Hvem ansetter du? •De som har mye til felles med deg selv –…men som ofte er litt mindre erfarne –…og helst litt mindre intelligent/smart enn deg selv! •”Personkjemi” –Noen vi synes ser bra ut –Noen som deler våre interesser og verdier –Noen som er flinke til å presentere seg •Selektiv persepsjon –Ubevisst bestemmer vi oss veldig tidlig –Leter deretter etter informasjon som underbygger vårt valg
Personlige egenskaper Hvilke egenskaper kjennetegner en fremgangsrik leder i mediebransjen?
Referansegruppen Leif K. Bjørsvik, NRK Anja Hegg, tidl. Dagbladet Kjell Helland, TV2 Kari Werner Øfsti, NRK Hallgrim Vestrum, Avisenes Nyhetsbyrå Kjetil Stormark, VG Håkon Lettvik, Aftenposten
Egenskapene KLOKSKAP TYDELIGMOTIVERENDEEMPATISKNYTENKENDE SOSIALE EVNER ETISK
Tydelig GJØR: •Tar og begrunner avgjørelser •Sier det de mener •Viser gjennom handling •Gir tilbakemeldinger •Kommuniserer •Tåler konflikter – står i dem •Er løsningsorientert •”Skiller snørr og barter” •Forutsigbar Overbevisning – sterke meninger – handlekraftig – synlig – tidlig
Motiverende GJØR: •Tror på det man gjør •Legger til rette for andre •Går foran som et godt eksempel •Byr på seg selv GJØR IKKE: •Overstyrer / detaljstyrer •Er likegyldig •Er ensidig negativ •Skaper frykt Involverende – entusiastisk – energisk – humor – feedback
Empatisk GJØR: •Er synlig og tilgjengelig •Gir ryggdekning •Forstår andres følelser •Prioriterer mennesker GJØR IKKE: •Avviser uten å gi alternativer •Kjører over de svakeste Trygghet – raushet – omsorg – pålitelighet
Nytenkende GJØR: •Tillater feil •Skaper arenaer og miljø for kreativitet GJØR IKKE: •Dreper ideer •”Alt var bedre før” •Slik har vi alltid gjort det” Strategisk – takhøyde – mot – visjonær
Sosiale evner GJØR: •Lytter •Byr på seg selv – som person •Setter andre i fokus •Tar fram det beste i hver enkelt •Personlig, men ikke privat GJØR IKKE: •Er selvsentrert •Snakker og snakker •Er forutinntatt Lyttende – inkluderende – uformell – humor
Etisk standard GJØR: •Vet forskjellen på rett og galt •Vær varsom, redaktørplakat •Vurderer konsekvenser •Står for og ved det man gjør •Ser egne handlinger i sammenheng •Ser innholdet slik det fortoner seg for publikum GJØR IKKE: •Ubevisste juridiske overtramp •Ubevisste etiske valg •Er ikke likegyldig •Er ikke feig •Mister troverdighet Journalistisk grunnforståelse