Det verdiskapende webkonseptet Hvordan web kan og bør bidra til forretningen Dataforeningen 28. okt 2009, Nina Furu.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HVA ER ?.
Advertisements

Brukervennlighet •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Bygg web på Opplæring Presentasjon Idium AS Bygg web på Opplæring.
Webkommunikasjon •Folkehøgskolene •27. mai 2009 •Nina Furu.
Hvordan vinne på auksjonene? Ingen fasit, men mange gode triks.
Antalis-HQ BRUKERVEILEDNING FOR BESTILLINGER. Antalis, Europas ledende distributør av papir, emballasjeløsninger og dekor & display produkter, presenterer.
Hvordan etablere nettbutikk med GoOnline Commerce
GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
1964 Magasinet Nyhetsbrev Web 2000 Mobil MBO Hjemmet Mortensen selger til de ansatte Nettbrett 2010 Web-TV 2011 Byråguide 2013 Event 2012 KAMPANJE.
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Content Management på en ny måte Stian Danenbarger Creuna as.
Nettevett – utvidet versjon
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Utnytt flere muligheter på web Fokuser på det kreative
Velkommen som spiller i aksjespillet.
Ny Hovedhjemmeside møte - agenda 3. mars
Strategiske valg ved etablering av nettsteder •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Det store bildet •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Web Accessibility Initiativ Eller universell utforming
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Informasjonsseminaret 2007
Elverum, 24. Mai 2011 Kenneth Baranyi Eriksen. Hvem er? Kenneth Baranyi Eriksen  Daglig leder Webgruppen AS  Siviløkonom, fotballtrener  Webanalyse.
BRUKTBILKURS Gjennomføres av CarWEB. Etableres nå i samarbeid med BilNorge.no og Norges bilbransjeforbund. Kursene støttes av Finn.no og Zett.no.
Salg og markedsføring på internett – muligheter for Vekstbedriftene 22. okt 2009, Nina Furu.
Personvern: Hvorfor kundene bryr seg? Tor W. Andreassen, PhD Professor.
Salgsteknikker & Sosial media
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
Kundesenteret – en gullgruve for brukerinnsikt. Bruk kundesenteret for å lage en bedre tjeneste! 1.Kundesenteret kjenner brukerne best, utfordring å formidle.
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Dyreparken på 300 sekunder.
Miljøknaggsystemet/- Solnør Gaard produkter AS på internett
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Godt verktøy er halve jobben
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
6. Navigation and Information Architecture Navigering og sidestruktur.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
29.aug.2011 Klyva. Fra gutterom… TIL GRÜNDERDRØM! • Gjennombruddet: ”Rørlegger Bergen” • MaxResultat.no i des • Skreddersydde nettløsninger og strategier.
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Acebook som strategisk verktøy Andreas Engen Willersrud, KSA Redaksjonsrådet UiT
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
MED KLUBBEN I SENTRUM SOSIALE MEDIER. Hva er sosiale medier Sosiale medier Betegnelse på alle nettsteder der brukerne selv skaper innholdet Blandt de.
Mandag 8. November Powerpoint..
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Noen nye tall om søkemotorer 2008/2009 Kilde: iProspect,
Innhold på web Lærefil fra © 2004 Nina Furu.
Mål deg til kontroll! Even Aas-Eng McCann Worldgroup.
1 Hvordan lage websider Med Interkodex AS. 2 Innledende Å lage profesjonelle webløsninger kan gjøres veldig enkelt og rimelig. Du trenger ikke kunne webdesign.
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Internett Bydel Vestre Aker Media- og informasjonshåndteringsseminar
10 regler for å skrive for web
Grunnkurs i webpublisering
Sosiale Medier SOSIALE MEDIER ER FREMTIDENS MARKEDSKANAL OG BRUKEN HAR EKSPLODERT DE SISTE ÅRENE VI GJØR DEG SYNLIG I MENGDEN.
Effektiv nettskriving Slik blir du forstått på nettet.
TIPS OM SØKING PÅ INTERNETT
Portalseminar iKnowBase og Oracle Fusion Middleware
Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk Mer om tilgjengelighet Kirsten Ribu HiO.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Misjon Isave skal tilby en “do-it-your-self” løsning til markedsførere for å etablere automatisert dialog mot markedet.
Informasjon og Internet Kjetil Otter Olsen Underdirektør IT-Drift, USIT.
Politisk påvirkning.
Utarbeidet av Sissel Vestre
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Markedsføring.
IoT i smarthus: Paradigmeskifte i 2017
Roede-kurslederen på Facebook
Gode venner som hjelper andre
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Utskrift av presentasjonen:

