Praktisk kommunikasjonsferdighet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

TELEMARK FYLKESKOMMUNE Samtale om ny web / nye muligheter Åpen og involverende.
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Idrettshall og uteanlegg Kantine
Web 2.0 og Bibliotek 2.0 Frode Pettersen – Vårmøte 8.mai 2007.
- og noen norskblogger. Fra bloggen Dette likte jeg. Bildene. Ordspillene. Fortellinga fra din barndoms.
Samling 3, HiØ 27. og 28. jan Fagspesifikk del Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet.
Informasjonskompetanse + smarte tips & triks….
Publisering på internett
Mona Stokke Pedagogisk leder, SeLL
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
DaTaTing Hva er internett? •Verdensomspennende nettverk av nettverk. •I likhet med mennesker, kan ikke datamaskiner kommunisere med hverandre gjennom et.
Hva skal vi lære? TEMA: Sør Amerika Hvilke hav omgis verdensdelen av
Larvik bibliotek Foredrag om sosiale medier Kl – Seniornett Larvik Sliperiet: Datakafé Kl – Minikurs: facebook Kl –
Surfing sosial media - Bilkjøring Her lærer vi hvordan du kan bruke Sosiale medier til å se på et bestemt tema - Bilkjøring Vi skal se på Twitter, Facebook,
Digital kompetanse – nettbasert Tonje H. Giæver Louise Mifsud.
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Guttorm Hveem Digitale tankekart i læring og undervising guttorm.hveem.no twitter.com/ghveem.
CRM 2.0 – it’s the relationship, stupid! Energi Norge 22. september.
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Blogg, Wiki, RSS  Hva er det?  Hvordan ta det i bruk?
Nyhetsstrømmer #02 RSS ( RDF Site Summary ) gjør at man kan abonnere på nyhetsstrømmer. Atom er en standardisering av RSS formatet. Kan abonnere v.h.a.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
AITeL erfaringer fra et alternativt LMS-system Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag Blogg:
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Sammensatte tekster.
Blogger. En personlig nettbasert publikasjon ment for offentligheten Oppdateres ofte Postinger i omvendt kronologisk orden Blogger har ofte et personlig.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Forside/oversikt Fag / tema Sosial kompetanse, Norsk og KRL Trinn
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
Heksenes hevn (273 sider) Voktorens forbanelse (352 sider)
Blogging med Google Blogger
Opprette Gmail-konto Lage iGoogle-side
Det digitale løftet i Rogaland fylkeskommune v/Torill E
IKT Lesing og skriving med Web 2.0 WEB 2.0 BLOGG WIKI KILDEKRITIKK ETIKK LOVVERK LISENSIERING GOOGLE VERKTØY Modul 4.
PCer i klasserommet – kaos eller kontroll? Erfaringssamling RFK, pedagogisk bruk av IKT, 4. mai 2010 Marita Aksnes, Randaberg vgs. Twitter: maritaa Blogg:
2 SK Arbeidsseminar om LMS 1 Erfaringer med bruk av LMS og noen spørsmål Jan-Arve Overland
Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving)
Blogg og publisering på nett
Digitale tankekart i læring og undervising
– som verktøy for refleksjon og læring Thomas, oktober 2010.
Sosiale medier (Web 2.0) – personvern – opphavsrett – nettvett…
Lundi 29 octobre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco1 Web 2.0. Blog, Wiki: Wiki -1/3.
 Format?  Layout?  Estetikk?  Program?  Visuell kommunikasjon?  Produsere, ikke bare konsumere?  Lage/gjøre, ikke bare se/høre?  Blir elevene.
Struktur Nå Internett Uavhengig systemer bygd opp over tid.
Web 2.0 Kva er det og kva kan vi bruke det til? Terje Mølster, høgskolen i Hedmark.
RSS og Alerts JDD 21. mai Ting jeg skal si litt om RSS Alerts (TOC) Hvordan fungerer disse funksjonene? Hva kan de brukes til?
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Nettbaserte multimediepresentasjoner Må en til Hollywood for å lage pedagogiske multimediabaserte presentasjoner? Arne B. Mikalsen 9. juni 2006
Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving) Vibeke Bjarnø IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A04 - Høst 2004.
Munnleg ferdigheit i kroppsøving inneber å skape meining gjennom å lytte, tale og samtale. Det inneber mellom anna å kunne formidle inntrykk og opplevingar.
Leksjon 02 IKT i tilrettelegging av pedagogisk materiale 2.
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Foreløpig prosjektbeskrivelse Norskgruppa. Fagprosjekt i norskfaget Utgangspunktet var noen læreres ønske om å kunne lage nettsider med elevene og publisere.
Verdensveven som læringsarena fra mapper til vevsider og Blogg - Web 2.0 Kristin Læret HIVE
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Mål og problemstillingar Digitale ferdigheiter Den digitale utviklinga har endra måten vi les, skriv, reknar og uttrykkjer oss på munnleg.
Sosiale medier Mona Stokke, pedagogisk leder SeLL.
Systematisk Observasjon av Lesing.  Ei prosjektgruppe har utarbeidd eit verktøy for systematisk kartleggjing av kvar den einskilde eleven er i leseutviklinga.
LÆR LETTARE Studieteknikk for meir effektiv læring.
Digitale medium. Wikipedia: Former for elektronisk kommunikasjon gjort tilgjengeleg gjennom datateknologi Mobiltelefon, cd, digital video, digital-tv,
| Samansette tekstar.
Digitale medium.
Studieteknikk for meir effektiv læring
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Innføringsprosjektet
Læringsform: Tilegnelse
Utskrift av presentasjonen:

