Mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 3 uke 6 - 2009 Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra redaksjonsutvalget.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget
Advertisements

NBF i går – i dag – i morgen Hva er forbundets tilbud til medlemmene? Tradisjonelt har forbundets og kretsenes spilletilbud vært rettet mot de som har.
Hvilke regler skal gjelde for Arbeid med Bistand og andre tiltak i 2006? Odd Wålengen, ASD.
Mini-Gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 26 uke 40, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
Arbeidsgruppe for bekjempelse av fallende gjenstander
To år inn i NAV-reformen
Norservice as - motiverte folk skaper mest Attføringsbedriften Service- og produksjonsbedriften.
Levanger kommune rådmannen Dialogseminar Åre 15. – Rådmannen Ola Stene - Status og hovedutfordringer 1 Status og hovedutfordringer pr 16. februar.
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Konferanse Thon Hotell Oslo Airport NTL Forskningsinstitutter
Mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 6 uke 10, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
Mini-Gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 23 uke 35, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt.
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
Mini-Gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 27 uke 41, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
Orientering om NFFs budsjett for 2009 relatert til 1. divisjon kvinner.
Seminar om sammenhengen mellom arbeidstakerrettigheter og handel Arbeidsdepartementet 9. februar 2010 BAMAs prosjekt i Costa Rica.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Bosetting Nina Gran.
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Orientering om utfordringer i legevaktsamarbeidet Situasjonen rundt legevaktsituasjonen har endret seg siden evalueringen fra 6K og Agenda K ble gjort.
KS Konsultasjoner HVORFOR NY BOSETTINGSMODELL :Vanskelig å få kommuneplasser ÅRSAK: -Regjeringen: kommunene var uvillige. Stort.meld nr 17.
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Lokale forhandlinger Beregninger - begreper
Forsøksordning i barnehage Hmmm Hvordan gå fram for å inngå lokale forsøksordninger?
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid
Innherred samkommune 1 Større stillinger - en fordel for både brukere og ansatte Anne Grete Wold Prosjektleder Innherred samkommune.
Innherred samkommune 1 Dialogseminar Åre 15. og 16. februar 2006 Innherred samkommune Status Administrasjonssjef Rudolf Holmvik.
”Tremånederskontroll” UNN, 27. og 28. sept Viktig problemstilling - slik handlingsplanen ser det Ventetiden er lang ved mange hørselssentraler.
mini gaiden Informasjon fra sentralt MBA, direktoratet
Mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 9 Uke Ansvarlig redaktør: Erling Mathisen Redaktør: Hans Olav Kirknes Et produkt fra redaksjonsutvalget.
Mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 10 Uke Ansvarlig redaktør: Erling Mathisen Redaktør: Hans Olav Kirknes Et produkt fra redaksjonsutvalget.
Mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 4 uke Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra redaksjonsutvalget.
Mini-Gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 18 uke 24, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
Mini-gaiden, fokus på NAV Pensjon
Mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 15 uke 22, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
Mini-Gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 28 uke 42, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Kostnader i pensjonsordningene Pensjonsforum Jan Otto Risebrobakken.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Ringerike kommune Regnskap Resultat 2009 Regnskapsmessig driftsunderskudd på 25,7 mill kr. Akkumulert driftsunderskudd for
1 Økonomi- og HMS -rapport 1. kv Oppsummering - hovedpunkt.  Finansforvaltningen - tap hedgefond samt redusert forventet avkastning i 2009 til.
Arbeid er førstevalget
Høring om Vestlandet Hordaland fylkeskommune 23 mars 2007 Olav Bergo, BA-redaktør.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
100 lure ord å lære.
Universitetet i Tromsø
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Lokal arbeidstidsavtale
NAV-konferanse 5.mars 2009 Rådmannens ansvar og interesse for NAV-kontoret.
Arbeidslivet under press Regjeringens forslag til endringer av arbeidsmiljøloven.
Evaluering av ledelses- og styringsstrukturen ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet Innledning – hvorfor og hvordan evaluere? av dekanus Hans.
Larvik – der det gode liv lever!
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Finansieringsordninger for bedre samhandling 22.oktober 2009 Utarbeidet for KS av Peter Emmerich Hansen, Jesper Luthman og Kari Sletnes fra Implement,
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Arbeidslivet under press Høyre, Fremskrittspartiets, Venstre og KrFs endringer av arbeidsmiljøloven.
