To år inn i NAV-reformen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvilke regler skal gjelde for Arbeid med Bistand og andre tiltak i 2006? Odd Wålengen, ASD.
Advertisements

RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Servicekonferansen 2008 Test av kommunal service KSI-måling ™ KOMMUNAL SERVICE INDEKS™ Sidsel Brath Informasjons- og servicesjef.
Levanger kommune rådmannen Dialogseminar Åre 15. – Rådmannen Ola Stene - Status og hovedutfordringer 1 Status og hovedutfordringer pr 16. februar.
NAV’s rolle i forhold til rusarbeid
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Koordinering og samarbeid NAV lokal og andre enheter
Kaos eller suksess? Hvordan navigere store reformer Erik Oftedal direktør Analyse og strategi Arendalskonferansen 9. juni 2010.
Bakgrunn for stillingen
Mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 6 uke 10, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
ISO-sertifisering av Dagkirurgisk enhet - etablering og praksis
Steinkjer, Frosta, Levanger, Verdal, Stjørdal, Malvik og Trondheim, STFK, NTFK Det Digitale Trøndelag –II (DDT-II)
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
HVORDAN FÅ EFFEKT I SYKEFRAVÆRSARBEIDET?? v/Siren Vetnes Johannessen
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Organisering av flyktningarbeidet
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Samordning av NAV-tiltak for spinalskadde Prosjekt på St.Olavs Hospital Finansiert av NAV v.FARVE.
Kvalitetssystemet Kvalitetslosen – 4 moduler
Dialogseminar Åre 15. – – NAV v/Jostein Solberg Dialogseminar Åre, 16. februar 2006.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
Selvbetjeningssystemer: Er det brukervennlig å gjøre jobben selv? Eric Breit Arbeidsforskningsinstituttet.
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
NAV Vestfold Organisering av Arbeids- og velferdsetaten og lokalisering av forvaltnings- og pensjonsenheter.
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 9 Uke Ansvarlig redaktør: Erling Mathisen Redaktør: Hans Olav Kirknes Et produkt fra redaksjonsutvalget.
Mini-gaiden, fokus på NAV Pensjon
Mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 15 uke 22, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
Departementsråd Ellen Seip
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
Flyktningkonferansen 2008
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
DET TRE-HODEDE TROLLET
Drammen 20.september 2009 NAV Drammen – Mangfold og omdømme Elisabeth G. Holen NAV – leder Drammen.
Samhandlingsreformen – erfaringer Christine Furuholmen 13. september
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
VURDERINNGER AV PPTs UTFORDRINGER OG FORVENTNINGER TIL VIRKSOMHETEN.
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Arbeids- og velferdsforvaltningen
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
Helpdesk Ny kundefront Ovf - nett drift.
Hvor går barnevernet? Landsmøte norsk barnevernlederorganisasjon (NOBO) Gardermoen, april 2012 Anne Jensen, KS Anne Jensen, KS KS Omstilling og.
Ny arbeids- og velferdsetat (NAV) Seniorseminar, Alta 7
Arbeid er førstevalget
NAV ØSTENSJØ Todelt ledelse.
NAV Verdal Målsettinger NAV-reformen:
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Velkommen til Link Lyngen Et knutepunkt og senter for selvhjelpsarbeid.
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Sosialtjenesten i Bergen
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Larvik – der det gode liv lever!
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen NAV NAV Innbyggerundersøkelsen.
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
Status og utfordringer i NAV og kvalifiseringsprogrammet Fagforbundet torsdag 9. oktober 2008 Per Inge Langeng fung direktør avdeling Levekår og sosiale.
ET MED MULIGHETER Leder for NAV-ekspertgruppen Sigrun Vågeng Bedre brukermøter, større handlingsrom og tettere på arbeidsmarkedet.
Bli møtt med verdighet og respekt Bli forstått og verdsatt som medmenneske Ikke bli møtt med fordommer og stigmatisering Bli sett på som medspiller og.
SERVICEKLAGER FAKTA: En serviceklage er en klage på hvordan man opplever kontakten med NAV Statistikken over serviceklager er basert på registrerte klager.
Personbrukerundersøkelse 2017
Lokal brukerundersøkelse for NAV-kontorene i Hordaland
Brukerundersøkelsen 2011 NAV Åsane
Brukerundersøkelsen 2011 NAV Ytrebygda
Brukerundersøkelsen 2011 NAV Bergenhus
Riktig hjelp på riktig sted
Bruker- og pårørendeundersøkelsen 2018
Å se, å huske, å begripe. Alt kommer an på hvor man står.
Utskrift av presentasjonen:

