HYPOTESE Det skal vær mulig å komme seg fra A til B uten problemer innenfor gitte tidsfrister, ved hjelp av kollektiv transport.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Fra prøving og feiling til
- en eksplorativ undersøkelse
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Å skrive en sakpreget tekst
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Å skrive en god innledning
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Målinger generelt •I et moderne samfunn brukes målinger i mange ulike sammenhenger •Eksempler: –Sammenligne priser, lønninger –Høyde: størrelse på klær.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Nysgjerrigpers lynkurs NKUL 2005
Hvordan gjøre en god eksamen?
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Kvalitativ metode i markedsforskning
Arbeidsmåter i naturfag
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Hvordan skrive en god utredning?
Hva er en artikkel?.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Prosjekt og forskningsrapport
NOx MÅLINGER - ALTERNATIVE METODER
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Aggression Replacement Training
Om å skrive masteroppgave MEVIT4000, vår Skriveutfordringer ifb. med masteroppgave Mengdetrening: tidligere erfaring er viktig Storstrukturens betydning.
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
«Lese og løse oppgaver»
Testing og testbruk Espen Egeberg.
1 EiT 2006/ Eksperter i Team Medisinsk Teknologi og Samfunnet Rapportskriving Prosjektrapport.
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Velkommen til Newtonrommet!
Produktivitetskommisjonen Hva mener Ap? Marianne Marthinsen Finanspolitisk talsperson.
Kommune/bydel vår. Effektivitet? Altfor mye tid brukes til intern administrasjon og problemh å ndtering. Hverdagen preges i stor grad av "den sjuende.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Hypotesetesting, og kontinuerlige stokastiske variable
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Hvordan påvirkes avdampningsraten til en væskebrann når lengde-bredde forholdet endres? Bacheloroppgave av Kåre Myklebust og Dag Erik Molandsveen.
ROS-analyse.
5 Handlingsplan kort sikt 6 Måling, oppfølging, sikre effekt
Tomatdyrking som forskningsområde Forskerne lager hypoteser og tester disse. Dette kan omfatte faktorer som temperatur belysning luftfuktighet CO 2 – nivå.
Forskningsmetode og statistikk: Bruk av forskningsmetode betyr å gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse problemstillinger. Sentrale elementer.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
Vitenskapelig usikkerhet Er det lett å se hva pH- verdien er? Hvilke andre metoder kan brukes til å måle pH? Foto: Cappelen Damm.
Eksamen! Bergen, 5. desember 2008 Advokat Kristian S. Myrbakk
Prosjektoppgaven.
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Spørsmål til diskusjon Leselyst- en bok for alle
Hypotese og teori.
Prosjekt og forskningsrapport
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
FORSKERSPIREN Skolelaboratoriet 9. mars 2007
Fra idé til publikasjon
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Gjennomgang før eksamen
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

HYPOTESE Det skal vær mulig å komme seg fra A til B uten problemer innenfor gitte tidsfrister, ved hjelp av kollektiv transport

Formulere problemstilling For å formulere problemstilling kan det være ønskelig med klargjøring av oppgaven. Start: ved å finne teori eller avgrense og spesifisere oppgaven. Mer spesifisert oppgave er ” Komme seg fra Melhus vgs til Byåsen vgs på et gitt tidpunkt”.

PROBLEMSTILLINGEN ”Hvordan kan jeg komme meg fra Melhus vgs til Byåsen vgs.” Denne skal med i kapitel INNLEDNING

INNLEDNING/Avgrensing Problemstillinger skal alltid avgrenses, enklest i tid, sted, størrelse, begrep og verktøy/apparater/metoder, som skal brukes. Tid 19 og 20 oktober 2009 mellom 07.00 og 09.00. Et forsøk skal utføres. Verktøy: Buss, bussruter, klokke som måler En (UTVALG) person skal transporteres i Trondheim. Begrep: Med reise mens busstur, kostnader i kroner, dokumentasjon: Bussbiletter etc

Teori Teori er den nødvendige teori for å få svar på problemstillingen. Det vil sannsynligvis ikke være nødvendig med utredning om mennesker biorytme og teori om måling av hastighet (Newton eller Einstein) . Nødvendig teori vil være bussruter og kart over område. Dette er bakgrunn for teorisøk.

Metodebeskrivelse Internettadresse til hvor du fant bussruter og kart er metode. Budsjett for beregning av kostnad. (prinsipp for budsjett) selvkost metoden?? Beskrivelse av forsøket (en eller flere) slik at leser kan gjøre det du gjorde. Observasjonsmetode. Var du selv forsøkspersonen eller fulgte du etter i bil?

Resultat Rapport fra forsøket, ryddig gjerne i tabell med avgangstider og ankomsttider. (vedlegg 1) Budsjett dvs. utgifter og kostnader. Kort beskrivelse av hendelser som kan ha påvirket resultatet (vær og føreforhold)

Diskusjon Gjenta problemstillingen Diskuter resultat i forhold til teori, tidsbruk og kostnader. Diskuter mulige unøyaktigheter ved tidsmåling. (kalibrering av klokke) Trekk fram andre hendelser som kan ha påvirket resultatet. Feilkilder/kildekritikk (årsak til feil)

Konklusjon Svaret på problemstillingen. Det ble vist ved forsøk at det var godt mulig i de fleste tilfeller å komme fra Melhus vgs til Byåsen vgs innenfor en gitt tidsramme.

Etterord Hva du har lært utenom din problemstilling (metalæring) KILDER: Egen side

Vedlegg 1 HOLDEPLASS VIRKELIG TID TABELLTID MELHUS SKYSSTASJON 07.50 07.45 CITY SYD 08.15 08.10 BYÅSEN VGS 08.50 08.45