Layout - utforming - design i

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
GoOnline XP publisering Hvordan komme i gang med GoOnline XP. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline.
Advertisements

Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
Prosessarbeid med collage, tekstur og formlikhet
Bildekomposisjon.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
HVA ER GRUNNLEGGENDE BEGREPER ? HVORFOR ER DE VIKTIGE ?
Arbeidskrav 4 I min skisseprosess har jeg lånt dette bilde fra internett
POWER POINT INNFØRING I BRUK AV SOM ET PRESENTASJONS VERKTØY
PRESENTASJONSTEKNIKK Oppsummering fra tidligere forelesning
1. Om postere Når vi her snakker om Postere mener vi vitenskapelige plansjer til bruk på seminarer, kongresser og i andre faglige sammenhenger. Vi snakker.
TIPS OG RÅD TIL MUNTLIGE FRAMFØRINGER
1.Om postere Postere er vitenskapelige plansjer til bruk på seminarer, kongresser og i andre faglige sammenhenger. Vi snakker altså ikke om plakater som.
Dette er en vitenskapelig plansje i størrelse A1 (594mm x 841mm) laget ved hjelp av PowerPoint. Skriften her er Arial 48pt og fargen er lik streken.
Første rapport: Den rapporten jeg har valg ut her er helt usymetrisk, men innenfor en ramme slik at den kan gjentas til et flatemønster. Her har jeg også.
PowerPoint-mal FLT.
Sikkerhet - bakgrunn og introduksjon til kryptosystemer
Dokumentasjon av en prosess
estetiske virkemidler
Arbeidskrav 3 Del 2 Idéutvikling for illustrasjon, dekor eller kunstnerisk uttrykk. Jobb med ett av de to temaene dine. Arbeidet skal hovedsakelig foregå.
1. Om postere Postere er vitenskapelige plansjer til bruk på seminarer, kongresser og i andre faglige sammenhenger. Vi snakker altså ikke om plakater som.
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Formings oppgave i forbindelse med operaprosjektet:
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Tekst, bilde og komposisjon
Jarl Formo: IKT i førskolealder UiA IKT I FØRSKOLEALDER: Fokus på barn med spesielle behov OVERSIKT  Hvilke barn snakker vi om?  Behov for.
Mandag 8. November Powerpoint..
Bilder og bildespråk 123norsk.com.
PowerPoint-mal FLT. –mer en et fagforbund Forbundet for Ledelse og Teknikk.
10 regler for å skrive for web
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 10 1 Arbeid på PC Fortrolighet i arbeidet med PC Skikk og bruk IT-kontrakten Spørsmål?
1. Om postere Når vi her snakker om Postere mener vi vitenskapelige plansjer til bruk på seminarer, kongresser og i andre faglige sammenhenger. Vi snakker.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Grafisk Design Visuell kommunikasjon Intorduksjonsbilde.
7. Typography, Readability & Legibility Lesbarhet.
Å bygge en profesjonsgerilja på sosiale medier
Reklameanalyse av Baneservice
Jørgen Kolderup Høgskolen i Vestfold. Naturfagets utfordringer tung teori dekker mange fagområder: biologi, fysikk, kjemi, astronomi og geologi krav til.
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Reklameanalyse av Baneservice
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
”Nye” kognitive tester Peter Wetterberg, overlege Hukommelsesklinikken Ullevål sykehus.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Sammensatte tekster Etter Anne Løvland: På mange måtar.
Sammensatte tekster. Mål: gjenkjenne, beskrive og analysere elementer fra egenlaget sammensatt tekst. Faguttrykk: Format Blikkfang Bildeutsnitt Leseretning.
| Sammensatte tekster. Sammensatt tekst består av flere elementer enn bare ord kan bestå av ord, bilde, musikk og animasjon som brukes sammen for å få.
PowerPoint……eller ikke ?. En presentasjon er en bildefortelling Nina Johansen.
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon. Mål Kjenne til og bruke prinsipper og begreper fra retorikken i arbeidet med å planlegge og utforme muntlige.
1 EiT 2006/2007 Halvdagsseminar VISUELL KOMMUNIKASJON ditt landsbytema på webben.
05. INNVENDIG PROFILERING
Sammensatte tekster S.S. EUS 2017.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Enkel innføring i reklame
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
Estetiske virkemidler
Historiefortelling Helt siden de første menneskene satt rundt bålet utenfor grottene sine og delte opplevelse og historier, har vi vært fascinert av konseptet.
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 4: Reklame Kapittel 6 Læreplanmål
Europeisk mobilitetsuke 2015
Visuell kommunikasjon Budskap gjennom bilder
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon.
Grafisk profil/visuell kommunikasjon - retningslinjer og eksempler
Bilder og bildespråk 123norsk.com.
Modul 1.1 Utvikling av skiferdighet
Utskrift av presentasjonen:

