Deler befolkningen inn i grupper etter livsstil

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Hvem skal bestemme?.
HELSE OG LIVSSTIL.
Utvikling av Idrettsforeningen ØTI – Meningsfull fritid for alle
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Målgrupper og segmentering
Aktiv I Oslo.no Nettstedet for folk i Oslo og Akershus.
Steffen Myklebust Velkommen til en presentasjon av «my good friends»
Fysisk aktivitet og helse
12. Oppsummering.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
KM Antall daglige lyttere Kilde: TNS Gallup PPM Det er aldri målt så mange daglige lyttere på radio som i 2011 etter overgangen til PPM-målingen.
Sosiale nettverk Hvilke kjennetegn har de?
Barn og unges rett til deltakelse
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Ipsos MMI Norsk Medieindeks 2012.v
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
- Hvordan bidra til helsefremmende samfunnsutvikling i kommunene?
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Moderniseringedepartementet Holdninger til IT-sikkerhet TNS Gallup april 2005 Internettavdelingen TNS Gallup.
Sør-Afrika KFUM Tensing
Bostedspreferanser og arbeidsreiser i norske storbyer
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
© Synovate Lærernes bruk og holdninger til digitale læremidler i videregående skole og i ungdomsskolen 2011.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
Segmentering Kapittel 8.
Eldre mennesker Har levd et langt liv med både gode og vonde opplevelser For de fleste vil mye livskunnskap og livserfaring bidra til trygghet og ro Mer.
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
23. MAI GRATULERER MED DAGEN, ULF!.
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Klikk for å redigere tittelstil i malen Klikk for å redigere tekststiler i malen –Andre nivå Tredje nivå –Fjerde nivå »Femte nivå 1 Klikk for å redigere.
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
Identifisering og bruk av indikatorer
Norsk Monitor Synovate Norge.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
18. aug – 9. sept Hvorfor? Stortingsvalget 2013 blir et verdivalg. Jesus sier at hans kirke er verdens lys og jordens salt. Derfor er det ingen.
Målgruppen definerte vi som “den kulturinteresserte humanisten” -Universiteter og høyskoler har i dag ca elever til sammen i Oslo området. -De.
Valgfag på Kastellet skole
Morten William Knudsen
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Lise Fornes Sosialfaglig rådgiver Trondsletten habiliteringssenter
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Trådløs kulturby Andy Pham Damir Nedic Amund Letrud Ruben Vijayaroopan Sivarajah Espen Olsen.
Medlemsutvikling PETS 2011
Missional menighet – missionale kristne Tiden – kallet - veien Hva kommer dette til uttrykk i vår kultur – her hos oss? Fotfeste kan svikte.. Vi kan.
Gallup Kompass TNS Gallup
HABITUS Habitus – våre sosiale og kulturelle disposisjoner.
Segmentering og målgruppetenkning
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
Kvinner i Lions Engasjement og handlekraft Styrke for lokalsamfunnet Dynamikk i godt arbeidsfellesskap Meningsfull fritid Glede og humør!
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
1 ANGST OG DEPRESJON BLANDT ELDRE I DEN GENERELLE BEFOLKNING. Fjernundervisning alderspsykiatri Overlege Eystein Stordal.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Barn og ungdomsundersøkelsen 2016 Norsk Friluft
Årsrapport for radiolytting i Norge 2016 Offisielle lyttertall fra radioundersøkelsen Radiolyttingen i Norge 2016.
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Utskrift av presentasjonen:

Deler befolkningen inn i grupper etter livsstil Gallup Kompass - et segmenteringsverktøy Deler befolkningen inn i grupper etter livsstil TNS Gallup Media Tel 23 29 16 00 www.tns-gallup.no

Hvorfor bruke Gallup Kompass? Markedsførerne trenger verktøy for å identifisere sine målgrupper, finne de budskap og de kommunikasjonsverktøy som kan nå frem og påvirke de aktuelle forbrukere. Gallup Kompass er et segmenteringsverktøy som skal hjelpe aktørene til å posisjonere sine produkter og tjenester riktigere. I dagens samfunn stilles det stadig større krav til valg av mediekanaler og budskap. Produktene blir stadig flere og mer spesialiserte – flere er skreddersydde for nisjer i markedet. Forbrukerene blir mer og mer individualiserte. Tradisjonelle forbruksmønstre brytes opp og målgruppene kan i stadig mindre grad defineres etter tradisjonelle kriteria som f.eks, kjønn, alder, inntekt og utdannelse. Den grunnleggende ide bak Gallup Kompass er at folks holdninger, handlinger og forbruksvaner danner bestemte mønstre. Det vil si at personer som har felles holdninger i en sak, gjerne også har felles holdning i andre saker. Personer som deler en bestemt aktivitet, har også gjerne andre felles likhetstrekk. Formålet med kompasset er å dele befolkningen inn i grupper der personer innen samme gruppe har flest mulig fellestrekk, samtidig som de enkelte gruppene er så distinkt forskjellige som mulig. Ved analysen av vårt materiale er det skilt ut to hoveddimensjoner der den enkelte person plasseres i forhold til. Begge dimensjoner sorterer personer etter kjennetegn. Den ene dimensjonen karakteriseres som en aktivitetsdimensjon. Den andre måler grad av sosial orientering. TNS Gallup Media Tel 23 29 16 00 www.tns-gallup.no

