Sommervikar i Blend.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samling 2. Kompetanseprogram for handels- og servicenæringen i omstillingskommuner.
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Samhandling.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
FORHANDLINGS- TEKNIKK
Fra ord til liv Mars 2011.
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Generell kundebehandling på telefon INTERAKTIVT LÆREVERK
Hønefoss politistasjon
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
PRESENTASJONSTEKNIKK. FORBEREDELSER PLANLEGG UT I FRA:
Nettvett.
Forretningsidé Vil du være med på den nyeste moten og gjerne før de andre, så er Blend og BlendShe stedet for deg. Her finner du unike og moteriktige.
NESO Formannsskole Ledelse
Vi fikk i oppdrag å lage en opplærnings plan for tre studenter som har takket ja for en slik opplæring for Blend. Problemstilling: Vi skal opplære disse.
Frontlinjeserivce
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand
REKLAME.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Bokpresentasjon Oslo.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Opplæring av nyansatte hos Blend.
Kantinen - Torsdag 03. Mai 2007 ”Introdusere” Blend til studentene.
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
av Yocasta L. Sosa De Veisten
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Hvordan bruke mediene? Av Gladston.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Grunnleggende pedagogikk,
Tema: Kommunikasjon i team
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
12 Aug 2001IN-DBL2001_LMK_Forhandlinger1 Forhandlinger IN-DBL2001 IFI, UIO.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
For lokale tillitsvalgte
ANALYSE/PRESENTASJON AV REKLAMEFILM
Problemløsning.
Utarbeidet av Sissel Vestre
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Felles tema i mars: Selvkontroll
Kapittel 7: Salg Læreplanmål: – Gjennomføre en salgssamtale for et produkt Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Fokusområde 13 Respektfull kommunikasjon Januar-juni 2015.
Markedsføring.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Kapittel 1 SAMSPILL.
1 Kommunikasjon.
Kommunikasjon Gode samtaler. Kommunikasjon Gode samtaler.
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Sommervikar i Blend

Problemstillingen - Innledning Å få lært opp tre studentene ifra Mai og til midten av Juli når de tar fatt på sommervikarstilling i Blend Disse ”bitene” som studentene skal læres opp i er den handlingsplan som de skal følge i lag med ansatt fra Blend. 2 timer i pr. måned fra Mai til midten av Juli. Vi har tolket oppgaven med å presentere de ulike bitene som disse studentene skal læres opp i

Handlingsplan: Mål for opplæringen ”Yte best mulig service overfor kundene slik at behovene deres blir tilfredsstilte” Det innebærer å kunne: Hvordan et kjøp oppstår Fasene i salgsarbeidet Oppfatte kjøpesignaler, innvendinger og kjøpemotstand Hva kommunikasjonsmodellen går ut på Hva begrepet service er/betyr og blir tolket Til slutt skal disse ta fatt i jobben som sommervikar.

Kjøpsprosessen Kjøpsprosessen – Hvordan oppstår et kjøp? Et behov oppstår Kundene søker informasjon Kunden vurderer alternativer Det blir besluttet å gjennomføre et kjøp Vurdere om kjøpet var vellykket Hvis et kjøp er vellykket: Etabler gode forhold til kundene I en kjøpsprosess: Gi kunden mer enn forventet

Fasene i salgsarbeidet Kontakt skjer på to måter - 1 kjøperen tar initiativet - 2 selgeren tar initiativet Kom med gode løsninger, skap vinn-vinn situasjon Argumentere og overbevise kunden Å avslutte og treffe beslutning, still spørsmål

Oppfatte kjøpesignaler, innvendinger og kjøpemotstand Det finnes tre kjøpesignaler fra kunder Spørsmål Kommentar Og fysiske handlinger Og det gjelder å oppfatte disse signalene! Innvendinger Vanlig kjøpemotstand Innvendinger mot reelle årsaker Motforestillinger Ønske om å utsette handelen Pruting og forhandling

Kommunikasjon Felles forståelse av hvordan vi tenker Er en prosess der en part formidler noe til en annen part. Eksempel selger – kunde. All kommunikasjon har et mål. Målet til en selger er for eksempel å få solgt en vare eller tjeneste.

De ulike delene i Kommunikasjonsmodellen Avsenderen i modellen er den som vil si noe Avsenderen sender ut budskap Budskapet blir formulert og kodet Vi bruker enten personlig kommunikasjon eller ikke personlig kommunikasjon Mottakeren avkoder og forstår budskapet

Støy Rundt kommunikasjonsmodellen har vi støy: Psykisk støy er når mottakeren har en negativ holdning til avsenderen i utgangspunktet. Språklig støy – når kunden ikke forstår uttrykk, ord osv.. Da er det lurt å: - Snakke med ord som er enkle å forstå - Hele tiden si forstående budskap

Hva er service? Alt som kommer i tillegg til produktet (kjernen) er service (periferi). Er kjernen en bukse er periferi service. Eksempler på periferi kan være god kundebehandling, fine lokaler, stort utvalg av produkter, engasjerte og hyggelig personale osv… Ting for å etablere god service er: - Lage et godt førsteinntrykk! - Å være høflig og imøtekommende - Være positiv til kunden - Lytte til kunden

Kontaktpunkter Det er og viktig å merke seg kontaktpunkter – Hvor mange ganger møter du igjen en fornøyd kunde? Eksempler på kontaktpunkter til Blend - reklame, vareprat blant venner og kjente, postreklame, kataloger, internett, fysisk besøk i butikk etc… Det er utallige ting som kan være kontaktpunkter mellom selger og kunde Det gjelder å ha god service på alle punktene slik at flest mulig kunder blir tilfredsstilte

Å være en god lytter Lytt etter det som er viktig hos kunden Legg merket til kroppsspråk og stemmeleie til kunden Skap ro og trygghet Unngå forstyrrelser Still spørsmål Vis innlevelse og reager på det kunden sier til deg Gjenta viktige momenter med egne ord, slik at du viser til kunden at du har forstått. Vis også at du har fått med deg følelsene bak det kunden sier til deg.

Oppsummering/konklusjon Målet var å lære opp tre studenter fra Mai til midten av Juli. De bitene som stod i handlingsplanen har vi forklart hva betyr og med eksempler. Når disse studentene tar fatt i stilingen som vikar vet de: - Hvordan de tar kontakt med kunder - Hvordan de bruker kommunikasjon når de utfører best mulig service - Alle delene i salgsarbeidet og i kjøpsprosessen - Hvordan de tolker innvendinger og kjøpssignaler - Og ikke minst lærer å være gode lyttere I fremtiden vil disse studentene få erfaring innen salgsarbeid. Men det er avhengig i av hvis de tar fast jobb på Blend elle ikke.