To år inn i NAV-reformen 29. september 2008 To år inn i NAV-reformen Arbeidsmarkedet En sterk vekst i norsk økonomi har ført til at sysselsettingen steg med 100 000 personer det siste året. Yrkesaktiviteten (arbeidsstyrken i prosent av befolkningen) var på 74,1 prosent, mot 72,8 prosent i samme kvartal i fjor. Den økte like mye blant kvinner som blant menn.   Økt arbeidsinnvandring og en generelt høyere yrkesdeltakelse har gjort det mulig å dekke det økte behovet for arbeidskraft. Mer enn 75 000 arbeidstillatelser ble gitt til borgere fra de nye EUlandene (38 prosent økning). NAV forventer at norsk økonomi står ovenfor en periode med svakere produksjonsvekst. Dette vil medføre at de siste årenes sterke sysselsettingsvekst vil avta. Den sterke sysselsettingsveksten ventes å gå noe tilbake allerede inneværende år, slik at det i alt i vil være 60 000 flere sysselsatte i 2008 enn i 2007. Ledigheten Den registrerte arbeidsledigheten var ved utgangen av april på 38 800 personer, noe som tilsvarer 1,6 prosent av arbeidsstyrken. Vi må helt tilbake til 1987 for å finne sist gang ledigheten var lavere. Ledigheten forventer vi vil flate ut i løpet av året slik at det i gjennomsnitt vil være 40 000 registrerte ledige i 2008, noe som er 6 000 færre enn i 2007. For 2009 forventer vi at ledighetsnivået vil øke noe fra nivået i 2008 som følge av lavere økonomisk vekst. Folketrygdens utgifter I årene som kommer vil årskullene som har nådd pensjonsalder øke kraftig. Det vil føre til en kraftig økning i utgiftene til alderspensjon og en betydelig økning i folketrygdens samlede utgifter. Pensjonsreformen er ment å motvirke noe av denne økningen, men utgiftene til alderspensjon som andel av BNP anslås likevel å øke betraktelig. I 2007 utgjorde folketrygdens samlede utgifter 274 milliarder kroner. Alderspensjon, uførhet og sykepenger utgjør rundt 70 prosent av utgiftene. Yngvar Åsholt

Tiårets understatement…….. St. prp. 1 2007/2008 – s 66 ”en hovedutfordring for Arbeids- og velferdsetaten i 2008 vil (derfor) være å sikre god gjennomføring av de reformene som etaten har ansvaret for, og samtidig ivareta en god og balansert oppfølging av den løpende virksomheten. De to neste årene vil være en svært krevende gjennomføringsperiode for Arbeids- og velferdsetaten.”

Pasienten er sliten, men ved godt mot! Overordnet status: Pasienten er sliten, men ved godt mot!

