Kan læringsutbytte dokumenteres?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Advertisements

Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Eksamen og andre vurderingsformer. ”Kvalitetsreformen”
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Metakognitive læringsstrategier og tren tanken
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Barn og læring Oppgave i pedagogikk skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
MÅL FOR UNDERVISNINGEN. Overordnet mål. Utdanne maskiningeniører med en bred teknologisk kompetanse med høy faglig kvalitet av internasjonal standard.
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Pedagogisk utviklingsarbeid
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Redskap på veien eller mål på kvalitet? - Et studentperspektiv på karakterer i høyere utdanning Av Susanne Skjørberg, fag- og forskningspolitisk ansvarlig.
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
MAPPE VURDERING En læringsfremmende form? Line Wittek
Digitale mapper i førstelektorkvalifisering Helge Høivik & Vibeke Bjarnø Førstelektorprogrammet, Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar: Digitale mapper i høgre.
MÅL FOR UNDERVISNINGEN. Overordnet mål. Utdanne maskiningeniører med en bred teknologisk kompetanse med høy faglig kvalitet av internasjonal standard.
Undervisningssektoren 2015
IKT som verktøy i lærerutdanningen Gevinster og utfordringer Eli Kari Høihilder Høgskolen i Vestfold KVALITETSVURDERING FOR LÆRING OG UTVIKLING Hafjell,
Mappevurdering som metode – med utgangspunkt i norskfaget og med Classfronter som verktøy
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Skolevandring.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Vurdering for læring Camilla Wiig, 2.nov.2011.HIVE.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Er det mulig å bli så god etter bare et halvt år? Erfaringer fra prosjektet ”Student veileder student” Rakel K. Rohde Næss; Høgskolelektor i pedagogikk.
Høyvis.no Digitale vurderingsformer og mappevurdering Anne Fængsrud Studieleder/Prosjektleder HVE.
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Vurdering for læring Camilla Wiig, 3.nov.2011.HIVE.
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
Basert på Brandsford et. Al   Hva vet vi på grunnlag av nyere forskning samlet sett?  Tre nøkkelaspekter ved læring og undervisning:  Elevsentrering.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Forelesningsfri undervisning – økt læringsutbytte? Førsteamanuensis Kjersti Mordal Moen Høgskolelektor Vidar Hammer Brattli.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
MAPPE VURDERING LUT VÅREN 2011 Line Wittek
Bruk av kriterier i vurdering LUT VÅREN 2011 Line Wittek
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Utdanning som sprenger grenser
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Profesjonelle læringsfellesskap
IKT for læring Mattias Øhra.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
LÆRING LUT - HIVE Januar 2011.
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Line Wittek og Camilla Wiig, uke 13 og
”Hverdagspedagogikk” (Bruner 1997)
Utskrift av presentasjonen:

Kan læringsutbytte dokumenteres? Bruk av mapper i undervisning og vurdering Line Wittek a.l.wittek@ped.uio.no NOKUT konferansen 2008

Problemstillinger Hva mener vi når vi snakker om læring? Hva mener vi når vi snakker om kunnskap Hvordan kan ulike kunnskapsformer dokumenteres? Hva ønsker vi å måle og hva vurderer vi? Hva kan dokumenteres ved hjelp av mapper og hva kan vurderes?

”Hverdagspedagogikk” (Bruner 1997) En intuitiv forståelse av hva tenkning er, hvordan tenkning skapes og hvordan vi lærer og utvikler oss ” Pedagogiske valg formidler uvergelig en oppfatning av læringsprosessen og eleven. Pedagogikken er aldri uskyldig. Den er et medium som bærer med seg sitt eget budskap”

Fire sett av antakelser om læring og kunnskap Basert på Bruner 1997 Læring som - - imitasjon - overføring - individuell konstruksjon - kollektiv konstruksjon Kunnskap Utvikling Under- visning Doku-mentere hva? Ferdigheter Økt presisjon i utførelse Demonstrasjon Ferdigheter, evne til å utføre i tråd med profesjonens/ disiplinens standarder Objektive fakta og etablerte handlemåter Kvalitativ økning av faktakunnskap og ”regler” Overføring av fakta og handlingsprinsipper Kunne gjengi Faktakunnskaper og handlings-prinsipper Individuelt konstruerte modeller Utvidet og mer nyansert forståelse på individuelt nivå Gjøre egne erfaringer, utforske forholdet mellom teori og praksis. Refleksjon. Gjentakelse Egen forståelse og evne til å se sammenhenger. Refleksjon Sosialt konstruerte modeller Utvidet og mer nyansert forståelse innen gitte kontekster Gjøre erfaringer, utforske forholdet mellom ulike praksisformer. Kollektiv utforskning og forhandling. Forståelse og evne til å se sammenhenger. Evne til å bidra i interaksjon og anvende redskaper / delta i aktivitet

Hva er formålet med mapper som lærings og vurderingsform? Samle dokumentasjon Gjøre et utvalg Refleksjon

En mappemodell Samle-mappe Enkeltarbeid  Sum-mativ Vur-dering (Engelsen og Dysthe 2003) Enkeltarbeid  Vurde-rings-mappe Samle-mappe Sum-mativ Vur-dering utvalg Eks. 2 per s. 162elektroavd. Ved dansk ingeniørutdanning: 6 perioder /emneområder . For hver klare problemstillinger som studentene skal jobbe med. For hver periode skrives det maks fem siders dokumentasjon + i oppsummering av de viktigste fgurer m.m. Alt i samlemappe’ en mappe trekkes ut til eksamen Muntlig eksamen på gr.l. Av dennEks 3. Sykepleierutd. Ved høgsk. I Oslo systematisk samling av studentarbeider f. Eks arbeidssjournal, forelesningskommentar, protokoll fra gruppediskusjon, attestasjon fra lærer for deltakelse Utarbeidet spesifikke studiekrav + kriterieliste. Utval gjøres i samarbeid mellom student og lærer etter gitte kriterier legges til grunn for summativ vurdering Alt går inn i studentens egen samlemappe Refleksjon, formativ vurdering, variert studieaktivitet, Samarbeid, medstudent-vurdering, egenvurdering

