Om attføringsbedriftenes fremtidsmuligheter etter NAV reformen og AVI meldingen ………… men også litt om organisasjonen, politikk mm Årskonferansen 2007,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Fagforeningens arbeid for mangfold
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
AVI-meldingen og attføringsbedriftenes plass
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Næringslivets utviklingsmuligheter Atle Kvamme Bergen Næringsråd 1.
Alfhild - leder Østlandet
GREP (Kompetanseutvikling Grenland AS)
Idéseminar vedr. «Arbeidsinkludering som fagfelt»
Agenda - Prinsipper for bistand til brukerne - Rammeverk for arbeidsmetodikk i NAV - Arbeidsevnen i sentrum - Planer og velferdskontrakter - Tiltak og.
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Vi gir mennesker muligheter
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Serviceutvikling i endringens tid Servicekontorene etter NAV – hva nå ? Servicekonferansen 2008 – samarbeid og utvikling.
Strategiarbeid i praksis
Stjørdal Rotary-klubb
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
KVALIFISERINGSPROGRAMMET Syretesten på samarbeid i NAV Ola Heen Strømmen, NAV Buskerud Samarbeidskonferanse Norefjell, 21 april 2009.
Hvordan kan vi vite at denne store helsereformen virker i henhold til mål og intensjoner, for pasientene og kommunen som tjenesteyter? Nasjonal helsekonferanse.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Et inkluderende arbeidsliv - en utnyttelse av individets ressurser Statssekretær Jan Erik Støstad Arbeids- og inkluderingsdepartementet 27. mars 2007.
P E R S O N A L U T V I K L I N G.
Hva trenger brukerne av Arbeid med Bistand og hvordan skal vi sikre at den enkelte bruker får den oppfølging vedkommende trenger for å få og beholde en.
V/ Trine Arnesen. Kort historikk Industrieventyr avsluttet juni 2000 Klare strategier og målsettinger –Konsentrerer seg om arb/kompetanse –Få folk i arbeid.
Integrerende metode i nær- ingslivet versus opprusting i en attføringsbedrift Paal Haavorsen og Rune Kvarme Bransjeforeningen Attføringsbedriftene
Karriereveiledning Samhandling mellom NAV og Vest Agder Fylkeskommune.
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Arbeid til alle krever økt innsats … Anne-Lise Bakken nestleder i ASVL Fagkonferansen 10.februar 2012.
Karriereveiledning i et livslangt perspektiv – sammenhengen mellom NAV og skolesystemet Rune Kristensen, NAV Rana arbeid Tromsø 20. april 2007.
Flyktningkonferansen 2008
Reformer og tiltak som berører spillereglene i det norske arbeidslivet Statsråd Dagfinn Høybråten NHOs årskonferanse 2005.
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
Universitetets IT-virksomhet: Strategi, styring, organisering Presentasjon på USITs allmøte 9. september 2010 Lars Oftedal, IT-direktør.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Ny IA-avtale ”Aktiviserings og nærværsreformen”
Strategi for NRK Norges viktigste kilde til ny forståelse og felles opplevelser.
Velkommen til VTA- seminaret 2007, hotell Atlantic i Sandefjord.
DND Quo Vadis? Landsmøtet 2014 Alfhild - leder Østlandet.
Styre og bli styrt Hvordan praktisere god etatsstyring? Hvordan kan virksomhetene utnytte sitt handlingsrom og fullmakter i styring og ledelse? Marianne.
Velkommen!. Velkommen! Hvorfor trenger Norge et Faglig råd for PP-tjenesten?
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Inn på tunet – noe for Hemne kommune? Kari Frøseth, rådgiver
Attføringsbransjen i Vestfold er i endring
Hvilke forventninger og planer har St. Olavs Hospital knyttet til at reformens hensikt skal kunne bli en realitet? Samhandlingssjef Rolf J. Windspoll.
Tromsprodukt Formidlingsresultater og strategier.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Kommunesektorens utfordringer fremover
Larvik – der det gode liv lever!
Hvilke leger trenger samfunnet i fremtiden, og hva kan det bety for utdanningen av dem?
Leverandørmøter - EPJ Én til én-møte - april 2016.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Nye nettjenester – dette har vi gjort i Møre og Romsdal fylkeskommune Presentasjon i Kristiansand 16. desember 2010.
Norsk mal: Startside fullfarge fornye – forenkle – forbedre.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Visjon, virksomhetside og verdier
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Kommunal styring og planlegging av Helse- og omsorgtjenesten
Nettverksmøte den
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
NAV mulighetenes marked
Utviklingsprogram for byregioner
Utskrift av presentasjonen:

Om attføringsbedriftenes fremtidsmuligheter etter NAV reformen og AVI meldingen ………… men også litt om organisasjonen, politikk mm Årskonferansen 2007, Tore Rønnild

Attføringsbedriftene – størst og best på attføring seriøse tilgjengelige modige kreative arbeidssøkere nettverk kunder media ansatte eiere politikere offentligheten leverandører samarbeidspartnere andre attføringsbedrifter osv.

