MOM.
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
Nordisk tilsynskonferanse
Internkontroll i kommuner
Forum for Sandnes som sunn by 10. juni Rogaland arboret Sakliste: •Referat fra møte •Ny plan for integrering og inkludering •Kort pause.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Samordning av kriminalitetsforebyggende tiltak SLT
Utekontakten i Bergen kommune /UTE ETTER NYE MULIGHETER/
v/ Merethe Skaug Sørensen
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
HARSTAD KOMMUNE I Harstad bor det ca
Politiinspektør Leif Ole Topnes
FRIVILLIGHETSMELDING Hedmark fylkeskommune 1. Verbalforslag årsbudsjett 2011 “Fylkestinget ber fylkesrådet utarbeide en frivillighetsmelding med fokus.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
”BARNAS PROBLEMER ER IKKE INNDELT I FAG- OMRÅDER, FORVALTNINGSNIVÅ ELLER I KONTORER. UTFORDRINGEN ER DERFOR Å SE HELE BARNET OG I TILLEGG Å FLYTTE KOMPETANSEN.
Barn og unge Barn og unge er en sentral målgruppe i forhold til arbeidet med sosial og økonomisk inkludering, noe som også gjenspeiler seg i bl.a. formålsparagrafen.
LIVSLØPSPERSPEKTIV Tigris Barn i rusfamilier Barn som bekymrer
Standardisering og kvalitetssikring av prosesser i SSB
Prosjekt tidlig innsats
Ungdom som selger eller bytter sex
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Presentasjon av Skien kommune 27
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
Planlegging 12 år frem i tid! Kommuneplanens samfunnsdel Plan- og utviklingsenheten.
Utekontakten bydel Nordstrand
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
Interkommunalt samarbeid - Skjervøy Bakgrunn kompetanse- og kvalitetsutfordringer vanskelig økonomi Kommunenes størrelse, vanskelige økonomi.
Helhetlig tjenestetilbud for barn og unge med sammensatte funksjonshemminger -Administrativ ansvarsgruppemodell i Kvæfjord kommune.
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
Bakgrunn for skolehelserådet
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Evaluering av ledelses- og styringsstrukturen ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet Innledning – hvorfor og hvordan evaluere? av dekanus Hans.
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Ny strategiplan mot hiv
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Sentral støtte til lokal innsats Direktør Bjørn-Inge Larsen.
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Partnerskap og styring Kommunens behov for ledelse, styring og oppfølging i NAV-modellen Rådmann Hans-Petter Christensen KS 11. mai 2011.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Bekjempelse av barnefattigdom i Drammen
Evaluering av Barne- og familieenheten(BFE ) Direktør for oppvekst og utdanning Planlagt startdato: Fase 1: 15. juni 2013 Planlagt sluttdato : Fase 1 +
Ås kommune God samhandling til det beste for barn og unge i Ås kommune «Ansatte i ulike tjenester møter det samme barnet, hvordan gir vi da barnet et helhetlig.
Handlingsplan for forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme i Bergen. Hordaland politidistrikt Bergen kommune.
Flyktninger som ressurs Nordre Land kommune Fra bosatt til aktiv innbygger.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: OPPVEKST OG UTDANNING Tverrfaglig samarbeid for barn og unge TVERRFAGLIGE MØTER 22. SEPTEMBER 2016 HEGE DYRLAND.
Fellesnemnda 8.des 2015 Orientering fra møte i ansettelsesutvalget Prosjektleders orientering.
Psykisk helsearbeid i lokalpolitikken i Bergen Bjarte Bønes Bruntveit, leder Hordaland lokalavdeling.
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
Et praktisk verktøy for å kartlegge dine lokale aktører
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Temamøte: forebygging i Malvik Kommune
Radikalisering og voldelig ekstremisme
Prosjekt tverrfaglig samarbeid barn/unge i Nordre Land kommune
Seksjon barn og familie
Viken adm prosjekt 5: kompetanse
Utskrift av presentasjonen:

SLT i Sandnes Orientering om bakgrunn, formål, organisering og tiltak v/ Hans Ivar Sømme

Bakgrunn ”Kriminalmeldinga” i 1978 – å forebygge er bedre enn å reparere KRÅD – det kriminalitetsforebyggende råd - etablert i 1980 – hele Regjeringens spesialorgan SLT – en modell for samordning, ikke et aktivitetsprogram SLT- prosjektet etablert i 2003 i Sandnes etter en dansk modell Fra 2006 administrativt tilknyttet Sunn by I 2009 er SLT-modellen etablert i 197 kommuner SLT er forankret i Kommuneplan for Sandnes 2007 - 2020