Praktisk kommunikasjonsferdighet Korleis bruka ikt i faga? Praktisk kommunikasjonsferdighet Guttorm Hveem http://guttorm.hveem.no

Bakgrunn Master IKT i læring, HSH Helpdesk/IKT-brukarstøtte Kontaktlærar, Sør-Varanger Om IKT i læring Meirverdi IKT som ressurs “We are drowning in information but starved for knowledge” John Naisbitt Kven er eg? Master IKT i læring frå HSH, forska på bruk av digitale tankekart. Dreiv helpdesk i to år - kursing - rettleiing - utvikling Kontaktlærar på 7. og 5. trinn, Sandnes skole, Sørvaranger kommune. Interessert i å få ting til å virka. Få til meir enn eg klarar åleine, enten saman med andre eller med verktøy. Er på jakt etter meirverdien og bruker sjølv ikt som ressurs i undervisinga. Driv aldri med IKT-undervising, men lar det bli ein del av noko meir. - t.d. Eventyr –> Bildebok -> Digital fortelling - t.d. K&H: Skisse hus i 3dimensjonar i teikneprogram -> bygge dukkehus på bakgrunn av dette. - t.d. Samf. : Wiki for å bli kjent med fylka, elevane må kombinera fleire kjelder for å kunne svara på oppgåva. Gir alltid premiss eller krav til innhald og/eller prosess.

Tidsplan - Kursdag 2: 08.30: Innføring i hovedområdet Kommunikasjon i KL-06 Blogg Wiki Andre tips og idear 13.15: Avslutning på dagen – oppsummering Evaluering 13.30: Hjemreise Grovt tidsskjema. Eg har litt tid etterpå.

Introduksjon Språk Opnar dørar Andre menneske Andre kulturar Forståing Språk åpner dører. Når vi lærer andre språk, får vi mulighet til å komme i kontakt med andre mennesker og kulturer, og dette kan øke vår forståelse for hvordan mennesker lever og tenker.

Praktisk kommunikasjonsferdighet Deltaking Globalisering Samhandling Forståing Språkkompetanse gir mulighet for deltakelse i internasjonale sammenhenger og bidrar til å gi et mer nyansert bilde av internasjonale prosesser og hendelser. I en verden med økende mobilitet og digital samhandling er kompetanse i flere språk og interkulturell kompetanse en forutsetning for kommunikasjon og deltakelse på mange områder.