Det verdiskapende webkonseptet Hvordan web kan og bør bidra til forretningen Dataforeningen 28. okt 2009, Nina Furu

Nina Furu •Jobber med webkommunikasjon og webstrategi •Driver Nettredaktørskolen •Styreleder i Webforum Norge •Styreleder i Webkvalitet AS •Kurs- og konsulentvirksomhet • • •Mangeårig portalredaktør •Lærebokforfatter •Med mer

Noen nøkkeltall … •90 % av nordmenn har tilgang til Internett •90 % av disse har handlet på nettet siste år •Over 90 % av nettbrukerne sier at de ”ville valgt Internett først dersom de lette etter informasjon om produkter” •Det gjøres 20 millioner søkemotorsøk bare i Norge hver eneste dag •Nettet står for en stadig større del av norske bedrifters salg og markedsføring.

Likevel … •Er det mange bedrifter som ikke har et bevisst forhold til hvordan web kan bidra til verdiskapningen

Hva kan web gjøre? •Selge varer •Markedsføre selskapet •Øke markedsandelen •Forbedre kundeservice •Avlaste organisasjonen •…

Web selger varer •Over 90 % av brukerne sier at de ”ville valgt internett først” hvis de lette etter informasjon om produkter (Kilde: Magid Associates på oppdrag av Online Publishers Association) •Netthandel i Norge er tidoblet siste seks år (Kilde: Teller/VISA gjengitt i Computerworld) •86 % av netthandlerne kjøper fra norske selskaper – ca 33 % fra EU-land og 20 % fra resten av verden (Kilde: Statistisk Sentralbyrå)

Web markedsfører produkter •Brukere researcher merkevarer, produkter og priser på nett. •39 % av brukerne tror at de aktørene som har best plassering på det organiske søket er de sterkeste merkevarene innen sine kategorier. Dette tallet stiger år for år. (Kilde: Jupiter research/Forrester)

Web øker markedsandeler •Leverandører som er lette å finne på web blir ofte valgt framfor leverandører som ikke er lette å finne – selv om de er langt mindre kjente og etablerte fra før •Dette flytter markedsandeler og kundefordeling også i markeder med godt etablerte skillelinjer •Dette er en utfordring for noen – og en stoooor mulighet for andre

Web forbedrer kundeservice •Websiden er alltid tilgjengelig •Websiden er en ”selvbetjeningsmaskin” for kunden •Legg til rette for at kunden raskt og effektivt skal finne det han kommer for •Ha alltid priser og annen nøkkelinformasjon lett tilgjengelig på websiden

Web avlaster organisasjonen •Et godt nettsted kan og bør ta av for rutine- henvendelser •Et godt nettsted kan og bør redusere telefontrafikk •Et godt nettsted gjør bedriften/organisasjonen tilgjengelig for kundene 24/7 •En god web = kundeservice

Når vi måler verdiskapning på web •… ser vi ofte på inntjeningsverdier –Salg –Markedsføring •… og besparelsesverdier –Redusert alternativkost –Effektiviseringsgevinster

Men verdiskaperen er alltid den samme:

Content is king •Det som gjør forskjellen på et nettsted som skaper verdier og et nettsted som forbruker verdier er innholdet –Menyer –Beskrivelser –Funksjonalitet –Informasjon –Tekst og bilder –Osv osv …

Bruk pengene riktig •Trenger du egentlig en ny publiseringsløsning? •(CMS-systemet er hammer og spiker. Hvis huset ikke er bra, er det ikke nødvendigvis verktøyets feil.) •Trenger du egentlig nytt design? •(Godt webdesign er ofte et spørsmål om bestepraksis. Kreativitet er ofte motproduktivt.)

