Presentasjon av resultater Nina Amble Arbeidsforskningsinstituttet as

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UNGDOM OG PSYKISK HELSE
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
IDRETT ER FOREBYGGENDE BARNEVERN ”En åpen og inkluderende idrett” Hovedmål •Gi flere barn, ungdom og voksne et bedre tilbud •Prioritere grupper som ikke.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Den Glade Internasjonale Vennskaps Uke.
Gratis webinar med emili nova montana kirkegaard
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom Mitt liv, mine valg Lærings- og mestringskurs for mennesker med progressiv muskelsykdom.
Hønefoss politistasjon
Motivasjon.
”Det første leveåret” – fagseminar om barn og foreldreskap Avdelingsdirektør Liv Ragnhild Teig 3. februar 2009.
Vår tids paradoks Klikk for neste side .
Selvfølelse vs selvtillit
Hva er aktivitet og deltakelse?
AKB-Pårørende en ressurs
Fra prosjekt til tiltak •Prosjekt - Felles ansvar –Snu unge lovbrytere i tide –Salten politidistrikt •Tiltak –Felles ansvar i Salten –Salten.
En måte å lese Bibelen på
Mat, måltider og følelser
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Rolighetsmoen barnehage
- Verdsettende ledelse
Friskere for LIVET! Hyggelig atmosfære Individuell samtale
Velkommen til Aktivitetsskolen Rosenholm 2013
Eldre & bevegelse Et møte med brukere av eldresentre
Kapittel 39 Samlivsformer.
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
Kapittel 6 e) Sett inn sin, si, sitt, sine, hans, hennes eller deres.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Kapittel 6 oppgave k Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Bokollektivet Målgruppe:
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Lyshovden Oppveksttun!
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
Livsstilsending - uke 5 -
Livsstilsendring Uke 6. Fra handling til reaksjon Hendelse Tanke Følelse Valg reaksjon.
Bruk av livshistorie til personer med demens Astrid Håland april 2016.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Februarnytt for Titt i hålå 2017
Invitasjon til Helt sjef!
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Leve lykkelig alle dager til ende…
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Livsstilsendring Uke 6.
Helsesøsterkongressen 2017
Å få barn Skal – skal ikke ????
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Roller og forventninger
Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
Psykologisk førstehjelp
Psykisk helse.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Invitasjon til Helt sjef!
Sinne Film:
Hvordan støtte barn og unge når ALS rammer familien
Livsstilsendring Uke 6.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Balanse arbeid – familie Hvordan gjøre næringslivet mer attraktivt for kvinner? Presentasjon av resultater Nina Amble Arbeidsforskningsinstituttet as Undersøkelsens hensikt: Skape oppmerksomhet, gi fokus og ny bevissthet om muligheter Undersøkelsens metode: Gruppedisk., individuelt elektronisk sp.skjema, intervju Svar: 64 FFkvinner har svart Tidsrommet april-mai 2007 Til dels lange svar Men forbausende samstemte svar 14 FFledere Korte svar Dårligere grunnlag, men viser to forskjellige holdninger FFkvinnene

Kongstanken (teorigrunnlag): Et liv i balanse, er først og fremst preget av jevnlig mestring, i arbeid og fritid Mestring skapes gjennom lyst og pågangsmot, tilpassede utfordringer, ”gruspennende” opplevelser (dvs. bryte ut av komfortsonen) - og tilbakemelding Mestring er ikke en tilstand, men et ”kick” Mestring gir arbeidslyst og arbeidskapasitet

Hva kjennetegner den som mestrer: aktiv handlende - til forskjell fra passivt reagere preger og styre- til forskjell fra å tilpasse seg styrer i ønsket retning - til forskjell fra kun ha kontroll bidrar positivt i arbeidsmiljøet - og ikke bare oppleve individuelt oppnår langsiktig effekt – og ikke bare håndtere den konkrete situasjonen lærer og utvikle seg gjennom mestringserfaringer, til forskjell fra å ”legge dem bak seg” S = Sitte i førersete!

Livspuslespillet Mindre: Husarbeid Rutineoppgaver Mer: Personlig fritid/hobby ”Tidstyvene”: Sure mennesker Møter Mail (ww) Ingen sammenheng barn- ikke barn (84/16 %) Balanse: Mestringsopplevelse både i arbeid og fritid (spm 1-9) ”Kick av glede” 1 gang i uka el. Mer (spm 2) ”Kick” knyttes både til ”å få til noe” og/eller god tilbakemelding fra andre (spm 1-3)

Tankekors1: I balanse og tidsklemt? 70% i balanse, 95% har arbeidsoppgaver de vil være kvitt, 60% også på jobb 95% har dårlig samvittighet S = Dere mestrer, har mye å gjøre, m/dårlig samvittighet Og dere vil gjøre enda mer: Hus - hytte - hund - hest Tidsklemt eller selvvalgt aktiv? Tidsånden, bare hektisk og/el. også litt utydelig?

