- en aldersblandet gruppe med mye egenaktivitet og glede.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Advertisements

Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Film om prosjekt Lebab Liknes skole i Kvinesdal, skoleåret
Noen utfordringer for skolene
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Velkommen til Minde skole
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
En måte å lese Bibelen på
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
MANGFOLD I HVERDAGEN.
Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen
Kroppsøvingsdidaktikk
Kompetente barn og unge
Framtida nå - les og forstå!
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Veiledet lesing Mørkved skole
6-åringen forteller eventyr
Praksislærermøte GLSM-praksis
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
Aktivitetsskolen Ammerud periodeplan oktober-desember 2012
Velkommen til klasse- foreldrene
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark, foredrag Midtveiskonferanse Felles læreplan i norsk og aksjonsforskning Lise Iversen Kulbrandstad.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Evaluering av november på Blå avdeling:
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Fra ord til liv Februar 2010.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Didaktiske analysekategorier
Borre ungdomsskole
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
 Lovpålagt organ  Godkjenne årsplan  Gjennomgang av brukerundersøkelse  Høringer fra kommunaldirektøren  Status økonomi  Saker fra foresatte 
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
Tidlig innsats i matematikk
Medvirkning og medborgerskap i skolen
Lyshovden Oppveksttun!
Månedsbrev for Froskene – Mars 2015
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
P ROSJEKT OM FAGTEKSTER Av Annette, Vegard, Ingrid og Sindre Hedrum u.skole.
Om hellige skrifter.
Månedsplan for mars 2015 avd. GRØNN
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Tiden som gikk: I april har vi vært mye ute og kjent på været. Vi har hatt dager hvor vårsolen har varmet godt, men også dager hvor vi har hatt typisk.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Foreldremøte 3.trinn. 16.mars 2017
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Et nettsted for morsmål og tospråklig fagopplæring
DKS (den kultruelle skolesekken)
Utskrift av presentasjonen:

- en aldersblandet gruppe med mye egenaktivitet og glede. Prosjekt Lebab - en aldersblandet gruppe med mye egenaktivitet og glede.

Motto: Med glede til de «nye» så lærer de mye.

norskopplæring av minoritetsspråklige elever. Et prosjekt om norskopplæring av minoritetsspråklige elever. I regi av: NAFO (norsk senter for flerkulturell opplæring) og Fylkesmannen i Vest-Agder – utdanningskontoret.

Prosjektgruppa: Liknes skole, Kvinesdal 2007 - 2008 Edina Lalic (morsmållærer/assistent), Bjørg Grøtteland Omland (førskolelærer/spesialpedagog) Raymond Olsen (inspektør/fungerende rektor) og Aslak Kvinen Stene (fra Lister PPT). Liknes skole, Kvinesdal 2007 - 2008

Hvorfor navnet Lebab? I 1.Mosebok kap.11 i Bibelen kan vi lese at hele verden hadde ett språk. Menneskene i Babel satte seg fore å bygge et tårn som var så høyt at det nådde opp til himmelen. Gud så med ublide øyne på dette arbeidet og spredte folkene og forvirret deres språk slik at de ikke kunne forstå hverandre. Slik forklarer Bibelen hvordan de ulike folk og språk ble til. På Liknes skole ønsker vi å gjøre det motsatte. Vi ønsker at barn med mange forskjellig språk skal forstå hverandre og lære seg ett felles språk, nemlig norsk. Slik blir navnet Babel til Lebab (leses bakvendt).

Vår hjemmeside: www.liknes.skole.no Klikk på elever, og deretter på Lebab.

Hva finner du på hjemmesiden vår? * Årsplanen. * Mange bilder, bl.a. fra avslutningsfesten. * Prosjektrapporten m/ diverse vedlegg, bl.a. - Prosjektbeskrivelse og framdriftsplan. - Midtveisevaluering - Sluttevaluering - Resultater fra Bo Eges språktest * Planen vår: «Liknes skole. En god skole, også for minoritetsspråklige elever. - En oversikt over rutiner, tiltak prosjekter, ressursbruk m.m.»

Hvorfor ønsket vi å delta i prosjektet? - Økning i antall minoritetsspråklige elever (nå 10-15%). - Kvinesdals profilering mot Nederland med ønske om tilflytning til kommunen. - Kvoteflyktninger og innvandrere, 3-8 nye elever pr. år. - Vanskelig for lærere og elever når nye elever, uten kunnskaper i norsk, skulle begynne direkte i klassene. - Behov for å øke vår kompetanse i å undervise minoritetsspråklige elever. - Utvikle et «program» som kunne gi våre nye elever et størst mulig ordforråd på kortest mulig tid.

