Levninger og beretninger Av Karsten Korbøl, Hartvig Nissen vgs

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva bør vektlegges ved muntlig eksamen i Historie og filosofi?
Advertisements

Om muntlig eksamen i historie
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
Ekstern skolevurdering Skolens navn •Sett inn bilde av skolen her (Tips: høyreklikk på bildet og sorter det bak teksten)
Leksehjelp En presentasjon av:. • Hvordan skal jeg hjelpe barnet mitt med leksene? • Hva er skolen sitt ansvar?
DIKT virkemidler.
TIPS OG RÅD TIL MUNTLIGE FRAMFØRINGER
Eksperimentelt arbeid
Historiefaget i skolen
VANN LOKALT OG GLOBALT.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Sosiale medier Mona Stokke, pedagogisk leder SeLL
En du kan støtte deg til når ting går galt. En du alltid kan stole på, fortelle alt til.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Håndverk Tro Makt Symbolikk Noe å leve av? Identitet Periode Stil Funn
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
1. ny feltrapport funn dokumentasjon metode tolkning 2. felles feltdiskusjoner Last opp og se på bilder/kommentarer på Åpen arkeologi gruppen.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Den autentiske læringsdialogen
Om å skrive om litterære tekster
Bokpresentasjon Bergen
Kunstmusikken på 1900-tallet
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Norsk - lytte, tale, lese, skrive - eventyr og fortellinger om dyr
Aggression Replacement Training
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE 1. og 2. MARS 2004
Tegnerserier.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Lekelyst - Med rom for lek.
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Jesus fra Nasaret Enighet om at han var en historisk person
Sammensatte tekster ?.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Å skrive historie Kilder og kildebruk
Felles Blåbukk Da er den første måneden i 2015 ferdig alt. Vi har opplevd mye moro med barna deres, kong vinter kom på besøk, hvilket gjorde at vi fikk.
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Islendingesagaene Litteraturhistorie og forskningshistorie
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
Uke april -17.april I would like a pizza, please.
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
Om hellige skrifter.
Sammensatte tekster PPU
Sammensatte tekster ALU
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Om hellige skrifter.
Digitale kommunikasjonsarenaer. Digital kommunikasjon Digital informasjon vil si informasjon som er lagret som tallkoder (0 og 1) Digitale medieplattformer.
Digital Historiefortelling Hva ønsker du å fortelle?
Sosiale medier Mona Stokke, pedagogisk leder SeLL.
Navnet på gruppe/artist Bilde av gruppe/artist. Biografi Fortelle mer utfyllende om artisten Hvor er de fra Alder Instrument de spiller Flere ting du.
Sammensatte tekster. Mål: gjenkjenne, beskrive og analysere elementer fra egenlaget sammensatt tekst. Faguttrykk: Format Blikkfang Bildeutsnitt Leseretning.
Keller/Gjørven Kreativ skriving I praksis med praktikere for tysk-fransk-spansk-praktiserende.
NÆRMILJØRAPPORT Klasse – Skolens navn1. Prosjektarbeid for 8. trinn HVORFOR ER NÆRMILJØET VIKTIG FOR OSS? Ordet miljø brukes om omgivelsene vi lever i.
| Å argumentere kildekritikk og nettvett. Bruk av kilder i skriftlig arbeid.
Sandvika vgs Sandvika high school organazing the learning
Etterarbeid Balkongen
BILDEANALYSE Marie Moen Liane.
Kilder.
Digitalisering av Kina-filmer i Misjons- og diakoniarkivet
Forfattere (liten skrift) Introduksjon
Gjennomgang før eksamen
Analysere og tolke eventyr
Utskrift av presentasjonen:

Levninger og beretninger Av Karsten Korbøl, Hartvig Nissen vgs Historisk materiale Levninger og beretninger Av Karsten Korbøl, Hartvig Nissen vgs

Historiske materiale Klassen deles i grupper etter antall kilder Hver gruppe får én kilde hver Kildene roterer rundt, alle grupper får se alle kilder Elevenes oppgave: Hva er dette? Beskriv! (Form, farge, størrelse, innhold, bruksområde etc.) Når er den fra? Hvor er den fra? Kan den si oss noe om historiske forhold? Er den ekte?

Indianerpilspisser USA Ca. 1700-1900 ? Levning

Olivensteinfjerner 2000 Levning

The Lewis Chessmen – 78 sjakkbrikker fra 1100-tallet laget av hvalrosstenner funnet i 1831 på Isle of Lewis på Hebridene, Skottland. (NB: Harry Potter spiller sjakk med disse i den første filmen)

NB: Dette er ikke en ekte reklameplakat fra Berlin-OL, men et kunstprosjekt fra 2000-tallet.

Borgerbrev / næringsbrev 1877 Levning eller beretning?

Hva har vi gjort? ...foretatt enkle tolkninger av kilder ...forsøkt å bestemme om kildene er ekte eller ikke ...forsøkt å lage hypoteser om hva kildene kan ha blitt brukt til ...forsøkt å spørre om det historiske materialet kan gi oss historisk kunnskap

Hva har vi lært? ...at mange ting (tekster, bilder, gjenstander) kan være kilder til historiekunnskap ...men ikke alle gir oss en fortelling (beretning) om fortiden – vi må tolke kilden ...at ikke alt er det det ønsker å gi seg ut for. Vi må være kritiske til det historiske materialet vi har ...at vi kan skille mellom kilder som levning (gjenstander) og beretning (ofte tekst og bilder)