”Det er fedt” Evaluering av det frivillige 10. skoleår i Danmark

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kjennetegn ved gode forebyggende tiltak
Advertisements

HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Studieforberedende utdanningsprogram
Forventninger og videre arbeid…...
Noen utfordringer for skolene
Pedagogisk analyse.
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Utfordringer i spesialundervisningen
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
Orientering om fagtilbudet ved U. Pihl videregående skole
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Velkommen til foreldremøte om fagvalg
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
”Det er fedt” Evaluering av det frivillige 10. skoleår i Danmark
FREMMEDSPRÅKSEKSJONEN
Læringsmiljø Bunntekst.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Systemrettet arbeid i PP-tjenesten
Borre ungdomsskole
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Professor Thomas Nordahl Lillehammer
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Ulikheter og variasjoner
LP og evidens i undervisningen
Profilfag Tilpassa opplæring på Blindheim ungdomsskole.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Overgangsprosjektet – NY GIV
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til et nytt skoleår!
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Karriereveiledning i grupper
Slåtthaug ungdomsskole
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Kroppsøving og andre fag ved Hadeland VGS
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Hva er viktig for elevers læring?
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Informasjon om fagvalg til Vg2
Skolebasert kompetanseutvikling
Skole- hjem samarbeid.
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Profesjonelle læringsfellesskap
Fra kunnskap til handling
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Velkommen til Apalløkka
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Skolebasert kompetanseutvikling
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Ved Kongsskogen videregående skole
Studiespesialisering
Informasjon om fagvalg til Vg2
Utskrift av presentasjonen:

”Det er fedt” Evaluering av det frivillige 10. skoleår i Danmark Thomas Nordahl SePU (Senter for praksisrettet utdanningsforskning) 24.01.11

Problemstillinger Hvilke elever er det som velger det frivillige 10. skoleåret og hvordan ser det ut til å gå med dem i det videre utdanningsløpet? Hvordan er læringsutbytte og situasjonen til elever som velger 10. klasse i Danmark? Hva kjennetegner det pedagogiske innholdet i dette frivillige tilbudet og hvilke erfaringer har elever og lærere med dette tilbudet? Hvilke sammenhenger er det mellom læringsutbyttet og det pedagogiske innholdet i 10. klasse? Thomas Nordahl, SePU

Frivillig 10. skoleår I 2009 begynte 49,6 % av 9. klassingene i Danmark i 10. klasse inklusive efterskoler. Av disse 10. klassingene gikk 55 % inn i gymnasiale utdannelser, mens 39 % gikk inn i yrkesutdannelser. 4,3 % starter ikke i noe utdannelsesløp direkte etter 9. klasse. Ut fra de opplysninger som foreligger i dag antas det at om 25 år vil 87,4 % av dette ungdomskullet ha minst en fullført ungdomsutdannelse. Elever som har gjennomført 10 skoleår blir før ferdig med en ungdomsutdannelse enn elever som går direkte fra 9. klasse og inn i ungdomsutdannelse. Dette peker i retning av at det frivillige 10. skoleår innebærer en god forberedelse til ungdomsutdannelsen. Thomas Nordahl, SePU

Hovedtrekk ved 10. klasse Den obligatoriske delen av 10.klasse omfatter: Undervisning i obligatoriske fag, dansk, matematikk og engelsk i et omfang på 420 årlige timer. Brobygging eller en kombinasjon av brobygging og ulønnet praksis med et utdannelsesperspektiv. Den valgfrie delen av 10.klasse omfatter: Elevene skal tilbys undervisning i tilbudsfagene, dansk, matematikk, engelsk, tysk, fransk, fysikk/kjemi i et omfang på 399 årlige timer. Elevene skal tilbys undervisning i minst tre av følgende fag/linjer; idrett, samfunnsfag, kristendom/religion, naturfag, metall/motorverksted, byggeverksted, teknologiverksted, serviceverksted, produktutvikling og formgiving, iverksetter, sunnhet og sosiale forhold, teknologi og kommunikasjon. Thomas Nordahl, SePU

Fysisk plassering av tilbudet 10. klasse er underlagt Lov om folkeskolen og dermed underlagt den enkelte kommune. I mange kommuner har man samlet 10. klasse på noen skoler for å skape større enheter eller det er etablert såkalte 10. klassesentra hvor elevene fysisk er plassert i egne sentra/bygninger utenfor folkeskolen. I flere tilfeller er 10. klassesentra fysisk lagt sammen med de andre ungdomsutdannelsene. Lærerne som er ansatt på 10. klassesentraene underviser bare elevene ved disse 10. klassene. Thomas Nordahl, SePU

Kvantitativ spørreundersøkelse Empirisk materiale Undersøkelse Informanter Kvantitativ spørreundersøkelse Nettbasert bredspekteret undersøkelse om læringsutbytte og situasjonen til elevene på 9. og 10. klassetrinn. Gjennomført desember 2009 Elever Klasselærere Kvalitative data Intervjuer ved 10. klassetilbud i Danmark Analyse av sentrale dokumenter vedrørende det frivillige 10. skoleåret Lærere Skoleledere Thomas Nordahl, SePU

