Kapittel 7 Delkompetansemålet: vurdere betydningen av ekstern, intern og interaktiv markedsføring for å fremme salg.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samling 2. Kompetanseprogram for handels- og servicenæringen i omstillingskommuner.
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Nærings seminar Bakgrunn •Bransje og interesse •Fag kunnskap er viktig •Bransjen manglet fleksibilitet og omstillingsevne…denne og •Prod / Salg.
12. Oppsummering.
Forretningsdriften – strategi og muligheter
7.-8. nov. Velkommen til Forum Nordlandsløftet. Forum Nordlandsløftet7.-8. nov. Om deltakerne/ gruppene Om programmet.
Bedrift IMF EMF Kunder Ansatte Interaktiv markedsføring.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Verdikjedeanalyse Verdikjeden
Interne arbeidsbetingelser Oversikt
Snorre Jensen• Tidstyvbekjemper

SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Av Oda, Magnus, Elfrid og Siw-Anita
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Om å få det til!.
Frontlinjeserivce
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Del 2: Personlig økonomi.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
IN320 Statoil Hjemmekontor Gruppe1 1 Statoil Hjemmekontor -Ett Lite Skritt Videre.
Øving 2 – Elektronisk papir Ny teknologi (se ) Elektronisk blekk Bedre egenskaper enn dagens.
ELEVMEDVIRKNING.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Skien kommune.
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
UBiT - veven
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
VI ØNSKER TOLLPOST FUTURUM VELKOMMEN TIL NORENGROS K.J. BRUSDAL AS
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
Kantinen - Torsdag 03. Mai 2007 ”Introdusere” Blend til studentene.
Lightning Talks Oslo XP meetup juli Johannes Brodwall.
Stiftelsen Den Røykfri Generasjon Hva er formålet Hvorfor er dette viktig For hvem er det viktig Hva ønsker vi å gjøre.
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
1 Innhold Prosjektet ”Bygg ned barrierene !” - formål - hovedfunn Hva betyr dette ?
Aksis seminar Alver hotell 06 Kommersialisering – en naturlig del av faglig utvikling?
 Format?  Layout?  Estetikk?  Program?  Visuell kommunikasjon?  Produsere, ikke bare konsumere?  Lage/gjøre, ikke bare se/høre?  Blir elevene.
God kommunikasjon – vær trygg
UTDANNINGSVALG 10.KLASSE
Økonomifag Fra programområdet samfunnsfag, økonomi og språk - studiespesialisering.
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
2+2= 5 Felles markedsføring av sjøtransport Anne Kristin Hjukse, informasjonssjef Oslo Havn.
Dobbel kompetanse 4 årig løp
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Tromsprodukt Formidlingsresultater og strategier.
Konkret samarbeid mellom reiselivs og kulturaktører ifht. det å utvikle og tilby ”kortreist kultur” i en kulturmeny, til bruk i utviklingen av reisemålet.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Rogaland Januar 2015 HMS en – her og nå – paal Ove.
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:
Riksrevisjonen – Stortingets kontrollorgan
Misjon Isave skal tilby en “do-it-your-self” løsning til markedsførere for å etablere automatisert dialog mot markedet.
Gruppeundervisning /
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Verktøykassa For å få til tidlig intervensjon i praksis: Diskusjon på arbeidsplassen Bli bevisst på egen kunnskap om å se tegn og handle i forhold til.
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Bilde inn Personalpolitikk. Temaer  Rekruttering  Motivering  Kompetanseutvikling  Evaluering.
Friele + Farmen = sant! Av Anita, Valeria, Line & Bendik.
13.3 Personalarbeidet Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Markedsføring.
Visjon, virksomhetside og verdier
Kapittel 18: Ansatte som merkevarebyggere
En kontrakt som koster dyrt
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 7 Delkompetansemålet: vurdere betydningen av ekstern, intern og interaktiv markedsføring for å fremme salg.

Markedsføringens 3 sider Ekstern markedsføring Interaktiv markedsføring Intern markedsføring Se oversikten over konkurransmidlene side 54

Ekstern markedsføring Den markedsføringen som skjer når vi utvikler et produkt, priser det slik at det er konkurransedyktig, finner leverandører som er villige til å spre det ut til markedet og reklamerer for det på forskjellige måter.

Produkt ( vare eller tjeneste) service

Service? Tre former for service Service Materiell service – Systemservice - Personlig service - Service http://www.aftenposten.no/pengenedine/article3052386.ece Smøring http://www.nho.no/etikk-og-korrupsjon/smoering-over-streken-article19226-93.html

http://www.infoplan.no/ Kartlegge den materielle servicen Systemservicen Denpersonlige servicen

Interaktiv markedsføring Samhandling mellom deg som servicemedarbeider og kunden. http://digitroll.no/article.aspx?pageId=272

Hva oppnår bedriften med god interaktiv markedsføring? Kommer tilbake Snakker positivt om oss til andre Ikke så lett lar seg påvirke av tilbud fra våre konkurrenter

Intern markedsføring De ansatte må være motivert for å yte god service. Motiverende ledelse Motiverende personalpolitikk Motiverende opplærings- og utdanningspolitikk

Forutsetninger for motivasjon Dine ressurser blir utnyttet Du føler deg betydningsfull Du får ansvar Arbeidet er innoldsrikt, og du lærer noe hele tiden Læreren viser interesse for det du gjør Arbeidet har fremtidsmuligheter

Motiverende personalpolitikk Personalhåndbok Medarbeidersamtaler Intern kommunikasjon

Motiverende utdannings- og opplæringspolitikk Øke kompetansen Endre holdninger

Personalforvaltning http://www.hit.no/Om-HiT/Administrasjon/Personal-og-organisasjonssaker/Personalforvaltning

Oppgaver http://longitude.wikispaces.com/

TESt deg selv – test de andre Simen: ( 1 – 4) Anders: ( 5 -9) Adele: ( 10 – 13) Stine Marie: (14-16) Henrik: (17-19)