Pedagogisk bruk av sosiale medier

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
En skoletime: Hjelp oss med å bringe Norge inn i det 21. århundret! 9. – 13. Desember
HVA ER ?.
NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Teknologi i klasserommet
Forskning og utvikling
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
HVA ER ?.
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
På nett med barna?.
Sosiale medier Digitalt temakurs Innhold: Datasikkerhet og nettvett, generell bruk av PC og sosiale medier.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Prøvemodus Undervisningsmodus
Larvik bibliotek Foredrag om sosiale medier Kl – Seniornett Larvik Sliperiet: Datakafé Kl – Minikurs: facebook Kl –
Salgsteknikker & Sosial media
Surfing sosial media - Bilkjøring Her lærer vi hvordan du kan bruke Sosiale medier til å se på et bestemt tema - Bilkjøring Vi skal se på Twitter, Facebook,
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
Flipped Classroom – Omvendt klasserom
CRM 2.0 – it’s the relationship, stupid! Energi Norge 22. september.
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
IKT i barnehagen.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Sammensatte tekster.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
NKIs erfaring med Læringspartnere
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
PCer i klasserommet – kaos eller kontroll? Erfaringssamling RFK, pedagogisk bruk av IKT, 4. mai 2010 Marita Aksnes, Randaberg vgs. Twitter: maritaa Blogg:
I Sykepleien nummer 11, 2012, bestemte vi å ta opp sosiale medier som tema.
Sosiale medier (Web 2.0) – personvern – opphavsrett – nettvett…
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Snakk om psykisk helse på din arbeidsplass. Psykiske helseproblemer - ofte årsak til sykefravær Om lag 20 prosent av det totale sykefraværet skyldes psykiske.
SOSIALE MEDIA OG WEB Norges bryteforbund Inger Wold.
Temakveld Nettvett og spill.
En skoletime: Hjelp oss med å bringe Norge inn i det 21. århundret. 8
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Drop-In metoden i skolen
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
IKT i barnehagen Etikk og nettvett.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Velkommen til foreldremøte.
Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Fra Web 2.0 til Ung 3.0 Hvordan styrke elevenes informasjonskompetanse?
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Flipped Classroom – Omvendt klasserom 2013 Seksjon for digital kompetanse.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Mobilapper. Nett bank apper Reise og navigasjon.
Digitale kommunikasjonsarenaer. Digital kommunikasjon Digital informasjon vil si informasjon som er lagret som tallkoder (0 og 1) Digitale medieplattformer.
Sosiale medier Film: Social media revolution 2011Film.
Hvorfor iPad i grunnskoleopplæringen?
Velkommen til foreldremøte
Navn Tittel Responsverksted Navn Tittel
Velkommen til Apalløkka
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Pedagogisk bruk av sosiale medier Marianne Hagelia Rådgiver Østfold fylkeskommune

Tekniske nyvinninger…. Enkelt, sosialt og forførende 

Sosiale medier er gratis! “There is no such thing as a free lunch.”

I grøfta! Fordi vi som voksne meldte oss ut da disse mediene kom har vi havnet i ”grøfta” eller bakpå om du vil! Vi må bli voksne igjen og veilede ungdom. De må lære å søke og drive med informasjonsbehandling.

Å utvikle elevenes digitale kompetanse…… Handler om å utvikle kompetanse i: å søke etter informasjon bruke og dele informasjon på en fornuftig og rettskaffen måte være kildekritiske skape og produsere sammensatte tekster med bruk av bilder, film og tekst

La oss slå fast! Lære å bruke og utnytte teknologien på en god måte. Teknologien i seg selv gir ikke læring. Måten lærerne og elevene bruker teknologien på gir læringseffekt. PC skal IKKE brukes hele tiden!

Internett: ”The Wisdom of Crowds” del.icio.us – felles bokmerker Blogg – felles tanker og meninger RSS – felles nyheter Wikipedia/ Wiki – felles informasjon Twitter – felles tanker og meninger Videodeling YouTube -  Fildeling - det meste! Bildebaser – felles informasjon Musikkstreaming – høre musikk du aldri har hørt før Presentasjoner – felles opplæring

Delingskultur Det IKKE noe som heter: DET ER UT! ”MITT undervisningsopplegg!” ”MIN tanke!” DET ER UT! SAMMEN er vi flinke og kan mye – sammen kan vi klare ALT!

Sosialt! del.icio.us Twitter #http://hashtags.no/ Linkedin YouTube Blogg Onlinespill: for eksempel WoW SecondLife Spotify/wimp Slideshare Facebook St.Hallvard

del.icio.us Bokmerker på nett Dele bokmerker Søk etter gode kilder Sorter bokmerker Kommenter bokmerker Universitet – høgskoler Forklaring del.icio.us

Twitter Microblogging max tegn Alle journalister bruker det Referert til i alle medier – MAKT! Direkte kontakt m/firma/private Svar og gi svar ”samtale” Privat og offentlig Twitter #http://hashtags.no/

LinkedIn Proffesjonell Facebook – CV på nett Bygg nettverk og kontakter Diskuter emner Delta på kurs Gi hverandre vandel Linkedin Skrive CV i norskfaget!

