MODUL-1: Intensiv gjennomgang: Hva er det som skiller prosjektledelse fra linje-, endrings- og strategisk ledelse?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Lederutvikling og skreddersøm
Advertisements

ISO 9000:2000 Prosessorientering v/Per L. Berge Excellence Norway
Motivasjon.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Hva vil vi i vårt prosjekt?. Ung informerer ung Vei- leder Lærer Inst- ruktør Lær- ling Elev v.g.s Elev gr.sk.
Prosjektorganisering
Organisasjonskultur Studentlivs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur Introduser hovedtema og undertema. Kunnskap om hva organisasjonskultur er. Definisjon:
Frontlinjeserivce
Balansert målstyring – keisarens nye klede eller?
…å få ting gjort… via Vassli… Dialogseminar Levanger – en oppsummerende sluttkommentar April 2006 Oddbjørn Vassli Dialogseminar Levanger – en oppsummerende.
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
LÆRING Grunnleggende prosesser
10. Organisasjoners effektivitet
SPAR: Hva står SPAR MED OPPRETT for? (///)
MODUL-1: Intensiv gjennomgang: Hva er det som skiller prosjektledelse fra linje-, endrings- og strategisk ledelse?
Kan økonomiske insentiver bidra til god prosjektledelse (i staten)? Dag Morten Dalen Handelshøyskolen BI og Frischsenteret Prosjekt 2004, torsdag 7. oktober.
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
Tilpasset opplæring i en lærende skole
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Sesjon 8: Motstand mot forandring Knut Haanæs Steinar Bjartveit
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Sensorenes rolle.
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur
Pedagogisk ledelse i Den gode Akershusskolen
Behandlingshjelpemidler - opplæring
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
Omstilling til nye arbeidssituasjoner Seniorrådgiver Kari Thoresen, Statskonsult, IT-avdelingen KORG-dagene mai 2001.
Ungdomsbevegelsen til Kirkens Nødhjelp
Care, Awareness, Knowledge, Engagement CAKE Verdier Q1.
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
Risikostyring i praksis
Fire prosesser og opponentene i oktografen
Departementets styring og styrenes rolle
Pål Berg Handelshøyskolen BI
Grunnkurs leiing Oppsummering Jøran Side
Finsk skole møter svesk
Styringsgruppemøte – Verdal rådhus Evaluering Innherred samkommune Hvorfor samkommune? økonomiske forhold nasjonale føringer kommunesammenslåing.
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
BASISREGISTRERING.
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Sertifisering av prosjektledelseskompetanse Kompetansebegrepet Ledelse av prosjekter Sertifisering av prosesser vs individ Prosjekters kompleksitet og.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Å stimulere til læring. Læring Læring er en aktiv prosess der mennesker gjennom trening og erfaring lærer seg nye ferdigheter i samspill med andre.
13.3 Personalarbeidet Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
En kvantitativ medarbeiderundersøkelse som gir deg innsikt i din organisasjons tilstand og råd om hva du bør jobbe med. HR-Innsikt.
1 INNLEDNING PROSJEKTLEDER OG PROSJEKT? SPAR MED OPP_RETT.
Styringsutfordringer i offentlig sektor Innledning Master i ledelse Vårsemesteret 2013 Morten Øgård Professor Institutt for statsvitenskap og ledelsesfag.
En kvantitativ medarbeiderundersøkelse som gir deg innsikt i din organisasjons tilstand og råd om hva du bør jobbe med. HR-Innsikt.
Partnerseminar Norges forskningsråd Lean som metode for prosessforbedring – erfaringer fra SSB Marit Rønning Seksjonsleder økonomi og virksomhetsstyring.
Skolebasert kompetanseutvikling
Fire prosesser og opponentene i oktografen
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Skolebasert kompetanseutvikling
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Kapittel 13 Ledelse som funksjon.
Personalarbeidet historiske utvikling Diskusjon om status
Eksempel: Forholdet mellom intern og ekstern effektivitet.
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Bufdirs arbeid med CRPD
Utskrift av presentasjonen:

MODUL-1: Intensiv gjennomgang: Hva er det som skiller prosjektledelse fra linje-, endrings- og strategisk ledelse?

Eksterne kontakter Administrasjon. Management. Lederskap AdministrasjonManagementLederskap Lite aktiv mht eksterne kontakter Mindre aktiv mht eksterne kontakter Aktiv mht eksterne kontakter

Styringsform Administrasjon. Management. Lederskap AdministrasjonManagementLederskap styrer gjennom instrukser styrer gjennom instruksjon styrer gjennom inspirasjon

Mobilisering av ressurser Administrasjon. Management. Lederskap AdministrasjonManagementLederskap Ressursene er gitte Ressursene skaffes Ressursene skapes

Målformulering Administrasjon. Management. Lederskap AdministrasjonManagementLederskap Mål baseres på gitte regler. Mål utvikles fra gitte rammer Mål formuleres gjennom omdefinering av situasjonen for å skape nye rammer

Planlegging Administrasjon. Management. Lederskap AdministrasjonManagementLederskap Planlegging fokuserer på middel (taktisk ) Planlegging fokuserer på mål Planlegging fokuserer på mål- middel (strategisk).

Produksjon og tjenesteyting Administrasjon. Management. Lederskap AdministrasjonManagementLederskap produksjonen og tjenesteyting tar utgangspunkt i å gjøre ting riktig produksjonen og tjenesteyting tar utgangspunkt i å gjøre de riktige tingene. produksjonen og tjenesteyting tar utgangspunkt i hva de riktige tingene er.

Administrasjon. Management. Lederskap Hvorfor er det viktig å vite…? •Eksterne kontakter •Styringsform •Mobilisering av ressurser •Målformulering og planlegging •Produksjon og tjenesteyting

Verdsette ytelser Administrasjon. Management. Lederskap AdministrasjonManagementLederskap verdsetter ytelse. verdsetter effektivitet verdsetter innovasjon

Motivasjon Administrasjon. Management. Lederskap AdministrasjonManagementLederskap Motivasjon skjer ved belønning (i samsvar med gjeldende regler og etter samråd med interne partnere). motivasjon skjer ved belønning. motivasjon skjer ved selvrealisering

Medvirkning Administrasjon. Management. Lederskap AdministrasjonManagementLederskap medvirkning skjer i form av deltagelse. medvirkning skjer i form av delegering medvirkning skjer i form av ansvarlig selvstyring (demokrati).

Utvikling av menneskelige ressurser Administrasjon. Management. Lederskap AdministrasjonManagementLederskap menneskelige ressurser utvikles gjennom opplæring. menneskelige ressurser utvikles gjennom læring. menneskelige ressurser utvikles gjennom metalæring (lære å lære).

Betraktning av avvik Administrasjon. Management. Lederskap AdministrasjonManagementLederskap avvik er uønsket fordi det er forstyrrende. avvik er akseptert fordi det er uunngåelig og kan gi styringsimpulser avvik er etterlyst som kilde til innovasjon.

Betraktning av konflikthåndtering Administrasjon. Management. Lederskap AdministrasjonManagementLederskap konflikter avskaffes og unngås. konflikter beherskes og nedtones. konflikter brukes til læring og kreativitet.