Rapport fra NAV-hverdagen Brukernes kanaler Intern organisering Internett 3 mill. besøk hver måned Kundesenter Brukere 2,8 mill. Spesialenhet Forvaltning NAV-kontor Telefon 10 mill. samtaler årlig Mottak, informasjon og distribusjon Saksbehandling 400 000 innkomne saker per mnd. Personlig oppmøte flere mill. besøk årlig Mottak, informasjon og oppfølging Spesialenhet Utbetaling 274 milliarder i året Postmottak og registreringsenhet Post 22 mill. dokumenter årlig Mottak og distribusjon av post Utbetaling av ytelser

Et NAV-kontor: Asker 70 medarbeidere i Asker betjener hver måned: 12 500 innkommende telefoner 4 000 besøkende (personlig oppmøte) 8 000 saksrelaterte brev 2 500 e-mail fra innbyggere …og litt mer Budskap: Askers 53 000 innbyggere har krav på tjenester og god service selv om vi er i omstilling. Med tanke på antall henvendelser p.r. dag så er dette tidvis en utfordring. Alt tyder imidlertid på at vi blir stadig flinkere til å håndtere det store antall henvendelser. Kilde: Tore Svendsgaard, NAV Asker (27.08.08)

Status for etablering Etableringene går etter planen Nå: 246 NAV-kontor Fremdeles NAV trygd og NAV arbeid over hele landet De neste 16 månedene skal over 420 enheter fusjonere Resultat i 2010: 460 NAV-kontor 36 nye forvaltningsenheter Pensjonsenhetene kommer som planlagt før jul Forklare forskjellen på NAV-kontor og NAV trygd og NAV arbeid. Alle bærer NAV-navnet, men leverer ikke det samme som NAV-kontorene Etableringer totalt Etableringer som pågår

Erfaringer fra etableringene Samarbeidet med kommunene har gått smidigere enn vi trodde på forhånd Selve etableringen er en enorm kraftanstrengelse Det tar lang tid å få NAV-kontorene til å fungere på en ny måte Små og store kompetanseutfordringer Ekstrainnsats må til for å holde produksjonen oppe Det er vanskelig for NAV-lederen å få nok tid til organisasjonsutvikling Nye grensesnitt og ”gjenværende” forvaltningsoppgaver tar mye tid

”Hvordan fungerer NAV kontoret i praksis”? + Mer oppfølging (veiledning/informasjon) av brukere enn før (de som har hatt samtale er stor sett fornøyde) + Tverrfaglig kompetanse i kontoret/helhetlig/mer samordnet tjenester enn før (mottak) - Få brukere med 1 kontaktperson/ 1 plan - Vanskelig å få tak i ”oss” på telefon (tar lengre tid enn forventet*) +/- Ulike/mange IT løsninger gir muligheter/utfordringer +/- Mer bruk av elektroniske selvbetjeningsløsninger for brukerne + Samhandler mer med ”andre” arbeidsgivere, leger m.m. + Bruker- og servicefokus, noe mindre klager enn før. (mange er fornøyde og opplever større ”myndiggjøring” nb: respekt!) - Utfordringer ifht. organisering mellom NAV lokal og forvaltningsenhet spes.ifht. utbetaling av ytelse (tid/ressurser, nytenkning/endring ifht. kontinuitet i produksjonen) - Utfordringer ifht. kommunikasjon og tydelighet ifht. regelverk og forventninger (god info/forklaring gir fornøyde brukere * Takk…Kritisk søkelys ..midt i prosessen nå -bedre før og etter NAV?- Mest bedre! Opplever et vesentlig skille ca. 1/2 år etter åpning som NAV-kontor. Vi var ikke godt nok forberedt og mye som var uavklart da vi startet opp. Tar en hvis tid å finne formen og arbeidsmetoder som er tilpasset ny hverdag. Vi har sett de siste månedene at servicenivået øker, oppfølging av brukere øker og samhandlingen på tvers fungerer bedre. Jeg opplever nå at de nye NAV-kontorene sliter med det samme vi gjorde i oppstarten og en bevisstgjøring av det for de kommende kontorene er viktig. Kilde: Gro Tynning, NAV Nordre Aker (02.09.08)