Hva er SLT? SLT er en modell for samordning, ikke et aktivitetsprogram Samarbeid mellom politiet i Sandnes og Sandnes kommune Målet er å få mer ut av eksisterende aktiviteter og å støtte og utfylle hverandre i iverksettelsen av nye tiltak

Hvorfor SLT modellen? Behov for forbedret organisering av informasjon om barn og unge Kontinuerlig oppdatering av hverandre om tjenestetilbudene Fastsette felles mål og forplikte kommunen og politiet i forhold til disse Avdekke uløste oppgaver Forebygging av kriminalitet krever tverrfaglig samarbeid

Nøkkelen til å lykkes SLT må forankres på øverste nivå i politiet og i kommunen SLT må ha en styringsgruppe av politiets og kommunens toppledelse SLT må ha en koordinator Vilkår for status som SLT-kommune (KRÅD)

Organisering Styringsgruppe Arbeidsutvalg Ko- ordinator Øygard Høyland Bogafjell Lurah., Giske Skeiane Ganddal Riska Høle Sentrum

Styringsgruppen Politistasjonssjef, ordfører, rådmann, SLT-koordinator (sekretær) Overordnet styring Utarbeiding av mål, handlingsplaner, evaluering

Arbeidsutvalget SLT-koordinator (leder), etterforskningssjef politiet, rådgiver skoler, rådgiver barnehager, barnevernsjef, fritidssjef, helsestasjonssjef Koordinere det kriminalitetsforebyggende arbeidet Drøfte problemområder på tvers av resultatenhetene Styring og prioritering skjer i de respektive enhetene

Oppvekstgruppene Sammensetning fra de samme enhetene som arbeidsutvalget Sentrum – + Gand vgs. og mottakskontoret for flyktninger, - barnehager Samordning på utførernivå Kartlegge behov og iverksette tiltak for sin bydel Engasjere samarbeidspartnere som frivillige lag og org. og næringslivet. Ha oversikt over barne- og ungdomsmiljøene i bydelen SLT-koordinator er ikke fast representert, men deltar ved behov

Koordinator Funksjonene ift styringsgruppen, arbeidsutvalget og oppvekstgruppene Samordne tiltak Støtte arbeidet med å prioritere aktiviteter og tiltak Inspirere, motivere, støtte og utfylle alle involverte i deres arbeid Bidra til å god ressursutnyttelse både økonomisk og faglig Innhente informasjon om levekår for barn og unge Evaluere og formidle resultater av SLT-arbeidet – politiet, kommunen, frivillige, næringslivet Bidra til en god barne- og ungdomspolitikk i kommunen – kommuneplanen

Handlingsplan 2006 - 2008 Trygge oppvekstområder Mål og tiltak: Oppfølging av førstegangskriminelle under 18 år Kriminalitetsforebyggende byplanlegging bl.a. bruk av sjekkliste Rekruttere og veilede voksne frivillige som natteravner Sosialisering av ungdom – idrett, dans, cafe, konserter, internett etc. Videokameraer i sentrum Politipatruljering og oppfølging av situasjoner som er ute av kontroll Programmer i skolen, ungdomssentre, helsestasjoner o.a.

Handlingsplan 2006 - 2008 2. Barn og unge i risikosonen Mål og tiltak. Lære barn, unge og voksne retningslinjene for bruk av internett og mobiltelefon bl.a. for å forebygge mobbing Unge innvandrere og flyktninger – eget prosjekt og kontinuerlig samarbeid mellom politiet og kommunen

Handlingsplan 2006 - 2008 3. Informasjon Mål og tiltak: Inngå avtaler om ansvarsfordeling for de som er med i SLT Organisere og avklare hvem som informerer hvem om hva Gi oppdatert informasjon om hva som skjer i bydelene

Resultater Mer effektiv ressursbruk Nye felles mål, strategier og verktøy Raskere reaksjon på kriminalitet Nærmere og bedre samarbeid mellom kommune og politi Tidligere identifisering av problemer Prioritet: det som er best for barna og de unge Motiverte samarbeidsparter Overordnet og helhetlig tenkning

Politiråd Opprettet fra 1. Januar 2009 Politirådet er styringsgruppe for SLT SLT-koordinator er medlem i rådet og fast sekretær Styrke det kriminalitetsforebyggende arbeidet og styrke velferden i hele befolkningen fra 0 til 100 år Gir politiet og kommunen anledning til å komme med innspill til hverandres prioriteringer og planlegging Være operativ i forhold til skjev utvikling