Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Brukerundersøkelse, vår 2017

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Brukerundersøkelse, vår 2017"— Utskrift av presentasjonen:

1 Brukerundersøkelse, vår 2017
Studieinformasjon og studieprogramsider

2 Mål for brukerundersøkelsen
Bruke funn for å forenkle og forbedre hvordan studentene får studieinformasjon Tilpasse studieprogramsidene til studentenes behov og bruk Innspill til hvordan vi kan rekruttere studenter gjennom fakultetets nettsider

3 Intervjuobjekter 34 bachelor- og masterstudenter ved SV-fakultetet
Alle studieprogram representerte Omtrent 20 spørsmål i tillegg til en praktisk oppgave på uio.no

4 Hva spurte vi om? Hvordan holder de seg oppdaterte på studieinfo, beskjeder, nyheter og arrangement Bruk av e-post, Fronter og Mine studier Bruk av studieprogramsidene Tanker om innhold på studieprogramsidene – hva fungerer/fungerer ikke? Hvordan kan vi gjøre studieprogramsidene mer appellerende for potensielle søkere Praktisk oppgave: søke seg frem til informasjon om permisjon på uio.no

5 Studieinformasjon Hovedfunn
Studentene ønsker å bli varslet når de får en ny beskjed og ønske om et varsel når det endres i timeplan Noen mener det er for mange plattformer Mine studier er lite kjent Vi har ikke en ensartet praksis for hvordan vi informerer

6 «Det er mange plattformer, og man vet aldri hvor informasjonen kommer
«Det er mange plattformer, og man vet aldri hvor informasjonen kommer. Hadde vært fint om det var én plattform.» PECOS-student

7 E-post De fleste oppgir at de bruker e-post ofte
Mange bruker UiO-adressen Meningene om e-post er delte; noen mener det er for mye, noen for lite, noen stoler mer på e-post enn info andre steder, noen mener det er mye spam, andre mener det er lite e-post = Ikke ensartet praksis på SV

8 Hvordan får du beskjeder og nyheter?
E-post Facebook Medstudenter Beskjedfelt Fronter SMS = en lite ensartet praksis

9 Fronter De fleste bruker Fronter til å levere oppgaver og hente forelesningspresentasjoner. Også en del som finner pensum der De tilpasser fronterbruken til emnene de tar, noen undervisere bruker Fronter mye, andre mindre.

10 Mine studier De fleste bruker kun kalenderfunksjonen og abonnerer
De fleste er ikke klar over at det finnes noe annet enn kalender i Mine studier De få som bruker Mine studier aktivt er positive

11 TV-skjermer «Kaster et blikk på dem»
Mange synes de er fine og informative Inntrykket er at skjermene fungerer som et supplement til andre kanaler

12 Semester- og emnesider
Mange sjekker mest i starten av semesteret Finner info om eksamen, pensum, læringskrav. Få sjekker beskjeder der

13 Facebook De fleste følger sitt institutt og SV-fakultetet
Ønsker info om arrangementer der Flere nevner at det kommer lite fra institutt/fakultet i deres feed

14 Hvordan vil du helst få studieinformasjon?
De fleste svarer e-post, men det kommer tydelig fram at det de egentlig ønsker er En plattform å forholde seg til Varsel når man får en ny beskjed, det skjer endringer i timeplan

15 Studieprogramsider «Oppbygging og gjennomføring» er mest besøkt. Studentene ser etter lenker til emner Flere sier de leser beskjeder på studieprogramsiden Mange har også gått inn for å lese karriereintervju Studentene ønsker seg flere karriereintervju, bedre bilder og video (vi har fått nye programsidebilder etter denne undersøkelsen)

16 Andre funn Nesten samtlige bruker google.com for å søke opp informasjon som ligger på uio.no Flere synes tverrfaglighet og fordypninger ikke ble fremhevet godt nok, for eksempel på SOS, SGO og UTV Feltarbeid må fremheves, gjerne med gode bilder

17 Innspill til bedre rekruttering I
Mange nevner at de ønsket seg et innblikk i studiehverdagen da de skulle søke Studentaktiviteter, sosiale arrangement og intervju med eksisterende studenter - hvordan er studiehverdagen og hva er fremtidsambisjonene? Noen nevner at teksten på «Hvorfor velge dette programmet» og «Hva lærer du?» må spisses og kortes ned

18 Innspill til bedre rekruttering II
Noen nevner at «Kort om programmet» ikke stemmer med virkeligheten på studieprogrammet «Programmet bør ha en mer presis beskrivelse, slik at ikke så mange faller av» ECON-student


Laste ned ppt "Brukerundersøkelse, vår 2017"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google