Glidende grenser og stille stemmer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innflytterkvinners fortellinger om ”De viktige kvinnfolkan”
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Fra tegning til fortelling
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
De dårige følelsene. Veiene ut..
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Fra ord til liv Mars 2011.
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Endring av formidlingspraksis i samarbeid med skolen Tvangsgifte eller ekte kjærlighet? Museer som ressurs i Den kulturelle skolesekken Alta,
Bokanmeldelser..
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
«Er vi på nett? – Trosopplæring ut til konfirmantfamiliene » Stiftelsen Kirkens Familievern1.
Veiledning av elever / lærlinger
Nettvett.
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Godt verktøy er halve jobben
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Hvem er Jesus?.
”Ut av tåka” – behandling av cannabisavhengighet i Oslo
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
NASJONAL KONFERANSE NAFO
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Hvorfor FRIBU FRIBUs visjon: ”Vi bygger åpne fellesskap der barn og unge blir sett, møter Jesus og utrustes til å leve som hans etterfølgere” FRIBU = FRIkirkens.
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Om å skrive om litterære tekster
Primærmedisinsk verksted Senter for Helse, Dialog og Utvikling (PMV) Sverresgt. 10, 0652 Oslo tlf.:
Veiledning av studenter
Helsesøster som samfunnsaktør
- Verdsettende ledelse
Lærerprofesjonens etiske plattform
Priviligerte mennesker, lever livet uten grenser, graver og pumper opp
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Fra ord til liv April 2010.
12 Reflekterende lesing.
I dag snakker vi om psykiske problem:
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
Velkommen!. Velkommen! Hvorfor trenger Norge et Faglig råd for PP-tjenesten?
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Hva skjer med klienten i brukerens tidsalder? Ingerid Aamodt
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
BARNAS BARNEVERN 2020.
Shanti - Er det sider ved ditt religiøse liv du synes er for privat til å snakke om? -...[tenker lenge] jeg synes det med menstruasjonen. I India er det.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Politisk påvirkning.
Livsstilsending - uke 5 -
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Alta.
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
STUDENTDELTAKELSE i FOU-PROSJEKT Kari Spernes
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

Glidende grenser og stille stemmer Kragerø, 2012 Anne Clancy Helsesøster, doktorgrad i folkehelse Kragerø april 2012

Formål Å presentere kort min doktorgradsavhandling Å belyse relevante temaer knyttet til synlighet og usynlighet i helsesøstertjenesten

Perceptions of Public Health Nursing Practice On borders and boundaries, visibility and voice Kragerø april 2012

Hvorfor? Innenfor helsetjenesteforskning er det få studier som retter seg mot personalet som utfører helsetjenester (Foss og Ellefsen, 2005) Å belyse tjenesten fra flere perspektiver kan gi ny kunnskap om tjenesten Samhandlingsreformen og profesjonsnøytralitet Engasjement og interesse for tjenesten Kragerø april 2012

Et bilde… ”Bildet mitt av helsesøstre det er todelt det, jeg har et sånt, nærmest et sånt kognitivt bilde, det er ett, og så har jeg et emosjonelt bilde. Hvis du spør godt voksne folk hva de forbinder med helsesøstre, så er det assosiative emosjonelle bildet de husker, sin egen skoletid at de sto i truse, og så sto de i en lang rekke og skulle veies, og så kjente de lukten av pirquet. Det er noe institusjonalisert med helsesøstre, de er der, de er trygge, profesjonelle, de kan noe spesielt, det tror jeg er folks flest bilde av dem.” Beslutningstaker Dette er ett perspektiv Kragerø april 2012

Teoretisk bakteppe Ansvarsetikk (filosofi av E. Levinas 1906-1995) Teorier om utvikling av profesjoner Teorier om helse og folkehelse Ansvarsetikk hva er det? Kragerø april 2012