Mappemetodikkens mulige bidrag til læringsutbytte (basert på internasjonal forskning, se Wittek 2007) Eierskap Motivasjon Jevn arbeidsinnsats Tettere kontakt mellom lærere og studenter Bedre skriveferdigheter Bedre generiske ferdigheter Stimulerer forståelse (fremfor pugg) Stimulerer dybdeorientering Stimulerer dialog om læringsprosesser

Kritikk av metoden Tidkrevende Høyt ”produksjonspress” kan gå på bekostning av forståelse av faglige kjernebegreper Gruppeprosessen i seg selv kan ta for mye plass – og gruppen kan bli ”seg selv nok” Kommer veilederne i tilstrekkelig berøring med studentenes læring? Hva med fusk? Kan være vanskelig å utnytte de sterke sidene ved metodikken på grunn av modulisering Tidkrevende Høyt ”produksjonspress” kan gå på bekostning av forståelse av faglige kjernebegreper Gruppeprosessen i seg selv kan ta for mye plass Kommer veilederne i tilstrekkelig berøring med studentenes læring? Blir gruppene ”seg selv nok”? Kan føre til ”instrumentalisme” Kan være vanskelig å utnytte de sterke sidene ved metodikken på grunn av modulisering Vanskelig å avsløre fusk

Forutsetninger for å kunne utnytte mappemetodikkens potensial Studentenes mulighet til å gjøre egne valg Klarhet i hva som kreves i forbindelse med summativ vurdering Klarhet i hva som kreves av den enkelte underveis (deltakerstrukturer) Et samlet lærerkollegium som stiller seg bak Utprøving over noe tid Rimelige krav til innsats / tidsbruk for alle parter

Hva er gode mappeoppgaver? Har sentrale faglige begreper, modeller og handlemåter som omdreiningspunkt Gir studentene mulighet for å gjøre egne valg innenfor lærernes faglige prioriteringer Ledsages av organiserte arbeidsformer som sikrer deltakelse og faglig nivå Ledsages av forhandling om kriterier ”Tvinger” studentene til å etablere forbindelser mellom ulike faglige arenaer (f. eks. praksis-teori) Etterspør grundig behandling av spissede problemstillinger

Problemstillinger Hva mener vi når vi snakker om læring? Hva mener vi når vi snakker om kunnskap Hvordan kan ulike kunnskapsformer dokumenteres? Hva ønsker vi å måle og hva vurderer vi? Hva kan dokumenteres ved hjelp av mapper og hva kan vurderes?

Fire sett av antakelser om læring og kunnskap Basert på Bruner 1997 Læring som - - imitasjon - overføring - individuell konstruksjon - kollektiv konstruksjon Kunnskap Utvikling Under- visning Doku-mentere hva? Ferdigheter Økt presisjon i utførelse Demonstrasjon Ferdigheter, evne til å utføre i tråd med profesjonens/ disiplinens standarder Objektive fakta og etablerte handlemåter Kvalitativ økning av faktakunnskap og ”regler” Overføring av fakta og handlingsprinsipper Kunne gjengi Faktakunnskaper og handlings-prinsipper Individuelt konstruerte modeller Utvidet og mer nyansert forståelse på individuelt nivå Gjøre egne erfaringer, utforske forholdet mellom teori og praksis. Refleksjon. Gjentakelse Egen forståelse og evne til å se sammenhenger. Refleksjon Sosialt konstruerte modeller Utvidet og mer nyansert forståelse innen gitte kontekster Gjøre erfaringer, utforske forholdet mellom ulike praksisformer. Kollektiv utforskning og forhandling. Forståelse og evne til å se sammenhenger. Evne til å bidra i interaksjon og anvende redskaper / delta i aktivitet La oss se på modellen til bruner igjen Som jeg nevnte tidligere: Utdanning vil i det aller fleste tilfeller ha elementer av alle disse ideene om læring og kunnskap – i hvert fall hvis man ser det innenfor en helhetlig utdanning. Innenfor ulike deler av utdanningen – innenfor enkeltstående kurs eller moduler bør det være en sammenheng mellom hvordan de siktemålene vi har for undervisningen, hvordan vi tenker oss at studentene bør gå frem for å lære seg dette på best mulig måte, hvordan vi legger opp undervisningen og hvordan vi vurderer læringsutbytte.

Kilder: Brandsford J.D., Brown, A. Cocking, R.R. (red.), 2000: How People Learn, Brain, Mind, Experience, and School. National Academic Press, Washington, D.C. Dysthe, O. og Engelsen, K.S: Mapper som pedagogisk redskap, perspektiv og erfaringer. Oslo: Abstrakt forlag Wittek, A.L. 2007: Mappe som redskap for læring i høyere utdanning, Strukturer, kulturell praksis og deltakelsesbaner. Doktoravhandling: Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo Wittek L. 2006: Om undervisning og læring. (Kap 2) I: Strømsø. Lycke og Lauvås (red.): NÅR LÆRING ER DET VIKTIGSTE, Undervisning i høyere utdanning. Cappelen Akademisk forlag, Oslo Wittek L. 2004: Læring i og mellom mennesker, Cappelen Akademisk forlag, Oslo