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
Arbeidslivet under press Regjeringens forslag til endringer av arbeidsmiljøloven.
IA-avtalen IA, Side 2 Myndighetene Arbeidstakere Arbeidsgivere.
En gledelig begivenhet Orientering til styret om overtakelse av ansvaret for følgetjenester for gravide til fødested og beredskap for denne tjenesten.
Arbeidslivet under press Høyre, Fremskrittspartiets, Venstre og KrFs endringer av arbeidsmiljøloven.
Økonomi - budsjett 2016 Økonomi - Budsjett og økonomistyring Kjersti Lothe Dahl Økonomisjef.
SERVICEKLAGER FAKTA: En serviceklage er en klage på hvordan man opplever kontakten med NAV Statistikken over serviceklager er basert på registrerte klager.
utfordringer i en ny region
Utskrift av presentasjonen:

mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 3 uke Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra redaksjonsutvalget i NTL NAV Informasjon fra sentralt MBA, direktoratet SITUASJONEN I NAV OSLO Direktør for overordnet fylkesledd, Yngvar Åsholt, orienterte om den vanskelige budsjettsituasjonen i NAV Oslo. NAV Oslo må foreta et kraftig bemanningskutt i forhold til budsjettet for Må kutte stillinger NAV Oslo har i all hovedsak fått sine budsjettrammer videreført fra 2008 til Likevel ser det foreløpig ut til at NAV Oslo må kutte med om lag 110 årsverk. Dette tallet er medregnet en tildeling på ca. 40 årsverk som Oslo får ved Regjeringens tiltakspakke. Disse kuttene vil man få til gjennom reduksjon i midlertidige tilsettinger og gjennom naturlig avgang. Ingen fast tilsatte blir oppsagt. Årsaken til dette kuttet er at Oslo har kjørt med et høyt ”turtall” i Dette skyldes bl.a. at NAV Oslo tok med seg et mindreforbruk fra 2007 til 2008 på mellom 12 – 14 millioner kroner. Dette var midler som NAV Oslo i hovedsak brukte til å tilsette medarbeidere i midlertidige stillinger. I 2008 fikk NAV Oslo i tillegg 10 millioner til restansenedbygging. Medarbeidere ble tilsatt i andre halvdel av 2008, m.a.o. mange tilsettinger i andre halvår som skulle dekke opp for opp for årsvirkningen. I år får NAV Oslo 7 millioner til restansenedbygging. I tillegg har NAV Oslo en husleieøkning på 10 millioner kroner i Bistand i vanskelig situasjon Direktoratet ønsker å bistå Oslo (men også Hordaland, som også sliter med dårlig økonomi) på tre områder: 1) Kompensere fullt ut kostnadene ved å etablere NAV-kontor. 2) Opprette et ”Ekspertteam” med folk fra direktoratet/NDU som skal bistå i forhold til restansenedbygging på uføre/sjukepengeområdet. 3) Bruke saksbehandlerressurser rundt om i fylkene for å hjelpe til med dagpengesaker for gjennom dette å prøve å holde saksbehandlingstiden på 21 dager. 4) Hjelpe til med å få organisasjonen mer effektiv. NTL NAV ser at situasjonen for NAV Oslo er vanskelig, både for brukerne og for våre NTL medlemmer. Vi vil sammen med avdelingen synliggjøre konsekvensene av bemanningskuttene bl.a. gjennom media. I tillegg jobber vi politisk gjennom forbundet slik at NAV Oslo og andre vanskeligstilte fylker får mer ressurser.