Layout - utforming - design i Visuell kommunikasjon

Visuelle byggeklosser Gestaltfenomen Visuelle byggeklosser Proporsjon Størrelse Retning Farge Tekstur Grid

Gestaltprinsipper Gestaltprinsippene stammer fra persepsjonspsykologiske forklaringer på hvordan vi sanser og organiserer visuelle inntrykk. Øyet er meget god til å se mønster og avvik fra mønster

Gestaltprinsipp 1 av 6 Gruppering / nærhet / retning

Gestaltprinsipp 2 av 6 - linje - kontinuitet - konvergens

Gestalt prinsipp 3 av 6 Mental komplettering

Gestalt prinsipp 4 av 6: Likhet i form

Gestalt prinsipp 5 av 6: Likhet i farge

Gestalt prinsipp 6 av 6: Forgrunn / bakgrunn og reversering

Visuell komposisjon Å utnytte perseptuelle fenomen til å skape en egenartet visuell opplevelse… De syv komposisjonsprinspper: Balanse – helhet-kontrast-bevegelse-rytme-mønster-fremheving

Visuell fremheving Balanse - ubalanse Symmetri - asymmetri Regularitet - irregularitet Enkelhet - kompleksitet Enhet - fragment Diskret - påtrengende Nøytral - aksentuert

Skrift i layout STORE BOKSTAVER ER LIKE I HØYDEN OG GIR MINDRE LESBARHET FORDI DET BLIR VANSKELIGERE Å SKILLE BOKSTAVENE FRA HVERANDRE.

Lesbarhet Små bokstaver har mer variasjon i formen og det er lettere å kjenne bokstavene igjen og å lese dem. A v s t a n d og gruppering av tekst.

Typografisk komposisjon Helhet i skrift. Ikke bruk for mange ulike fonter og størrelser. Max 3? Ryddig – lesbar –oversiktlig Dynamisk/bevegelse – ikke for statisk. Typografisk kontrast. Ulike fonter eller størrelser. Balanse Symmetri eller asymmetri?

Symmetri eller Asymmetri? Symmetri er det trygge, regelmessige, normale, naturlige, men også det harmoniske og enkle, det høytidelige, monumentale og verdige. Den symmetriske formen er enkel og rolig, og klarer å holde orden på relativt mange ulike skriftelementer uten at det behøver å se rotete ut. Men fremhevingseffekten er ikke så stor; hvert enkelt element forsvinner lettere i mengden. Asymmetri er det spennende, det uventede, det dynamiske og utfordrende. Linjespillet og bevegelsen i asymmetri en, med oppdeling av flaten i ulike deler, gjør at formuttrykket arbeider naturlig sammen med bilder og andre firkantede typografiske elementer. Asymmetrien passer godt der elementer skal skilles ut,kraftige titler, ingresser og lignende

Tekst og bilde Det er utrolig hva bilder/illustrasjoner kan gjøre. Vi mennesker er visuelle og påvirkes sterkt av det visuelle.

Ofte brukes bilder for å fange kundens oppmerksomhet. Bilde i layout I markedsføringssammenheng blir det verbale budskapet mer troverdig når det benyttes bilder. Men bilder har også en annen viktig funksjon.I fagterminologien brukes begrepet AIDA somstår for; Attention, Interest, Desire og Action. Det betyr at vi må bli sett, for å få formidlet et budskap som fører til at mottakeren blir fristet, eller avdekker et behov som leder til at man får lyst til å handle/dekke behovet. Ofte brukes bilder for å fange kundens oppmerksomhet.

Tekst og bilde

Ekspressiv typografi

Husk på hvem som er mottager Visuell kommunikasjon: avsender, budskap, kanal og mottager. Visuell utforming som appellerer til den du ønsker å nå. Målgruppe?