Brukertest av uio.no juni 2011: Rapport med heatmaps

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Blogg En blogg kan sammenlignes med en nettbasert dagbok. Her kan du publisere tekst, bilder, videoer. Leserne kan kommentere det du har skrevet i din.
Advertisements

Ny ordlyd på rapportene i avdelingen og nye rutiner for registrering av skyteaktiviteter For nye brukere: Du må først være registrert med en e-postadresse.
GoOnline XP publisering Hvordan komme i gang med GoOnline XP. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline.
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
YouTube Amerikansk nettside Gratis Video og musikk
Internett for nybegynnere
Ebus Management Center En liten bruksanvisning for de enkleste funksjonene.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Antalis-HQ BRUKERVEILEDNING FOR BESTILLINGER. Antalis, Europas ledende distributør av papir, emballasjeløsninger og dekor & display produkter, presenterer.
VM Fotballen.eu har foran VM i fotball 2010 fått på plass et VM-studio utenom det vanlige. Det du ikke finner om VM her er ikke verdt.
EVurdering Et webbasert system for elektronisk vurdering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av elektronisk system for vurdering av forskningssøknader.
Brukermanual for NROFs lokalavdelinger©
Oppdatere innstillinger for profil og personvern Trykk deretter F5, eller klikk Lysbildefremvisning > Fra begynnelsen for å starte kurset. Klikk Aktiver.
Enkel brukerhåndbok for NFUs redaktører Versjon 1, 3. februar 2013.
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Vurdering av nettstedet ”Paper online” Et midt på treet greit nettsted om resirkulering av papir!
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Godt verktøy er halve jobben
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
6. Navigation and Information Architecture Navigering og sidestruktur.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
BraWeb Bestilling. Bravida tilbyr nå BraWeb Bestilling.Dette er et web-basert system for arbeidsbestilling. Systemet er interaktivt og dynamisk, og gir.
Brukertest toppnivå uio.no Foreløpig gjennomgang av viktigste funn.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
- Fast tilbud om brukertester som støtte til smidig – prosessen!
Tannpleiernes tannpine -podcasting ved Odontologisk fakultet.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Surfing sosiale medier - kjendiser Om du lurer på om sosiale medier er noe for deg kan du titte på en del av inneholdet før du bestemmer deg. Vi skal se.
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Forside Korteste sti BFS Modifikasjon Dijkstra Eksempel Korrekthet Analyse Øving Spørsmål Dijkstras algoritme Åsmund Eldhuset asmunde *at* stud.ntnu.no.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Klart språk og brukerinvolvering Frokostseminar DIFI Oslo 11. juni 2014.
Mandag 8. November Powerpoint..
Agenda Velkommen til nye medlemmer!
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Sponsor og Annonser.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
10 regler for å skrive for web
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Rapport brukertest jus2.uio.no Av: Jostein Magnussen 30. november 2009.
Brukertest toppnivå uio.no
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
10/18/11 Skrive for nett Skriveuka 2011 Tengel Aas Sandtrø Pedagogisk utviklingssenter.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Lesing og lesestrategier
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Lese digitalt Å lese digitalt – og viktigheten av navigasjon.
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK. Prosjektleder ”Nye nettsider for Veiledningssentrene i Akershus”. Kontaktinfo:
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK – prosjektleder for ”Nye nettsider for videregående skoleri Akershus fylkeskommune”.
Registrering av testresultater fra mobiltelefon
Registrering av testresultater Trinnene i prosessen Logg deg inn på Admin-sidene Opprett en ny test Legg til testresultater Registrer.
STUA seminar 11. februar 2016 Marianne Jacobsen Veiledning hos MN-studieinfo.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Hvilke plattformer bruker dere?
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Tematiske inngangsveier
Brukerundersøkelse, vår 2017
Enkel brukerveiledning
Nett og kommunikasjon Flere studenter på utveksling
Camilla Hall-Henriksen
Utskrift av presentasjonen:

Brukertest av uio.no juni 2011: Rapport med heatmaps Kari Hamnes & Ida Aalen 29. juni 2011

Innhold  Navigasjon mellom ulike nivåer  Bunnmeny, venstremeny og brødsmulemeny  Nettskriving  Programvelgeren  Studiesidene  Biblioteket  Finne forskning  Finne institutter og fakulteter  Andre observasjoner Om brukertesten

Navigasjon mellom ulike nivåer

Hæ? Hvorfor er jeg plutselig på Institutt for informatikk? Er vi ikke bare på Forskning nå da? Oi! Er vi fortsatt her? Åh! Dette er jo bare tull! Det er litt vanskelig å se at man ikke er på UiO lenger... Men vent... Nå er jeg jo på institutt for informatikk!

