Fagskolen. Tinius Olsen. Fagskolekonferanse. Gjøvik, 23. april

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vår elektriske verden kap 5
Advertisements

Elevsamtalen i Færder videregående skole
Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
Redskapsintegrering i teknisk fagskole Lærerkonferansen på Gjøvik 2010.
”Lærlingepermen” Et nytt verktøy i utdanningen av lærlingene?
Fra merkantilist til tekniker. - mitt karrierevalg.
Risløkka kompetansesenter
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
Demonterbar badstue av Gruppe 3.
Utgifter og kostnader Utgift: Kjøp av ressurser, målt i penger
Dimensjonering av Permanente forankrings-system
1 Nettstøttet undervisning Fagskolen Tinius Olsen Kongsberg Terje Mjøen og Ole F. Stevning.
Utarbeidet av Bjarne Grefstad Gjennomgang av kodeverk og bruken av dette Fagskolekonferanse 30. – 31. januar 2013 Scandic hotell Tromsø NASJONALT OPPTAKSKONTOR.
Lån og stipend til utdanning i utlandet
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
TEKNISK INFORMASJON! • Levert energi ca kWh • Drifts-tank 223l • Tank temp C • El. tilsats 0-7,5 kW • Varmtvann C • Varmtvannsslynge.
Utarbeidet av Bjarne Grefstad Gjennomgang av kodeverk og bruken av dette Fagskolekonferanse 8. – 9. februar 2012 Radisson Blu hotell Trondheim Airport.
Gruppearbeid Nasjonal plan for fagskolen er en overordnet beskrivelse av næringslivets kompetansebehov for det aktuelle fag(området). Planen forventes.
Industribachelor – Y-vei
Fagskolen Tinius Olsen Fagskolekonferansen V2011 Kongsberg
Velkommen til Vaillant Infomøte Smart Energi Hvaler 18. Nov 2013
TIP Teknikk og industriell produksjon.
Lærerkonferansen Lærerkonferansen april Nettstøttet læring Lærerkonferansen Vidar Lillehaug Anne Rørvik.
Mange har opplevd at det virkelig gikk galt
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
Ole Petter Sørensen Trainor as
Prosjekt i Verksted & Konstruksjon høst 2007
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Kurs 7 - Trefase s.42.
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Høgskolen i Østfold. 5 avdelinger Informatikk og automatisering - IA
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Storsekkløft 1200 Gudbrand Hoff Verksted og Konstruksjon
V angtilhenger Det trygge valg Eit prosjekt på Blæstad.
Mette Mikkelsen, Erik Kvam og Truls O. T. Hansen
Cafédialog – elevmedvirkning
Prøvenemnda for elektrikerfaget virkeområde Midt-Troms
Opplæring av tillitsvalgte FS 4 Styremedlemmer - Diabeteskonferansen 2010.
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
Eksamen i Kunnskapsløftet
Utarbeidet av Bjarne Grefstad Gjennomgang av kodeverk og bruken av dette Fagskolekonferanse 30. – 31. januar 2013 Scandic hotell Tromsø NASJONALT OPPTAKSKONTOR.
Struktur Oversikt over programfagene: Årstrinn Vg2 Programfag
Lærersamling i Ørsta 15. – 16. august Forsiden Begrensingen til toårig er fjernet.
VELKOMMEN TIL LÆRERKONFERANSEN 2011 PÅ GJØVIK. Torsdag 7. april KL 11.15VELKOMMEN ved ordfører i Gjøvik, Bjørn Iddberg GJENNOMGANG AV PROGRAMMET, Ivar.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
1 Nasjonal plan for toårig teknisk fagskoleutdanning skal synliggjøre nasjonal standard på arbeidslivets behov for kompetanse på nivå praktisk rettet tertiærutdanning.
Motorens merkeskilt.
Revidering av nasjonale planer (teknisk) Nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. LærerkonferansenInnlandet 13. – 14. november 2013.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Mappeoppgave i Verksted og konstruksjon
Revidert nasjonal plan, generell del. Innledningsvis Planen omfatter nå alle fagskoleutdanninger under teknisk fagfelt (1/2 til 2 år).
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
Wieland GroupBuilding Installationgesis gesisPLAN EFA Elektro as Dine utfordringer er vårt ansvar Grunnkurs gesisPLAN - Del 6 09:00 Presentasjon av gesisPLAN.
Cafédialog – elevmedvirkning
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Tor Andreas Kaasa Studieforberedende tekniske fag på Rud i 2008
LÆRERKONFERANSE 2014 VELKOMMEN TIL ÅRETS LÆRERKONFERANSE PÅ GJØVIK TEMA UTVIKLING AV FAGSKOLENE.
Forum for studentaktive læringsformer
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Panasonic – Den plasseringsvennlige pumpen
Fagskolen i 2012 Norges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles Ivar Lien.
Velkommen til skyteskole - Kveld 4 -
Tor Andreas Kaasa Studieforberedende tekniske fag på Rud i 2008
Utskrift av presentasjonen:

Fagskolen. Tinius Olsen. Fagskolekonferanse. Gjøvik, 23. april Fagskolen Tinius Olsen Fagskolekonferanse Gjøvik, 23. april Ole Fredrik Stevning og Per Anton Hansen

Fagskolen Tinius Olsen Tverrfaglige eksamensoppgaver Teknikk og Industriell Produksjon (TIP) Grunnlagsfag Tverrfaglig eksamensprosjekt Teknikk og Industriell Produksjon Hovedprosjekt på mekatronikk

Fagskolen Tinius Olsen Hva er fagskolens egenart? Praktisk pedagogikk - Problembasert læring Øvingsprosjekter Induktiv tilnærming (fra det kjente til det ukjente) Labøvelser Praktiske prosjekter Tverrfaglighet Praktiske og teoretiske prosjekter Prosjekter som dekker et fåtall av fag Prosjekter som dekker mange fag Handlingskompetanse Bedrifter etterspør: Fagkompetanse, sosialkompetanse, metodekompetanse og læringskompetanse

Fagskolen Tinius Olsen Styringsdokumenter Fagplan fram til og med V1999 Læreplan fra H1999 til V2006 Nasjonal plan og fagplan fra H2006 Arbeid med ramme- og fagplan startet H2005 FTO ledet arbeidet med Teknikk og industriell produksjon og Datateknikk, samt deltatt i Elektro Arbeidet har vært en dugnad av skoler og bedrifter Skolenes NOKUT søknader bygger på ramme- og fagplan

Fagskolen Tinius Olsen Eksamener LØM – eksamen, hovedprosjekt eksamen og to uttrekkseksamener Trekkeksamener V2007 Modul Realfag Fagene: Matte og Fysikk Modul Grunnlagsfag Fagene: Termodynamikk, Elektro/automasjon, Tegning/dokumentasjon, Materiallære og Mekanikk Tenkte fagplangruppene på tverrfaglighet i forbindelse med moduleksamener?

Fagskolen Tinius Olsen Moduleksamen i grunnlagsfag Utfordring til lærerkollegiet Er det mulig å finne en ”rød tråd” i forhold til fagene termodynamikk, elektro/automasjon, tegning/dokumentasjon, materiallære og mekanikk? Se muligheter, ikke begrensninger

Fagskolen Tinius Olsen I løpet av et møte i lærerkollegiet ble det utviklet skisse til struktur og opplegg 3 dager (2 dager produksjon, 1 dag dokumentasjon) Tegning og dokumentasjons faget må gjennomføres på produksjonsdagene Gjennomføre en øvingseksamen

Fagskolen Tinius Olsen Forslag til tverrfaglig tema Låvebro Svingkran Kjølelager med traverskran Servicegrav med traversjekk + noen flere

Fagskolen Tinius Olsen Produksjonsdel, låvebro (Øvingseksamen V2007) Heises og senkes i to wirer (tillatt spenning på 450N/mm2) Ramme i firkantrør (100x100, S275JOH) Trykkimpreginerte planker (55 kg/m2) Traktor (1600/3200 kg, akselavstand og sporbredde) El.motor (11A/230V, tilførsel 100m/2,5mm2, kobber, temp.koeffisient, resistivitet, 4 effektvalg) Senkes på 10 sek, bremses av skivebrems Lag sammenstillingstegning og stykkliste som viser hovedkomponentene

Fagskolen Tinius Olsen Dokumentasjonsdel, låvebro (øvingseksamen V2007) Eks. på mekanikkspørsmål: Hvor mye bøyes broen ned når traktoren kjører over? Eks. på termospørsmål: Hvor mye øker temperaturen på bremseskiva etter at broen er senket? Eks. på materiallærespørsmål: Kan profilene sveises? Begrunn svaret! Eksempel på elektro/automasjons spørsmål: Beregn spenningsfallet i tilførselskabelen!