Elever og klasselærer 10. klasse 1239 1140 92,0 Utvalg Inviterte Besvarte Svarprosent Elever og klasselærer 10. klasse 1239 1140 92,0 Elever og klasselærer 9. klasse 4290 3910 91,1 Thomas Nordahl, SePU

Thomas Nordahl, SePU

Thomas Nordahl, SePU

Thomas Nordahl, SePU

Thomas Nordahl, SePU

Thomas Nordahl, SePU

Hovedpunkter - intervjuer av lærere og elever Elever som velger dette året gjør det i stor grad ut fra ønske om å bli tryggere i forhold til valg av videre ungdomsutdannelse og eller en bedre faglig kvalifisering. Kombinasjonen av teori og praktisk undervisning, de obligatoriske fagene og de valgfrie linjefagene og brobyggingen, opplever de som avgjørende faktorer. Mange elever kommer med negative skoleerfaringer og opplever etter relativt kort tid å endre det negative mønsteret. Spesielt fravær av mobbing og i stor grad opplevelse av å høre til og bli møtt for den du er som menneske, blir fremhevet av mange. Elevene opplever å møte lærere som ser dem, som tar dem på alvor som ”nesten voksne”, som har tid og ønsker å hjelpe til i de prosesser eleven går gjennom. Thomas Nordahl, SePU

Hovedpunkter – intervjuer av lærere og elever Arbeidet med felleskaper har resultert i ”kanonsamhold” i klassene og som en av elevene sa i intervjuet; ”det er for første gang kjedelig å være syk.” Eleven opplever en undervisning som variert og differensiert slik at de har mulighet for å mestre. De opplever at de lærer mer og timene blir brukt bedre enn tidligere. Dette resulterer i at de på relativt kort tid har fått tettet faglige hull. Selv om dette året er frivillig, stilles det krav til elevene både sosialt og faglig. De møter lærere som har tydelige forventninger til dem og som sier at ”her er det rom for alle, men ikke alt”. Elevene får en ny start i omgivelser som ikke er preget av tidligere skoleopplevelser og de gir uttrykk for at mye har skjedd med dem både faglig, sosialt og personlig. Thomas Nordahl, SePU

Mulig relevans i en norsk kontekst? Et frivillig 11. skoleår ville ut fra hva vi finner i Danmark, gjøre flere elever i stand til å gjennomføre videregående opplæring med enten studie- eller yrkeskompetanse. Det er klare sammenhenger mellom organisering og innhold i det 10 skoleåret i Danmark og de resultatene som oppnås. Det vil si at det er en rekke betingelser som må være til stede om et frivillig 11. skoleår skulle ha noe for seg i Norge: Tilbudet må innebære et reelt miljøskifte for elevene. Det må være en relativt stor og heterogen elevmasse i det enkelte tilbud. Et 11. frivillig skoleår må inneholde en viss grad av valgfrihet. Elevene bør kunne velge temalinjer ut fra egne interesser. Thomas Nordahl, SePU

Betingelser (forts.) Hoveddelen i tilbudet bør være obligatoriske fag og undervisning i disse. Et frivillig 11. skoleår må ha lærere med høy real kompetanse relatert til å undervise denne elevgruppen. Lærerne må synliggjøre og være opptatt av både fagene og elevenes mer sosiale og personlige utvikling. Det må etableres klare nasjonale føringer tilknyttet organisering og innhold i et 11. skoleår. Thomas Nordahl, SePU

Hva kan grunnopplæringen lære av det 10. skoleåret i Danmark? Lærerne møter elevene med en respekt og tillit til dem, og med en oppriktig interesse for hver elev. Lærertettheten i 10. klassetilbudet er ikke bedre enn i norsk grunnopplæring, så dette kan handle om lærernes kommunikasjonsferdigheter og elevsyn. Betydningen av fellesskapet i 10. klasse blir framhevet sterkt av både elever, lærere og skoleledere. Selv om elevene blir møtt som enkeltindivider, så blir det gjort innenfor rammen av et fellesskap. Dette frivillige skoleåret i Danmark kjennetegnes av en god avveining i forholdet med mellom de identitetsdannende og de direkte faglige oppgavene i skolen. Thomas Nordahl, SePU

Hva kan grunnopplæringen lære av det 10. skoleåret i Danmark? Tilbudet i 10. klasse kjennetegnes ved en relativt stor variasjon i innhold som reflekterer elevers interesser og har en praktisk tilnærming. Dette gjør 10. klasse noe mindre boklig enn grunnopplæringen, og det ser mange elever ut til å være tjent med. Det bidrar til motivasjon og engasjement som også kommer til uttrykk i de tradisjonelle skolefagene. Lærerne i 10. klasse kjennetegnes ved at de har utviklet et felles pedagogisk språk uavhengig av det eller de fagene lærerne underviser i. Det felles språket bidrar til at lærerne kan reflektere og diskutere elevene og pedagogisk praksis. Denne pedagogiske kommunikasjonen utvikler den enkelte lærer og bidrar til at de sjeldnere står alene med sine utfordringer. Thomas Nordahl, SePU