Optimal produkttilgjengelighet I

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

Kapittel 15 Kostnad –resultat–volumanalyser
Wyndor med variasjoner Ethvert LP problem vil falle i en av følgende kategorier: 1. Problemet har en (eller flere) optimalløsninger 2. Problemet har ingen.
SCM 16: Coordination in the Supply Chain
Produktkalkulasjon Læringsmål i kapitlet:
Markets for Factor Inputs
Markeder med asymmetrisk informasjon
SCM 04: Designing Distribution Networks
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
SCM10: Managing Economies of Scale - Cycle Inventory
SCM11: Managing Uncertainty in a Supply Chain- Safety Inventory
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Anvendelse av verktøyene
Kap 5 - Prediksjonsmodeller
Strategier og drivkrefter (slide fra kap. 3)
Kap 4 Investment-consumption decision model
OM 11: Capacity Planning and Control
Kap 09 Kontinuerlige fordelingsfunksjoner
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Lønnsomhetsanalyser Mål: Resultatmaksimering på lang sikt
Formålet med produktkalkyler
Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Bedriftens kostnader Kostnader klassifiseres på en rekke forskjellige måter. En av de viktigste er hvordan de reagerer på aktivitetsnivået Faste kostnader.
Eksterne virkninger og offentlige goder
Kapittel 6: Lagermodeller
Kapittel 14 Simulering.
Kapittel 6: Lagermodeller
Transport fra lager til kunder. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Lager 1 Lager 1 Lager 2 Lager 2 Lager 3 Lager 3 Kunde 1 Kunde 1 Kunde 2 Kunde 2 Kunde.
P-MP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Målprogrammering. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 10.2, men vil nå se på oppfyllelse av flere mål samtidig. Målprogrammering.
Maks resultat og maks oppfylte kundekrav. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 9, men benytter nå nettopriser for varene. (Antar.
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Kap 13 Sammenligning av to grupper
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
Kapittel 7: Gjeldsgrad og verdi
Kapittel 6: Gjeldsgrad og risiko
Lager Akkumulering av transformerte input-ressurser (materiale, informasjon, kunder) i transformeringssystemet Lager er også nødvendig når tidspunkt for.
Prognose av framtidig etterspørsel
Dialogseminar Hvilket handlingsrom har vi?
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Frederic Ottesen 23. september 2011
Resultat 2. kvartal Høydepunkt fra Q Omsetning MNOK 358,3 (+ 43,2 %) –Direktesalg MNOK 114,4 (+ 32,7 %) –Forhandlersalg MNOK 241,8 (+ 53,8.
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
LR-Akademi Lederbonus.
Kapittel 12 – Noen begreper
Forelesning i mikroøkonomi.
Maks oppfylte kundekrav og maks resultat. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 10.1, men gjør trinnene i motsatt rekkefølge: max.
Per Schjølberg-Henriksen Oslo 27. oktober 2004 Forskningsbasert kompetansemegling Erfaringer fra TEFT og IRC Forskningsbasert kompetansemegling Metoder.
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
OM 11: Capacity Planning and Control
UFLP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultatmodeller
Økonomiske teorier om patetnrett 1 Innledning 1.1 Hovedproblemstillinger: Hvordan virker patentrett? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Å starte bedrift. Forretningsplan Forretningsidè Markedsvurdering Markedsføring Lokaler og utstyr Organisering Økonomi.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Markedstilpasning © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Bedriftens kostnader Rett eller galt?
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Bedriftens kostnader Kostnader klassifiseres på en rekke forskjellige måter. En av de viktigste er hvordan de reagerer på aktivitetsnivået Faste kostnader.
Kapittel 14 Kostnad –resultat–volumanalyser
Kapittel 7 Kostnadsforløp og kostnadsstruktur
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Selge et produkt eller en tjeneste
Formålet med produktkalkyler
Utskrift av presentasjonen:

Optimal produkttilgjengelighet I SCM 12: Determining Optimal Level of Product Availability Optimal produkttilgjengelighet I Kundeservicenivå (CSL eller fr) Høy produkttilgjengelighet Økt salg, større lager Lav produkttilgjengelighet Mindre salg, mindre kostnader Hvordan finne riktig balanse? Hvilken strategi har en? Effisiens eller responsivitet BUS340 - SCM

Optimal produkttilgjengelighet II SCM 12: Determining Optimal Level of Product Availability Optimal produkttilgjengelighet II Kostnader ved overlagring: Co Lagringskostnader Kostnader ved dumping av sluttlager Kostnader ved underlagring: Cu Redusert salg på kort og lang sikt Aktuell etterspørsel er usikker Prognoser for etterspørsel Gjennomsnitt Hele fordelingsfunksjonen (snitt, varians) BUS340 - SCM

