Idrettens politiske arbeid Stortingsvalget 2013

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Inkluderingsarbeid i idrettslaget. INKLUDERINGSKONFERANSE januar – 2011 Svein Femtehjell.
Idrettens utfordringer
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Inge Andersen Felles formannskapssamling.
Inge Andersen Idrettens organisering og viktigste oppgaver.
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
Litt mer om PRIMTALL.
Norsk idrett – et speilbilde av samfunnet
KomRev Trøndelag IKS Spillemiddelsøknader 2013 Nye Idrettens Hus, Terje Wist Ass. revisjonsdirektør 24. september
Sunndalsøra Registertjenester Per Ivar Larsen Sugar
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
Program: Registrering - kaffe Innledning De ulike typene «daglige ledere» IPD og klubbutvikling.
Hus for kultur – millionene som forsvant Hvordan 179 millioner ble til 48 millioner, og dette framstår som en økning og stor satsing.
HEDMARKSIDRETTENS KOMPETANSEFOND Bakgrunn.  Hedmark Idrettskrets solgte i 2010 Idrettens Hus i Ajerhagan.  Styret ønsker å tilbakeføre rentemidler av.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Idrettens nasjonale rammebetingelser
Rådmannens forslag til Handlingsprogram 2012– 2015 Ragnar Sand Fuglum Direktør for kultur og teknikk AIRs høstkonferanse
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
Idrettspolitisk dokument
Pause INFORMASJON FRA ADMINISTRASJONEN Rica Hotel Hamar 17. sept 2011.
Den ideelle kommunesammenslåing
Rogaland idrettskrets. Rogaland idrettskrets: NIF representant i Rogaland Fylkets tverrfaglige og idrettspolitiske organ.
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
Folkehelsearbeid Nasjonale mål og prioriteringer for kommunene i 2010 Kristiansand
Kompensasjonsordninger for merverdiavgift Seilflyseksjonens ledermøte 10. april 2010 Arne Mathisen.
Nettverkssamling om barnefattigdom
Verving Fagforbundet Buskerud
1 Velkommen til idrettspolitisk konferanse! Flest i bredden, best i toppen! Felles innsats for et sunnere og sprekere Trøndelag Hvordan kan offentlig sektor.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Den norske idrettsmodellen
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Idrettsglede for alle – en åpen og inkluderende idrett
Spillemidler til idretts-, nærmiljø og friluftsanlegg. Høstseminar 2011 – Asker idrettsråd.
LVSH Konferanse 8-9 april 2010 For styret i LVSH Anita Ihle Steen
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Statsråden 1 Sem - erklæringen Samarbeidsregjeringen vil arbeide for at avgjørelser skal fattes så nær dem det angår som mulig. Det lokale selvstyret skal.
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
NIFS LOV OM IDRETTSRÅD I ALLE KOMMUNER MED MER ENN TRE IDRETTSLAG SKAL DET VÆRE IDRETTSRÅD FOR IDRETTSLAG SOM ER MEDLEM I NIF. (NIFS LOV § 8) Idrettsrådet.
Gym og Turns plass i norsk idrett Idrettsstyremedlem Jorodd Asphjell
kommunereform faktagrunnlag - OST - oppdatert
Hvordan vinne kommune- og fylkestingsvalget 2011? Børre Rognlien, 2. visepresident For Østfoldidretten 22. oktober 2010.
Idrettsårbok 2013 Byråd for kultur, næring, idrett og kirke Helge Stormoen Tirsdag 30. september.
Økonomi og pengestrømmer i idretten
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Kommune- og fylkestingsvalget i S TORTINGSVALGET EN SUKSESS !
Status inkubasjon Ledersamling inkubasjon Verdal Randi Torvik.
Sentral støtte = lokal frivillighet? Stimulerer eller fortrenger statsstøtten den lokale frivilligheten? Eller betyr ikke idrettspolitikken så mye? Ståle.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Norges idrettsforbund
Kva er vår oppgåve i Bømlo?
Idrettsrådets ansvar og rolle
Styreseminar.
Ullensaker Idrettsråd Handlingsplan NIF’s strategier ”de 11 løfter” Handlingsplanen 2005 – 2007 til Ullensaker Idrettsråd tar utgangspunkt.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Stjørdal, 17. april Hvilke råd vil vi ha? Børre Rognlien, Idrettspresident.
1 Fysisk aktivitet, idrett og friluftsliv i Sør-Trøndelag Mål og retningslinjer for anleggsutvikling Revidering Handlingsplan for Fysisk aktivitet.
Informasjonsmøte 19. mars 2014 Pressemelding. 2© Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité NIF 19. mars 2014 En søknad om Olympiske- og.
Økonomi og pengestrømmer i idretten
Spillemiddelsøknad 2019 Prioriterte områder.
Idrettspolitisk dokument
Stortings- og idrettsvalget 2017
Anleggsbehov og investeringsplaner
Arven etter ungdoms-OL
Idrett i Skedsmo; Idrettens innspill til kommuneplanen
Utskrift av presentasjonen:

Idrettens politiske arbeid Stortingsvalget 2013 3.11.12, Kristin Kloster Aasen

Politisk påvirkningsarbeid

Politisk påvirkningsarbeid: Demokrati – derfor også lobbyisme eller påvirkningsarbeid – er ingen tilskueridrett Påvirkningsarbeid – ”å være tilstede over lang tid” – bygge relasjoner – nettverksarbeid Lobbyvirksomhet – ”få gjennomslag for en konkret sak” – målrettet Påvirkningsarbeid er legitimt: Grunnleggende demokratisk funksjon Gjensidig nyttig Ikke hemmelig eller tvilsomt Avklarer organisasjonens egne valg Løfter fram dilemmaer

Forarbeid: Analyse først! Internt eierskap i organisasjonen Kjenn alle interessenter Hvem kan være potensielle allianser? Felles leveranse? Hvem kommer til å være mulige motparter/motstandere? Hvor kommer avgjørelsen til å bli fattet? Internt eierskap i organisasjonen Intern uenighet dreper saken Ett budskap – bare ett budskap Gjør hjemmeleksa – hjemme Hva er aller viktigst? Bekjemp ønsket om å fortelle alt – hele tiden

Norsk idrett har mange personer med forskjellig kompetanse og styrker: Bruk dem!

Politisk påvirkningsarbeid Følge opp politikkområdene som angår idretten, i henhold til IPD Meld. St.26 (2011-2012) Den norske idrettsmodellen Behandles i stortinget høsten 2012

Politisk påvirkningsarbeid Følge opp statsbudsjettet og gi innspill til politikkutformingen Presseuttalelser og reaksjoner (8. oktober) Høringer med komiteene (oktober) Familie- og kultur Helse- og omsorg Arbeid- og sosial Kirke-, utdanning- og forskning Finans Kommunal- og forvaltning Innspill til partiene gjennom møter

Stortings- og sametingsvalget 2013 Hva er de viktigste politiske sakene for idretten neste fireårsperiode? Hva er idrettens krav/fanesaker til politikerne? Påvirke partiprogrammene: Møte programkomiteene – gi innspill Henvende seg til delegatene før landsmøtene Møter med fylkesbenkene Være til stede på landsmøtene Få stortingskandidatene til å forplikte seg til idrettspolitikken

Idrettens valggruppe Stortings- og sametingsvalget 2013 Idrettsstyret: Oddvar Johan Jensen (leder) og Anne Irene Myhr Idrettskretser: Leder av Buskerud, Møre og Romsdal og Oppland IK Særforbund: President i Ski-, Rytter-, Snowboard- og Volleyballforbundet NIFs administrasjon: Per Tøien og Anne Kristine Soltvedt (sekretær)

Hva har vi sagt til programkomiteene?

Måloppnåelse - organisasjon Norsk idrett har i 2011: Bevart og sikret NIF som en åpen og inkluderende organisasjon Tilstedeværelse i alle landets kommuner 12 000 lokale idrettslag Velfungerende medlemsdemokrati med 31 000 styrer, komiteer og utvalg God etterlevelse av idrettens lover Omfattende rådgiving og kontroll Integrert funksjonshemmede Tydelig og inkluderende verdiprofil Idrettens egenverdi – idrettens folkehelsebidrag

Måloppnåelse - medlemskap Norsk idrett har i 2011: Opprettholdt og videreutviklet NIF som en frivillig, medlemsbasert organisasjon med fortsatt vekst i individuelle medlemskap Gruppe Siste år Siste 10 år 6-12 år + 1,5 % + 30,4 % 13-19 år + 17,4 % 20-25 år + 1,8 % - 1,9 % 25 år + + 0,7 % + 16,7% Totalt 1,1 % 18,7 % 2,1 mill. medlemskap 40 % kvinner

Fra Idrettspolitisk dokument 2011-2015 Mål: Norsk idrett vil arbeide for større innflytelse i anleggspolitikken ved at: Plan- og bygningsloven endres og idrettsrådene arbeider aktivt for å sikre arealer til idrett og fysisk aktivitet for fremtiden. Mål: Norsk idrett vil arbeide for at barn, unge og voksne har mulighet for fysisk utfoldelse, ved at: Arealer til nærmiljøanlegg sikres i kommunalt planverk.

Fra Idrettspolitisk dokument 2011-2015 Mål: Norsk idrett skal arbeide for at Norge regelmessig blir en arrangør av internasjonale mesterskap, konkurranser og stevner.

Fra Idrettspolitisk dokument 2011-2015 Mål: Norsk idrett vil at det offentlige skal anerkjenne verdien av det frivillige arbeidet og bidra til optimale rammebetingelser, ved at den administrative hverdagen forenkles for frivilligheten. alle former for skatte- og avgiftsbelegging av frivillig innsats avvikles. rammen for vare- og tjenestemomskompensasjon trappes opp og rammen for refusjon ved bygging av idrettsanlegg økes. det foretas en gjennomgang av frivillighetens vilkår innenfor idrettsorganisasjonen.

