Hønefoss politistasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Foreldrenes betydning
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Kari Pape Den gode assistenten
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
De dårige følelsene. Veiene ut..
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Barns fortellinger ”Mamma bruker å slå han også, og han er bare tre år.” ”De slår og så kan det hende de begynner å blø, jeg vet ikke helt.. Men jeg hører.
FAKTA om barn i Norge: mottok tiltak fra barnevernet
Sommervikar i Blend.
MOT til å LEVE MOT til å si NEI MOT til å BRY SEG
”Jeg kan, jeg vil, hjelp meg å få det til..”
Generelt ved medarbeidersamtaler
Veiledning av elever / lærlinger
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Trygge foreldre – trygge barn
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
- roller og forventinger
Mestring og forebygging av depresjon
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
Oss & Dem ???.
I dag: litt om kommunikasjon
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
mottok tiltak fra barnevernet vokser opp i fattigdom opplevde at foreldrene skilte seg barn vokser opp med alkoholmisbruk.
Livets tog.
HelART i Ulåsen barnehage
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
Lyshovden Oppveksttun!
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
Unge utforskere La ungdom ta grep i eget liv
BARNAS BARNEVERN 2020.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Problemløsning.
Hva er viktig for elevers læring?
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Språk «Å lære språk er noe av det viktigste som skjer i et barns liv. Gjennom språket lærer vi å forstå verden. Gjennom språket får vi innsikt i oss sjøl.
Ungdata-undersøkelsen i Hareid 2013 Svarfordeling FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 42 – 43 Klassetrinn: 8. – 10. klasse Antall: 176 Svarprosent:
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Helsesøsterkongressen 2017
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Venner og valg Film og samtale.
Konflikt Hva betyr ordet konflikt? Gi eksempler på konflikter.
Psykisk helse.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Sinne Film:
SJENANSE HOS BARN Namkang Jacobsen 05/10/18.
SMISO Hamar et selvhjelpssenter for:
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Hønefoss politistasjon Vesleveien familiebarnehage ”Den vanskelige foreldrerollen” Pfb. Lill Heidi Tinholt Forebyggende Hønefoss politistasjon

Tema Foreldrerollen Kommunikasjon Grenser Konsekvenser Hønefoss politistasjon Tema Foreldrerollen Kommunikasjon Grenser Konsekvenser Trygge tydelige voksne

Hønefoss politistasjon VIST OMSORG HATT EN GOD SAMTALE BARN BLITT SETT LYTTET TIL GITT POSITIV TILBAKEMELDING SETT I ØYNENE

Foreldrerollen At barna føler seg forstått Hønefoss politistasjon Foreldrerollen At barna føler seg forstått Vurderer dere som kompetente rådgivere i livet At barna merker at mor og far følger skolearbeidet med interesse Deltar i felles fritidsaktiviteter Opplever familieklimaet som samarbeidende og harmonisk Føler seg aktet som person av mor og far (Dette gjør barna mindre sårbare i forhold til alle typer rusmidler)

Curling foreldre Ivrige etter å legge alt tilrete Hønefoss politistasjon Curling foreldre Ivrige etter å legge alt tilrete Ved hver minste motstand ordner vi opp Når skal de lære å stå på egne bein… Hva skjer ved skillsmisser Skal vi voksne være kamerater/venninner og legge oss på deres nivå og være ”kule” eller skal vi være VOKSNE

Kommunikasjon Hvordan er kommunikasjonen hjemme En munn to ører Hønefoss politistasjon Kommunikasjon Hvordan er kommunikasjonen hjemme En munn to ører Barn vil fortelle når de er klare – sett av tid der og da Sett av tid til å snakke samme, viktigere jo eldre barna blir Se på barnet når dere snakker – lær dem å ha øyekontakt Fungerer dette i den alderen dere har barn kan videreføres Ta ansvar for egne frustrasjoner Hvordan snakker de voksne sammen / tema