mini gaiden side 2 Nr. 3 uke ELEKTRONISK FAGPOST Det har vært mye kontakt mellom partene i saken. Dette har ført til at vi har nærmet oss hverandre og arbeidsgiver la fram et forslag til protokoll i møtet. I protokollutkastet foreslår arbeidsgiver at det skal etableres et sentralt postmottak og at dette skal eies av NAV og blir en del av NAVs organisasjon. Man foreslår at NAV går inn i forhandlinger med aktuelle leverandører med sikte på å inngå avtale som innbefatter oppstart, etablering og drift av enheten. Arbeidstakerorganisasjonene orienteres løpende om etableringen av prosessen. Arbeidsgiver har også som målsetting at enheten i størst mulig grad skal bemannes med egne ansatte og at arbeidsplassen kan ha en IA funksjon. Gjennomslag for NTL NAV Med dette protokollutkastet har arbeidsgiver kommet NTL NAV sine krav et langt skritt i møte. Organisasjonene har fått frist til helga med å komme med tilbakemelding på protokollutkastet. NTL NAV har allerede sendt inn våre forslag som tydeliggjør våre krav. ENDRING I ORGANISASJONS- OG LEDELSESSTRUKTUR I DIREKTORATET Tor Saglie ønsker endring i forhold til organisasjons- og ledelsesstrukturen i direktoratet. For det første ønsker han å opprette en tydelig stedfortreder for seg ved å opprette en assisterende direktør. Saglie er enig med organisasjonene at denne stillingen skal lyses ut eksternt. Saglie ønsker færre rapporteringspunkter For det andre ønsker han å opprette en stabsdirektør for HR, kommunikasjon, IKT og økonomi. Bakgrunnen for dette er at Saglie opplever i dag at det er for mange direktører som rapporterer til han. Dette fører til han ikke får gjort god nok jobb i forhold til alle områder som direkte rapporterer til direktøren. Saglie opplever sin rolle som pressa og sårbar for NAV og ønsker gjennom oppretting av assisterende direktør og stabsdirektør en avlastning. NTL NAV sin tilbakemelding til Saglie NTL NAV kom med bekymring i forhold til oppretting av stabsdirektør. Vi er bekymra for at dette kan svekke HR, kommunikasjon, IKT og økonomi ved at disse områdene ikke lengre har direkte har linje til direktøren. Saglie var kjent med denne bekymringa, men forsikra oss om at dette ikke er intensjonen med endringa i organisasjons- og ledelsesstrukturen. Snarere tvert om. Protokoll blir sannsynligvis underskrevet i løpet av neste uke. SITUSASJONEN PÅ ARBEIDSMARKDET – TILTAK I FORHOLD TIL ØKT LEDIGHET Som kjent skjer det en kraftig økning i arbeidsløsheten. Prognosene fra NAV går ut på at i 2009 vil det være registrerte ledige og i 2010 vil dette tallet ha økt til , eller 3,4 prosent av arbeidsstyrken. Når det i gjennomsnitt er ledige i året i 2010 vil det bety at

mini gaiden side 3 Nr. 3 uke Det er om lag ledige i løpet av året og som trenger hjelp fra NAV. Det betyr en betydelig større pågang fra arbeidsledige. For å møte denne økte pågangen fra ledige har Regjeringen bevilget ekstra midler til NAV som til sammen utgjør 320 stillinger. Disse stillingene skal både jobbe for å demme opp for den økte ledigheten og for å håndtere 6000 nye tiltaksplasser. Stillingene skal ikke smøres ”tynt” utover i NAV, men heller samles i regioner. Vi forutsetter at dette drøftes på fylkesnivå før etablering. På denne måten mener direktoratet at en får best nytte av ekstramidlene. NTL NAV slutter seg til denne vurderingen. ORIENTERING OM BUDSJETTSITUASJONEN Etaten ønsker å legge fram et balansert budsjett for 2009 i budsjettnotat nr 3. Dette arbeidet er enda ikke ferdig. Utfordringen er å finne inntjening for nærmere 80 millioner i såkalt negativ handlefrihet (underskudd). Dette etter at en tiltakspakke på 156 millioner er lagt inn. En del av årsaken til den negative handlefriheten er bl.a. et uventet krav fra Statens Pensjonskasse på 100 millioner, lite med overførbare midler fra 2008, økte kostnader til IKT- drift/-utvikling og konsulenttjenester, m.m. Forutsetningene er at merforbruk fra i fjor skal dekkes inn av enhetenes budsjett for i år, mindreforbruk i direktoratet overføres til handlefriheten og mindreforbruk i styringslinjene overføres i sin helhet. Mulighetene for