Grete Haaland Sund HiAk,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
Advertisements

Fellesfag Yrkesretting Relevans
Kml1 Gardermoen – Velkommen til :
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
FOLKEHELSE OG YRKET MITT Bok: Om helse Kap: 2 side 48-71
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
MAPPEVURDERING En innføring.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Gjennomgående dokumentasjon i fag- og yrkesopplæringen Hva er hensiktsmessig dokumentasjon? v/Thomas Norland avdelingsleder, kompetanse- og utviklings.
HEKK 4 ans Hege B.G.Osebakken Elisabeth Krogstad Kari Lønvik Kicki Palmquist Work shop HiAk HEKK , Work shop HiAk 08.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
INTERRESSE DIFFRENSERING HELHET OG SAMMENHENG …. HVA TENKER VI OM DET? UT I FRA SIN EGEN INTERRESSE INSPIRASJON MOTIVASJON KREATIV TENKING.
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
Hadeland arbeidsgruppe for næringsliv og skole Hvor står vi og hvor vil vi.
Hilde Hiim, Grete Haaland Sund
\\55. • Nytt fag i grunnskolen: UTDANNINGSVALG \\55 Formål: • Skape helhet og sammenheng i grunnopplæringen • Bidra til at flere foretar kunnskapsbaserte.
Høgskolelektor Ann Lisa Sylte HiAk, april 2007
Veiledet lesing Mørkved skole
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
VURDERING.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Sosial kompetanse i en inkluderende skole
Hospitering i Hordaland RETT KOMPETANSE – framtidens behov.
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Landsorganisasjonen i Norge
Prosjekt til fordypning
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Jane Haave Kompetanse på lavere nivå Tirsdag 16. september 2008.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
”Yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning” KIP-AF Deltaker- og formidlingskonferanse
Didaktiske analysekategorier
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
KIP – Aksjonsforsknings -konferanse 21. mai 2008
Oppgavens tema: Forandring med personanalyse av varme og kalde farger.
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
Fellesmøte – mandag Oppdatering – OTH-prosjektet –Begrepsinnlæring (Solveig) –Digitale mapper – arbeidsmappe – sluttmappe (Åshild) –Skriverammer.
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
PORTEFOLIO Ekrom skole.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
PROSJEKTSAMLING VANDREBOKA 21 APRIL Hva har prosjektet ført til for Dokka Videregående Skole ? Hva blir videreført?
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Hva kan jeg gjøre bedre, lærer?
Vurdering for og av læring i yrkesopplæringen
Horten vidergående skole
Mappevurdering som metode – med utgangspunkt i norskfaget og med Classfronter som verktøy
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Fellesfag Yrkesretting Relevans Fellesfag og yrkesfag: Hvordan bruke fellesfag i prosjekt til fordypning? Opplæringskonferansen 2014, 28. og 29. januar.
Arbeidslivsfag -utprøving av nytt praktisk fag på ungdomsskolen.
Helhetlig yrkesfaglig kompetanse gjennom fagintegrering relatert til elevenes yrkesvalg. KIP - Konferansen 27 okt.2010 Anne-Catrine Wolden.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 KIP-AF "Kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning”
Vurdering og undervisning
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
11. januar 2019.
Utskrift av presentasjonen:

Grete Haaland Sund HiAk, 200406 Mapper Mappevurdering, som pedagogisk metode i læreprosessen Elevmedvirkning og læringsstrategier Vandreboka Grete Haaland Sund HiAk, 200406 Grete Haaland Sund, HiAk, 240306

Hensiktsmessig dokumentasjon i mappen? Hva? Hva eleven har gjort – eks. ”pila”, med begrunnelser Hva eleven har tenkt rundt det han/hun har gjort, begrunnelser, refleksjoner og vurderinger, - Elevens helhetlige grunnleggende yrkeskompetanse Grete Haaland Sund, HiAk, 240306

Grete Haaland Sund, HiAk, 240306 Helhetlig yrkeskompetanse - Hele arbeidsprosessen i fokus, med begrunnelser - Grunnleggende ferdigheter og alle fag – som naturlig del av yrkeskompetanse og læringsprosess Grete Haaland Sund, HiAk, 240306 Grete H. Sund, HiAk 180406

Hensiktsmessig dokumentasjon i mappen? Hvordan? Visuelt – med fotografier, film, lyd, produkter Verbalt – beskrivelser, refleksjoner og vurdering av prosess og produkt, med begrunnelser, lyd Oppbygging underveis i året, for underveisvurdring Oppsummering av året, for sluttvurdering Grete Haaland Sund, HiAk, 240306

Hensiktsmessig dokumentasjon i mappen? Hvorfor? For å ivareta elevens behov for respons og dokumentasjon som grunnlag for å oppnå motivasjon å lære av eget arbeid å vise hva han/hun kan For å ivareta bedriftens/skolens behov for Innsikt som grunnlag for veiledning og vurdering (for både lærere og veiledere i bedrift) å vurdere elevens/lærlingens kompetanse å kunne legge til rette for tilpasset opplæring/jobb å eventuelt kunne tilby læreplass/jobb samarbeid skole arbeidsliv, bruk av ulike læringsarenaer Grete Haaland Sund, HiAk, 240306

Elevmedvirkning og læringsstrategier - Interessedifferensiering et eksempel 1. Bred Introduksjon til tema/målområde 2. Innledende øvinger 4. Felles vurdering og oppsummering av læring 3. Individuelt valgte arbeider, knyttet til den enkeltes interesser/ ønsker om vei videre 5. Individuell vurdering og oppsummering av læring Grete Haaland Sund, HiAk, 240306 Grete H. Sund, HiAk 180406

Hva er interessedifferensiering Tolke læreplanmål i tråd med individuelle interesser Eleven får så langt som mulig velge relevante produkter, tjenester og arbeidsprosesser innenfor rammene av læreplanen Fokus på læringsresultat mer enn veien mot målet Konkretisere vurderingskriterier i forhold til felles og individuelle læringsmål Grete Haaland Sund, HiAk, 240306

Grete Haaland Sund, HiAk, 240306 Tekst i oppgaver og planer – elevmedvirkning for å sikre relevans og mening fokus på det elevene skal lære i planer og oppgavetekster - i stedet for det de skal gjøre (produkt) – elevene “tvinges” til å konkretisere veien mot målet (med veiledning etter behov) relevans og mening i alle fag - temabasert arbeid med planer og oppgaver – ideer i beskrivelse av formål og felles programfag relevans og mening i FF – ideer gjennom grunnleggende ferdigheter Grete Haaland Sund, HiAk, 240306

Medvirkning i organisering av hverdagen – et eksempel FF-verksted Norsk Basis-gruppe Tekstil-verksted All-verksted Frisør-verksted tre-verksted Bedrift FF-verksted Matte Grete Haaland Sund, HiAk, 240306 Grete H. Sund, HiAk 180406

Medvirkning og Entreprenørskapskompetanse Grete Haaland Sund, HiAk, 240306

Grete Haaland Sund, HiAk, 240306 Medvirkning i VG1? Planskisser tar form i fylker og skoler Eks. FellesProgramfag 1) Obligatoriske yrkesmoduler innen alle yrker i utdanningsprogrammet for alle elever 2) Generell opplæring, som ikke knyttes til yrkesutøvelse Eks. Prosjekt til fordypning 1) elevene kan velge mellom 2 fellesfag 2) elevene kan velge blant de lærefag skolen kan tilby på VG2, og som de har verksteder til (minst 3 forskjellige lærefag) Grete Haaland Sund, HiAk, 240306 Grete H. Sund, HiAk 180406