Emballasjedesign og Marinepack MARINEPACK seminar høst 2002 MarinePack - FOU-program for sjømatemballasje Strategisk analyse forts. Nettverksanalyse Forbrukerinformasjon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvorfor overfisker Ivan
Advertisements

MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Plan for prosjektarbeidet •Velge ut aktuelle case i samarbeid med FHL fagfora •Etablere nettverk for hvert.
Unge & Rus.
Næringsfiske Utfordringer og muligheter Av Hans Olav Bråtå, Østlandsforskning Foredrag på for medlemmer i Hanen Helgelandsmoen,
Transaksjonskostnader
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
HOVEDOPPGAVE HIØ Tom Dan Odd-Harald.
Web Accessibility Initiativ Eller universell utforming
GRUPPEOPPGAVER - samling 3 ALLE ER IKKE MENT Å GJØRE ALLE DELOPPGAVENE, DE FORDELES.
Ulike kundestrømmer i et marked
« gir medlemmene en bedre hverdag». 2 Saker • Kort presentasjon av prosjekt og styringsgruppe • Innmeldingsskjema kvinnenettverk • Kommende seminar/kurs.
Inge Oliversen Daglig leder
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
ABC – D el 2 Styringspakken
MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Hvordan kan emballasjeindustrien bidra til å firdoble verdiskapningen innenfor marin sektor i Norge innen.
Konsept: Pierre Robert ØKO
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  I hvilken grad opplever de frittstående verkstedene at det er enkelt/lett å få tilgang til.
Marinepack og emballasjedesign
NORSK EKSPORTBAROMETER Nasjonal konkurranseevne: mer enn kroner og øre! Foredrag av Carl Arthur Solberg Handelshøyskolen BI Trondheim 6. Februar 2003 SINTEF’s.
Evaluering av J&Ds kommunikasjon mot målgruppa. Problemstilling Gruppen skal evaluere dagens kommunikasjon mellom Jenter og Data og mulige søkere i den.
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Prototyping In 140 Sommerville kap. 8. Mål Forstå hensikten med prototyping i forskjellige utviklingsprosjekt Forstå forskjellen mellom evolusjonær og.
Resultatene av Spørreundersøkelsen i Langesund Rotaryklubb.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Kystsoneplanlegging Kystsoneplanlegging(iKyst) Et felles forskningsprosjekt mellom NFH, UIT og NTNU/SINTEF samt 9 andre samarbeidende institusjoner.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
”Vann på avveier – En bransjeutfordring” Status for prosjektet Hobøl-konferansen 8.oktober 2008 Adm.direktør Tor Backe - NRL.

MarinePack - FOU- program for sjømatemballasje Emballasjeoptimering i henhold til CEN-standardene (EN ) for produkter fra Domstein Et caseprosjekt.
Verdikjedeanalyser av sjømat og kjøttprodukter
MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje MARINEPACK-PROSJEKTET Optimal og trygg emballering av norsk sjømat og andre næringsmidler Professor Ole.
Norskinstituttfornæringsmiddelforskning OPTIBARR Optimal barriere Status og framdrift.
Marinepack FOU-program for sjømatemballering Marinepack-prosjektet - status og forutsetninger per Ole Jørgen Hanssen.
MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Økonomisk status Mangler fortsatt NOK 150’ i bedrifters egeninnsats Utbetalt fra NFR 1. Og 2. Tertial =
MarinPack - FOU- program for sjømatemballasje Gilde Norge - strategisk analyse 4 emballasjeløsninger for 2 ulike produkttyper.
Forslag til arbeidsmetodikk for prosjektet
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
Sortimentutvidelse Arbeidskrav 3 HIOA Av Anne-Sophie, Kristine og Birthe ØKO.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Matkjedeutvalgets analyseramme
MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Verdikjede- og strategianalyse av emballering av frosne hvitfiskfileter Jan Gjerde Ole Jørgen Hanssen Kjersti.
Logistikk NDLA side 77 til 92.
Mellom frihet og forpliktelse Har idrettsforbundet potensiale til å møte individbaserte mosjonsbehov blant kvinner og menn? Kari Steen-Johnsen Norges Idrettshøgskole.
Hovedprosjekt RIS og SUS ved Q-Free ASA av Øyvind Lystad Rune Storm Sivertsen.
REGIONALE PROSJEKTE R. Tilflytter Aktivitetsområder basert på tilflytternes behov Kommunikasjon, tilflytterportal Rekruttering Trivsel og inkludering.
Utviklingsfondet for skogbruket Skogprogrammet Bidrag til FoU – fokus på fremtiden Kristin Danielsen Avdelingssjef Landbruk og marin virksomhet Norges.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Gruppe 3 - DNVS. DNVS Programvarehus innen DNV 3 avdelinger med forskjellig fokus 1 ”støtte” avdeling som vi arbeidet for Programmet vi undersøker heter.
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
FREMTIDENS VINDERHOLD
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Kapittel 10: Relasjon mellom kunde og merket
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Orkla Matbarometer Danmark 2016
Utviklingen av sushimarkedet i Norge 2016
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Næringslivet har miljøansvar
Strategisk markedsføring
Utskrift av presentasjonen:

emballasjedesign og Marinepack MARINEPACK seminar høst 2002 MarinePack - FOU-program for sjømatemballasje Strategisk analyse forts. Nettverksanalyse Forbrukerinformasjon Spørreundersøkelse Domstein Måløy ble brukt som case i dr.gradskurs på BI Teori: “Developing Relationships in Business Networks” red. Håkansson & Snehota (1995). Forklarer forhold mellom bedrifter ut fra interaksjon mellom aktiviteter, ressurser og aktører. Fokus i caset: produktutvikling, emballasjedesign, produksjon og innkjøp/salg. Samtaler med ulike aktører. Det ble utført 25 intervjuer med kunder i tre Coop butikker. Å få oversikt over meninger forbrukere har til emballasjen til frosne fiskeprodukter. Resultatene skulle gi en indikasjon på forbedringspotensialet til emballasje og produkt. Søk og kartlegging av tilgjengelig informasjon rundt frosne fiskeprodukter. Lite kvalitatativ informasjon tilgjengelig.

