Naturfag Nasjonal digital læringsarena, Naturfag 19.11.2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Matematikk for yrkesfag
Hva er NDLA? Initiativ fra fylkeskommunene Hensikt:
… når klasserommene fylles med PCer NDLA, Bergen Kjell Atle Halvorsen Program for lærerutdanning, NTNU.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Nasjonal digital læringsarena
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Digitale læringsressurser i skolen
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Ndla.no - versjon 2.0Nasjonal digital læringsarenaNorwegian digital learning arena Eksempel: Hudens oppbygningHudens oppbygning Eksempel: Hudens oppbygningHudens.
Gratis digitale læremidler for videregående skole
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Og Tilgangsprosjektet og Tilgangsprosjektet Gjermund Lanestedt Prosjektleder – Tilgangsprosjektet Utdanningsdirektoratet.
Den digitale dimensjonen i læreplanen for naturfag
Vurdering i utforskende arbeidsmåter
Oslo kommune Utdanningsetaten. Oslo kommune Utdanningsetaten Delprosjekt 1: Anvendelse og spredning av eksisterende digitale læringsressurser i realfag.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Digitale læremidler for videregående opplæring Gratis digitale læremidler for videregående skole Noen smakebiter Klikk på lysbildene, så kommer du rett.
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
Kompetansebygging 2.0, / Bibliotekmøtet på Hamar 2010 Karen J. Buset, UBiT Kompetansebygging 2.0.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
MED KLUBBEN I SENTRUM SOSIALE MEDIER. Hva er sosiale medier Sosiale medier Betegnelse på alle nettsteder der brukerne selv skaper innholdet Blandt de.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Arbeidssted.
Borre ungdomsskole
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
PORTEFOLIO Ekrom skole.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Dialogseminar Åre Skolebygg og pedagogikk – John Olav Larsen Skolebygg og pedagogikk Verdal kommunes retningslinjer (sak 02/05332): 1.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Hva er Fagbrev på jobb? Spredningssamling Prosjektleder Annikken Kjær Haraldsen.
Undervisningssektoren 2015
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Hva kan jeg gjøre bedre, lærer?
Sammensatte tekster ?.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Maria Tindberg.
Eksamen med begrenset Internett-tilgang Råd og tips til sentralgitt eksamen våren 2015.
Vi vet at alle kan. Alle elever kan lære trass ulike forutsetninger.
Lesing og lesestrategier
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Barnefotballseminar 2015 Trondheim 26.april 2015.
Digitale tips til bruk i FYR- arbeidet
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Nasjonal digital læringsarena Norwegian digital learning arena ndla.no Jan-Helge Atterås, styremedlem og leder Arbeidsutvalget.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
K APITTEL 9: U TDANNING I N ORGE Hovedpunkter. ”D EN GODE SKOLE ” – HVA ER DET ? Hva er ”den gode skole”? Hvilket innhold er det viktigst at barna lærer.
Ungdommens stemme på nett Anne Bentzrød, KS Møteplass, Sammen for barn og unge, 17. september 2015.
Konnerudmodellen «Av ungdom for ungdom» Et samarbeidsprosjekt om å skape en inkluderende og aktiv bydel for barn og unge Joakim Dokka Nordstad Konnerud.
Velkommen til innskriving ved Isfjorden skole
Informasjonsmøte FAU Kirkevoll skole desember 2016
Oppsummering Litt om våre læremidler Litt om klasserom.net
NDLA og Kahoot EngelskNDLA TyskNDLA Sorsamisk1NDLA HistorieNDLA
Ny vri Kany, Lene og Mona.
SiriLundinKeller-ILS-Universitetet i Oslo
Roede-kurslederen på Facebook
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
«Bare bok gjør ingen klok»
Digikort Gyldendal Akademisk
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Utskrift av presentasjonen:

Naturfag Nasjonal digital læringsarena, Naturfag 19.11.2010

NDLA sitt mandat Fylkeskommunalt samarbeid Øke tilgangen av kvalitetssikrede digitale læremidler Tilby digitale læringsressurser som dekker alle kompetansemål i læreplanen. Gratis for brukerne Åpent / fritt tilgjengelig Utvikle delingskultur Arena for deling og samarbeid 19.11.2010 Nasjonal digital læringsarena, Naturfag