Litt om Lebab-gruppa: Aldersblandet gruppe, fra 1. til og med 7. trinn. 5-8 elever i gruppa. 15 forskjellige elever har i perioder gått i gruppa. 8-10 t/uke Morsmål: Tamilsk, arabisk, burmesisk, thai, bosnisk og nederlandsk. Fortløpende kartlegginger og vurderinger om hvilke elever som skal få gå i gruppa. Et viderekommende kurs, Lebab 2 ble opprettet etter høstferien, men de deltar ikke i selve prosjektet.

Årsplanen vår tar utgangspunkt i: Anvendte metoder Årsplanen vår tar utgangspunkt i: Ord som gror – lek og lær. Målrettet språklæring i barnehage og småskole. Lørenskog kommune. Snakkepakken. Lucie Fossum Ihlen og Lena Malinovsky. Vi supplerte med annet aktuelt materiell.

Samlingene/undervisningen Samlingene skal være lystbetonte, og det er viktig: at språket knyttes til handling. å knytte ord til gjenstand og funksjon. med mye egenaktivitet. å gjøre erfaringer med språket gjennom kroppen og oppleve språket gjennom flere sanser. Se, høre, bevege seg, ta på ting og gjøre noe med ting. med sang og musikk, drama og leker. å samtale, lese, lytte og herme. å knytte læringen til dagliglivet.

Årsplanen angir planer for hver måned med fokus på: Et eventyr. Noen nøkkelord. Språkfokus. Språklig bevissthet.

Et eksempel. Klipp fra årsplanen. Eventyr i mars: Prinsessen på erten. Nøkkelord: natt, dag, sol, måne, klokke, kalender, lyn, regn, lommelykt, stripete, prikkete, rutete, blomstrete, slott, dronning, konge, prins, prinsesse, madrasser, dyne, pute og ert. Språkfokus: Tid, himmel, vær, mønster og dobbeltord. Språklig bevissthet: motsetninger: under-over, nederst-øverst, våt-tørr, hard-myk og ekte-uekte.

Eventyret om «Prinsessen på erten» Hvordan jobbet vi med eventyret? Eksempel på arbeid med nøkkelord. Eksempel på arbeid med språkfokus. - om mønster og om dobbelt-ord. Arbeid med språklig bevissthet.

Andre viktige punkt i arbeidet Elevene samler skrivebøker, tegninger, oppgaver, sanger o.a. i ei strikkmappe. Boka:«Mine første tusen ord». Kartlegginger tre ganger i året. Vi bruker «Bo Eges språktest» og «Kartlegging av norsk språklig kompetanse», fra Ord som gror – lek og lær. Fortløpende evalueringer av undervisningen.

Sluttevaluering av prosjektet Prosjektgruppas sluttevaluering, eget vedlegg til rapporten. Evaluering ut i fra: 1) prosjektbeskrivelsen 2) årsplanen Motbakker: 1) Hvorfor mener vi det er viktig å jobbe med det muntlige språket. 2) Kan det være en utenlandsk ansatt i ei gruppe der barn skal lære «korrekt» norsk uttale?

Oppsummering Et lærerikt år med mange utfordringer. Kreativitet i forhold til arbeidsmåter. Stor elevdeltakelse og egenaktivitet. Mange gledesstunder sammen med elevene. Resultater fra kartlegginger. Økt kompetanse for å undervise minoritets- språklige elever. Større fokus på viktigheten av å ha gode rutiner for opplæringen av minoritetsspråklige elever.

Resultater fra Bo Eges språktest.

Forklaringer til figuren om Bo Eges språktest Resultater fra tre ulike tidspunkt (måned og år). Blå: 09.07 Fiolett: 01.08 Beige: 06.08 J = Jente G= Gutt Eksempel: J 1. = Jente, første trinn. G 4. = Gutt, fjerde trinn. Oversikten viser kartleggingen av 13 elever. Tida disse elevene har gått i Lebab, har variert. Derfor har noen elever en kolonne; mens andre har to eller tre. Det betyr at de er kartlagt forskjellig antall ganger. Elev nr. 8: Ei jente på 4. trinn, som startet på skolen vår like før jul, hadde 53 poeng og gikk direkte inn i det viderekommende kurset, Lebab 2.

Veien videre Selv om prosjektet nå er avsluttet, har rektor ved skolen tro på denne arbeidsformen og bestemt at Lebab skal leve videre. Det er derfor planlagt Lebab-grupper også kommende skoleår. Vi har gjort oss mange erfaringer som vi kan dra nytte av når skoleåret starter opp igjen.