Observasjoner og problemer Folk legger ikke merke til at de går til en annen gren av nettstedet fordi sidene ser så like ut I tillegg scroller folk ofte langt ned på siden, og ser ikke at logoen har blitt endret når de scroller seg opp igjen til menyen

Løsningsforslag Legg inn enhet i overskrift på siden, for eksempel “Forskning ved ILOS”. Bruk samme forkortelse som på forside-fanen på enheten En mulig løsning er å gjøre endringer i utseendet til fanene i hovedmenyen, eksempelvis fargeforandring Brødsmulestien kan flyttes til under fanene Hovedpoenget er at det må være en tydelig visuell endring når man går fra en gren til en annen

Bunnmeny, venstremeny og brødsmulemeny

Heatmap Røde områder: Der brukerne har sett mest (samlet for hele testen for den enkelte siden). Mest fokus i innholdsfeltet, men leter også i venstremeny og bunnmeny. Mer fokus på venstremeny enn på bunnmeny på «bunnsider« (oppfattes antakelig som mer lokal og relevant for den konteksten man er i).

Mange av brukerne brukte venstremenyen for å navigere Mange av brukerne brukte venstremenyen for å navigere. I dette eksemplet var det for lite informasjon i innholdsfeltet for å løse oppgaven med å finne ut hva man må ha gjort før du kan ta en PhD.

Her titter brukerne ganske mye i bunnmenyen – både fordi det er relevante stikkord, men også fordi det er en veldig kort side slik at de ser bunnmenyen innenfor samme skjermbilde som innholdet.

Observasjoner og problemer Det er veldig varierende om folk bruker bunnmenyen for å navigere Har de først oppdaget bunnmenyen, så bruker de den mye – vet at de finner ting her Når de først har oppdaget brødsmulemenyen, så bruker de denne til å navigere tilbake til hovedforsiden Venstremeny og bunnmeny ble brukt, men folk leter først i innholdsfeltet.

Løsningsforslag Venstremenyen og bunnmenyen brukes av en del av testpersonene når de ikke finner det de leter etter i innholdsfeltet. Det er derfor viktig å beholde disse. At bunnmenyen og venstremenyen brukes såpass mye er også et tegn på at innholdsfeltet ikke alltid er godt nok utformet.

Nettskriving

Det står ikke noe om når.... Du må ha C i snitt, bla bla, bla... Jeg ville tro det var på de sidene her... Men jeg må kanskje gå et annet sted... Det er litt mangel på overskrifter... Nå må jeg lese veldig mye som ikke er relevant... Det står ikke noe om når.... Du må ha C i snitt, bla bla, bla... Jeg har ikke anelse... Jeg ville nok ringt eller sendt mail eller snakket med en lærer...

Observasjoner og problemer For lite bruk av punktlister og nummerlister For få underoverskrifter Flere av tekstene er dårlig prioritert og lite gjennomarbeidet Duplisering av innhold som man heller kan linke til gjør tekstene unødvendig lange

Løsningsforslag Alle tekster bør bearbeides ut i fra skriveregler for nett, eksempelvis Bruk av punkt- og nummerlister Underoverskrifter Prinsippet om synkende viktighet Lenk heller til bearbeidet innhold som allerede eksisterer sentralt istedenfor å lage det samme innholdet på nytt lokalt

Programvelgeren

Det er blitt lettere å finne enn før, det er fint kategorisert.... Her kan man velge flere ting samtidig.... Her kan man jo innskrenke.... Det var alfabetisk, og så begynte det på nytt igjen under! Men hvor er Latin-Amerika? Litt beskrivelse ville vært fint synes jeg....

Observasjoner og problemer Programvelgeren fungerer stort sett veldig bra, men har fortsatt forbedringspotensiale Det er av og til vanskelig å oppdage at listen oppdateres, om man har haket av mange alternativer Det er utydelig at studieprogrammene som ligger nederst ligger der fordi de ikke lenger tar opp studenter Det er vanskelig å finne studieretningene (under programmene) gjennom programvelgeren

Observasjoner og problemer Det første ordet i studieprogrammets navn er svært viktig når folk leter i listen over studieprogrammer Eksempel: Når man leter etter et studie hvor man kan lære om Latin-Amerika, går folk videre når de ser ordet “Europeiske....” Det er svært vanskelig å få øye på linken til forklaringen på studiestrukturen, men de fleste sier de heller ville lett etter slik informasjon på Google eller Wikipedia Når de ser det i bunnmenyen skjønner de at Studiestruktur og grader er stedet for å finne ut om bachelor, PhD etc. Her fungerer også venstremenyen bra.