inntjening av den negative handlefriheten som kan ha effekt allerede i 2009, ligger etter direktoratets mening i nedskalering av ekstern bistand og reduksjon av driftsbudsjettet ved avgang (holde stillinger vakante i noen måneder). På lengre sikt vil det kunne ligge muligheter i sentralisering og gjennomgang av innkjøpsavtaler (telefoni, strøm, husleie m.v.), tiltak innenfor IKT-drift og realisering av gevinstene fra NAV-reformen. Alternative innsparingstiltak vil bli lagt fram for direktørmøtet til diskusjon ca 10. februar. Vi forventer at dette da også blir lagt fram for sentralt MBA. Organisasjonene følger budsjettutviklingen NTL NAV er i nær kontakt med forbundet og vil i tiden framover fremme behov og krav overfor bl.a. politiske myndigheter knyttet til etatens budsjett- og ressurssituasjon for dette året og i Vi vil i den forbindelse også kreve inndekning av kravet om økt premie til Statens Pensjonskasse (kr 100 mill). Organisasjonene i MBA ga tilbakemelding om at de ikke anser vakanser ved avgang i stillinger som en farbar vei å gå for å spare driftsutgifter. Partene diskuterte den alvorlige situasjonen vi mener etaten er i og vil komme tilbake til mulige tiltak i forbindelse med framleggelsen av Budsjettnotat nr 3 og i tiden framover. Vi etterlyste også en framdriftsplan for ny budsjettfordelingsmodell. STORE SATSINGSFORSLAG 2010 Partene hadde en gjennomgang av innspill til Arbeids- og inkluderingsdepartementet om statsbudsjettet og midler til store satsinger i Arbeids- og velferdsetaten har fremmet behov for midler til ulike satsinger innenfor:

mini gaiden side 4 Nr. 3 uke Økt innsats rettet mot oppfølging av brukere, dvs styrking av NAV Lokal. Styrkingen vil gi bedret oppfølging, lokalt nærværkompetanseheving, bedret kontakt med arbeidsgivere og bedret bruk av virkemidler. - IKT-konsolidering – for å snu utviklingen i IKT-kostnadene. - Elektronisk samhandling. Tiltaket skal gi færre telefonhenvendelser, frigjøring av tid for saksbehandler, kortere saksbehandlingstid, økt tilgjengelighet for brukeren og økt informasjonsdeling. - Oversikt over medlemskap i Folketrygden (medlemsregister). Tiltaket vil føre til færre feilutbetalinger, riktig forsendelse av Helsetrygdkort og automatisert saksbehandling. - Fornying av hjelpemiddelområdet. Vil gi en mer fremtidsrettet og brukertilpasset tjeneste enn det NAV kan tilby i dag samt et mer robust samvirke mellom NAV og de kommunale tjenestene. - Ny systemløsning for rammestyrte hjelpemidler. For å sikre en helhetlig styring, kontroll og oppfølging med alle arbeidsrettede rammestyrte virkemidler. I tillegg ba NTL NAV om at man fremmer forslag om satsingsmidler til oppretting av intern postbehandlingsenhet i etaten (se egen sak). Direktoratet skulle ta med seg dette innspillet til videre vurdering/behandling. FLEKSITID I NAV Orientering om fleksitidssituasjonen var siste punkt på dagsordenen. Det at sentralt MBA følger opp fleksitidssituasjonen er etter et initiativ fra NTL NAV og det er enighet mellom partene om at dette skal følges opp to ganger i året. Nærmeste leder og hver enkelt ansatt må følge opp Etter vår oppfatning er det alt for mange medarbeidere som får strøket opparbeidede timer og dette ga vi beskjed om i møtet. Det er for eksempel 3,4% av saksbehandlerne og 6,7% av rådgiverne som har fått strøket mer enn 10 timer. Her har lederne sviktet oppgaven sin. De må legge opp "produksjonen" slik at oppgavene kan utføres innen normalarbeidsdagen. Hvis det er behov for mer innsats må det pålegges (og betales for) overtid. At lederne har et stort ansvar fritar ikke medarbeiderne fra å ta ansvar for sin egen situasjon. Hver enkelt må passe på å holde seg innenfor de 45 timene en har lov å opparbeide. Fleksetidsordningen skal ikke brukes til erstatning for overtid. Hvis dette skjer undergraver vi våre rettigheter til ekstra betaling for arbeid utover normalarbeidsdagen. Hvis noen av våre medlemmer opplever å bli presset til å arbeide opp fleksitid istedenfor å bli pålagt overtid, må tillitsvalgt kontaktes. For NTL NAV møtte Jarle Berge, Jostein Hegli og Trygve Baltzersen