Hilde Hasselgård (ILOS)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagoppgave Justert formulering
Advertisements

Eksamen i Treningslære 2
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Pedagogisk analyse.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Skrivetrening Profesjonsstudiet (1.-3. semester)
Sprogprojekt med fagpakken Sprog og Turisme 2011/12.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
NRØA møte Oslo november 2008 Mona Majgaard / Theo Schewe Kandidatundersøkelser NRØA.
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Veiledning av studenter
«Samhandlende lederskap for tjenester til utsatte barn og familier»: Hvem, hvordan og hvorfor? Hans A. Hauge Høgskolen i Telemark.
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lbg/RHS- Evalueringskonferanse 19. og 20. november Midtveisevaluering høst 2002 Resultater fra en brukerundersøkelse Seilet/ Molde/ 19.nov.03/lbg.
Hvordan skrive en god utredning?
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Hva er en artikkel?.
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Tysktilbudet ved HVO Fra et tradisjonelt grunnfag innen humanoria
Evaluering av 2- og 3-årige ingeniørutdanninger ( 30. mai 2007: Om evalueringsprosjektet Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
Avdeling for sosionomutdanning
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Forebyggende innsatser i skolen
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,

Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Om å skrive masteroppgave MEVIT4000, vår Skriveutfordringer ifb. med masteroppgave Mengdetrening: tidligere erfaring er viktig Storstrukturens betydning.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
SCIENCE SHOPS – Innlegg på studiekvalitetsdagene 6. oktober 2014 ved Anne Bregnballe, APS.
PEDAGOGISK UKE, NOEN TANKER Institutt for fagspråk og interkulturell kommunikasjon (FSK) Anne Kari Bjørge, instituttleder.
Forum for studentaktive læringsformer
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Hva er egentlig læringsutbytte og hvorfor er det viktig?
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Bruk ”malvisning” for å få tilgang til denne teksten: I nedtrekksmenyen ”Vis” velger du ”Maler” og ”Lysbildemal” Oppsummering av arbeidet med KRaV på programnivå.
SØF-rapport nr. 03/13 Karakterbruk og kvalitet i høyere utdanning av Bjarne Strøm Torberg Falch Trude Gunnes Marianne Haraldsvik SØF-prosjekt nr. 2150:
Hvordan sikre et best mulig tilbud for unge med barnevernsbakgrunn i overgangen til voksenlivet? Dette er et prosjekt som er gjennomført av ansatte ved.
Kvalifikasjonsrammeverket
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Fellesveiledning Jur5030 Postdoktor Markus Jerkø.
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Hilde Hasselgård (ILOS) Erfaringer med evaluering av kompetansebeskrivelser i engelskutdanningen i Danmark Hilde Hasselgård (ILOS)

Bakgrunn Evaluering av engelsk i høyere utdanning i Danmark i 2004/2005, gjennomført av Danmarks Evalueringsinstitut. Rapportens tittel: Videregående engelskuddannelser – kompetencer, undervisnings- og eksamensformer. Rapporten kan lastes ned fra http://www.eva.dk/Udgivelser/Rapporter_og_notater/Videregående_uddannelse.aspx?M=Shop&PID=826&ProductID=88

Mål med evalueringen Formålet med denne del af evalueringen er at afdække hvordan de videregående engelskuddannelser arbejder med kompetencemål og niveaubeskrivelser på bachelor- og kandidatuddannelserne. Det er desuden at evaluere hvordan uddannelserne sammentænker kompetencemål og niveaubeskrivelser med undervisnings- og eksamensformer.

Begrunnelse Dansk universitetslov påla i 2003/2004 universitetene å utarbeide studieordninger som beskriver hvilke sluttkompetanser studentene vil ha etter avsluttet utdannelse, og som definerer en klar progresjon mellom de forskjellige utdannelsesnivåene (tilsv. bachelor og master) En tanke om at kompetansebeskrivelser skal kunne brukes både som informasjon til studenter og arbeidsgivere og som styringsverktøy i arbeid med pensum, undervisning, eksamen og evaluering i et kurs, fag eller utdanningsforløp.

Spørsmål til universitetene / høgskolene Utarbeidelse av kompetanseprofiler og kompetansemål Hvordan organiseres arbeidet? Hvem er med? Innebærer arbeidet endringer i studieopplegget? Hvordan gjenspeiles kompetansemålene i undervisningen og eksamen? Hvordan foregår evaluering av utdanningene – og blir de evaluert i forhold til kompetansebeskrivelsene?

Metode i undersøkelsen Selvevaluering – et sett med spørsmål utarbeidet av Evalueringsinstituttet og ekspertgruppen ble sendt ut til alle institusjonene, som sendte tilbake svar med tilleggsdokumentasjon om studieordninger osv. “Seminarer” – møter med representanter for alle institusjonene som hadde deltatt i selvevalueringen. Muntlige intervjuer med oppfølgingsspørsmål.

Hva er kompetanse? Dansk Kvalifikationsnøgle skiller mellom “kompetanseprofiler” og “kompetansemål”, som kan være intellektuelle, faglige og/eller praktiske. Noen av institusjonene skilte heller mellom faglig, personlig og generell kompetanse. Kompetanse kan i denne sammenheng anses som sluttresultatet av en utdannelse i motsetning til ”input i form av undervisning og pensum”.

Rapportens definisjoner av kompetansemål og kompetanseprofil Den ene side retter sig indad og handler om de kompetencer der udvikles på disciplin- og modul-niveau eller som overordnede mål på uddannelsesniveau. Det er kompetencemålene. Den anden side retter sig udad og beskriver de kompetencer som uddannelsens kandidater på baggrund af den samlede uddannelse kan anvende i erhvervsmæssig sammenhæng. Det er uddannelsens kompetenceprofil.