Løsningsforslag Vise et lite ventehjul når brukeren endrer innskrenkingen på Programvelgeren. Denne må være over folden! Over listen av studie programmer, og helt nederst i listen, kan man legge en lenke til programmer som ikke lenger tar opp studenter Når et program har flere studieretninger, bør det i underteksten så “Studieretninger: …”. De eventuelle studieretningene kan også være klikkbare.

Løsningsforslag I stedet for en link som forklarer studiestrukturen nedenfor Programvelgeren, kan man legge inn et tooltip ved siden av de ulike gradene i Programvelgeren. Eksempel: For Bachelorgrad kan tooltipet vise teksten “Bachelorgrad kan du få etter å ha gjennomført tre års studium på lågare grads nivå. Du kan søkje om opptak til bachelorstudium på grunnlag av fullført vidaregåande skole”

Studiesidene

Brukerne hopper over Kontakt oss, selv om de ble bedt om å finne kontaktinfo for dette studiet. Oppfattes muligens som header. Lenkelisten med sentral studieinformasjon trekker aller mest oppmerksomhet. Knappen dernest.

Observasjoner og problemer De fleste lette i listen med linker som “Hvorfor velge....” osv før de så den blå knappen med “Hvordan søke på dette studiet” når de skulle finne opptakskravene Potensielle studenter er opptatt av om de har sjanse til å komme inn, men det er ikke lett å forstå at slik informasjon finnes bak “Hvordan søke....” Alle testpersonene har problemer med å oppdage linken “Kontakt oss” til høyre

Observasjoner og problemer Det synes som at informasjon om jobbmuligheter og videre studier var vanskeligere å finne når dette ikke hadde en link i boksen sammen med “Hvorfor velge dette programmet” osv. Det er ofte svært mange lenker nederst på studiesidene, noe som gjør det vanskeligere å lete

Løsningsforslag “Hvordan søke…” er en handlingsdriver. Konvensjonen er at handlingsdrivere plasseres til høyre, og boksen med knapp bør derfor bytte plass med lenkene med informasjon om studiet Det bør være en egen lenke til “Opptakskrav og poenggrenser”. Dette er viktige triggerord for potensielle studenter tidlig i prosessen “Kontakt oss” kan fylles ut med viktigste kontaktinformasjon, og bør også få mer luft. Denne oppfattes i dag som en overskrift

Løsningsforslag Lenken til “Jobb og videre studier” bør også ligge i lenkelisten som begynner med “Hvorfor velge dette programmet” osv, uavhengig av om karriereintervjuene hentes frem på siden. Lenkelister nederst på studiesiden bør prioriteres bedre. Alle linker som gjelder studenter generelt bør fjernes, ettersom bunnmenyen uansett viser videre til generell studieinformasjon

Biblioteket

Det heter jo BibSys... Men jeg vet ikke hvor jeg kommer inn... Nei... Jeg vet ikke... Det heter jo BibSys... Men jeg vet ikke hvor jeg kommer inn... Er det ikke noe sted man kan søke? Men her burde det jo være en søkelinje...

BIBSYS er en sterk trigger.

BIBSYS er en sterk trigger. Gaze opacity Samme som heatmaps, men kan se innholdet som brukerne har fokusert på.

Observasjoner og problemer Man kan godt havne på UBs sider uten først å ha vært på deres forside. Derfor klikker mange på triggerordet “Låne”, og forstår ikke hvorfor det ikke er noe søkefelt her Alle eksisterende studenter og ansatte i testen ser etter triggerordet “Bibsys” når de skal låne bok

Løsningsforslag Legg inn søkefeltet fra UBs forside også på Låne-siden til UBs hovedside Dette løser også problemet med at folk ikke finner ut hvordan de skal låne når de er inne på siden til et bestemt bibliotek, ettersom de ser triggerordet “Låne” i hovedmenyen

I denne sammenhengen er brukerne ute etter oversikt over tjenestene og skal etterpå låne en bok.