NDLA har fordeler framfor ei bok Dynamisk Bevegelige modeller. Oppdatert. Gir tilbakemeldinger. Interaktiv. Brukermedvirkning. Deling. Valgfrihet Mange veier mot målet Tilpasset opplæring Samme stoff på flere nivå Tilpasset kunnskapsløftet med åpne mål. Språkvalg. Tilgjengelig ”Boka” er alltid med. Gratis for brukeren. Beholdes etter skoleslutt Innholdet kan brukes (CC) Inkludert lydbok Max 3 kg uansett innhold Søkbart Innholdet er søkbart etter type, faginnhold, nivå og læreplanmål. Nasjonal digital læringsarena, Naturfag 19.11.2010

Differensiering Kunnskapsløftet – åpne / vide kompetansemål Vi har ulike forutsetninger, ønsker og læringsstrategier Et mangfold av ressurser gjør tilpasset opplæring mer oppnåelig 19.11.2010 Nasjonal digital læringsarena, Naturfag

Bruk av NDLA Naturfag Muligheter Valgfrihet Variasjon Bredt tilbud av lærings- ressurser. Bevisst holdning til læreplan med åpne kompetanse- mål. Differensiering + Lokale forhold Individuelle behov Læringsstrategier Tar hensyn til 19.11.2010 Nasjonal digital læringsarena, Naturfag

Flere veier mot målet MÅL Simuleringer Lese Lese artikler hovedtekst / krydder /fordypning Forenklet alternativ Lytte til opplesning Interaktive Oppgaver Oppgaver MÅL Simulert lab. Animasjoner Forsøk / Feltarbeid Spill Video . eForelesninger Vitenobjekt 19.11.2010 Nasjonal digital læringsarena, Naturfag 6

Bruk av digitale læringsressurser Passiv konsument Aktiv deltaker 19.11.2010 Nasjonal digital læringsarena, Naturfag

Tilbakemeldinger fra brukere Bra side - det betyr at jeg får en 4 i stedet for 3 i naturfag. Dette nettstedet gir mange muligheter til læring, og gjør det mye mer morsomt. En god/ ypperlig/fin måte å lære på. Veldig fornøyd med NDLA Stoffet som ligger ute er bra. Dette er alt vi trenger for å oppnå læremålene. Noe naturfagboka ikke gjør. Der er det tatt med alt for mye unødvendige ting. En super måte å lære på, jeg lærer mye fortere. Artig også! Det er mye aktuelt. Syns denne muligheten åpner for at mange som egentlig ikke liker naturfag kan prøve Animasjoner er en fin måte å lære på, det blir ikke så kjedelig. BRA!! Lærer mye av det  Med animasjon og småtester lærer jeg bedre fordi det er morsommere enn å lese i ei bok. E-forelesning er alltid interessant og lærerikt. Det er en av mine favoritt-læringskilder på NDLA. Denne siden er utmerket. Det er mye lettere å lære fra den enn fra boka. Artig! Gjør det litt lettere å lære. eForelesninger er topp  19.11.2010 Nasjonal digital læringsarena, Naturfag 8

Statistikk 19.11.2010 Nasjonal digital læringsarena, Naturfag

Naturfag-redaksjonen Einar Berg Ragnhild Baglo (Biologi 1) Alf Jacob Nilsen Kristin Bøhle (redaktør) 19.11.2010 Nasjonal digital læringsarena, Naturfag

God tur gjennom en spennende naturfagverden Forutsetning for suksess: Kunnskapsløftets åpne mål utnyttes Tilpasset opplæring (type innhold / nivå) Stimulere forskertrang og nysgjerrighet Utnytte dynamiske ressurser der de gir fordeler Kontinuerlig utvikling Brukermedvirkning Klasserom ndla.no Behov NDLA redaksjon 19.11.2010 Nasjonal digital læringsarena, Naturfag