BEDRIFTSANALYSEN DELES I EN INTERN OG EN EKSTERN DEL

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
12. Oppsummering.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. • Store husholdningsapparater øker mest, med hhv 11 prosent vekst i volum og 14 prosent i verdi. • Innbygging utgjør.
PAGE 1 - Presentasjon 1. halvår august 2002.
Styrearbeid i Norwegian
Elementer i en forretningsplan
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Corporate Finance Dividende. Dividendebeslutninger • Aksjeselskaper betaler vanligvis ut en del av det årlige overskuddet til sine aksjonærer. • Generalforsamlingen.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Markedsstruktur - teori og empiri
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Analyseverktøy for valg av markeder
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
EKSTERN ANALYSE BRANSJEANALYSE.
Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI
Agenda Ekstern Analyse.
Anvendelse av verktøyene
Planlegging og strategi
Forretningskonsept og forretningsplaner
Kapitalisme uten vekst? Velferdskonferansen 2012 Oslo Roar Eilertsen De Facto.
PAGE 1 - Presentasjon 1. kvartal april 2003.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,30. August 2006 Bergen,31. August 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Kapittel 12 – Noen begreper
Forelesning i mikroøkonomi.
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Verdikjede- og strategianalyse av emballering av frosne hvitfiskfileter Jan Gjerde Ole Jørgen Hanssen Kjersti.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Innovasjon Innovasjon
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Rasmus Rasmussen 1 BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Kapittel 11 Prosjektvett.
© Cappelen Akademisk Forlag Kapittel 8 Beregning av avkastningskrav.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Prosjektanalyse © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Kapittel 11. Budsjetter Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1 Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Q Choice Hotels Scandinavia Sterk forbedring fra foregående år Fra negativ til positiv kontantstrøm De dårlige tidene ligger bak oss Oppgangen.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Produktvalg © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
H E L G E L A N D – D E R D U H Ø R E R H J E M M E HELGELAND SPAREBANK Foreløpig årsregnskap 2005 Oslo, februar 2006.
HELGELAND SPAREBANK STATUS PR. 3. KVARTAL 2005 Oslo, oktober 2005
Synnøve Finden ASA 3Q06 presentasjon
(Selskapsnavn) Forretningsplan
Utviklingen av sushimarkedet i Norge 2016
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Kapittel 7: Economic Exposure
8. desember 2018 Verdsettelse –
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Kapittel 12 Prissetting Læringsmål
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Kapittel 14 Kostnad –resultat–volumanalyser
Rentabilitetsanalyser
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Presentasjon av forretningsplan
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Analyser – eksterne for valgt kategori
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Strategisk markedsføring
Utskrift av presentasjonen:

Beregnet på etablerte bedrifter og bedriftsbesøk Forslag til mal for Bedriftsanalyse Beregnet på etablerte bedrifter og bedriftsbesøk

BEDRIFTSANALYSEN DELES I EN INTERN OG EN EKSTERN DEL Eksterm Analyse Faktorer som bare gjelder bedriften, og som den derfor har stor inn-virkning på Faktorer som gjelder flere enn bare bedriften, og som den ikke har stor innvirkning på

EN INTERNANALYSE KAN OMFATTE FØLGENDE PUNKER Forretningsidé Forretningsidé (ikke visjon) Forretningsmodell (hvordan oppstår salg, verdi for kunde og lønnsomhet) Finansiell situasjon Omsetning de siste fire år Driftsmargin de siste fire år Intern analyse Andre nøkkeltall Ressurs - analyse Tradisjonell VRIO-analyse på viktige resurser, inkludert ledelse, ansatte , varemerker, innovasjonsevne, etc Andre faktorer? 1. 2. 3.

EN EKSTERNANALYSE KAN OMFATTE FØLGENDE PUNKER Markedsstruktur Markedsstruktur (bransjens 5 største aktøret og vår bedrift) Akkumulert salg for nevnte 5 aktører siste fire år Gj.snittlig driftsmargin for nevnte 5 aktører siste fire år Finansiell sammenhenger Sammenheng mellom størrelse og driftsmarginer Ekstern analyse Sammenheng mellom vekst og driftsmarginer Produkt-/ markedsanalyse Salg, marginer og vekst gruppert etter kunder og produkter Hvor er man i produktsyklusen (tilgjengelighet -funksjonalitet - brukervennlighet - pris) Kjøpekriterier (hva vektlegger kunden ved kjøp?) Konkurranse-krefter og eksterne faktorer Porter's fem konkurransekrefter Strategisk posisjon Tradisjonell PEST-analyse

ØKONOMISK UTVIKLING Intern Driftsinntekter og Marginer EBITDA: Driftsresultat minus avskrivninger ØKONOMISK UTVIKLING Driftsinntekter og Marginer Rentedekningsgrad og Kasse / (EBITDA/-12) # # Linegrafikken gir kun mening ved negativt EBITDA. Dersom denne deles på -12 gir den en indikasjon på antall måneder et selskap kan fortsette med samme kontantstrøm uten å måtte skaffe ny finansiering

ANDRE NØKKELTALL <PRODUKSJON OG HANDEL> Intern ANDRE NØKKELTALL <PRODUKSJON OG HANDEL> Avkastning på sysselsatt kapital Varelager og Kundefordringer

ANDRE NØKKELTALL <SERVICE> Intern Foredlingsverdi: Driftsresultat + lønnskostnader + avskrivninger ANDRE NØKKELTALL <SERVICE> Foredlingsverdi pr ansatt i MNOK Tallet i sirkelen angir antall årsverk Lønnsandel og Kundefordringer