…og hva med resultatene? Produksjonen er stort sett opprettholdt Stadig resultatforbedring på de fleste områder Etter en tid med noe lengre saksbehandlingstid så er denne nå på vei ned Nye lokale løsninger i samspill med andre kommunale- og statlige enheter Medarbeidere er mer fornøyde og organisasjonen holder på å ”sette seg” Budskap: Som pilot har vi hatt en meget positiv utvikling frem til nå rent resultatmessig (med unntak av noe lengre saksbehandlingstid). Det er langt lettere å koordinere lokal innsats nå som trygd, arbeid og sosial er samlet i en virksomhet. Eks. (nevnes dersom det passer) Lokal arbeidstrening for rusmiddelavhengige med kort rushistorikk (NAV, Arbeid og aktivitet, PPT, Asker kommune, etc.) Lokal arbeidstrening for rusmiddelavhengige med lengre rushistorikk (Varmestua. NAV, Asker kommune, etc.) Arbeidstrening for personer med psykiske lidelser (Blakstad, NAV, Psykisk helse, Asker kommune, etc.) Samkjøring med psykiatrisk poliklinikk, barneverntjenesten, sosialtjenesten, rehabilitering og forebygging, helseforetakene, etc. Selv om vi har et stykke igjen så er det så mye i denne reformen som er til det bedre for brukerne. Ved Nav Asker ser vi store forskjeller sammenlignet med samme periode i fjor (og da kun i positiv forstand). Vi er på rett vei og alt tyder på at en etterlengtet reform vil ha en positiv effekt. Bare vi får litt tid. Kilde: Tore Svendsgaard, NAV Asker (03.09.08)

Resultater – mye går bra, men.. Omstillingen er i rute, men tar energi og oppmerksomhet fra løpende produksjon og oppfølging av brukerne Vi har betydelige restanser og sliter med å holde normtidene på flere av de store ytelsesområdene. Gjelder særlig barnebidrag, barnetrygd og uføreytelser Vi skulle hatt høyere aktivitet særlig i kvalifiseringsprogrammet og sykefraværsoppfølgingen Vi har utfordringer knyttet til telefoni, post og arkiv Langt færre enn før er fornøyd med ventetid på telefon Brukertilfredsheten med service har gått ned

På individnivå: Hvordan det oppleves Belastningen på de ansatte Møte med skuffede/sinte brukere Negative oppslag i media påvirker selvbildet Savner framstilling av ”den andre siden” Sykefraværet Mestringsopplevelsen De står daglig i dilemmaet mellom rollen som hjelper og oppgaven som portvokter

Belastningen på brukerne Opplevelser langs tre dimensjoner: Servicenivå Tilgjengelighet på telefon Saksgang Saksbehandlingstid Kvaliteten på møtet med saksbehandlerne / organisasjonen Møte med ny saksbehandler eller enhet i NAV Kvalitet på informasjon som gis Saksbehandlers kompetanse Saksbehandlers væremåte Forventninger til stønad og arbeid Hver enkelts forventinger Storsamfunnets forventninger De fleste medarbeidere møter brukerne på en positiv måte, men i SUM opptrer vi som organisasjon ikke optimalt

Hva gjør vi for å bli bedre for brukerne? Planen er å følge planen!

Hva gjør vi for å bli bedre for brukerne ? (2) Gir NAV-kontorene nye verktøy og virkemidler 7000 på opplæring i ny metodikk for arbeidsevnevurdering Gir NAV-kontorene tydeligere fokus bedre tid til individuell oppfølging, veiledning og informasjon Veileder kontorene i bruk av kvalifiseringsprogrammet Overfører kompetanse mellom enheter i NAV Skiller ut oppgaver til forvaltningsenheter Effektiv saksbehandling Likebehandling over hele landet Iverksetter strakstiltak innen telefoni Skiller ut helserefusjoner og utvikler automatisk frikort Utvikler selvbetjeningsløsninger for pensjon

Vi skal klare jobben, men ikke gjør NAV til en slagmark i valgkampen Pasientens bønn: Vi skal klare jobben, men ikke gjør NAV til en slagmark i valgkampen

Vi gir mennesker muligheter