Over- og underlagringskostnader Salgspris: p Innkjøpspris: c Dumpingspris: s Overlagringskostnader: {kr/enhet} Underlagringskostnader: {kr/enhet}

Sesongetterspørsel - L.L.Bean Etterspørsel (hundre stk) Sannsynlighet 0,01 0,02 0,04 0,08 0,09 0,11 0,16 0,20 0,11 0,10 0,04 0,02 0,01 0,01 Kum. sanns. 0,01 0,03 0,07 0,15 0,24 0,35 0,51 0,71 0,82 0,92 0,96 0,98 0,99 1,00

Optimalt syklusservicenivå, én ordre I En bestilling før sesongen, overlager dumpes CSL angir sannsynligheten for å få en etterspørsel som er mindre enn O*. Øker en ordren med en enhet utover dette, vil forventet inntekt og forventet kostnad for denne siste enheten være: Forventet inntekt: Forventet kostnad: Optimalt syklusservicenivå når disse er like:

Optimalt syklusservicenivå, én ordre II Optimalt ordrekvantum: Forventet overskudd: (kanskje ikke nødvendig å pugge denne!)

Optimalt syklusservicenivå, én ordre III Forventet overlager: Forventet underlager:

Kontinuerlig bestilling med backlog Kontinuerlige bestillinger, ved manko vil kundene vente og får et prisavslag Optimalt syklusservicenivå blir en balansegang mellom lagringskostnader og nødvendig prisavslag når kundene må vente Ingen tapt etterspørsel - kostnadsminimum gir derfor maksimalt overskudd Prisavslag ved venting: CU Optimalt syklusservicenivå:

Kontinuerlig bestilling uten backlog Kontinuerlige bestillinger, ved manko vil kundene gå til andre leverandører Optimalt syklusservicenivå:

Styringstiltak Øke realiseringsprisen på varer som dumpes Salg av varer til lagersalgsbutikker Overføre til andre markeder Vil gjøre det lønnsomt å øke CSL Reduser kostnaden ved lagermanko Reserveleverandør Kjøpe varer fra konkurrenter Tilby prisavslag eller andre fordeler Vil tillate lavere CSL uten at det skaper problemer

Reduksjon av etterspørselens usikkerhet Bedre prognoser Bedret prognose medfører lavere kvantum overlager og underlager og høyere overskudd Hurtig respons (Quick Response) Reduksjon av ledetiden Prognosene blir mer nøyaktig Flere innkjøp per sesong Kjøperen får fordeler med reduserte kostnader Ulemper for leverandøren fordi ledetiden kortes ned og fordi det total leveransekvantumet reduseres

Prognosefeil og overskudd Forventet overskudd og over/underlager — Overskudd Overlager Underlager Prognosefeil

Quick Response, simulering Overskudd CSL = 0,94 Enkel ordre, hele bestilling før sesongen P = 14, D = 15, L = 30 24 034 Todelt ordre, siste bestilling i sesongen P1 = 7, P2 = 7, D = 15, L = ca.1 27 085 Todelt ordre, siste bestilling i sesongen P1 = 7, D1 = 15, P2 = 7, D2 = 3, L = ca.1 27 371 Ved gitt CSL vil oppsplitting av ordre medfører mindre totalt bestillingsvolum, mindre overlager ved sesongens slutt og høyere overskudd

Reduksjon av etterspørselens usikkerhet II Utsettelse av produktdifferensiering (postponement) Aggregerte prognoser er mer nøyaktig Bedre tilpasning mellom etterspørsel og tilbud Produksjonskostnadene er ofte høyere, jfr. Benetton Mest fordelaktig ved mange varianter, uavhengig etterspørsel mellom variantene og relativt lik fordeling mellom de ulike variantene Tilpasset utsettelse - basiskvantum produseres på billigste måte, resten ved utsettelse

Reduksjon av etterspørselens usikkerhet III Tilpassete kilder for leveranse Stabil leveranse fra effisient leverandør Variabel leveranse fra responsiv leverandør Volumbasert - toppvolumet kommer fra responsiv leverandør. Bl.a. aktuelt ved hovedproduksjon i fjerne lavkostland Produktbasert - Høyvolumsprodukter fra effisient leverandør, lavvolumsprodukter fra responsiv leverandør

Kap. 13.4 er ikke pensum

Optimal produkttilgjengelighet i praksis Bruk de analytiske metodene til å øke overskuddet Vær kritisk til etablerte verdier for produkt-tilgjengelighet Tilnærmede kostnader kan brukes fordi de optimale løsningene er ganske robuste Kostnader ved underlagring er vanskelig å anslå, gjør beregninger for ulike alternativer Skreddersy din tilpasning til usikkerheten Nivået for produkttilgjengeligheten må være tilpasset bedriftens strategi