V: Valuable, R: Rear, I: Imitate, O: Organised Intern VRIO-ANALYSE Ressurs Verdifull Sjelden Vanskelig å etterligne Effektivt organisert Hvilket medfører Nei Nei Nei Nei Konkurranse- ulempe Ja Nei Nei Ja Konkurranse på like vilkår Ja Ja Nei Ja Midlertidig konk.fordel Ja Ja Ja Ja Lengre konk.fordel V: Valuable, R: Rear, I: Imitate, O: Organised

Driftsinntekter og driftsmargin for alle seks aktører Man kan også legg inn egen driftsmargin til sammenligning Ekstern MARKEDSSTRUKTUR Bransjestruktur Driftsinntekter og driftsmargin for alle seks aktører

FINANSIELLE SAMMENHENGER Størrelse og lønnsomhet Ekstern FINANSIELLE SAMMENHENGER Størrelse og lønnsomhet

FINASIELLE SAMMENHENGER Vekst og lønnsomhet Ekstern FINASIELLE SAMMENHENGER Vekst og lønnsomhet

PRODUKT-/MARKEDSMATRISE Ekstern PRODUKT-/MARKEDSMATRISE Produkter  Markeder  Sum Produkter Sum Produkter Man skal angi omsetning i beløp, lønnsomhet i brutto driftsmargin og antatt fremtidig vekst i sterk, moderat, ingen eller negativ

NOEN RÅD ETTER AT PRODUKT-/MARKEDS- MATRISEN ER UTARBEIDET Ekstern NOEN RÅD ETTER AT PRODUKT-/MARKEDS- MATRISEN ER UTARBEIDET Høyt Øke markedsføring Vurdere priskutt Oppgradere plass i butikk Øke markedsføring Igangsette salgskampanje Behold / øke lagerbeholdning Beste plass i butikken Bidrag pr enhet i kroner Begrense utvalg Vurdere prisøkning Nedgradere plass i butikk Gjennomgå distribusjon Vurdere prisøkning Redusere markedsføring Nedgradere plass i butikk Lavt Synkende Økende Antall solgte enheter

ULIKE TILTAK AVHENGIG AV MARGINSITUASJONEN Ekstern ULIKE TILTAK AVHENGIG AV MARGINSITUASJONEN Høy Øke volumet, dvs markedsføring Redusere faste kostnader = Høy opprasjonell gearing Aktiv kundebehandling Passe på at man ikke pådrar seg unødige faste kostnader Vurdere å senke prisen noe for å beholde kunder og unngå konkurrenter Brutto margin Presse leverandører på pris Redusere fast kostnader Gjennomføre lønnsomhets- studie, prosess/kunder Revurdere strategi Lav Lav Høy Driftsmargin

Forventet markedsvekst Forventet marginutvikling Ekstern BASERT PÅ PRODUKT-/MARKEDSMATRISEN KAN UTVIKLING FOREGÅ I ULIKE RETNINGER Forventet markedsvekst Forventet marginutvikling Lav Høy La 1 2 3 4 Jo høyere tall, jo mer attraktivt i P/M-matrisen Produkt Marked Modifisert Helt nytt Kjent 1 2 3 4 Jo høyere tall, jo vanskeligere er det å lykkes (sier intet om potensialet for lønnsomhet)

PRODUKTSYKLUS OG KJØPEKRITERIER Ekstern PRODUKTSYKLUS OG KJØPEKRITERIER De fleste produkter vil følge en slik utvikling, noe normalt også kundens kjøpe-kriterier gjør Typiske kjøpekriterier: Leveringstid God service Varen finnes på lager Design Pris Pris Brukervennlighet Funksjonalitet Tilgjengelighet Tid 

KONKURRANSEKREFTER Michael Porter Ekstern KONKURRANSEKREFTER Michael Porter Kundenes makt Jo mer segmentert og sterkere kundene er, jo større del av bransjens samlete lønnsomhet tilfaller disse Trussel fra inntrengere Trussel fra substitutter Konkurranse i markedet Høy lønnsomhet vil øke trusselen fra nye inntrengere, som så kan føre til økt konkurranse og lavere lønnsomhet Høy lønnsomhet vil øke trusselen fra alternative produkter eller tjenester, som så kan føre til økt konkurranse og lavere lønnsomhet Jo mer segmentert og sterkere leverandørene er, jo større del av bransjens samlete lønnsomhet tilfaller disse Leverandørenes makt

STRATEGISK POSISJON Ekstern Konkurransefortrinn Konkurransefortrinn kan oppnåes via lave kostnader eller via differensiering Det er normalt å dele differensiering etter; * Egenskaper, funksjonalitet, design, etc * Markedsføring, merkevare, historie, etc Man blir ofte "stuck in the middle" mellom lave kostnader og differensiering, mens det er normalt å kombinere ulike former for differensiering Konkurransefortrinn FOKUS Basert på Michael Porter´s bok Competitive Strategy (kapittel 2) fra 1980 KOSTNADSSTRUKTUR KOKURRANSEFORTRINN KOKURRANSEULEMPE DIFFERSIEING MERKEVARE INTET

Teknologiske endringer Ekstern ANALYSE AV EKSTEREN E FAKTORER SOM KAN PÅVIRKE LØNNSOMHET OG KONKURRASEKRAFT - PEST Politiske endringer Økonomiske endringer Sosiale endringer Teknologiske endringer