Avhandlingens 5 studier Perspektiver: Helsesøstre Beslutningstakere Foreldre Ungdom Samarbeidspartnere There are similarities in the public health nursing services in the Nordic countries even though their titles, tasks and remit differ. The counterpart for the Norwegian public health nurse (Helsesøster) is the “Sundhedsplejersken” in Denmark, the “Hälsovårdare” in Finland, the “Distrikssköterskan” in Sweden and the “heilsugaesluhjukrunarfraedingur” in Iceland. The similarities in practices are grounded in a joint philosophy based on WHO’s guidelines (Bjälming & Ek, 1991). Historical development of the services has followed the same pattern in all Nordic countries. But in the early days the service in Finland was considered to be more advanced and well developed (Hilli, 2007). Nordic countries, in contrast to other high income countries, offer universal home visits to families with new born babies; providing a better foundation for further interactions with public health nurses (Hjälmhult, 2009).   PHNs in the Nordic countries work closely with their fellow citizens and can become aware of needs and trends in society at an early stage and take steps to help (Bjälming & Ek, 1991). There are some differences in how services are carried out in the Nordic countries. Denmark does not offer services at local child clinics and but relies solely on home visiting. Immunisation programmes are not within the Danish nurses’ mandate. PHNs in Norway, Sweden and Iceland carry out immunization programmes and provide both a domiciliary visiting service and a service at local child health clinics. In Denmark and Norway the nurses work mainly with young children, families and school health services and do not partake in hands on nursing; whereas in Iceland, Finland and Sweden a public health nurse can work with all ages and with both counselling and hands on nursing. These universal services are free of charge in all Nordic countries. Public health nursing practice in the Nordic countries has changed with changing needs in society and focus is now more on psychosocial problems (Schiøtz, 2003). Kragerø april 2012

Helsesøstrene “Vi har blitt mindre synlig….” Respekt er viktig Usynlighet er helsesøsters metode Det personlige ansvaret oppleves sterkt Respekt viktig i samarbeidsrelasjoner Mindre synlig I dokumenter og noe de mener selv Det personlige ansvaret oppleves sterkt og kommer til uttrykk I bekymringer mm

Helsesøsterkonsultasjoner De får et innsyn, altså de har et observasjonsståsted, som gjør at de har et materiale som blir ganske unikt. Det er jeg helt sikker på ikke tas i bruk godt nok, så det ligger et, en mulighet for å ta i bruk et observasjonsmateriale for helsesøstre for folkehelse, som er svært, og som jeg kanskje ikke tror tas nok ibruk. Det reelle bidrag til folkehelse, det er det som er oppdraget deres, i møte med ungdom, i møte med barn, i møte med foreldre. Kragerø april 2012

Hva er viktig for foreldrene? ”Det som er stor forskjell, å ha det personlige møtet, med et levende menneske, som ser litt og tar på barnet, prater med oss, det er jo stor forskjell, (…) ifht informasjonen fra bøker, eller tidskrifter eller sånn…” Fagkompetansen styrkes av antall normalunger helsesøster ser og det personlige møtet Kragerø april 2012

Foreldrene forts. ”Det er at man får en objektiv bedømning, evaluering av noen som ser barn hele tiden…” ”Jeg var såpass redusert, vært veldig bra med helsesøsters rolle at hun har snakket om at jeg ikke får gjøre for mye.” “ikke lest det noen sted…” Individuell oppmerksomhet å se en tendens- ikke diagnostisere, men hennes diagnostisk funksjon er å se og henvise Helhet jeg tror det er veldig viktig at de bare kjører sin program hver gang, å ikkje tenker jaja, men det vet de, for man, efter to år, så har man glømt saker. Omsorg for barna gjennom foreldrene. Oddveig sa vi kan ikke bare kjøre på med proram så kommer mor med et barn som er tynn Husk å oppsummere Kragerø april 2012

Tolkning av foreldreutsagnene Kunnskap er viktig, samt møtet med en fagperson som ser og bruker fagkunnskapene Ser konteksten Relasjonen er viktig Omsorg, intimitet og støtte There are similarities in the public health nursing services in the Nordic countries even though their titles, tasks and remit differ. The counterpart for the Norwegian public health nurse (Helsesøster) is the “Sundhedsplejersken” in Denmark, the “Hälsovårdare” in Finland, the “Distrikssköterskan” in Sweden and the “heilsugaesluhjukrunarfraedingur” in Iceland. The similarities in practices are grounded in a joint philosophy based on WHO’s guidelines (Bjälming & Ek, 1991). Historical development of the services has followed the same pattern in all Nordic countries. But in the early days the service in Finland was considered to be more advanced and well developed (Hilli, 2007). Nordic countries, in contrast to other high income countries, offer universal home visits to families with new born babies; providing a better foundation for further interactions with public health nurses (Hjälmhult, 2009).   PHNs in the Nordic countries work closely with their fellow citizens and can become aware of needs and trends in society at an early stage and take steps to help (Bjälming & Ek, 1991). There are some differences in how services are carried out in the Nordic countries. Denmark does not offer services at local child clinics and but relies solely on home visiting. Immunisation programmes are not within the Danish nurses’ mandate. PHNs in Norway, Sweden and Iceland carry out immunization programmes and provide both a domiciliary visiting service and a service at local child health clinics. In Denmark and Norway the nurses work mainly with young children, families and school health services and do not partake in hands on nursing; whereas in Iceland, Finland and Sweden a public health nurse can work with all ages and with both counselling and hands on nursing. These universal services are free of charge in all Nordic countries. Public health nursing practice in the Nordic countries has changed with changing needs in society and focus is now more on psychosocial problems (Schiøtz, 2003). Kragerø april 2012

