Grete Haaland Sund HiAk, 200406 Mapper Mappevurdering, som pedagogisk metode i læreprosessen Elevmedvirkning og læringsstrategier Vandreboka Grete Haaland Sund HiAk, 200406 Grete Haaland Sund, HiAk, 240306
Hensiktsmessig dokumentasjon i mappen? Hva? Hva eleven har gjort – eks. ”pila”, med begrunnelser Hva eleven har tenkt rundt det han/hun har gjort, begrunnelser, refleksjoner og vurderinger, - Elevens helhetlige grunnleggende yrkeskompetanse Grete Haaland Sund, HiAk, 240306
Grete Haaland Sund, HiAk, 240306 Helhetlig yrkeskompetanse - Hele arbeidsprosessen i fokus, med begrunnelser - Grunnleggende ferdigheter og alle fag – som naturlig del av yrkeskompetanse og læringsprosess Grete Haaland Sund, HiAk, 240306 Grete H. Sund, HiAk 180406
Hensiktsmessig dokumentasjon i mappen? Hvordan? Visuelt – med fotografier, film, lyd, produkter Verbalt – beskrivelser, refleksjoner og vurdering av prosess og produkt, med begrunnelser, lyd Oppbygging underveis i året, for underveisvurdring Oppsummering av året, for sluttvurdering Grete Haaland Sund, HiAk, 240306
Hensiktsmessig dokumentasjon i mappen? Hvorfor? For å ivareta elevens behov for respons og dokumentasjon som grunnlag for å oppnå motivasjon å lære av eget arbeid å vise hva han/hun kan For å ivareta bedriftens/skolens behov for Innsikt som grunnlag for veiledning og vurdering (for både lærere og veiledere i bedrift) å vurdere elevens/lærlingens kompetanse å kunne legge til rette for tilpasset opplæring/jobb å eventuelt kunne tilby læreplass/jobb samarbeid skole arbeidsliv, bruk av ulike læringsarenaer Grete Haaland Sund, HiAk, 240306
Elevmedvirkning og læringsstrategier - Interessedifferensiering et eksempel 1. Bred Introduksjon til tema/målområde 2. Innledende øvinger 4. Felles vurdering og oppsummering av læring 3. Individuelt valgte arbeider, knyttet til den enkeltes interesser/ ønsker om vei videre 5. Individuell vurdering og oppsummering av læring Grete Haaland Sund, HiAk, 240306 Grete H. Sund, HiAk 180406
Hva er interessedifferensiering Tolke læreplanmål i tråd med individuelle interesser Eleven får så langt som mulig velge relevante produkter, tjenester og arbeidsprosesser innenfor rammene av læreplanen Fokus på læringsresultat mer enn veien mot målet Konkretisere vurderingskriterier i forhold til felles og individuelle læringsmål Grete Haaland Sund, HiAk, 240306
Grete Haaland Sund, HiAk, 240306 Tekst i oppgaver og planer – elevmedvirkning for å sikre relevans og mening fokus på det elevene skal lære i planer og oppgavetekster - i stedet for det de skal gjøre (produkt) – elevene “tvinges” til å konkretisere veien mot målet (med veiledning etter behov) relevans og mening i alle fag - temabasert arbeid med planer og oppgaver – ideer i beskrivelse av formål og felles programfag relevans og mening i FF – ideer gjennom grunnleggende ferdigheter Grete Haaland Sund, HiAk, 240306
Medvirkning i organisering av hverdagen – et eksempel FF-verksted Norsk Basis-gruppe Tekstil-verksted All-verksted Frisør-verksted tre-verksted Bedrift FF-verksted Matte Grete Haaland Sund, HiAk, 240306 Grete H. Sund, HiAk 180406
Medvirkning og Entreprenørskapskompetanse Grete Haaland Sund, HiAk, 240306
Grete Haaland Sund, HiAk, 240306 Medvirkning i VG1? Planskisser tar form i fylker og skoler Eks. FellesProgramfag 1) Obligatoriske yrkesmoduler innen alle yrker i utdanningsprogrammet for alle elever 2) Generell opplæring, som ikke knyttes til yrkesutøvelse Eks. Prosjekt til fordypning 1) elevene kan velge mellom 2 fellesfag 2) elevene kan velge blant de lærefag skolen kan tilby på VG2, og som de har verksteder til (minst 3 forskjellige lærefag) Grete Haaland Sund, HiAk, 240306 Grete H. Sund, HiAk 180406