Praktisk kommunikasjonsferdighet Lære og bruke språket å lære et fremmedspråk dreier seg først og fremst om å bruke språket – å lese, lytte, snakke og skrive -i forskjellige sammenhenger. I tillegg innebærer det kommunikasjon om og innsikt i andres levemåter, livssyn, verdier og kulturer, noe som kan føre til større bevissthet om egen kultur og nye muligheter til opplevelser. Opplevelse av og innsikt i kulturelle forhold er en kilde til personlig vekst og dannelse og kan gi større muligheter i utdanning, arbeidsliv og fritid.

Praktisk kommunikasjonsferdighet Læring av et nytt fremmedspråk bygger på erfaringer fra tidligere språklæring både i og utenfor skolen. Når vi er bevisst hvilke strategier som brukes for å lære fremmedspråk, og hvilke strategier som hjelper oss til å forstå og å bli forstått, blir tilegnelsen av kunnskaper og ferdigheter enklere og mer meningsfylt. Det er også viktig å sette seg mål for læringen, finne ut hvordan disse kan nås og vurdere egen språkbruk. Det å utvikle evnen til å lære et fremmedspråk kan føre til bedre innsikt også i morsmålet og blir derfor en viktig del av den enkeltes personlige utvikling. Kompetanse i fremmedspråk skal fremme motivasjon for læring og innsikt i flere språk og kulturer, bidra til flerspråklighet og gi et viktig grunnlag for livslang læring.

Praktisk kommunikasjonsferdighet Kommunikative ferdigheter og kulturell innsikt kan fremme økt samhandling, forståelse og respekt mellom mennesker med ulik kulturbakgrunn. Slik ivaretar språk- og kulturkompetanse det allmenndannende perspektivet og bidrar til å styrke demokratisk engasjement og medborgerskap.

Praktisk kommunikasjonsferdighet - Oppsummering opnar dører kontakt med menneske og kulturar gir muligheit for deltaking i internasjonale samanhengar Interkulturell kompetanse (føresetnad for kommunikasjon og deltaking) fyrst og fremst bruk av språk: å lese, lytte, snakke, skrive – i forskjellige samanhengar innsikt i andre sin levemåte, livssyn, verdiar og kultur nye opplevingar kjelde til personleg vekst og danning

Kunnskapsløftet: Kommunikasjon Formidling av meiningar Lytting Lesing Skriving Munnleg produksjon Samhandling Kommunikasjon Media Sjangrar Språkfunksjonar Hovedområdet kommunikasjon dreier seg om formidling av mening gjennom fremmedspråket. Det omfatter lytting, lesing, skriving, muntlig produksjon og spontan samhandling knyttet til ulike kommunikasjonssituasjoner, medier, sjangere og språkfunksjoner. Det omfatter også språklig repertoar -ordforråd, setningsbygning og tekstsammenheng -og spesifikke språklige ferdigheter som er nødvendig for å mestre ulike kommunikasjonssituasjoner.

Kunnskapsløftet: Nye medium Språk på tvers Kommunikativ kompetanse Personleg publisering Nye medier og bruk av språket på tvers av fag og emner inngår også i dette hovedområdet. formidle meninger lytting, lesing, skriving muntlig produksjon mestre kommunikasjonsferdigheter ... spesifikke språkferdigheter: ferdigheter for å mestre ulike kommunkasjonssituasjoner - også kalt kommunikativ kompetanse - stimuleres blant annet gjennom personlig publisering fordi man må skrive for et tenkt publikum, ikke bare læreren. bruke nye medier

A Vision of Students Today Start

Hovudområde kommunikasjon Nye medium? Gamle medium? Hva er nye medier? Hva er gamle medier? Tradisjonelle medier: Tv, radio etc. Innunder her kan vi også -i dag -føye til Web 1.0, eller The Read Web som betegner den første generasjon programmer man møtte på Internet:

WEB 1.0 – The read web Sentralisert Ekspertar produserer Kontroll Bruker er konsument Tips: http://www.waybackmachine.com/ Vg si nettavis, 1997. Hva er Web 1? -vi kan si at: · Kunnskap er sentralisert i hierarki -innhold produseres av: · Eksperter -som fører: · Kontroll -ved sensur som skal sikre kvalitet for: · Brukeren - som er konsument, og som er i: · Konkurranse -mot alle, hvor målet er å bli en vinner -en ener! Veien til suksess er å klemme kunnskapen til sitt bryst og passe på at ingen andre får vite det du vet … · Deling anses som fusk! Nå samarbeider de forskjellige nyhetskildene.