Fagskolen Tinius Olsen Produksjonsdel, svingkran (eksamen V2007) Løfte 100 Kg opp 3 m i hvilken som helst posisjon Kranbjelke (IPE,S355), stag i rundstål med samme kvalitet Sikkerhetsfaktor på 2 El.motor (11A/230V, tilførsel er 100m/2,5mm2, hvor 50 meter ligger oppe under taket, der det er 70 ºC) Lasten skal kunne senkes på 5 sek, bremses av retarder (hyd. brems) som inneholder 1l olje Lag sammenstillingstegning og stykkliste som viser hovedkomponentene

Fagskolen Tinius Olsen Dokumentasjonsdel, svingkran (eksamen V2007) Eks. på mekanikkspørsmål: Hvor oppstår den største spenningen i konstruksjonen, og hvor stor er den? Eks. på termospørsmål: Hvilken effekt må bremsen ha? Eks. på materiallærespørsmål: Kan profilene sveises? Begrunn svaret Eksempel på el/auto spørsmål: Beregn spenningsfallet i den delen av tiførsels kabelen som ligger oppe under taket

Fagskolen Tinius Olsen Produksjonsdel, fryselager med traverskran (eksamen V2008) Fryselager 100 m2, isolasjon (sandwich med 3 mm aluminiumsplater og 150 mm isoporkjerne) Temperatur i lageret skal være -40 °C, og temperaturen utenfor kan være 30 °C PLS styring Kompressor med 3-fas motor (10KW, 230V, cosφ=0.8, η=0.9) Lageret skal ha en bærende konstruksjon. Krav til snølast 600 Kg/m2. IPE profil og stålkvalitet S235. Maks nedbøying 1/200 og sikkerhetsfaktor mot flyt på 2 Traverskran med løpekatt skal kunne løfte 4000 Kg Fremstill ved hjelp av Autocad en delsammenstilling av traverskrana i kjølelageret

Fagskolen Tinius Olsen Dokumentasjonsdel, fryselager med traverskran (eksamen V2008) Eks. på mekanikkspørsmål: Hvilken IPE profil må benyttes? Eks. på termospørsmål: Hvor stort blir varmetap blir det fra kuldelageret? Eks. på materiallærespørsmål: Hvilket lim vil du bruke for å lime sammen ”sandwichen”. Begrunn svaret Eksempel på elektro/automasjons spørsmål: Tilførslen til fryselageret endres til 400 V. Motoren kobles i stjerne. Hvor stor strøm trekker motoren nå?

Fagskolen Tinius Olsen Tverrfaglige moduleksamener TIP har innført tverrfaglighet i alle moduler Bortsett i fra en valgmodul

Fagskolen Tinius Olsen Våre erfaringer så langt Studenter og lærere er fornøyd. Eksamen bidrar til samarbeid og det utvikles forståelse for tverrfaglighet På eksamen V2007, og på øvingseksamen V2007, var elektro/automasjons faget gammeldags Det må legges inn kontrollspørsmål fra faget tegning og dokumentasjon i dokumentasjonsdagen Vedlegg til eksamensoppgavene kan med fordel være bilder Eksamen V2009, servicegrav med traversjekk + rullende landevei Justeringer i forhold til erfaringer

Fagskolen Tinius Olsen Hovedprosjekt mekatronikk Møller Undall Testsystem for låsekasser

Fagskolen Tinius Olsen Oppgave Faggruppene utarbeider skisser til tverrfaglige eksamener Produksjonsdel (tema med tverrfaglighet) Dokumentasjonsdel (stikkord til oppgaver) Resultatet legges fram i plenum