YouTube http://www.bt.no/jobb/Flytter-undervisning-hjem-2605501.html Fliped Clasroom: Omvendt undervisning Eller Vimeo.com

Spill Kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell mener norske elever kan lære mye med spill i klasserommet. Forskning viser at elever lærer best gjennom å utføre, oppleve og prøve selv. Kan dataspill gi slike erfaringer? http://everquest2.com Elevene har hver sin rollekarakter, og så må de ut og interagere, både med hverandre og resten av online-verdnen, selvsagt på engelsk. De fikk oppgaver som gikk ut på å finne ut av hvor i spillet ting var - f.eks. en butikk, og så handle der etc

Spill 2 Spill om energi World without oil De første 32 uken uten olje i verden. Asylspillet til NRK Global Conflicts: Palestine. Her kan eleven spille en journalist som skal dekke Midtøsten-konflikten. (koster penger) Dataspilliskolen.no Diverse språkspill Redd nynorsken NRK

SecondLife http://www.youtube.com/watch?v=qOFU9oUF2HA&feature=player_embedded

Musikk – gratis! Spotify Wimp Forskjellen – Test av streamingtjenestene Deling av spillelister Blogg Litteratur – Spotify/wimp Aspiro har laget streaming-tjeneste for lydbøker Ordflyt.

SlideShare Del dine presentasjoner La elevene legge ut sine presentasjoner Da kan de legge presentasjonene inn i bloggen sin. http://www.slideshare.net Søk kildekritikk

http://education.skype.com/

Facebook Personvern Nettvett og lovverk Mobbing Diskusjon Kontakte elever Bruke for å lære (oss)? St.Hallvard - Nynorsk Facebook St.Hallvard

Hva er målet ditt? Hva vil du oppnå med bruk av sosiale medier i skolen? Bruke for å bruke? Merverdi?

Klargjør din egen rolle! Hvordan er din egen deltakelsen i sosiale medier? En lærer-bruker? Skille det private og det offentlige?

Forskjellige behov Mens elever i realfag trenger digitale tekniske løsninger for formler og lignende, vil elever innen helse- og sosialfag kunne ha mer behov for å diskutere elementer i en videocase som de deler digitalt.

Krever endringer! Oppgavene må endres Undervisningen må endres Tilnærmingen av stoffet må endres Kommunikasjon må endres Samarbeid må endres Lærerens rolle må endres Elevens rolle må endres Korte tidsfrister! Snu elevene – eller vær mer bak!

Klasseledelse Selvfølgelig skal ikke elever sjekke Facebook i timene, når læreren underviser. Akkurat på lik linje med at elevene ikke skal rope høyt eller sende lapper. Men vi forbyr da vel heller ikke elevene å snakke, fordi noen roper – vi fjerner ikke papir og blyanter, fordi noen skriver lapper?

Fagopplæring i fremtida Grunnleggende ferdigheter som lesing, skriving, regning og digitale ferdigheter vil i noen tilfeller være en del av det som omfattes av breddekompetanse. Disse ferdighetene vil uansett være en forutsetning for å kunne tilegne seg breddekompetansen. (nou 2008:18)

Breddekompetanse: Hva som menes med breddekompetanse, vil kunne variere fra fag til fag. En definisjon av begrepet kan være å ha en helhetsforståelse for faget, og å kunne kombinere teoretisk og praktisk kunnskap slik at en kan utføre et stykke arbeid og se utfordringer og eventuelle problemer knyttet til oppgaver i utøvelsen av faget. Yrkesutøveren må kunne samarbeide og kommunisere med andre yrkesutøvere, kunder, leverandører, arbeidsledere med flere. Arbeidet må kunne planlegges, dokumenteres og rapporteres skriftlig og muntlig. Tilbake

Fremtiden? Én av tre prioriterer tilgang til sosiale medier, fleksibilitet og frihet til å velge mobil og nettbrett til bruk i jobben framfor lønn. Og flere enn halvparten av de spurte opplyser at de vil takke nei til et jobbtilbud, eller finne en måte å omgå bedriftens regler på, dersom bruk av sosiale medier ikke er tillatt. Videre viser undersøkelsen at bedrifter er begynt å ta den yngre generasjonens forventninger på alvor. Blant annet forteller én av tre unge arbeidstakere at en av grunnene til at de ble ansatt var deres kunnskap om og erfaring med sosiale medier og mobile plattformer.