Kapittel 7 Delkompetansemålet: vurdere betydningen av ekstern, intern og interaktiv markedsføring for å fremme salg.
Markedsføringens 3 sider Ekstern markedsføring Interaktiv markedsføring Intern markedsføring Se oversikten over konkurransmidlene side 54
Ekstern markedsføring Den markedsføringen som skjer når vi utvikler et produkt, priser det slik at det er konkurransedyktig, finner leverandører som er villige til å spre det ut til markedet og reklamerer for det på forskjellige måter.
Produkt ( vare eller tjeneste) service
Service? Tre former for service Service Materiell service – Systemservice - Personlig service - Service http://www.aftenposten.no/pengenedine/article3052386.ece Smøring http://www.nho.no/etikk-og-korrupsjon/smoering-over-streken-article19226-93.html
http://www.infoplan.no/ Kartlegge den materielle servicen Systemservicen Denpersonlige servicen
Interaktiv markedsføring Samhandling mellom deg som servicemedarbeider og kunden. http://digitroll.no/article.aspx?pageId=272
Hva oppnår bedriften med god interaktiv markedsføring? Kommer tilbake Snakker positivt om oss til andre Ikke så lett lar seg påvirke av tilbud fra våre konkurrenter
Intern markedsføring De ansatte må være motivert for å yte god service. Motiverende ledelse Motiverende personalpolitikk Motiverende opplærings- og utdanningspolitikk
Forutsetninger for motivasjon Dine ressurser blir utnyttet Du føler deg betydningsfull Du får ansvar Arbeidet er innoldsrikt, og du lærer noe hele tiden Læreren viser interesse for det du gjør Arbeidet har fremtidsmuligheter
Motiverende personalpolitikk Personalhåndbok Medarbeidersamtaler Intern kommunikasjon
Motiverende utdannings- og opplæringspolitikk Øke kompetansen Endre holdninger
Personalforvaltning http://www.hit.no/Om-HiT/Administrasjon/Personal-og-organisasjonssaker/Personalforvaltning
Oppgaver http://longitude.wikispaces.com/
TESt deg selv – test de andre Simen: ( 1 – 4) Anders: ( 5 -9) Adele: ( 10 – 13) Stine Marie: (14-16) Henrik: (17-19)