- felles forståelse av hva dialogen handler om - det vi samarbeider om er håndterbart for alle parter - dialogen er meningsfull for alle parter Samarbeidets.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Kari Pape Den gode assistenten
Pasient- og brukerombud i Hordaland Rune J. Skjælaaen
De dårige følelsene. Veiene ut..
22 tips for den faglitterære forfatteren
Samspill og Samhandling
Lilandspeiderne Informasjon.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Traumebevisst praksis
Å forstå seg selv og andre
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
HVORDAN MØTE MENNESKER MED SAMTIDIG RUS- OG PSYKISKE LIDELSER 21.September 2011 Lars Linderoth Overlege Rehabiliteringspoliklinikken Bærum DPS.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Hva er aktivitet og deltakelse?
Aggression Replacement Training
Barnevernsbarns erfaringer- utdanning og helse
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Å lykkes eller være lykkelig?
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Mangfold og fellesskap
Eksamenstips.
Selvhjelp Selvhjelpsgrupper –”Verksted for endring” –Fellesskap – basert på gjensidighet, tillit og respekt –Har som målsetting å fremme: Innsikt Mestringsevne.
Å møte unge som lever i frykt
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
12 Reflekterende lesing.
Ungdomsbevegelsen til Kirkens Nødhjelp
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
Smittende Tro Del Vær deg selv.. Pausebilde.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Lederstil og Motivasjon.
Normalitetstyrraniet? Hva da med et annerledes utseende??
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Bokollektivet Målgruppe:
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
1 Johannes brev Gud er kjærlighet Om å ta imot og gi kjærlighet:
Berit Berg, Samfunnsdagen 23. august 2011
HOLDNINGER OG HANDLINGER
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Agent for rettferdighet
Modellkommunene Hva er unikt?
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
PEL-eksamen Glu 5-10.
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Små barns vänskap - några utmaningar och dilemman Nationell familjecentralskonferens Svenska Mässan i Göteborg Anne Greve.
Livsstilsending - uke 5 -
Problemløsning.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Tema: endringsledelse Verktøykasse for ledere på NTNU.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Vi er nærmere en løsning …….
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

- felles forståelse av hva dialogen handler om - det vi samarbeider om er håndterbart for alle parter - dialogen er meningsfull for alle parter Samarbeidets tre pilarer

Vi velger å velge - å finne noe vi har felles - å stole på - å lytte til - å gi en sjanse til (spørre igjen) Samarbeidsklimaet kan låse seg på 0 – 4 sekunder hvis ikke Vestfold-modellen av

i dag – i morgen - alltid Semper ardens

del kunnskapen fra traumebevisste medarbeidere til traumebevisst fellesskap fra traumebevisst barnevern til traumebevisste systemer

å være løsning og problem på samme tid utfordringen

Når traumebeviste perspektiver skaper usikkerhet Utfordrer personlige mentale modeller å møte traumebevissthet forandrer våre modeller for hvordan verden henger sammen -«sannheter» kompliseres - vanskelig å differensiere entydig mellom godt og ondt - egen livshistorie settes i nytt lys Følelsesmessige påkjenninger Å møte traumebevissthet forutsetter å forholde seg til hvordan mennesker har hatt det heller enn hvordan de oppfører seg - empati med mennesker som gjør forferdelige ting - krevende å forstå avvik som mestring av livssmerte - egne selvopplevde krenkelser triggeraktiveres - må tåle å forholde deg til andres smerte - bekjempe unngåelsesatferd

Profesjonelle roller utfordres og forandres Å møte traumebevissthet utfordrer en rekke av våre måter å være profesjonell på. Slik som kategorisering og forståelse av annerledeshet og av hva som er en god hjelper - forstå eller endre - forvente feedback (eller bare gi) - top down eller bottom up Grunnfølelse av rettferdighet utfordres Å møte traumebevissthet utfordrer våre holdninger. Blant annet om at mennesker får som fortjent, at livsstilsykdommer er selvpåførte og at alle kan ta seg sammen - verden er urettferdig - det er sårede mennesker som sårer andre - å bruke konsekvenser som pedagogikk er ikke bare ikke-virksomt, men også umoralsk

Hva gjør en forskjell 1. øve på å være avslappet og komfortabel med andre mennesker. Og å ikke bli truet av uenighet 2. øve seg på å få andre til å slappe av 3. øve seg på å gi annerkjennelse og aksept

Dilemmaer har ikke løsninger, selv om de kan se ut som og oppleves som problemer Dilemmaer er konfliktfylte fordi konkurrerende og sentrale hensyn ikke kan tilfredsstilles samtidig Dilemmaer må håndteres - de kan ikke løses Dilemmaer er noe man må leve med Samhandling er en nødvendighet, - og et dilemma

X Kortversjonen: tenk

Velg startnummer

øvelse Oppdrag 1: organiser dere etter alder 3 grupper, opp å stå – finn hverandre – ut i rommet Oppdrag 2: organiser dere etter to akser: - lengde på arbeidsvei og - og lys/mørk-dimensjon på hårfarge Oppdrag 3: organiser dere etter evne til samarbeid og følelsesmessig sensitivitet

Hva var så dette? Kvantitativ forskning Kvalitativ forskning

multi-voicedness

Kari – the movie Story: Kari, 11 år, bo i fosterhjem på fjerde året. vansker med tilpasning på skole, ukonsentrert og intense raserianfall Scene: ansvarsgruppemøte på skolen Casting: •Barnevernkurator •Fosterforelder (-dre) •Lærer •Assistent •Behandler fra BUP Script: hvordan hjelpe Kari til bedre skolehverdag barnevernarbeider introduserer toleransevindu som forslag til felles forståelsesramme «take one»

Vær så god Sitt ned Og noen av dere ser vi igjen på scenen

Øvelse ByttBriller Hvordan: 6 på hver gruppe, skriv ned rollene gule lapper Oppgave: Bli enige om hva som er barns beste •Likegyldig •Begeistret •arrogant •Sur/gretten •Over empatisk •Ekstremt løsningsorientert

Så gå nå ut….. Hva skal jeg kjempe med? Hva er mitt våpen ? •Føle •Forstå •Anerkjenne •Regulere •Forklare •Sjekke fokus Barna fortjener det, - og derfor er jeg semper ardens