Ungdom ”eg e fornøyd for å si det sånn, får prate ut om ting, å dem virke interessert i ka du prate om, at dem ikke bare sitt å nikke, liksom” ”altså, dem har jo taushetsplikt så, æ prate nu ut om det æ har å prat om” ”Æ like ikke å prate med andre mannfolk om sånn der” nei æ, æ lika at dem kanskje e litt sånn oppi åran, å ikke bare de unge … Forebyggende og helsefremmende del. Jeg ble forvirret. 2- eller 3 forskjellige Kragerø april 2012

Hvordan hjelper helsesøsteren? ”…at hun kunne hjelpe mæ å prøve å få prata, at æ får nån å prate med, sånn at æ får ut det som va inni mæ, for æ e jo en sjølskader” “For ho kunne også prøve å hjelpe mæ å løse probleman å sånt…” Kragerø april 2012

Helsesøsterfokus Ivareta og ”hjelpe de på veien videre” En opplevelse av å ikke ha nådd frem… Hvis målet er å ivareta og hjelpe videre…? There are similarities in the public health nursing services in the Nordic countries even though their titles, tasks and remit differ. The counterpart for the Norwegian public health nurse (Helsesøster) is the “Sundhedsplejersken” in Denmark, the “Hälsovårdare” in Finland, the “Distrikssköterskan” in Sweden and the “heilsugaesluhjukrunarfraedingur” in Iceland. The similarities in practices are grounded in a joint philosophy based on WHO’s guidelines (Bjälming & Ek, 1991). Historical development of the services has followed the same pattern in all Nordic countries. But in the early days the service in Finland was considered to be more advanced and well developed (Hilli, 2007). Nordic countries, in contrast to other high income countries, offer universal home visits to families with new born babies; providing a better foundation for further interactions with public health nurses (Hjälmhult, 2009).   PHNs in the Nordic countries work closely with their fellow citizens and can become aware of needs and trends in society at an early stage and take steps to help (Bjälming & Ek, 1991). There are some differences in how services are carried out in the Nordic countries. Denmark does not offer services at local child clinics and but relies solely on home visiting. Immunisation programmes are not within the Danish nurses’ mandate. PHNs in Norway, Sweden and Iceland carry out immunization programmes and provide both a domiciliary visiting service and a service at local child health clinics. In Denmark and Norway the nurses work mainly with young children, families and school health services and do not partake in hands on nursing; whereas in Iceland, Finland and Sweden a public health nurse can work with all ages and with both counselling and hands on nursing. These universal services are free of charge in all Nordic countries. Public health nursing practice in the Nordic countries has changed with changing needs in society and focus is now more on psychosocial problems (Schiøtz, 2003). Kragerø april 2012

Et kritisk blikk Alle er fornøyde….? Får vi vite om de som ikke er fornøyde? Hvordan kan tjenesten utvikles til å bli bedre? Kragerø april 2012

Beslutningstakere Beslutningstakere er fornøyde med tjenesten, men peker på utfordringer helsesøstrene står overfor for i samarbeidsforhold, i å synliggjøre den kontektsen de er en del av og i å sette grenser for innvolvering. Men de vet ikke nok om innhold i tjenesten…. Ønsker mer synlig helsesøstre Intervjuer med 11 beslutningstakere. Innholdsanalyse. Kragerø april 2012

