Hvem ansetter du? •De som har mye til felles med deg selv –…men som ofte er litt mindre erfarne –…og helst litt mindre intelligent/smart enn deg selv!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Suksesskriterier i omorganisering og utviklingsarbeid
Advertisements

Anton Punsvik, kapellan, Sortland
Hvorfor skal du stemme? Skrevet av Hallvar Furø, Digital Medieproduksjon i Halden
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
De dårige følelsene. Veiene ut..
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Normer, verdier og holdninger
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
MOT til å LEVE MOT til å si NEI MOT til å BRY SEG
Salgsteknikker & Sosial media
Hønefoss politistasjon
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
- Hovedrolle eller birolle
SAMARBEID I PRAKSIS Samling 4 Stabsutvikling.
Det gode Det rette Det rettferdige
Ragnhild Wiik Direktør Handelshøyskolen BI Stavanger
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Frontlinjeserivce
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Diabeteskofferansen Ledere
Lørenskog Idrettsforening
Gjesteforelesning BoS31 ved HiO. JBI, høsten Kjønn og ledelse Time 1: Presentasjon Kvinne og leder Time 2: Gode råd på veien for deg som ønsker.
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Skattejakt-samling på torsdag
Rune Sødal, NF og Odd Haddal, NKF
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
”Observasjonsverktøy” på klasseledelse.
Teambygging og fasilitering
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
Tekst, bilde og komposisjon
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Strategi for NRK Norges viktigste kilde til ny forståelse og felles opplevelser.
Smittende Tro Del Vær deg selv.. Pausebilde.
MEG OG MIN DOWNLINE. FØRINGER TIL HJELP/SELVHJELP. Få en vellykket organisasjon.
HelART i Ulåsen barnehage
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Lederstil og Motivasjon.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
Etikk og helseprofesjonene
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
Politisk påvirkning.
Problemløsning.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
God kommunikasjon. God sosial kompetanse gir et grunnlag for god kommunikasjon Hva kjennetegner god kommunikasjon? –Vise interesse –Bruke passiv og aktiv.
STRATEGISK STYRING OG LEDELSE: FORUTSETNINGE OG BEGRENSNINGER Irene Dahl Andersen Divisjon for psykisk helsevern Sykehuset Østfold.
Autoritær VisjonærDemokratisk Faglig ekspert CoachingMellommenneskelig Du Lytter Velge Medarbeider Respondere Medarbeider.
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Selvbilde Start med å forklare begrepet selvbilde. Les gjerne opp fra teksten i kursmateriellet om hva den amerikanske psykologen Wigfield fant ut i studie.
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
Konflikt Hva betyr ordet konflikt? Gi eksempler på konflikter.
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Fest & følelser Velkommen
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
«Den gode timen på Saltvern»
Utskrift av presentasjonen:

Hvem ansetter du? •De som har mye til felles med deg selv –…men som ofte er litt mindre erfarne –…og helst litt mindre intelligent/smart enn deg selv! •”Personkjemi” –Noen vi synes ser bra ut –Noen som deler våre interesser og verdier –Noen som er flinke til å presentere seg •Selektiv persepsjon –Ubevisst bestemmer vi oss veldig tidlig –Leter deretter etter informasjon som underbygger vårt valg

Personlige egenskaper Hvilke egenskaper kjennetegner en fremgangsrik leder i mediebransjen?

Referansegruppen Leif K. Bjørsvik, NRK Anja Hegg, tidl. Dagbladet Kjell Helland, TV2 Kari Werner Øfsti, NRK Hallgrim Vestrum, Avisenes Nyhetsbyrå Kjetil Stormark, VG Håkon Lettvik, Aftenposten

Egenskapene KLOKSKAP TYDELIGMOTIVERENDEEMPATISKNYTENKENDE SOSIALE EVNER ETISK

Tydelig GJØR: •Tar og begrunner avgjørelser •Sier det de mener •Viser gjennom handling •Gir tilbakemeldinger •Kommuniserer •Tåler konflikter – står i dem •Er løsningsorientert •”Skiller snørr og barter” •Forutsigbar Overbevisning – sterke meninger – handlekraftig – synlig – tidlig

Motiverende GJØR: •Tror på det man gjør •Legger til rette for andre •Går foran som et godt eksempel •Byr på seg selv GJØR IKKE: •Overstyrer / detaljstyrer •Er likegyldig •Er ensidig negativ •Skaper frykt Involverende – entusiastisk – energisk – humor – feedback

Empatisk GJØR: •Er synlig og tilgjengelig •Gir ryggdekning •Forstår andres følelser •Prioriterer mennesker GJØR IKKE: •Avviser uten å gi alternativer •Kjører over de svakeste Trygghet – raushet – omsorg – pålitelighet

Nytenkende GJØR: •Tillater feil •Skaper arenaer og miljø for kreativitet GJØR IKKE: •Dreper ideer •”Alt var bedre før” •Slik har vi alltid gjort det” Strategisk – takhøyde – mot – visjonær

Sosiale evner GJØR: •Lytter •Byr på seg selv – som person •Setter andre i fokus •Tar fram det beste i hver enkelt •Personlig, men ikke privat GJØR IKKE: •Er selvsentrert •Snakker og snakker •Er forutinntatt Lyttende – inkluderende – uformell – humor

Etisk standard GJØR: •Vet forskjellen på rett og galt •Vær varsom, redaktørplakat •Vurderer konsekvenser •Står for og ved det man gjør •Ser egne handlinger i sammenheng •Ser innholdet slik det fortoner seg for publikum GJØR IKKE: •Ubevisste juridiske overtramp •Ubevisste etiske valg •Er ikke likegyldig •Er ikke feig •Mister troverdighet Journalistisk grunnforståelse