Observasjoner og problemer Bildet og lenkene i boksen Vårt bibliotek får stor oppmerksomhet, og flere av brukerne klikket seg videre til den underliggende HumSam-siden, men går stort sett rett tilbake fra HumSam-siden eller velger Låne i hovedmenyen Brukerne ser lenkene til tjenestene, men de fleste valgte Låne i hovedmenyen når de skulle finne ut om å låne en bestemt bok (ikke lenken i tjeneste-boksen). Igjen, alle eksisterende studenter og ansatte leter etter noe med “BIBSYS” når de skal søke/låne. Selv noen av de ansatte stusser på ordet HumSam når de kommer til siden om biblioteket, men eksisterende studenter og ansatte resonnerer seg fram til hvorfor det heter det. Mindre viktig for “russen”.

Løsningsforslag Legge sentral informasjon om biblioteket (kontakt, åpningstider) på denne siden istedenfor undersiden (høyre kolonne) Legge til Bibsys som triggerord ved Låne, dette vil fange oppmerksomheten til studenter/ansatte. Når det kommer et søkefelt på Låne-siden vil de ha kommet til riktig sted og får utført det de skal.

Finne forskning

Jeg tror jeg heller ville googlet det. Men jeg vet jo ikke hvilket fakultet det tilhører... Men jeg aner ikke hvilket område det er på... Må jeg gå inn på alle disse her da…? Det er jo ikke noe vits å ha forskningsprosjekter når man likevel må gjennom kategoriseringen Det hadde vært litt enklere med “Søk etter prosjekter”...

Brukerne skanner de første ordene i prosjektnavnene, og de ser på lenkene som leder videre.

Brukerne skanner de første ordene i prosjektnavnene, og de ser på lenkene som leder videre.

Her ville jeg bare gitt opp og brukt Google i stedet. Det er jo veldig vanskelig å kategorisere. Noen ganger må man bare søke. Her skulle det vært en søkemotor. Jeg er usikker på hvilket fagområde det er...

Observasjoner og problemer Hvis man leter etter et forskningstema, får man av og til en side som viser prosjekter, grupper og lignende innen tema, mens andre ganger får man kun linker til institutter og enheter som forsker på temaet. Dette er til stor frustrasjon, fordi de de blir usikre på hvilken enhet de bør klikke videre til Hvis man leter etter et forskningsprosjekt, må man vite eller forstå hvilken gruppering (i praksis fakultet) prosjektet sorterer inn under Samtlige testpersoner etterlyste et søk

Løsningsforslag Det er en god idé med et felles søk som søker i forskningsgrupper, forskningstema og forskningsprosjekter. Det er uansett klart at det må gjøres en jobb for å kategorisere og forbedre innhold og struktur på forskningssidene. Det er mulig man kan hente noe fra arbeidet som har blitt gjort for å systematisere emner

Løsningsforslag Om forsknings-prosjektene skal deles inn etter fakultet ville det være bedre med noen stikkord enn begynnelsen på en alfabetisk liste fordi de første ordene i prosjektnavnene ikke nødvendigvis forteller hva prosjektet handler om (brukerne skanner de første ordene – se heatmap) Dette gir et bedre inntrykk av hva fagområdet omhandler. Hvorvidt stikkordene skal være lenker kommer an på hvor detaljert klassifiseringen er.

Finne institutter og fakulteter

Observasjoner og problemer Nye (og potensielle) studenter vet ikke nødvendigvis hva fakulteter og institutter er. Derfor er det også vanskelig for dem å skjønne hvor man skal lete etter dette, hvis det er aktuelt “Finn fram på UiO” fungerer bra Fakultet og institutt er gode triggerord for de som er kjent med hvordan universitetet er organisert Det virker tilfeldig om fakultet og institutt inngår som triggerord i navigasjon og menyer

Løsningsforslag Når man klikker på “Fakultet, institutt, senter og andre eininger” fra “Om UiO”, så bør linken øverst på siden være “Fakulteter og institutter” i stedet for bare “Fakulteter” I bunnmenyen på “Om UiO” bør også “Fakulteter og institutter” også være På “Om UiO” i boksen “Organisasjon” bør man vurdere å flytte “Fakultet, institutt, senter og andre eininger” øverst

Andre observasjoner

Observasjoner, problemer og løsningsforslag Tilgjengelighet Det bør generelt markeres når linken leder videre til en dokumenttype som ikke kan åpnes i nettleseren, eksempelvis .doc og .pdf Skriv f.eks. (doc) eller (pdf) bak lenken Det er mange døde linker Døde linker gir et svært dårlig inntrykk av et nettsted. Om man ikke har innholdet, bør lenken fjernes!