“Mønster” for kompetanseprofil fra Kvalifikationsnøglen Bachelor-kompetenceprofil: En bachelor vil have kompetencer der er erhvervet gennem et uddan-nelsesforløb der er baseret på forsknings-resultater. En bachelor skal have grundlæggende kendskab til og indsigt i sit fags metoder og videnskabelige grundlag. Disse egenskaber skal kvalificere bacheloren til videreuddannelse på et relevant kandidatstudium og til relevant ansættelse på arbejdsmarkedet.

“Mønster” for kompetansemål for bachelor fra Kvalifikationsnøglen En bachelor skal kunne intellektuelle kompetence-mål Beskrive, formulere og formidle problem-stillinger og resultater. Foretage analyser på videnskabeligt grundlag. Strukturere egen læring. praksis- kompetence-mål Analysere praktiske problemstillinger i en erhvervsmæssig eller professionel sammenhæng. Træffe og begrunde fagligt relaterede beslutninger. faglige Vurdere metoder inden for fagområdet. Demonstrere indsigt i centrale discipliner, teorier og begreber.

Noen erfaringer Institusjonene forholdt seg svært ulikt til både organiseringen av arbeidet med kompetansebeskrivelser og nødvendigheten av det. Ulikt om prosessen var sentralisert eller bredt anlagt på grasrotplan. Ulikt om arbeidet innebar en tilpasning av det eksisterende til en ny mal eller nytenkning rundt utdanningen. Mest vellykket der hvor mange på institusjonen (inkl. studenter) følte eierskap til prosessen.

Terminologi og praksis Stor uenighet om hvordan kompetanser skulle betegnes, beskrives og klassifiseres. Kvalifikationsnøglen forelå som hjelpemiddel, men uten pålegg om å bruke den  nesten ingen brukte den! Mange utarbeidet sin egen terminologi. På noen steder med mye arbeid rundt begreps-apparat og veiledninger ble det uttrykt frustrasjon: ”Der opstår derfor let den situation at de aktører der skal omsætte begreberne til daglig praksis, oplever materialet som irrelevant og føler en distance som både kan føre til ligegyldighed eller decideret modstand.”

Spisskompetanser I intervjuene ble institusjonene bedt om å formulere tre spisskompetanser som deres studenter ville få. En krevende øvelse! Liten forskjell mellom de 9 institusjonene og i alt 41 utdanninger som var med! Alle fremhevet språklig kompetanse i engelsk, kommunikasjonsferdigheter. Noe mer vilje til å spisse hos handelshøyskolene enn hos universitetene. Gruppens anbefaling: at engelskuddannelserne i deres arbejde med at definere klare kompetenceprofiler i højere grad tænker i engelskfaglige spidskompetencer og foretager de valg om uddannelsesspecifik kernefaglighed og de fravalg dette kræver.

Brede eller “spisse” mål? Bredt formulerte, generelle mål forblir ofte faginterne og har liten informasjonsverdi overfor nye studenter eller arbeidslivet. Vanskelige å etterprøve? Formulering av spisskompetanser, spesifikke kompetansemål krever at man både velger og velger bort noe. Vanskelige å etterleve?

“Hvad blev der så af viden?” En kompetansebeskrivelse for et kurs er ikke en gjengivelse av pensumlista. MEN – den behøver heller ikke være så generell at det ikke blir noe igjen av kjernefaget i den. Eksempel på kompetansebeskrivelse (kompetanseprofil) som har med mål for kunnskap og praktiske kompetansemål:

Den studerende skal i løbet af uddannelsen tilegne sig teoretisk viden og indsigt i følgende områder inden for engelskfaget: Teksters og sprogs struktur og funktion Kommunikationsteori Oversættelsesteori Interkulturel kommunikation og markedsføring Virksomhedens internationale aktiviteter Sociale, politiske, kulturelle og økonomiske forhold i det valgte sprogområde Kulturelle og kommunikative traditioner inden for organisation og kultur. Den studerende skal i løbet af uddannelsen tilegne sig følgende praktiske kompetencer inden for engelskfaget: At kommunikere korrekt skriftligt og mundtligt på fremmedsproget At bearbejde, oversætte og udforme forskellige autentiske erhvervssproglige tekster At anvende sin viden om sociale, politiske, kulturelle og økonomiske forhold i de valgte sprogområder At benytte sprogteknologiske værktøjer At anvende grundlæggende og avancerede it-værktøjer til støtte for sprog-, kommunikations- og projektarbejde.

Progresjon i kompetansebeskrivelsene? En del diskusjon rundt begreper som kan bli innforstått i fagmiljøet (“Vi vet jo godt selv hva vi mener”), men som blir uklare for utenforstående. … få dypere innsikt i … … en bredere forståelse av … Og hva ligger i ”viten om”, ”innsikt i” og ”forståelse av”? Spesialisering på master i forhold til Bachelornivået. Konkretisering av spesialfelter. De fleste av institusjonene som var med i evalueringen, hadde hittil konsentrert seg mest om beskrivelser på Bachelornivået.

Kompetansemål i forhold til undervisnings- og eksamensformer Det ble mest snakk om eksamensformer i forbindelse med dette spørsmålet! Blir kompetansene prøvd ved eksamen (inkl. de praktiske?) I hvilken grad blir faglig og praktisk kompetanse fokusert på / oppøvd i undervisningen? (Valg av undervisningsform, metode) I hvilken grad gjøres kompetansemålene kjent for studentene i undervisningen?

Utfordringene… …dreier seg om både kompetanse-terminologien i seg selv om og operasjonaliseringen av kompetansebegrepet i praksis.