Livspuslespillet: Ubalanse: 30 % av FFkvinnene har mestringsopplevelse stort sett bare i fritid ”Kick av glede” sjeldent og sjeldnere enn før Tre muligheter, for krevende oppgaver, oversett eller moden for ny utfordringer? Hovedinntrykket: Sitter fast i for enkle oppgaver dvs. moden for utfordringer!! Manglende mestring og tidsklemt, hva gir det? Drømmen om deltid

”Heiagjengen”: Som gir deg jevnlig opplevelse av å være dyktig (spm 5-9) Alle har noen, enten familie, kolleger el. venner De fleste nevner familien, i familien er det partner/mann som er oftest nevnt ~ 85% 40% er eksplisitt på at de også heier på seg selv På sisteplass den andre mannen el. sjefen 25% oppgir egen leder

Hva sier lederne: Holdningstype 1: Motto: Kvinne du er din egen lykkes smed Som de andre (dvs. menn) Likebehandling Arbeid og fritid er atskilt Fritid er eget ansvar Jobben diskuteres i medarbeidersamtaler Nye virkemidler diskuteres på forespørsel Mye finnes av det nevnt i spørreskjema Strategi: ”Herdning” Holdningstype 2: Motto: Kvinner er annerledes, mindre prestisje mer pliktoppfyllende Vil gjerne spisse og bruke forser hos FFkvinnene Litt vanskelig å vite hvordan en nærmere seg, dialog Satser på at kvinnene kommer med tingens sine selv Virkemidler finnes, styrer selv Vil lytte og støtte, men savner en maskin som tyder tanker Strategi: Forsiktig støtte

Drømmehverdagen: ”Den gode hverdagen” Morgen stund med gull i munn opp kl 5.00: Uthvilt Laaang start m/avis og kaffe, snille unger og følge til skolen Ny morgenstund med gull i munn, (ikke møter, ikke mail) Til jobb, ny kaffe og prat med kolleger Så; slag i slag med utfordringer, inkl. en lunsj med gode kolleger Arbeidsstil; kontroll kontroll! Ferdig senest kl. 17.00 Hjem: MIDDAG !!!!!! Med alle Lekser, leke, kose, trim, lese og så sovne tom i hode

Tankekors 2: En informant skilt, barn, delt omsorg og ny kjæreste = det beste fra alle verdener? Barna annenhver uke, i trygg omsorg Kjæreste annenhver uke alene Ekstra jobbmulighet annenhver uke Må en være skilt med delt omsorg for å kunne stå på med god samvittighet? Hvilke normer og forventninger legges på mor og leder i kjernefamilien?

Hvordan skape rom og lyst for lederoppgaver og styreverv: Kvinnene: Kognitiv omkopling Slippe kontroll, fokus mot det mer ”gruspennende” og mestring Sanering/delegering av oppgaver Vær tydelig på hva overordnet skal bidra med (i eller y)

Forslag til FFkvinnenes ledere: Kvinner og menn er forskjellige, kvinner er forskjellige og trenger tilpasset opplegg og oppfølging (i eller y) 2. Løpende og åpen dialog om hele livssituasjonen 3. Gi mer kvalifisert ros 4. Ønsket deltid, tegn på manglende utfordringer i jobb? 5. Avlastning er lurt (også på hobbysiden) Hensyn til middagens symbolske betydning S = Mestringsledelse

Visdomsord på veien: Hvordan kan selvfølelse bygges opp når man er voksen? ”Tilbakemelding fra venner, kolleger, og familie er selvfølgelig viktig livet gjennom. I tillegg vil jeg framheve stoltheten over å klare noe man er redd for. Det hender man må hoppe uten sikkerhetsnett. Dette kan være å holde foredrag, innlede en samtale med mennesker du ikke kjenner eller å hoppe fra timeteren første gang. Vi ser jo ofte det fenomenet hos barn, som kommer jublende tilbake etter å ha klart noe nytt. Denne følelsen er viktig hele livet gjennom.” (sit.) Siri Gullestad i DN 4.-9. april 2007. Hun er psykoanalytiker, og prof. ved psykologisk inst. UiO.