Observasjoner, problemer og løsningsforslag Forskningsinfrastruktur (forskningsfartøyer) Fem av testpersonene fant informasjonen om forskningsfartøyene ved Biologisk institutt Tre av disse gikk inn via instituttet > Forskning >Havforskning og så valgte de forskergruppen Marine Biology. Der fant de informasjonen under avsnittet Fasiliteter. Her var argumentasjonen deres for denne navigasjonen basert på at de antok at det måtte være innen disse forskningsområdene at forskningsfartøyene ble brukt. En av testpersonene gikk via menyvalget i bunnmenyen for Biologisk institutt. Russen fant ikke denne informasjonen, og det skyldes nok mangel på kunnskap om hvilke forskningsdomener slike fartøy er relevante. De har heller ikke noe forhold til forskningsinfrastruktur. Men de er heller ikke i hovedmålgruppen for slik informasjon, så det anses ikke som noe stort problem. De som fant informasjonen hoppet ganske raskt til avsnittet om fasiliteter, så det kan tyde på at dette ordet fungerer brukbart som triggerord. Kanskje blir forskningsinfrastruktur noe tungt, og det er mulig at Fasiliteter for forskningen, Fasiliteter ved instituttet eller bare Fasiliteter kan brukes som et alternativ I bunnmenyen.

Observasjoner, problemer og løsningsforslag Studiewidget Ble positivt mottatt Alle tre som testet denne forsto umiddelbart hva de ulike elementene var. Ingen av dem hadde lagt merke til den før, så denne linken kunne vært gjort større, i hvert fall hvis folk er koblet til UiOs nettverk. IT-sider Brukerne gikk nokså rett på Tjenester og verktøy for å finne IT-ting Klarte greit å løse oppgavene, også russen Likte brukerveiledning med skjermbilder, synes det så greit ut

Brukerne gikk ganske rett på for å finne veiledning for utskrift på trådløst nett, og for å finne ut av lisens for et Adobe-produkt. Det var kun en bruker som klikket et annet sted enn forventet.

Observasjoner, problemer og løsningsforslag På “Om UiO→Organisasjon” gir søk på enheter kun kontaktinformasjon for enheten, mens å klikke seg frem leder til enhetens nettside. Kontaktinformasjon bør som et minimum vise lenke til enheten Folk liker godt at de får forslag når de søker etter personer. Det ble også nevnt av eksisterende studenter at de likte å få forslag når de søker etter emner. Det er vanskelig å forstå hvorfor personsøk av og til kun viser til kontaktinformasjon (eksempelvis fra forsiden), og andre ganger viser til nettside med CV osv. (eksempelvis fra fakultet), for samme person! (se eksempel neste side)

Ansattsøk fra forsiden Ansattsøk fra MatNat

Om brukertesten

Om brukertesten 8 personer fikk realistiske oppgaver som de skulle løse på uio.no Gjennomført 6. og 7. juni 2011 Det ble stilt oppfølgingsspørsmål underveis Det ble benyttet øyesporing (eye-tracking) underveis for at observatører kunne se hvor brukerne så på skjermen Mellom 25 – 30 personer fra UiO observerte brukertester i løpet av de to dagene Leveranser: Rapport (denne rapporten) Sluttpresentasjon (hos UiO)

Oppsett av testen Testrommet Observasjonsrommet Moderatoren sitter sammen med testpersonen i et eget rom og gir oppgaver på nettstedet. Observatører fra kunden og Netlife Research følger med på testen fra et annet rom ved hjelp av skjermbildet fra PC'en til testpersonen og lyd/bilde av testperson og moderator.

Testoppgaver Se eget dokument: uio.no: Testopplegg for brukertest 6. – 7. juni 2011 (filnavn: uio_brukertest_juni2011_testopplegg.doc)

Testpersoner TP# Kjønn Alder Segment TP1 Mann 21 Student UiO, samfunn 34 Postdoktor, medisin, vitenskapelig ansatt TP3 Kvinne 20 Student UiO, jus privatist TP4 29 Student UiO, sosiologi TP5 38 Professor medisin, vitenskapelig ansatt TP6 25 Journalist Radio Norge TP7 18 Russ TP8

Heatmap Røde områder: Der brukerne har sett mest (samlet for hele testen for den enkelte siden).

Gaze opacity Samme som heatmaps, men kan se innholdet som brukerne har fokusert på.

Kari Hamnes kari@netliferesearch.com twitter.com/khamnes Ida Aalen ida@netliferesearch.com twitter.com/idaaa