Har det skjedd noe på – la oss si - de 5 siste årene? Er arbeidssøker mer i sentrum? Har vi bedre politisk standing? Samarbeider vi bedre med NAV? Har vi bedre kompetanse? Er verktøykassa større? Er vi mer i media? Har vi bedre resultater? Har vi bedre økonomi? Er engasjementet mer glødende? Dokumenterer vi bedre? Har vi bedre nettverk? Er de ansatte mer fornøyd? Er eierne mer fornøyde? Noen spørsmål Markedsandeler?

Sentrale områder av vårt ”bakteppe” •Akseptert som sentrale og dyktige leverandører •Høy markedsandel •Politikken lytter •Byråkratiet lytter, men kommunikasjonen med NAV-ledelsen kunne vært bedre •Media mer interessert •Kompetanse, mangfold og omstillingsevne •Nettverk og samarbeidspartnere •Resultatutvikling i god retning •Arbeidssøker i sentrum •De langt fleste bedrifter god lokal standing

NAV Sitat Erik Oftedal, direktør arbeid og aktivitet: ”Framover vil det i mindre grad bli styring gjennom statsbudsjett, tildelingsbrev el, men i større grad ut fra lokal virkelighet. Det vil være en samlet styringsvirkelighet som er det sentrale”

NAV – tidenes reform •Aetat, trygd og sosial = to forvaltningsnivåer •431 nye kontorer •Samordning IKT •Kompetanseoppbygging •Sykefraværsarbeid •Pensjonsreform •Integrering •Bygge ny kultur •Avtale med alle kommuner = vær smart og ha tålmodighet

NAV: Kjerna i våre framtidsmuligheter baserer seg på fem forhold  se hele mennesket  den enkeltes bistandsbehov er avgjørende for innsats  det vil bli ”tenkt” på en annen måte, allerede i gang  NAV verken vil eller kan levere alt selv  evne til innovasjon Har vi noe å tilby?

AVI – meldingen : Arbeid, velferd og inkludering •Veldig mye bra bakgrunnsstoff på viktige samfunnsområder •Søker helhetstenking, delaktighet og integrasjon •Politikken knyttet til ”våre” områder går mot større mangfold, utvidete muligheter, nye målgrupper og nye tiltak •NAV arbeider på spreng med konsekvens av meldingen: Lovendringer, forskriftsendringer, nye forskrifter, gjennomgang regleverk el.

Viktigste nye tiltak •Avklaringstiltak, kjøp eksterne leverandører. Utvidelse dagens regelverk •Styrke opplæringen i grunnleggende ferdigheter, praksisnære opplæringsformer •Kjøp av nytt oppfølgingstiltak, kombinert med utdanning, arbeidstrening el •Forsøk med tidsubestemt lønnstilskudd •Kvalifiseringsprogram og stønad for langtids sosialhjelpsmottakere. Kommunalt driftsansvar, NAV forvaltningsansvar

HVORFOR SKAL NAV VELGE OSS? Min påstand: Det holder ikke med alt vi er i dag. Bedriftsreelle miljøer, kompetanse, nettverk, metoder og verktøy, omstillingsevne – alt er godt grunnlag. Vi må forstå anbudet, utvikle nye nettverk, endre myter og realiteter som innelåsning, ny kompetanse, nye typer samhandlinger, ny fleksibilitet, inngå nye allianser, skape ny image, møte ny og annerledes konkurranse, hvilken rolle skal organisasjonen vår ha i dette, osv

Noen konsekvenser •Ny oppmerksomhet eierskap – strategisk eierskap? •Nye konkurrenter •Utvikling av ”våre” tiltak •”Våre” tiltak sett i helhet •Vi er en så stor leverandør at vi vil mer og mer bli satt under lupen •Økt mediainteresse •Dokumentasjon og forskning •Økt bruk av bedriftene som premissgiver •Økt samarbeid attføringsbedriftene •Utvikle organisasjonen i en til dels ny verden •Prekvalifisering av anbydere? •Rammevilkår og betaling? •Større mangfold og ulike bedrifter •Nye dører til næringslivet

NAV vil samspille om •Utvikling av ny lokal samarbeidsavtale overordnet en revidert krav- spesifikasjon •Utvikling av nye godkjenningskriterier •Nye definisjoner av måloppnåelse

Statsråden •Nasjonal politikk kontra lokale muligheter •Hva gjøres for å stimulere til nødvendige lange løp? •Hvorfor sterkere konkurransutsetting på vårt område enn noe annet? Kan nye former tenkes? •Er full budsjettfrihet for NAV en styrke eller svakhet for bruker?