To hoveddimensjoner De to dimensjonene: De Moderne De moderne karakteriseres ved høy grad av fysisk aktivitet, fornøyelse og nytelsesaktivitet. Fritiden tilbringes m.a.o utenfor husets fire vegger og er i hovedsak yngre mennesker. Moderne holdninger og ungdommelig pågangsmot preger denne dimensjonspolen. De tradisjonelle er på sin side hjemmekjære, og har en høyere gjennomsnittsalder. Tradisjonelle verdier og handlingsmønstre. De fellesskapsorienterte preges av engasjement i samfunnspolitiske spørsmål, som omsorg for svakere stilte grupper, arbeid for å bedre livskvalitet, miljø og vern av naturen. Fellesskapsorienteringen vises også gjennom engasjement i nærmiljøet; omtanke og vern om familie, venner og bekjente. ’Omsorgsrollen’ er et stikkord. Vi finner en overvekt av kvinner ved denne dimensjonspolen. De individorienterte har en sterkere orientering mot verdier og atferd som utrykker en selvdyrkende personlighet. ’Maskuline’ interesser og holdninger er her sterkt representert, og vi finner også en overvekt av menn ved denne polen. De to dimensjonene: De Moderne De Fellesskaps- De Individ- orienterte orienterte De Tradisjonelle Langs disse to hoveddimensjonene plasseres alle respondentene i undersøkelsen. Vi kan tenke oss en ”tåkesky” av mennesker som er tettere noen steder og tynnere andre steder. Denne ”tåkeskyen” av mennesker må sorteres i grupper som gir mening. Vi har 4,5 millioner mennesker i Norge, og alle er forskjellige. Siden alle skal plasseres i Kompassets 9 grupper er det nødvendig å basere seg på relativt dominerende kjennetegn ved en gruppe, eller den personen vi betrakter. I denne kortfattede oversikten gir vi et grovt bilde av hovedtrekkene ved de enkelte gruppene i Kompasset. God kjennskap til gruppenes egenart vil være nødvendig for å kunne gjøre aktiv bruk av Kompasset som redskap ved målgruppebestemmelse, utforming av kommunikasjonsstrategi og ved medievalg. TNS Gallup Media Tel 23 29 16 00 www.tns-gallup.no

Kompassets 9 grupper Moderat Moderne Moderne Fellesskapsorientert Demografi: Nesten like mange menn som kvinner Alder: 30-60 år Utdanning og inntekt: ligger på gjennomsnittet Holdninger/ interesser: Mainstreamere, middels sosialt engasjert. Interessert i arbeid, hjem, familie. Aktiviteter: Fot- og sykkelturer. Går på revy/musikal. Interessert i spill/lotteri Moderne Demografi: Like mange kvinner som menn Alder: 13-35 år Holdninger/ interesser: Mange under utdanning, søkende livsstil, prøver nye ting, følger moter. Er aktive mennesker. Aktiviteter:. Leser mye ukeblader og magasiner. Ser mye kommersiell tv. Interessert i Internett, PC- spill og techno/hip hop/dance og nyere listepop. . Moderne Fellesskapsorientert Demografi: Flest kvinner Alder: 13 - 40 år Utdanning: Høy Inntekt: Høy, men en del studenter Holdninger/ interesser: Åpen person med bred kontaktflate, trendsetter, ambisiøs, spenning/variasjon. Samfunnsengasjert. Aktiviteter: Går ofte på cafe og kunstutstilling. Prioriterer kulturelle opplevelser fremfor ting. Er aktive og sporty personer. Moderne Individorientert Demografi: Flest menn Alder: 13-35 år Utdanning: Middels eller under utdanning Inntekt: Høy Holdninger/ interesser: Vil verne om individets frihet og har liten tro på velferdsstaten. Positive til reklame. Er for markedsøkonomisk styring. Aktiviteter:. De er aktive innen idrett. Stor interesse for Internett, data og spill Hyppige brukere av diskotek, gatekjøkken, leie video og gå på idrettsarrangement Fellesskapsorientert Demografi: Flest kvinner Alder: 40-60 år Utdanning: Høy Inntekt: Høy Holdninger/ interesser: Sosialt engasjert, omsorgsfull, kulturinteressert, kvalitets-orienterte og miljøbevisste. Aktiviteter: Lese skjønnlitteratur og faglitteratur. Lytter til klassisk musikk og jazz/blues. Liker spaser- og skiturer. Individorientert Demografi: Flest menn Alder: 25-50 år Utdanning: Middels Inntekt: Middels Holdninger/ interesser: Ofte teknisk anlagt. Interessert i nyere listepop og country/roots. Leser western litteratur og spiller dataspill. Materialistiske. Aktiviteter: Går ofte på gatekjøkken og cafè. Ikke spesielt aktive innen idrett. Tradisjonell Fellesskapsorientert Demografi: Flest kvinner Alder: 50 år og eldre Utdanning: Middels Inntekt: Lav til middels Holdninger/ interesser: Moralske. Mange kristne. Er engasjert i familie og helsepolitikk. Er generelt interessert i kultur. Aktiviteter: Gudstjeneste, spaserturer, lage mat, håndarbeid, kunstutstillinger og opera. Tradisjonell Individorientert Demografi: Flest menn Alder: over 45 år Utdanning: Lav til middels Inntekt: Lav til middels Holdninger/ interesser: Mener statseide bedrifter bør privatiseres, arbeidsplasser bør prioriteres fremfor miljøvern. Interessert i pop/rock og leser western litteratur. Aktiviteter: Hjemmekjær, liker å se fjernsyn, Tipping/lotto og sport. Tradisjonell Demografi: Like mange kvinner som menn. Alder: 50 år og eldre Utdanning: Lav Inntekt: Lav, i stor grad pensjonister, hjemmeværende eller trygdede Holdninger/ interesser: Tradisjonsbundet, vil ha det ”ryddig”. Aktiviteter: Liker å holde seg hjemme. Interessert i håndarbeid, baking og liker norsk folkemusikk. Går på gudstjenester/religiøse møter. TNS Gallup Media Tel 23 29 16 00 www.tns-gallup.no