… eller trenger du bedre innhold? •Er menyene egnet til å skaffe gratis trafikk fra søkemotorer? •Er sidene brukervennlige? •Finner bruker enkelt fram til dine sider på web? •Finner bruker enkelt fram til det han leter etter når han kommer inn til sidene dine? •Driver du bruker mot de tingene du ønsker han skal gjøre? •Gjør du det enkelt og fristende for bruker å skape verdi for deg?

Suksessformelen X = Antall brukere som kommer inn til siden CR = Conversion Rate; prosentandelen av brukere som gjør det du ønsker de skal gjøre

De to tingene du må kunne •Sørge for at brukere kommer til siden (markedsføring – trafikkdrivende tiltak) •Sørge for at sidene er optimale for å sikre konvertering (forbedringer av sidene)

Er du smart jobber du med CR først

Hvordan forbedre CR? •Definer brukers scenarier. Pass på at de viktigste brukerscenariene er tilfredsstilt alt i første skjermbilde. •Definer brukers triggerord. Pass på at du har de viktigste triggerordene dine i global meny. •Tenk alle sider som landingssider: Bruker kommer inn til siden av en grunn. Han må få oppfylt denne grunnen og samtidig må han gjøre noe på siden som du har interesse av.

Det perfekte webkonseptet •… er der det bruker kommer for er det samme som det du ønsker han skal gjøre

3 bud for webledere

1. Vit hva du vil •Hvordan skal websiden skape verdi for organisasjonen? •Hva er det du ønsker at bruker skal gjøre på sidene? •Våg å konkretisere og tallfeste i SMARTe mål. •(Vi skal ha unike brukere på sidene per måned innen utgangen av 2010) •Vi skal selge 500 enheter på web hver måned •Vi skal ha avstøting på 35 % eller lavere •10 % av brukerne som kommer inn på tjenestesidene våre skal fylle ut et kontaktskjema

Gjennomfør gjerne et konkretiseringsløp spesielt for web Visjon Misjon Hovedmål Delmål Kanalmål SMARTe mål Hvordan? Hvorfor?

2. Vit hva brukeren vil •Kjenn dine viktigste brukerscenarier. •Kjenn dine viktigste triggerord: • •Hvis det bruker kommer for i dag ikke på noen måte understøtter din målsetting, så gjør du noe galt.

3. Ansett en nettredaktør •Bedriften trenger en person som har følgende hovedoppgaver: •Å sørge for at bedriften når sine mål med websiden •Å sørge for at bruker når sine mål med websiden •Å sørge for at både X og CR stadig øker … •… slik at websidens suksess stadig vokser

Vil du ha noen raske gevinster?

•Jobb med landingssidene dine! •Landingsside = den siden bruker kommer til når han har klikket på en annonse, en lenke i epostreklame eller lignende.

Landingssiden – noen tips •Ikke lenke automatisk til forsiden – det er nesten alltid feil •Lag separate landingssider for forskjellige annonser/produkter/kampanjer

Gjenta det visuelle inntrykket

Gjenta budskapet fra tekstannonse eller tekstmail

Sørg for å avslutte riktig •Hvis du vil at bruker skal gjøre noe, så kom med en ”call-to-action”; en oppfordring til å gjøre nettopp dette •Husk at bruker også ønsker å komme videre. Hva er neste skritt? •”Blindveier” bør ikke forekomme

Påmelding?

Min presentasjon •

Lykke til, og takk for meg! Nina Furu Mobil