Fra Anleggspolitisk handlingsplan Norsk idrett skal arbeide for at nye flerbrukshaller og andre relevante anlegg i størst mulig grad plasseres med henblikk på at i første rekke skolen, men også barnehager og SFO, kan stå som bruker på dagtid. Dette må sikres gjennom gode og inkluderende plan og reguleringsprosesser lokalt og regionalt.

Utvikling i etterslep – ordinære anlegg 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 Antall Søknader 1 979 2 159 2 165 2 100 2 124 2 128 2027 2 114 Søknadssum 1 849 2 021 2 339 2 398 2 609 2 575 2 644 2 763 Disponible midler 491 508 551 563 8521 613 623 638 Etterslep 1 358 1 513 1 788 1 835 1 757 1 962 2021 2 1262 Inkludert 250 mill kroner i sysselsetingsmidler Rente- og inndrattemidler er ikke hensyntatt

Inntektsstrømmer til idretten – samlet 2011 Spillemidler til anlegg (768 mill.) Spillemidler via NIF (556 mill.) Spillemidler via LAM (156 mill.) Fylkeskommunale tilskudd (58 mill.) Kommunale driftstilskudd (792 mill.) Kommunal finansiering (1.759 mill.) Sentrale sponsorinntekter (477mill.) Øvrige inntekter sentralt (1.265 mill.) Klubbenes øvrige inntekter (5.645 mill.) Klubbenes sponsorinntekter (1.871 mill.)

Status overføringer 2011 Staten 2 026 mill Spillemidler 1 558 mill Grasrotandel 191 mill Mva komp 262 mill Helsedep 15 mill Kommunene1 5 478 mill Drift anlegg2 1 839 mill Tilskudd idrett3 827 mill Investering 2 812 mill Fylkene1,4 65 mill Kostra rapportering pr 15.6 Kostra funksjon 381 Kostra funksjon 380 Kostra funksjon 775

Utviklingen i spillemidler og automatinntekter 2002-12 Nominell utvikling til 2012. Estimat for 2013-14. *) Basert på 1,25 % vekst i omsetningen hos Norsk Tipping hvert år fra 2011 til 2014 (som i 2011).

Estimerte konsekvenser for de samlede ”idrettsmidlene” ved ulik innføringstakt for den nye tippenøkkelen

Konsekvensene av budsjettforslaget, revidert overskuddsanslag, samt forslag om endret nøkkel etter oppjustert prognose fra Norsk Tipping.

Utvikling i statlige bevilgninger og spillemidler innenfor kultur og frivillighet 2005-2012 + 70,6 % - 3,7 % - 34,7 %

Utvikling i statlige bevilgninger og spillemidler innenfor kultur og frivillighet 2005-2012 + 48,1 % - 16,4 % - 43,3 %

Idrettens ønsker oppsummert

Endring av tippenøkkelen Idrettens andel økes til 64 % - innen 2 år! Fjerne etterslepet på anlegg Styrke arbeidet med funksjonshemmede i idretten Ingen kannibalisering av spillpolitikken – nye spill må inn i den ordinære fordelingsnøkkelen

Momskompensasjonen Norsk idrett forventer at måltallet på 1,2 mrd nås innen 2014 - slik det er lovet

En time fysisk aktivitet om dagen! En time fysisk aktivitet hver dag for alle skoleelever skal konkretiseres gjennom følgende tiltak: Tydeliggjøre skolens folkehelseforpliktelser En time fysisk aktivitet hver dag for alle skoleelever Alle elever må inkluderes i fysisk aktivitet Fysisk aktivitet og kroppsøving må motivere Mer fysisk aktivitet utenom timene Økt kunnskap om fysisk aktivitet i skolen

Forventninger til statlig idrettspolitikk Forebyggende helsearbeid gjennom fysisk aktivitet finner kun sin løsning gjennom større grad av tverrdepartementalt samarbeid, offentlige spleiselag og samspill med frivilligheten Anlegg som brukes hovedsakelig i folkehelseøyemed må dekkes over statsbudsjettet Uttalt styrking av idrettens autonomi (ingen instrumentalisering). Folkehelsearbeid må kompenseres Styrking av de funksjonshemmedes muligheter i norsk idrett, herunder også fjerne 26-årsregelen

Veien videre

Verktøykasse for valgarbeidet Valggruppen vil utarbeide budskap, verktøykasse og kommunikasjonsstrategi Milepæler vil identifiseres Hele idrettsorganisasjonen vil mobiliseres! Viktig med samme budskap fra alle ledd i organisasjonen – selvsagt med lokale tilpasninger

Sannsynlig fremdrift: Fortsette arbeidet mot programkomiteene Forberedelser gjennom idrettsstyrets valggruppe Løpende informere idrettskretser og særforbund både administrativt og politisk Invitere oss selv til partienes landsmøter Identifisere kandidater i alle fylker Informere og søke å forplikte kandidater Fylkesvise møter med partienes kandidater Deltakelse på valgmøter og der partiene driver valgarbeid