WEB 2.0 Desentralisering Amatør / Ekspert Kaos? Sensur – kollektivet Samarbeid og deling The Machine is us(ing us) Hva er Web 2.0? Link: http://dotsub.com/films/themachine_3/index.php?autostart=true&language_setting=en_1249 · Kunnskap er desentralisert i demokrati og produseres av: · Amatører og ekspert -noe som fører til: · Kaos -hvor kontrollen og sensuren utføres av: · Kollektivet - hvor brukeren er både produsent og konsument: · Samarbeid og deling er veien til suksess, vi får mange vinnere og hever vår kunnskap ved å delta i læringmiljøer som nyttiggjør seg av kollektiv intelligens Pull- vs pushteknologi: Å lete/fremme frem til det du vil ha eller å få det du vil ha servert? RSS

Web 1.0 -> Web 2.0 -> RSS Få tilsendt det du vil ha! Kort fortalt Ein del som er interessert i IKT og læring legg ut sine tankar og refleksjonar. For å kunne følgja med på dei rundt 190 nettsidene/kjeldene mine kvar dag må eg bruka RSS. Eg vel sjølv kven eg vil lesa og får samla det dei skriv i min nyhetslesar. Det finst mange måtar å gjera dette på. Nokon installerer programvare, medan andre føretrekk

Blogg (Weblog) Refleksjonsarena Dagbok Prosess Dokumentasjon Interaksjon Kort fortalt Hva er blogging? Link: <http://dotsub.com/films/blogsinplainenglish/index.php> · En blogg kan være det du vil den skal være ... En blogg fokuserer i sin naturlige form på prosess. Innholdet er ofte dokumentert i form av subjektiv journalistik · Blogg i undervisningssammenheng har 4 intensjoner: Dokumentasjon Læringsplatform/mappemetodikk Interaksjon Prosessorientert · se eksempler på wiki Reaksjoner Respons Deltakelse - i forskjellige forum, utløser kommunikasjon. Refleksjon To typer: Reflektiv monolog Egenvurdering Link: <http://www.spresent.com/view/?p=/jeatr@online.no/Egenvurdering> Link: <http://clear.msu.edu/clear/store/moreinfo.php?product_ID=46> Link: <http://yackpack.com> Link: <http://voicethread.com> Link: <http://norsk-2.blogspot.com/> Link: http://ikt-valgfag.blogspot.com/ Link: <http://www.yackpack.com/walkietalkiewidget.html> Link: <http://http://ikt-blogging.blogspot.com/2006/09/prinsipper-for-blogging.html> De tre sikter /Sokrates

Korleis lukkast med blogging Les Lenker Kommentarar Gode titlar Multimedia Personleg Skriv godt Hjelp andre · Er det nyttig? Oppskriften · Les andre blogger · Link til andre blogger · Kommenter andre blogger · Lag gode titler · Integrer multimedia · Personlig stemme · Profiler deg · Skriv godt - og korrekt · Hjelp andre · Innrøm dine feil Eksempler blogg

Døme bloggar http://ikt-diginalet.blogspot.com/ http://jao.typepad.com/ http://guttorm.hveem.no/blogg http://fremmedspraak.wikispaces.com/Blogging Korleis følgja med? RSS – Kort fortalt Handler om å få informasjon: om hva du vil når du vil hvor du vil Pull er bedre enn push - la informasjonenen (kommunikasjonen) komme til deg istedet for at du må halse etter den! RSS

Oppdrag http://fremmedspraak.wikispaces.com/Blogging Følg bruksanvisning: Steg for steg.