Kommunikasjon Vær der og lytt når barna viser følelser Hønefoss politistasjon Kommunikasjon Vær der og lytt når barna viser følelser Se og anerkjenn barnet for å skape trygghet Unngå kritikk og angre Si unnskyld 1 negativ – 5 positive Bruk JEG – budskap Hva er det som skaper problemer Hvilke følelser vekker det i meg Hvilke konsekvenser får dette for meg Jeg hører hva du sier……jeg forstår at……

Grenser Mer opptatt av hva de skal gjøre enn hva de gjør galt Hønefoss politistasjon Grenser Mer opptatt av hva de skal gjøre enn hva de gjør galt For de miste barna betyr ros mye – gjør ofte som foreldrene sier og forsøker å oppnå dette Når skal man begynne med grensesetting? Hva er det viktig å ha grenser for? Hva er viktig for dere som familie? Skal man jobbe med ”alt” på en gang? Viktig at de tidlig lærer at det finnes grenser Mange ungdommer som sliter sier de savnet grenser hjemme DERE SOM BESTEMMER

Holdninger Verdier Normer Hønefoss politistasjon Holdninger Verdier Normer Barn videreutvikler det de har lært hjemme og som de tror er rett oppførsel Dere er de viktigste ROLLEMODELLENE HOLDNINGSBÆRERNE

Hva tenker dere fremover i forhold til Hønefoss politistasjon Hva tenker dere fremover i forhold til Bilbelte Fartsgenser Alkohol Illegale rusmidler Sex Innetider Hvordan omtales politiet hjemme Hvordan omtales naboer Aldersgrense på film / spill

Forebygging Hønefoss politistasjon Barnehage, skole, politi og andre klarer ikke å forebygge alene Forebygging må starte på laveste omsorgsnivå – I HJEMMET – for at vi skal lykkes Barn kommer uten bruksanvisning – ikke mangel på velmenende råd Vil man endre barnas atferd må man først endre sin egen Ikke gå inn i forhandlinger med barna der de ikke har noe de skulle ha sagt

Konsekvenser Hønefoss politistasjon Finnes det konsekvenser hjemme hos dere i dag? Avtalt på forhånd – eller satt i full frustrasjon? Er de gjennomførbare? Føles som en konsekvens De voksne som har ansvar for barna på fritiden må bli enige om hvilke konsekvenser som finnes og de må brukes LIKT av begge parter Hos ungdom ser vi at hos skilte foreldre er dette vanskelig Vanskelig med konsekvenser for de er så lite sammen med barna Være bedre enn den andre

Hvordan møte de som tar kontakt Hønefoss politistasjon Hvordan møte de som tar kontakt Hva om barnehagen tar kontakt og konfrontere dere som foreldre med noe angående deres barn? Etter hvert skolen Vil bare BARNETS BESTE ser de mange timer i løpet av en dag Jo tidligere man klarer å fange opp gryende problematferd jo lettere er det å gjøre noe med det Ikke innta ”det er ikke noe galt med mitt barn”-holdning

Hønefoss politistasjon Problem hjemme Dere som familie som eier det – dere må selv definere dem og ta kontakt med hjelpeapparatet dersom de ikke har fanget det opp Ulikt fra familie til familie

Hva gjør vi med DE ANDRE BARNA? Hønefoss politistasjon Hva gjør vi med DE ANDRE BARNA? Hvordan kan vi hjelpe dem Er vi villige til å si fra om vi ser at de utsettes for noe – overgrep Barn i sorg

Råd på veien Styrke fellesskapet mellom foreldrene Hønefoss politistasjon Råd på veien Styrke fellesskapet mellom foreldrene Styrke foreldrenes autoritet til å sette grenser TID – bruk tid sammen med barna deres Bruk årene til å få de godt etablert i en FRITIDSAKTIVITET Viktig at de opplever minst en ting de MESTRER Knytt kontakt med ANDRE FORELDRE Være EDRULIGE TYDELIGE ROLLEMODELLER Bli kjent med andre foreldre – felles grenser – unngå ”alle andre får lov”

og husk at det er dere som bestemmer! Lykke til  Hønefoss politistasjon Hold det gående og husk at det er dere som bestemmer! Lykke til  Takk for oppmerksomheten.