Viktige temaer Fagligheten er ikke alltid synlig, men den er der Maktaspektet er ikke alltid synlig, men den er også der Betydningen av relasjonen - bruk av verktøy Samarbeid- profesjonskunnskap Samhandlingsreformen fordrer den enkelte profesjonen må være tydelig på faget. Alle vil ha det enkle men det vi har er det komplekse Samarbeid 70 % fornøyd. Psykiske helsetjenester mest savnet I kommunene. Geografisk nærhet har betydning, respekt viktigere enn autoritet og status Kragerø april 2012

Kompleksitet Vi beveger oss på forskjellige nivå, klargjør nivå Det er ikke en “hvem som helst” fagperson; det er en helsesøster som møter foreldre, ungdom og barn Bygg bro mellom relasjon- og populasjonsnivået Praksisfortellinger I møtet, Klargjøre for oss selv det nivået vi beveger oss på. Vi ønsker å gjøre faget forklarlig og enkelt. Vi må snakke om komplexitet og være stolt av og trygg på egen faglighet… Væren og gjøren. Ikke alltid synlig , men den er der. Væren og gjøren, bruker kroppen tause, men taler til. Rapporteringssystemer som bygger en bro. Det er ikke en hvemsomhelst… det er en helsesøster som møter foreldrene.

Det synlige og usynlige på flere nivå Den helsefremmende omsorgsdimensjonen- moralsk arbeid Relasjonen, møtet- å være der for noen Helsesøsters faglig skjønn- verktøy er verktøy Evidens og det som er evident for helsesøsteren- trygghet Være bevisste egne faglige handlinger- stolthet Omtale kompleksiteten- alle vil ha enkle forklaringer… I møtet, Klargjøre for oss selv det nivået vi beveger oss på. Vi ønsker å gjøre faget forklarlig og enkelt. Vi må snakke om komplexitet og være stolt av og trygg på egen faglighet… Væren og gjøren. Ikke alltid synlig , men den er der. Væren og gjøren, bruker kroppen tause, men taler til. Rapporteringssystemer som bygger en bro. Det er ikke en hvemsomhelst… det er en helsesøster som møter foreldrene. Kragerø april 2012

Fokus i fremtiden Synliggjør helsesøsters praksis på ulike nivå Evaluere og videreutvikle tjenesten Omtale av praksis Rapporteringskanaler som synliggjør Det er i grunn ikke at helsesøstertjenesten unnlater seg beskrivelse. Det er at vi må få opp interessen for feltet. Forskning er en måte…. Kragerø april 2012

Takk! Table 1 Overview of the studies Study Aim Participants Data collection and analysis Study I To provide a backdrop for the remaining studies and create an understanding of the role and function of the PHN today 5 PHNs that had worked during the whole of or most of the period 1984-2005 Focus group interview (3 nurses) and two individual in depth interviews Qualitative Content analysis Study II Through Levinasian philosophy, provide en understanding of ethical responsibility in public health nursing 5 experienced PHNs Individual in depth interviews Hermeneutic phenomenology Study III To gain a greater understanding of how nurses and service users experience consultations 7 young people 7 parents 8 nurses Field observations and in-depth interviews Qualitative content analysis Study IV To gain knowledge of how decision makers perceive the service 11 municipal decision makers   Study V Collaboration was an important issue in studies I, II and IV. This study explores the issue further 849 PHNs 519 child protection workers 115 midwives 113 doctors 1596= Total 93 persons (drop out specifications) Questionnaire survey Descriptive and inferential statistics

References Clancy, A. (2007). A profession under threat? An exporatory case study of changes in Norwegian public health nursing. International Nursing Review, 54(2) 197-203. Clancy, A. & Svensson, T. (2007). “Faced” with responsibility: Levinasian ethics and the challenges of responsibility in Norwegian public health nursing. Nursing Philosophy, 8(3), 158-166. Clancy, A. & Svensson, T. (2009). Perceptions of public health nursing practice by municipal health officials in Norway. Public health Nursing 26(5), 411-419 Clancy, A. & Svensson, T. (2010). Perceptions of public health nursing consultations- tacit understanding of the importance of relationships. Primary Health Care Research and Development, 11(4), 363-373. Clancy, A. (2011). An embodied response: Ethics and the nurse researcher. Nursing Ethics 18(1) 112-121. Clancy, A. (2012). The ceremonial order of public health nursing consultations; an ethnographic study. The Journal of Clinical Nursing (online April, 2012)