Wiki Wikipedia.org Enkel layout Lett å bruka Kort fortalt Hva er Wiki? Link: <http://dotsub.com/films/wikisinplainenglish/index.php?autostart=true&language_setting=en_712> · Innholdet fremstilles av et kollektiv -i en objektiv vitenskapelig form. · Sidene har som regel derfor svært enkel layout. · Produktorientering: Innholdet er det viktigste. En metafor for Wiki er collage. Man kan si at wiki er en tekstlig collage. Wiki -betyr rask, hurtig, på Hawaiisk En wiki er lett å bruke, men vanskelig å forklare: · Kollektiv sensur

Wiki - oppbygging Side Forum Logg Den består av: En side – hvor innholdet presenteres Et forum – hvor innhold kan diskuteres og kommentreres En logg (historie) hvor tilføyelser kan vurderes Mulighet for overvåking av aktivitet på siden Andre egenskaper/kjennetegn: Rettigheter: en til en, en til flere, mange til mange Uregelmessig oppdatering, etter behov Individuell vurdering gjennomføres ved hjelp av loggfunksjon

Oppdrag - Wiki http://fremmedspraak.wikispaces.com/Wiki Opprett wikispace for din skule/klasse Viktig: Merk boksen: I certify this space will be used for K-12 education

Sosiale nettverk Facebook Myspace Og mange andre… Kort fortalt. · Klassen, lærer, foreldre, familie, venner - i inn og utland. Den lærende utfordres av kollektivets kunnskaper -ikke bare sin veileders eller klassens kunnskaper. · Forum: Blogg, Wiki, Nyhetsleser, MSN, Skype osv. · Stemme · Tekst · Bruk din stemme · Del med andre Kunnskapsnettverk Jan Arve Jon Avd.dir. i Kunnskapsdep: øystein Johannesen Leif Jørn og mange flere Stephen Downes David Warlick George Siemens Link: <http://connectivism.ca/> Veileder Familie Venner -virkelige/virtuelle Medstudenter Kolleger Elever Læring i den digitale tidsalder · Lagring av kunnskap · Kollektiv intelligens · Det utvikles nye læringsteorier/læringssyn · Ditt læringssyn vil legge premissene for bruken av teknologien Blogg - personlig læringsplattform:

Oppsummering Podcasting (Lyd/Video. Tips: Audacity og podpress) http://loekebergskole.no/podpress/category/podcaster/engelsk/ Lage ordlister, fagsider og anna i wiki http://wiki.fetskolene.no/index.php/Hovedside http://school20.wikispaces.com/ http://1ifc.wikispaces.com/ Loggføring og publisering i bloggar http://1ifc.blogspot.com/ Backpacker: http://guttorm.hveem.no/reise/

Tips - Verktøy Personlig startside, der du vel innhald: http://www.netvibes.com Tekst filmar sjølv: http://www.Dotsub.com Tidsmaskin: http://www.waybackmachine.com/ Audacity - Gratis lydstudio. Radioteater? http://fremmedspraak.wikispaces.com/ - Wiki til dette kurset. Microsoft Photostory – Digitale forteljingar. http://www.microsoft.com/norge/windowsxp/home/using/digitalphotography/photostory/default.mspx Jeanette si gode oversikt over verktøy: http://ikt-web2ls.blogspot.com/ Jan Arve Overland sin glimrande blogg: http://jao.typepad.com/jao_s_blogg/ Kontroller kvar teksten er henta: http://www.copyscape.com Jumpcut: http://undervisning20.blogspot.com/2008/01/jumpcut.html

Kjelder og vidare lesnad Alle bilete henta frå FlickrCC: http://flickrcc.bluemountains.net/ Jeanette Tranberg: http://www.mindomo.com/view?m=e74e4fbfd613dc15b1a3856e68b546e5 Fagwiki: http://jao.typepad.com/jao_s_blogg/2008/01/fagwiki.html Blogging i tre norsk-klasser: http://leifh.blogspot.com/2008/01/blogging-i-tre-norskklasser-i.html Født som nettbruker: http://www.slideshare.net/jilltxt/fdt-som-nettbruker-166320

Filmar og nettstad Speleliste med filmane frå denne presentasjonen. http://www.youtube.com/view_play_list?p=ECA2DDD7D7BAB130 Nettstad som inneheld ressursar til dette kurset: http://fremmedspraak.wikispaces.com