emballasjedesign og Marinepack MARINEPACK seminar høst 2002 MarinePack - FOU-program for sjømatemballasje design/optimaliserings-prosess Verdikjede- analyse Strategisk analyse Spørre- undersøkelse Nettverks- analyse (intervjuer) Potensiale for optimalisering Velge og dokumentere optimale løsninger PU og design prosesser i dag Utgangspunkt og rammer Forbruker- informasjon Sammenheng mellom analysene Mulige endringer Kriterier Optimaliserings kriterier Dokumentasjon Kriterier Krav og kriterier Emballasje ideer

emballasjedesign og Marinepack MARINEPACK seminar høst 2002 MarinePack - FOU-program for sjømatemballasje Verdikjeden: Domstein - Coop fiskebåt produksjon salgs- avdeling handels- kjede dagligvare butikk Domstein ASA Coop NKL BA fiske- salgslag. filet- ering pakk -ing BEVISSTHET TID / TEMP TILGJENGELIGHET / BRAND

emballasjedesign og Marinepack MARINEPACK seminar høst 2002 MarinePack - FOU-program for sjømatemballasje Fryseren Funksjonelle utfordringer: lys/rim, ulik d/b/h, ryddighet osv Space management avgjør i stor grad hvilke emballasjer som godtas Fryser eller fryseskap er utsalgssted Lite oppmerksomhet, derfor lite tid til å formidle informasjon og kunnskap Omsetningshastighet fra frysedisk er viktig for optimalisering av emballasjen Enghav 2 uker Coop 1-2 uker ? LOINS?

emballasjedesign og Marinepack MARINEPACK seminar høst 2002 MarinePack - FOU-program for sjømatemballasje Forbrukerinformasjon I Norge (2000) utgjorde fisk og skalldyr ca. 5 % av samlet innkjøpsverdi av dagligvarer (ca tonn / ca. 4,1 mrd. kr). I tillegg kommer selv-fisket fisk og fisk fått i gave. Markedsleder ’Findus Gammeldags Fiskegrateng’, salg fra butikk 59 mill NOK For frosne torskefileer har både kronepåslag til mellom- og butikkledd, og butikkpris vært stabil, mens fiskers kronepåslag har økt En trend mot høye priser på fersk fisk fisk ”flytter” kunder over i frysediskene Varekategoriens andel av private labels er 3,9% Menn i alderen og år år spiser mest fisk (hhv 91 og 92 g/d) ”Mange kvinner synes det er vanskelig å lage variert mat av fisk. Manglende kunnskap og negative holdninger til fisk blir barrierer mot å servere fisk, og gir kvinner dårlig samvittighet når de serverer fiskefingre som ’er bedre enn ingenting” Frossenfisk anses av mange som hverdagsmat.

emballasjedesign og Marinepack MARINEPACK seminar høst 2002 MarinePack - FOU-program for sjømatemballasje Spørreundersøkelse Det var lite aktivitet rundt frysediskene Pris er avgjørende Frossenfisk er hverdagsmat De fleste mente fisk er lett å tilberede, blant annet fordi det tar kort tid De fleste koker eller steker fisken. Andre tilberedningsmetoder som ble nevnt er: gryte, mikrobølgeovn, form i ovnen og grilling. De som er glad i fisk, spiser oftere og mere fisk Flertallet synes produktene har passe størrelse Det er en tendens til at de som spiser fisk ofte ønsker større pakninger. Mens de som spiser fisk sjelden, ønsker mindre pakninger. Noen kommenterte at det var for lite fisk i forhold til størrelsen på emballasjen og at de derfor føler seg litt lurt. Det kan virke som mange er likegyldige eller fornøyd med produktene: emballasjen er passe, fisken er til hverdags, osv Troverdighet og ærlighet er viktig i forhold til produkt og emballasje

emballasjedesign og Marinepack MARINEPACK seminar høst 2002 MarinePack - FOU-program for sjømatemballasje Konklusjoner strategianalyse Det er ingen klar sammenheng mellom utpris butikk i forhold til kostnader, pris ut fra Domstein eller emballasjeeffektivitet. Det kan virke som produsent kjenner produksjon og handelsleddet kjenner forbrukerkrav. Derfor bør de samarbeide i produktutviklingsprosesser. Emballasje bør ses som en viktig ressurs. Emballasjen er avgjørende for at forbrukere skal oppfatte fisken som en merket vare. Med kontroll over store deler av verdikjeden kan krav om sporbarhet oppfylles mer troverdig. I videre arbeid er det viktig å avdekke hva forbrukerne er villig til å betale for.

emballasjedesign og Marinepack MARINEPACK seminar høst 2002 MarinePack - FOU-program for sjømatemballasje Emballasjeprodusentene Innkjøpskostnadene for emballasje er lave, men emballasjeprodusentene kan hjelpe produsenter med å •redusere pakkekostnadene, •svinn i pakking, •utvikle mer effektive løsninger (fyllingsgrad, material, energi, salgsvennlighet) og •utvikle mer fleksible emballasjeløsninger (størrelse, grafikk osv).